Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dogsunlimited
#362379
Ik zal 1 van de weinigen zijn die geen kipvleugels geeft, omdat ik het zelf eng vind. Misschien een stomme vraag, maar vinden jullie kipkarbo's niet 'veiliger'?
Haha, die vraag brandt al een tijdje op mijn lippen, dus barst maar los.

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
Door Lizzy
#362382
Dat ligt aan de hond en de manier waarop hij eet. Vind ik. En als je de rechte botjes van de vleugel eng vindt, dan is er niks op tegen om die even met een snoeischaar of hamertje in te rammen!
Door dogsunlimited
#362440
Jaja, dat inrammen zal ik zeker doen. Volgens mij sla ik die hele vleugel aan gort. ;D Maar ik heb bv. 1 hond dat is nogal een schrokop met kleinere kipdelen.
Ik zit een beetje met een dilemma. Mijn vriendin is 1,5 week geleden terug gekomen van vakantie en die schat heeft in Drenthe bij een biologische slager 5 x 1 kilo kipvleugels voor mijn honden meegenomen. Het zijn wel grote dikke vleugels wat ik kon zien. Tja, nou durf ik dat dus niet te geven. ::)
Hebben jullie wel is problemen gehad met kippenvleugels of maak ik mij teveel zorgen?
Oja, ze staan op barf en zijn al veel botsoorten gewend.

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
Door Borke
#362448
Ik snap je dilemma wel, ik geef ze ook niet.
Ik heb een keer kippennekken geprobeerd, maar dat is hier meer 'hap-slik-weg' dan dat er echt gekauwd wordt op die botten.
Zowel Borke als ikzelf hebben meer plezier aan kipkarkassen :-)

Maar als ik 5 kg had liggen, dan gaf ik het wel hoor, want ook al kauwt hij er nauwelijks op, het gaf geen problemen (hij at toen al een tijdje bottten).
Door Lizzy
#362452
Ja, kippenvleugels is voor de meeste Goldens echt hap-slik-weg. En honden die dat doen: die hebben eigenlijk iets groters nodig. Hier met mijn Dalmaten precies zo. Nou moet ik dus zeggen dat ik al jaaaaaren kippenvleugels voer en dat gaat echt prima. In het begin sloeg ik ze tot moes, de botjes (ik doe dat nu voor onze pup weer. Dit gaat FANTASTISCH met een roestvrijstale vleeshamer!!!). Daarna knipte ik ze een paar keer in met een snoeischaar, zodat de lange botstukken in ieder geval niet meer heel zijn en nu geef ik ze zo. Brutus bijt er 1 keer op en slik. Pinkel doet er veel langer over en kraakt de botjes goed. Brutus z'n maagzuur (en ook dat van Pinkel) werken prima dus ze verteren de vleugels heel goed.

De reden dat ik ze toch blijf voeren (ondanks dat ik ze te klein vind) is puur vanwege de kosten. Vleugels zijn veel goedkoper als hele kippen....

Ik zou dus zeggen: koop een goede vleeshamer

(bijvoorbeeld zo een: http://www.brinkmanskookwinkel.nl/weekn ... week38.htm - je hebt voor botten een goede zware nodig want met zo'n houte vleeshamer kom je nergens. Je slaat zo'n hamer acuut kapot)

of andere hamer en timmer de botjes tot moes. Ik zou de vleugels daarna lekker geven.

Oh, sinds het bestaan van Barfplaats is het 1 keer niet goed gegaan met een kippenvleugel. Bij een 8 of 9 weken jonge hond. De vleugel was niet ingeknipt en de pup kon de vleugel alleen met heel veel pijn en moeite verteren.
Door dogsunlimited
#362478
Tjonge, aardig prijsje voor zo'n hamertje. Zal is kijken of die hier te koop zijn. Als ik ze nou gewoon in kleine stukjes knip met een snoeischaar (die heb ik wel), zou dat misschien wel voldoende zijn?
Ik ben zo bang dat ze dat rotbotje wat uitsteekt bij die vleugel niet goed kunnen breken en blijft hangen in die darmwand. Ben nog niet helemaal overtuigd, maar ik denk dat ik het toch ga proberen.

Hier trouwens een paar foto's van mijn honden:
http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... index.html

De donkere is Whooper (de schrokop) en de lichte is Stanley.

