Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door boskat
#364425
Hallo allemaal,

Ben net nieuw hier en weet niet of dit de juiste plaats is voor deze vraag?
Sinds een maand of 5 heb ik de hond en 4 van de 5 katten op bandit vers vlees staan.
Dat bevalt prima,in zoverrre de katten eten het met wisselend succes ,de ene keer beter dan de andere keer.
Nu heb ik 4 noorse boskatten die eten bandit ,de andere krijg ik absoluut niet aan het vlees ,heeft ze nooit willen hebben ook ,zelden eens een blikje tonijn:-)
Maar nu mijn vraag ,ik wil met de ene Noor een nestje gaan fokken,,na alle test die ze eerst moet hebben,ze is 1 jaar ,nu is ze goed gezond,maar ze is ongeveer 2600 gram ,wat voor een boskat niet erg zwaar is,de enigste manier om haar bij te tanken is, ben ik bang met brokjes,ik gebruik ecostyle brokjes of biofood,wil dit liever voorkomen ,maar goed om haar toch op gewicht ,in ieder geval boven de 3 kg te krijgen ,zal het misschien wel moeten?
Heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing?

Groetjes
Boskat
Door tine
#364460
Als ze gezond is,is het dan absoluut nodig om haar gewicht te verhogen?? Dat vraag ik me af........

Ik zou dan in ieder geval haar gewicht niet met brokjes proberen te verhogen maar gewoon met vlees.......Is ook goed voor de melkproductie straks.......
Door boskat
#364476
Hallo Tine.

Dacht zelf ook dat het niet nodig was,maar kreeg toch het advies van een ervaren fokker van boskatten om toch maar brok te geven en het vers vlees als bijvoeding te geven,omdat ze toch wel erg licht is
Ben na een vorige ervaring met een boskatpoes die ook erg licht was toen en na de dekking baarmoederontsteking kreeg tot 2x toe in 14 dagen,ze is toen gecastreerd,toch wat bang geworden
Maar hoeft er niet aan te liggen dat die te licht was natuurlijk ,die was ook vaak en veel krols :(
Het vlees kvv dus eet ze maar mondjesmaat van,net genoeg om niet te verhongeren heb ik het gevoel en loopt vaak de rest van de dag te miepen om eten,ze krijgen 2 x per dag vlees aangeboden.
Door amber2
#364480
Voordat je aan de brokjes begint zou ik nog wat andere merken kvv proberen zoals carnibest en prins, evt. de hondenvarianten kan ook. Vaak vinden katten een ander merk of de hondenversies ineens veel lekkerder namelijk. Als dat niet lukt dan zou ik wel proberen om voor een zo natuurlijk mogelijke brok te gaan zoals felidae, catloversgold, nutro e.d.
Door tine
#364486
Ben ik met je eens amber........Mijn poezels eten ook allerhande kvv varianten......Katten he?

boskatje:
Ik gebruik daarnaast nog de felidae brok,want een van poezen is ook geen kvv liefhebber......

Een baarmoederontsteking komt toch echt niet van een te licht gewicht lijkt me........
Door boskat
#364510
dat ze van een te licht gewicht baarmoederontsteking krijgen geloof ik ook niet,maar wil zo graag dat het goed gaat bij deze,dat je dan van alles gaat verzinnen he?
We gaan idd dit weekend om carnibest ,dat ga ik uitproberen nog ,heb haar gisteren een stuk kipfilet en braadlap (rundvlees) gegeven en daar at ze wel heel erg goed van,maar aangezien ik nog niet echt veel over barfen weet ,wil ik voor ik de maaltijden zelf samenstel,me daar eerst eens grondig in verdiepen ,over hoe en wat met hoeveelheden en verhoudingen van alles.
Door tine
#364547
Succes met de meid he? Laat je nog evenw eten hoe het met haar en het vlees eten gaat?

