Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dazz
#362423
Ik dat te denken aan wolven in het wild die in visrijke gebieden leven en die denk ik meer vis eten dan anderen wolven. Die krijgen dus meer vis binnen wat mij niet echt verkeerd lijkt. Visfilet is toch te vergelijken met het vlees dat de graten bij elkaar houdt?
Wie weet hoe het zit?
Door Lizzy
#362432
Dit is wat Ian Billinghurst over vis schrijft :

(vrije vertaling van Lizzy):

"Vis kan heel goed een klein deel van een gebalanceerd dieet voor je hond vormen. Als je het veel voert, zorg dan dat je de hele vis voert, inclusief de ogen en ingewanden etc. Je moet ook extra vitamine E aan je hond voeren (note Lizzy: Ian B zegt dat vette vis ranzig wordt in het lichaam door de grote hoeveelheden vetten. Vitamine E houdt het ranzig worden van vetten tegen). Maar, mijn algemene advies is om niet teveel vis aan je hond te voeren. Als deel van een gevarieerd dieet is het prima. Een vis die je op regelmatige basis goed kunt voeren is sardien - bijvoorbeeld gemengd met ander voedsel. Het voordeel van het geven van sardien is dat je hond omega 3 vetzuren binnen krijgt".

Hij schrijft ook:

"Rauwe vis kan een enzym bevatten die vitamine B1 kapot maakt. En hele vette vis kan er voor zorgen dat je een tekort krijgt aan vitamine E. Ik heb over de jaren met mensen gesproken die hun hond veel vis gaven. Rauwe vis, inclusief organen en graten en kop. Hun honden hebben daar nooit problemen mee gehad. Waarschijnlijk vult de hele vis alle vitamines en mineralen elkaar goed aan. De ogen en hersenen en darmen gevatten weer vitamine E en B's".

-------------- einde citaat --------------

Dat lijkt een beetje op het ei verhaal. Eiwit bevat een stofje dat vitamine B1 kapot maakt. Maar de dooier bevat zoveel vitamine B1 dat het hele ei elkaar mooi aan vult! Het eiwit en eigeel bestaat voor een groot deel uit fosfor en geen calcium. De schaal bevat veel calcium en geen fosfor. De natuur heeft het allemaal prachtig geregeld :D!
Door dazz
#362434
Lizzy schreef: Dit is wat Ian Billinghurst over vis schrijft :

(vrije vertaling van Lizzy):

"Vis kan heel goed een klein deel van een gebalanceerd dieet voor je hond vormen. Als je het veel voert, zorg dan dat je de hele vis voert, inclusief de ogen en ingewanden etc. Je moet ook extra vitamine E aan je hond voeren (note Lizzy: Ian B zegt dat vette vis ranzig wordt in het lichaam door de grote hoeveelheden vetten. Vitamine E houdt het ranzig worden van vetten tegen). Maar, mijn algemene advies is om niet teveel vis aan je hond te voeren. Als deel van een gevarieerd dieet is het prima. Een vis die je op regelmatige basis goed kunt voeren is sardien - bijvoorbeeld gemengd met ander voedsel. Het voordeel van het geven van sardien is dat je hond omega 3 vetzuren binnen krijgt".

Hij schrijft ook:

"Rauwe vis kan een enzym bevatten die vitamine B1 kapot maakt. En hele vette vis kan er voor zorgen dat je een tekort krijgt aan vitamine E. Ik heb over de jaren met mensen gesproken die hun hond veel vis gaven. Rauwe vis, inclusief organen en graten en kop. Hun honden hebben daar nooit problemen mee gehad. Waarschijnlijk vult de hele vis alle vitamines en mineralen elkaar goed aan. De ogen en hersenen en darmen gevatten weer vitamine E en B's".

-------------- einde citaat --------------

Dat lijkt een beetje op het ei verhaal. Eiwit bevat een stofje dat vitamine B1 kapot maakt. Maar de dooier bevat zoveel vitamine B1 dat het hele ei elkaar mooi aan vult! Het eiwit en eigeel bestaat voor een groot deel uit fosfor en geen calcium. De schaal bevat veel calcium en geen fosfor. De natuur heeft het allemaal prachtig geregeld :D!
Ja zeg, inderdaad! Leuk om te horen! :D
Ik ga het allemaal steeds beter begrijpen!
Door Mevroi Kruim
#362436
dazz schreef: Ja zeg, inderdaad! Leuk om te horen! :D
Ik ga het allemaal steeds beter begrijpen!
Ja, met alle superinformatie die je hier krijgt kan het ook haast niet meer verkeerd :D ;) ;D
Door dazz
#362439
Kruimel schreef: Ja, met alle superinformatie die je hier krijgt kan het ook haast niet meer verkeerd :D ;) ;D

