Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door dazz
#361904
Na lang gepuzzel heb ik dan toch een compleet (hoop ik) weekmenu in elkaar geflanst. Komt-ie:

Hannes weegt 45 kg en is in de groei.

Maandag
550 gram orgaan (afwisselend van kip, lam, kalf: pens, maagjes, hart, lever)
met groente
500 gram kipkarkassen of vleugels

Dinsdag
1 kg kalfsribben verdeeld over 2 x

Woensdag
1 kg lams- of geitenribben verdeeld over 2x

Donderdag
200 gram ei (4 stuks) met fruit
500 gram kipkarkassen of vleugels

Vrijdag
1 kg kalfsstrot of lamsstrotten verdeeld over 2x

Zaterdag
550 gram orgaan met groente
500 kipkarkassen of vleugels

Zondag 400 gram vis (filet) met groente
500 gram kipkarkassen of vleugels

Groente totaal 1100 gram evenals orgaanvlees.
Kip totaal 2500 gram
Overige vleesbotten 2500 gram
Vis totaal 400 gram, afwisselend viskoppen of filet
Ei totaal 200 gram (4 stuks)

Is dit ongeveer juist?
Door Lizzy
#361929
Dan voer je dus om-de-na-bij:

14% groente
5% vis
64% vleesbotten
14% orgaanvlees
2,5% eieren

Persoonlijk vind ik dat wat teveel vleesbot en te weinig spiervlees. Ik zou zelf wat meer vlees gaan voeren en minder vleesbot.
Door dazz
#361950
[quote="Lizzy"]
Dan voer je dus om-de-na-bij:

14% groente
5% vis
64% vleesbotten
14% orgaanvlees
2,5% eieren

Persoonlijk vind ik dat wat teveel vleesbot en te weinig spiervlees. Ik zou zelf wat meer vlees gaan voeren en minder vleesbot.
[/quote]

Ik dacht dat ongeveer 60 procent wel goed was als de verhouding maar 50-50 was? Of zijn er vleesbotten bij waarvan de verhouding anders ligt?
Door Lizzy
#361967
[quote="dazz"]
Ik dacht dat ongeveer 60 procent wel goed was als de verhouding maar 50-50 was? Of zijn er vleesbotten bij waarvan de verhouding anders ligt?
[/quote]

Ja, op zich is 60% ook wel goed hoor. Dat is het percentage dat Ian Billinghurst er op na houdt. Zelf vind ik het te hoog. Ik vind 50% vleesbot prettiger. De ontlasting is beter bij wat minder bot en ik vind het ook erg belangrijk dat ze genoeg spiervlees binnen krijgen. Bij bijna 65% vleesbot wordt het wat moeilijk om ook nog spiervlees te voeren en dat klopt ook wel want je hebt geen maaltijden waarbij alleen spiervlees wordt gevoerd.
Door Helen
#361989
[quote="Lizzy"]
Ja, op zich is 60% ook wel goed hoor. Dat is het percentage dat Ian Billinghurst er op na houdt. Zelf vind ik het te hoog. Ik vind 50% vleesbot prettiger. De ontlasting is beter bij wat minder bot en ik vind het ook erg belangrijk dat ze genoeg spiervlees binnen krijgen. Bij bijna 65% vleesbot wordt het wat moeilijk om ook nog spiervlees te voeren en dat klopt ook wel want je hebt geen maaltijden waarbij alleen spiervlees wordt gevoerd.
[/quote]

Helemaal bij een opgroeiende pup vind ik het te hoog. Toen Kuma groeipijnen had en ik de Calcium / fosfor in het voer relatief omlaag gehaald heb, werden de groeipijnen heel snel minder. Voor mij een bewijs dat snelgroeiende rassen helemaal niet gebaat zijn bij een dergelijke overvloed van mineralen die Ian B propageert.
Door dazz
#362010
[quote="Helen"]
Helemaal bij een opgroeiende pup vind ik het te hoog. Toen Kuma groeipijnen had en ik de Calcium / fosfor in het voer relatief omlaag gehaald heb, werden de groeipijnen heel snel minder. Voor mij een bewijs dat snelgroeiende rassen helemaal niet gebaat zijn bij een dergelijke overvloed van mineralen die Ian B propageert.
[/quote]

He da's een goeie tip. Alhoewel ik niet het idee heb dat Hannes ooit groeipijnen heeft gehad. Dus meer spiervlees. OK. Thanks Lizzy en Helen!
Door Helen
#362017
[quote="dazz"]
He da's een goeie tip. Alhoewel ik niet het idee heb dat Hannes ooit groeipijnen heeft gehad. Dus meer spiervlees. OK. Thanks Lizzy en Helen!
[/quote]