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
Door Lizzy
#362482
barfje schreef: Tjonge, aardig prijsje voor zo'n hamertje. Zal is kijken of die hier te koop zijn.
Ik heb ook niet dit merk gekocht hoor, Rosle, want da's niet te betalen inderdaad! Maar het was de enige foto die ik zo snel kon vinden waarbij je een metalen hamer ziet.
Als ik ze nou gewoon in kleine stukjes knip met een snoeischaar (die heb ik wel), zou dat misschien wel voldoende zijn?
Ik zou denken dat het voldoende is. Houdt anders de vleugel met een washand (voor meer grip) vast. Of sla er met een gewoon hamertje of achterkant bijltje een paar keer op.
Ik ben zo bang dat ze dat rotbotje wat uitsteekt bij die vleugel niet goed kunnen breken en blijft hangen in die darmwand. Ben nog niet helemaal overtuigd, maar ik denk dat ik het toch ga proberen.
Nou, die botjes horen niet in de darm te komen natuurlijk. Ze moeten in de maag, met een gigantisch zuur maagzuur, verteren. Dan gaan ze pas naar de darm. Maar als je daar bang voor bent, zorg dan dat de botjes helemaal geplet zijn. Dan kan dat dus niet gebeuren.
Hier trouwens een paar foto's van mijn honden:
http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... index.html

De donkere is Whooper (de schrokop) en de lichte is Stanley.

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
Prachtige foto's! LEUK! Zo te zien zijn ze al wat gewend! Maar als je het nou echt eng vindt: geef ze dan niet! Je moet je er wel lekker bij voelen, vind ik. Eet ze desnoods zelf op! Op de BBQ, gemarineerd, schijnen ze heel lekker te zijn ;D (ik zou het niet weten want ik eet zelf geen vlees).
Door Mevroi Kruim
#362638
Of maal ze, dan kan er echt niks meer mis. Zonde om ze zelf op te eten ;D
Enne, ik mep ze met een gewone flinke hamer plat voor mijn minikat-zonder-tandjes, en dat gaat ook. Een moker of vuistje werkt ook prima, maar is wel zwaar.
Door Elvira
#362771
ik heb ook een golden en hij heeft ook wel kippenvleugels gekregen. De eerste heb ik uit model getrokken, maar de andere heb ik gewoon gegeven, maar hij kauwt overal uit gebreid op. Als ik hem als beloning een mini-markiesje geef, staat hij daar een eeuwigheid op te kauwen, zelfs op z'n homeopatische pilletjes ;D
Ik weet het, ik heb een vreemd figuur.
Door maximus
#362793
ik geef dit niet, zowel vleugels als karkassen zijn hap, slik, weg ??? nu geef ik (naast Duck) wel verse botten, met name lamsribben van de islamitische slagerij. Soms zitten er andere delen bij en dat gaat ook prima. Ik heb al wel eens een runderstrot gegeven en dat gaat er ook prima in, maar bij de Islamitische slager is het een stuk goedkoper en Max vindt het echt heerlijk ;)
Door dogsunlimited
#362801
Bedankt voor alle reacties! Ga het toch proberen morgen. Heb alvast wat uit de vriezer gehaald, dus nou kan ik niet meer terug, hihi.
Als zelfs een minikat zonder tandjes er goed mee om kan gaan, moet ik mij niet druk maken zou je zeggen.
Dat wordt dan een leuk klusje kipvleugels verknippen..... bestond er maar zoiets als een vleesversnipperaar...... dan was het niet zoveel werk. :P

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
Door Lizzy
#362802
barfje schreef: bestond er maar zoiets als een vleesversnipperaar...... dan was het niet zoveel werk. :P

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
Die zijn er: luxe vleesmolens maken gehakt van kippenvleugels ;) ;D!
Door dogsunlimited
#362806
Lizzy schreef: Die zijn er: luxe vleesmolens maken gehakt van kippenvleugels ;) ;D!
Maar daar hangt ook weer zo'n luxe prijskaartje aan. Ben net bijgekomen van de uitgave van mijn superdeluxe keukenmachine. En daar mag ik geen bot in vermalen. ;D En om je de waarheid te zeggen, ben ik niet zo'n vermaler dus was het nooit nodig, zeg maar.
En het is veel leuker ze te zien kluiven!

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door