Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door EstherVanPuck
#360465
Vandaag zit Martijn op zee om te vissen naar makreel. Volgens zijn vrienden zal er aardig wat gevangen worden, dus heb ik hem ook opgedragen wat mee naar huis te nemen. Yes, makreeltjes voor de doggies!

Maar nu moet makreel dus eerst ingevroren worden, maar is dat nu 2 of 3 weken?
En hoe lang kan je makreel dan bewaren in de vriezer?

Enne, stel dat hij echt een goede vangst doet en het teveel voor onze honden is (ik lust het zelf toch niet). Zijn er dan nog mensen die ik er blij mee kan maken en die in de buurt wonen of zondag meewandelen? Loop nu even op de zaken vooruit hoor, want voor hetzelfde geldt vangt hij 2 visjes...
Door Erna
#360466
EstherVanPuck schreef: Vandaag zit Martijn op zee om te vissen naar makreel. Volgens zijn vrienden zal er aardig wat gevangen worden, dus heb ik hem ook opgedragen wat mee naar huis te nemen. Yes, makreeltjes voor de doggies!

Maar nu moet makreel dus eerst ingevroren worden, maar is dat nu 2 of 3 weken?
En hoe lang kan je makreel dan bewaren in de vriezer?

Enne, stel dat hij echt een goede vangst doet en het teveel voor onze honden is (ik lust het zelf toch niet). Zijn er dan nog mensen die ik er blij mee kan maken en die in de buurt wonen of zondag meewandelen? Loop nu even op de zaken vooruit hoor, want voor hetzelfde geldt vangt hij 2 visjes...
Pom pom pom, ...hier 8 hongerige wolfjes
#360467
Erna schreef: Pom pom pom, ...hier 8 hongerige wolfjes
Okee, bij deze is hetgeen wat we zelf niet kwijt kunnen aan jouw wolfjes beloofd!! Zondag meenemen? Of ligt het dan te lang uit de koeling?

Ga Martijn straks wel even sms'en dat ie het niet moet wagen met 3 visjes thuis te komen ;D ;D
Door Erna
#360469
EstherVanPuck schreef: Okee, bij deze is hetgeen wat we zelf niet kwijt kunnen aan jouw wolfjes beloofd!! Zondag meenemen? Of ligt het dan te lang uit de koeling?

Ga Martijn straks wel even sms'en dat ie het niet moet wagen met 3 visjes thuis te komen ;D ;D
Ik heb een koelkastje wat in de auto kan. Dat is dus geen probleem. Laat maar even weten of ik die mee moet nemen.
Door Lizzy
#360470
Makreel hoef je in principe niet eens in te vriezen. Ik doe het standaard altijd wel, 2 weken. Gewoon, veiligheidshalve. Makreel is perfect voor honden. Als ze het lusten. Vaak worden aan boord de organen er al uit gehaald. Dat is op zich jammer, maar wel begrijpelijk. De organen bederven echt heel snel bij makreel (bij veel vissen. Bij sardien valt het weer mee). Maar als je ze met orgaan mee krijgt, dan kun je ook de organen geven. Dus, thuis gekomen snel proportioneren en invriezen! Deze vissen houd je wel enkele maanden goed in de vriezer trouwens. In mijn 'diepriesboekje' staat 2 tot 3 maanden maar hier waren ze na 4 maanden ook nog prima.

Ik hoop dat Martijn met een goede vangst thuiskomt :D!
#360474
Lizzy schreef: Vaak worden aan boord de organen er al uit gehaald. Dat is op zich jammer, maar wel begrijpelijk. De organen bederven echt heel snel bij makreel (bij veel vissen. Bij sardien valt het weer mee). Maar als je ze met orgaan mee krijgt, dan kun je ook de organen geven.
Klopt, ze halen de organen op de boot er al uit. Behalve als er heel veel makreel zwemt, dan hebben ze geen tijd om gelijk die organen te verwijderen. Dus ik zie het wel.
Ik snap dat zeevissen niet, maar dit is nu met barfen toch wel errug leuk!!!

Als ik 4 maanden aanhoudt kan ik ook even kijken hoeveel ik zelf kan houden... Dan geef ik het bijvoorbeeld 1x in het weekend.
Door Lizzy
#360736
EstherVanPuck schreef: Btw: als je hele makreel mag geven neem ik aan dat de graat er ook in mag blijven???
Yep. En als je dat eng vindt, dan kun je de makreel ook eerst in stukjes knippen.

Zie hier een foto van Brutus met hele makreel: http://www.barfclub.nl/visz.htm (ik moet er wel bij vermelden dat ik ze de eerste keer ook in stukken heb geknipt).
Door Debora
#360804
Lizzy schreef: Yep. En als je dat eng vindt, dan kun je de makreel ook eerst in stukjes knippen.

Zie hier een foto van Brutus met hele makreel: http://www.barfclub.nl/visz.htm (ik moet er wel bij vermelden dat ik ze de eerste keer ook in stukken heb geknipt).
Leuk om te lezen dat stukje over vis geven. Dus sardientjes zijn beginnersvisjes, want dan probeer ik dat eerst maar eens uit. Ik weet niet of mijn hond dat wel lust, maar dat zien we dan wel weer :)
Mooie foto's ook trouwens
#361319
Leuk! Als heel de boot vol ligt, liggen hier ook 2 smulaappies met smacht te wachten op zo'n lekker makreeltje. ;D
Ik vries ook altijd in voordat ik het ze geef. Vaak makreel, forel en sardientjes. Ze zijn er gek op.

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
#361373
Hmmm, Martijn had nog nooit op makreel gevist en hem waren mooie verhalen verteld over p.p. 100 makreel....

Hij kwam gisteravond thuis met 14 niet al te grote makreeltjes ::) Heb ze gelijk in parten gesneden en in de vriezer gedumpt. Maar niet genoeg dus om anderen in te laten delen >:(

Ik verplicht hem binnenkort gewoon om nog eens te gaan! ;)
Door mini
#1821640
Lizzy schreef: Yep. En als je dat eng vindt, dan kun je de makreel ook eerst in stukjes knippen.

Zie hier een foto van Brutus met hele makreel: http://www.barfclub.nl/visz.htm (ik moet er wel bij vermelden dat ik ze de eerste keer ook in stukken heb geknipt).
link naar de foto werkt helaas niet.

ik heb mijn hond 2dgn geleden ook makreel gegeven ook eerst in 3 stukken geknipt. maar sinds die tijd doet ze raar..steeds kuchen en poging tot overgeven maar er komt alleen wit slijm/schuim uit...
zou ze last hebben van een graatje?
ik ga vanmiddag naar de DA vindt het maar eng...
Door Nynke
#1821694
mini schreef: link naar de foto werkt helaas niet.

ik heb mijn hond 2dgn geleden ook makreel gegeven ook eerst in 3 stukken geknipt. maar sinds die tijd doet ze raar..steeds kuchen en poging tot overgeven maar er komt alleen wit slijm/schuim uit...
zou ze last hebben van een graatje?
ik ga vanmiddag naar de DA vindt het maar eng...
het was wel een rauwe makreel ??  Heb je in haar keel gekeken?
Door mini
#1821714
ja rauwe makreel. een hele. (wel in 3 stukken geknipt)

ik heb geprobeerd in haar keel te kijken maar ze beweegt te erg met haar hoofd en als ik die ff goed klem dat koppie dan zit ze met dr tong te klieren zodat ik niet goed achterin kan kijken en als ik haar tong beetje omlaag wil drukken moet ze uiteraard kokhalzen...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door