O, nee niet meer spiervlees. Dan verhoog je juist de calorische waarde en in spiervlees zit veel fosfor. Juist wat meer GF-mix.
Door Helen
#362018
Maar al dit is niet nodig als je hond nergens last van heeft. Ik wilde alleen even vermelden, dat ik een hoge bot-percentage bij een jonge hond helemaal niet zo geweldig aan te raden vind.
Door Lizzy
#362025
Nou, Ian B. raadt dus daarom ook aan om bij groeipijnen of te snel groeien meer GF mix te geven en minder vlees en vleesbotten. Ik snap dan alleen de raw feeding theorie niet. Zij geven 10% bot en voor de rest vlees en orgaanvlees. Het Ca gehalte is dus wel laag maar het Fosforgehalte is dus hoog....
Door Helen
#362055
[quote="Lizzy"]
Nou, Ian B. raadt dus daarom ook aan om bij groeipijnen of te snel groeien meer GF mix te geven en minder vlees en vleesbotten. Ik snap dan alleen de raw feeding theorie niet. Zij geven 10% bot en voor de rest vlees en orgaanvlees. Het Ca gehalte is dus wel laag maar het Fosforgehalte is dus hoog....
[/quote]\

Ja dat zeg ie idd, maar ik denk dat het botpercentage die hij oorspronkelijk aanraadt, dus voor honden zonder groeipijnen oid zo hoog is dat je echt grotere kans hebt op dergelijke problemen.
Tja, ik vind 10% ook te weinig.
Door dazz
#362121
Nou zeg, ik snap het niet meer ???

Lizzy zegt meer spiervlees en Helen juist niet. Nu ben ik in de war! Wil best meer gf mix geven, alleen die percentages bot en vlees??? Is het niet een kwestie van persoonlijke mening/voorkeur/ervaring? HELP!! :-\
Door dazz
#362137
Ben weer even wezen rekenen. Ik neem 8 kg totaal om makkelijk te rekenen, waarvan 50 % vleesbotten is 4 kg. 20% gf is 1,6 kg. vis en ei is 10% dus 1 kg. Maar dan zou ik 20 % overhouden voor orgaanvlees. Is dat niet teveel?
Door Mevroi Kruim
#362390
[quote="dazz"]
Nou zeg, ik snap het niet meer ???

Lizzy zegt meer spiervlees en Helen juist niet. Nu ben ik in de war! Wil best meer gf mix geven, alleen die percentages bot en vlees??? Is het niet een kwestie van persoonlijke mening/voorkeur/ervaring? HELP!! :-\
[/quote]

Ja, da's het probleem met de diverse adviezen/meningen van de Barf-goeroe's ;D ;D ;D Iedereen is het erover eens dat er rauw en vers en met botten gevoerd moet worden, maar hoe je dat dan verder invult, daarover lopen de meningen uiteen.
Dus zover ik kan zien is het idd een kwestie van persoonlijke mening/ervaring. Als je met de prooidiermethode werkt kom je anders uit dan Billinghurst, die meer op persoonlijke ervaring afgaat. Ik geloof niet dat er sterke wetenschappelijke (dwz, experimentele) evidentie is dat de ene of de andere methode beter is.
Door dazz
#362405
[quote="Kruimel"]
Ja, da's het probleem met de diverse adviezen/meningen van de Barf-goeroe's ;D ;D ;D Iedereen is het erover eens dat er rauw en vers en met botten gevoerd moet worden, maar hoe je dat dan verder invult, daarover lopen de meningen uiteen.
Dus zover ik kan zien is het idd een kwestie van persoonlijke mening/ervaring. Als je met de prooidiermethode werkt kom je anders uit dan Billinghurst, die meer op persoonlijke ervaring afgaat. Ik geloof niet dat er sterke wetenschappelijke (dwz, experimentele) evidentie is dat de ene of de andere methode beter is.
[/quote]

Inderdaad. Bij de prooidierenmethode heb je niet meer dan 10 % bot. Da's erg weinig volgens Billinghurst. Ik houd het geloof ik maar op 50 % vleesbotten en 20 % gf. 10% vis en overige en dan blijft er 20 % over voor orgaanvlees. Is dat dus teveel? Of moet je niet zo nauw kijken. Het gaat om ongeveer?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door