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Door EvitaP
#363163
Of het een vervanging is van spiervlees weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het heel gezond is.
Mijn vader is opgegroeid in een visrokerij en de hond die ze hadden kreeg alle restjes en gevallen vis. Heel veel vis in elk geval en die hond was bere sterk (voor zo'n klein beestje) en gezond als een aap ;) . Dus ik denk niet dat het veel kwaad kan, maar goed. Variatie is altijd goed natuurlijk.
Door Elvira
#363225
EvitaP schreef: Of het een vervanging is van spiervlees weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het heel gezond is.
Mijn vader is opgegroeid in een visrokerij en de hond die ze hadden kreeg alle restjes en gevallen vis. Heel veel vis in elk geval en die hond was bere sterk (voor zo'n klein beestje) en gezond als een aap ;) . Dus ik denk niet dat het veel kwaad kan, maar goed. Variatie is altijd goed natuurlijk.
Ja, er is een keer een volkswagenbusje over dat hondje (boerenfoksje) gereden. Hij markeerde niks, maar had wel een hekel aan de eigenaar van het busje.
Door Mevroi Kruim
#363247
Elvira schreef: Ja, er is een keer een volkswagenbusje over dat hondje (boerenfoksje) gereden. Hij markeerde niks, maar had wel een hekel aan de eigenaar van het busje.
WOW!!! Sterkste hond van Nederland! ;D ;D ;D ;D
Door Helen
#363249
Elvira schreef: Ja, er is een keer een volkswagenbusje over dat hondje (boerenfoksje) gereden. Hij markeerde niks, maar had wel een hekel aan de eigenaar van het busje.
Hij kan nooi helemaal over het hondje heen gereden zijn. Dat overleefd geen hond. Dan ben je toch gewoon zo plat als een dubbeltje ???
Gebruikersavatar
Door Nitus
#363309
Helen schreef: Hij kan nooi helemaal over het hondje heen gereden zijn. Dat overleefd geen hond. Dan ben je toch gewoon zo plat als een dubbeltje ???
Nou ken ik dat hondje niet, maar een Welsh Corgi Cardigan hier uit de buurt is terwijl hij lekker achter een auto lag te slapen over het hoofd gezien, de buurman reed achteruit en dacht wat is dat voor een hobbel? :o Bleek dus die Corgi te zijn, hij mankeerde ook helemaal niets (en had naderhand ook geen hekel aan de buurman ;)). Het kan dus wel, al snap je eigenlijk niet hoe..... :-\
Door Mevroi Kruim
#363337
D'r is ook wel eens een tamelijke hufter over de voet van mijn jongste zoon heen gereden (ventje was toen 8 >:() Geen zin om bij het stoplicht ff rekening te houden met kind met fiets.
Voet was blauw, kind errug geschrokken, maar niks gebroken of zelfs maar gekneusd.
Door EvitaP
#363568
Elvira schreef: Ja, er is een keer een volkswagenbusje over dat hondje (boerenfoksje) gereden. Hij markeerde niks, maar had wel een hekel aan de eigenaar van het busje.
Klopt! ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#363742
Kruimel schreef: D'r is ook wel eens een tamelijke hufter over de voet van mijn jongste zoon heen gereden (ventje was toen 8 >:() Geen zin om bij het stoplicht ff rekening te houden met kind met fiets.
Voet was blauw, kind errug geschrokken, maar niks gebroken of zelfs maar gekneusd.
Heb ik ook een keer gehad toen ik klein was, les geleerd ga nooit tussen geparkeerde auto's op de stoeprand zitten als je een klein kind bent :( Maar ook hier niks gebroken) heeft ook een keer een paard vol op mijn voet gestaan :-X
Door Mevroi Kruim
#363872
sylvia schreef: Heb ik ook een keer gehad toen ik klein was, les geleerd ga nooit tussen geparkeerde auto's op de stoeprand zitten als je een klein kind bent :( Maar ook hier niks gebroken) heeft ook een keer een paard vol op mijn voet gestaan :-X
Ja, dat met een paard is mij ook diverse keren overkomen (gelukkig niet met mijn brave IJscootje).
Mijn ene grote teen is gevoelloos sinds er een keer een Belgisch koudbloed op ging staan :-X :-X :-X mijn laars ging ook niet meer uit, was gelukkig een goedkoop rubber geval. Teen zag er uit als een paarse ballon (auwauw).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door