Ik maak zelf ook weleens een maaltijd en dan eet mijn kat(die dus niet zo van kvv houdt) ineens het vlees op alsof het het lekkerste is dat ie ooit geproefd heeft!! ;D
Door amber2
#364582
Ik kan me wel voorstellen dat als je kat te dun is en dus eigenlijk te weinig eet, dat ze dan ook minder weerstand heeft en dus vatbaarder is voor allerlei infecties en misschien ook wel eerder ontstekingen krijgt. Lijkt me zeker toch wel belangrijk om je kat goed op gewicht te hebben voordat je met haar gaat fokken, vind ik helemaal niet zo vreemd hoor dat je haar wat dikker wilt hebben; 2,5 kilo voor een volwassen noorse boskat is erg weinig of niet? (wij hebben een kruising noorse boskat die 4,5 kilo weegt)
Door Nelly
#364625
Simply Red, kruising somali x huiskat-katertje van 3,5 maand weegt al ruim 2 kg. Mij lijkt dus 2,5 kg. voor een volwassen Noorse Bospoes ook wat weinig, zeker als je ermee wilt fokken.
Door boskat
#364658
2,5 kg is inderdaad wat weinig voor een boskatpoes van 1 jaar ,3 a 3,5 zou best mogen.
Boskatten zijn met 4 jaar pas volgroeid :)
Wil haar in ieder geval op3 kg zien te krijgen eerst,verder glanst ze mooi en is goed gezond en er zijn natuurlijk verschillen in gewicht en grote ook bij boskatten
Heb haar net nog portie kip en rundvlees gegeven weer en dat ging vlot achter elkaar op,ook het portie van een van de anderen verdween vlot in haar maag:-))
Terwijl ze anders zit te kieskauwen :'(
Door Debora
#364703
Hoi mam, ik merk dat als ik mijn katten (uitgezonderd Frey, die is er te lui voor denk ik ::) ) kipfilet geef of kippemaagjes, dat ze dat lekkerder vinden dan de carnibest. Die ene gromt zelfs als ie een stukje kipfilet voor zich heeft ;D heel eng allemaal. Misschien moet je haar dus geen kvv meer geven maar gewoon vlees??
Door boskat
#364705
Hoi Debora, ;D

Is mijn bedoeling ook ,maar wil wel eerst weten of ik de maaltijden dan goed samenstel,dat ze wel alles binnen krijgen
Er zijn er hier maar 2 Sophie dus en Vidar die dat vlees lekker vinden en Herre en Larissa eten gewoon kvv
behalve met kippennekjes en lamshart (heb ik net 20kg van ingeslagen .ligt al in de vriezer) daar zijn ze allemaal gek op
Door Debora
#364721
:P

kijk anders even bij katten en zelf samenstellen want daar staan ook menu's enzo. En de bibliotheek natuurlijk, staat ook veel in :)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#364761
boskat schreef: Hallo Tine.

Dacht zelf ook dat het niet nodig was,maar kreeg toch het advies van een ervaren fokker van boskatten om toch maar brok te geven en het vers vlees als bijvoeding te geven,omdat ze toch wel erg licht is
Ben na een vorige ervaring met een boskatpoes die ook erg licht was toen en na de dekking baarmoederontsteking kreeg tot 2x toe in 14 dagen,ze is toen gecastreerd,toch wat bang geworden
Maar hoeft er niet aan te liggen dat die te licht was natuurlijk ,die was ook vaak en veel krols :(
Het vlees kvv dus eet ze maar mondjesmaat van,net genoeg om niet te verhongeren heb ik het gevoel en loopt vaak de rest van de dag te miepen om eten,ze krijgen 2 x per dag vlees aangeboden.
Een ervaren fokker wil niet zeggen dat ze verstand van goede voeding heeft, het feit dat ze al zegt dat je dat vers maar als bijvoeding moet zien zegt al dat ze er eigenlijk qua voeding dus geen verstand van heeft.
Ik zou die brokken dus laten voor wat het is. Een kat krijgt geen baarmoeder ontsteking omdat ze te licht is, zolang ze maar in goede conditie verkeerd.

Het kan ook zijn dat ze de merken tot nu toe niet echt lekker vindt, je kunt ook proberen een blikje sardientjes er door heen te doen, of ingekookt vleesboullion , wel zelf maken zodat er geen zout bij zit.
Door Femke
#364984
Loebas onze berner sennenhond is ook altijd graatjemager. Die geef ik sinds een paar weken wat extra schapenvet door zijn eten en het werkt als een trein.

Ik gebruik hiervoor rauwe schapenvetsnippers, die ik in de vriezer bewaar. Iedere avond strooi ik een handjevol van die snippers over zijn eten.

ik heb het schapenvet bij de dierenwinkel gekocht, misschien is het ook een optie voor je kat?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door