Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Moos
#365037
Saar niest en snottert een beetje sinds woensdag. Verkouden zeg maar. Ze is nog wel heel speels, heeft vanochtend ook twee uur in het bos gespeeld, en dan heeft ze nergens last van. Ze kan dus gewoon 2 uur spelen zonder dat dat een niesje uitlokt ofzo.
Ik dacht misschien nog aan kennelhoest, maar ze hoest dus helemaal niet. Ook heeft ze dus bij inspanning nergens last van. Dat lijkt dan niet echt op kennelhoest toch?

Iemand tips met iets wat ik haar kan geven? Of hebben honden wel vaker dat ze een beetje niezen en gaat dat gewoon snel weer over?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#365054
Het zou inderdaad gewoon een verkoudheid kunnen zijn of er is iets in haar neus terecht gekomen.
Door Mevroi Kruim
#365123
Bij Tara uitte de kennel'hoest' zich ook als neusverkoudheid. Die nieste wat af, als we daarop hadden moeten afgaan was het de komende 10 jaar mooi weer geweest ;D ;D
Ze had er overigens weinig last van, geen koorts oid, alleen dat niezen was vervelend.
Door Nelly
#365163
Ik zou het nog ff aankijken; hier hebben ze ook weleens van die " niesbuien".Kan idd ook aan iets van buiten liggen hoor, graszaadjes of zo.
Door Lizzy
#365236
Ik heb hier vorig jaar een niesende Pinkel gehad. De DA was bang dat er wat in zat en heeft me voor een endoscopie naar Den Haag gestuurd. Daar leerde we dat Pinkel onder narcose moest om in de neus te kijken (met de camera). Een aangezien Pinkel niet onophoudelijk nieste of met haar neus ergens tegen aan wreef vond men het niet direct aannemelijk dat er iets ergs in haar neus zat (zoals bijv. een gras aar). We hebben het nog een tijdje aangekeken en het is vanzelf over gegaan.

Ik zou letten op haar algehele weerstand, of ze groen/geel snot krijgt en of het niet erger wordt (en koorts enzo) en het dus gewoon even aankijken. Geef haar anders wat extra vitamine C en Echinacea.

Bij een typische kennelhoest hoest de hond echt hoor. Een hele maffe hoest. Alsof je naar een verkouden zeehond zit te luisteren.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 06 aug 2005, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Moos
#365240
Lizzy schreef: Ik heb hier vorig jaar een niesende Pinkel gehad. De DA was bang dat er wat in zat en heeft me voor een endoscopie naar Den Haag gestuurd. Daar leerde we dat Pinkel onder narcose moest om in de neus te kijken (met de camera). Een aangezien Pinkel niet onophoudelijk nieste of met haar neus ergens tegen aan wreef vond men het niet direct aannemelijk dat er iets ergs in haar neus zat (zoals bijv. een gras aar). We hebben het nog een tijdje aangekeken en het is vanzelf over gegaan.

Ik zou letten op haar algehele weerstand, of ze groen/geel snot krijgt en of het niet erger wordt (en koorts enzo) en het dus gewoon even aankijken. Geef haar anders wat extra vitamine C en Echinacea.

Bij een typische kennelhoest hoest de hond echt hoor. Een hele maffe hoest. Alsof je naar een verkouden zeehond zit te luisteren.
Oke, dus kennelhoest heeft echt die maffe raspende schrapende hoest. Mooi!

Ze niest misschien 5-8 keer op en dag, en wrijft ook niet ergens met haar neus tegenaan, dus het lijkt mij ook heel sterk dat er wat in haar neus zit.
Ik heb haar temp. nog niet opgenomen, maar ze is nog zodanig speels, kluift als een gek op botjes, en eet als een wolf dat ik me nu niet voor kan stellen dat ze koorts heeft. Maar we houden het uiteraard in de gaten.

Ik heb haar zojuist 200 mg. Vit C gegeven (heb ik altijd liggen voor Moos, da's dan wel weer handig). Ze weegt natuurlijk maar 4 kilo, dus dit leek me wel een redelijke hoeveelheid om mee te beginnen. Als ze het hier goed op doet en morgen nog last heeft geven we morgen het dubbele.
Laatst gewijzigd door Moos op za 06 aug 2005, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#365243
Als ze koorts hebben zijn ze vaak ook ziek ja. Ik vind zulke dingen zeker om in de gaten te houden, maar zeker ook om even rustig aan te kijken! 200 mg vitamine C lijkt me echt prima. Als haar ontlasting goed blijft zou je het dubbele kunnen geven, maar 200 mg is ook al heel goed. Echinacea Extra Forte van Bloem is ook wereldspul. Hier zit ook Cat's Claw en Plantago in en dat werkt ook goed op de luchtwegen. En het is ook weerstandverhogend.
Door Moos
#365246
Lizzy schreef: Als ze koorts hebben zijn ze vaak ook ziek ja. Ik vind zulke dingen zeker om in de gaten te houden, maar zeker ook om even rustig aan te kijken! 200 mg vitamine C lijkt me echt prima. Als haar ontlasting goed blijft zou je het dubbele kunnen geven, maar 200 mg is ook al heel goed. Echinacea Extra Forte van Bloem is ook wereldspul. Hier zit ook Cat's Claw en Plantago in en dat werkt ook goed op de luchtwegen. En het is ook weerstandverhogend.
Oke, dus voor 4 kilo is 200 mg. al een mooie hoeveelheid, dat hoeft niet per se verdubbeld te worden?

Ik zal eens achter dat Echinacea Extra Forte van Bloem aan gaan. Daarvoor moet ik alleen even Alkmaar in denk ik (in dit gat hebben we een klein simpel drogistje), dus dat wordt dan wel volgende week. Hopelijk is het bij Saar dan al gewoon over en dan heb ik he bij de hand voor een volgende keer ;)
Laatst gewijzigd door Moos op za 06 aug 2005, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#365263
Balou is 11kg en krijgt 1000mg vit C, als dat nodig is. Kuma verdraagt makkelijk 1500mg zo nodig en die weegt 25 kg. Dan heb je ff vergelijkingsmateriaal.
Door Moos
#365266
Helen schreef: Balou is 11kg en krijgt 1000mg vit C, als dat nodig is. Kuma verdraagt makkelijk 1500mg zo nodig en die weegt 25 kg. Dan heb je ff vergelijkingsmateriaal.
Oke, dus dan zou Saar opzich nog wel door kunnen voor de 300 mg. als ze de 200 goed verdraagt. Dank je wel!
Door Lizzy
#365267
Wat een hond verdraagt is natuurlijk wat anders als wat een hond nodig heeft. Ik zou zo'n kleine hond nooit 1000 mg vitamine C geven, tenzij het echt broodnodig is. Maar voor een snotterneus? Nou, dan lijkt me een paar dagen/weekje 200 a 400 mg meer als genoeg.
Door Moos
#365297
Lizzy schreef: Wat een hond verdraagt is natuurlijk wat anders als wat een hond nodig heeft. Ik zou zo'n kleine hond nooit 1000 mg vitamine C geven, tenzij het echt broodnodig is. Maar voor een snotterneus? Nou, dan lijkt me een paar dagen/weekje 200 a 400 mg meer als genoeg.
Ja, 1000 mg. doen we maar niet, dat lijkt mij ook wel heeeeeel erg gortig ;)
Ik kijk gewoon even hoe ze het doet op 200 mg. Als het morgen al weer wat beter gaat gaan we door met 200 mg., mocht ik denken dat ze nog wel wat extra's kan gebruiken proberen we 300 mg.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door