Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Ster
#360022
Ik wil voor mijn hond Boef voor enkele weken groentemix maken van bloemkool + wortels (de helft), sla + komkommer + lof (andere helft), noten en rauw ei met schaal. Zit hier dan voldoende in?

Is het eigenlijk beter om alle groentes in een mix te verwerken en dat in te vriezen, of btje mix en overgebleven groentes heel invriezen, voor latere mix ???
Door 202spots
#360029
[quote="Ster"]
Ik wil voor mijn hond Boef voor enkele weken groentemix maken van bloemkool + wortels (de helft), sla + komkommer + lof (andere helft), noten en rauw ei met schaal. Zit hier dan voldoende in?
Is het eigenlijk beter om alle groentes in een mix te verwerken en dat in te vriezen, of btje mix en overgebleven groentes heel invriezen, voor latere mix ???[/quote]

Ik zou alle groentes pureren en mixen voordat je 't gaat vriezen.
Alleen donkere sla gebruiken,of anders 'n struik andijvie.
en doe er ook 'n beetje knoflook bij!
Was je van plan om de ei er OOK al bij te doen en dat vriezen????
Niet doen dus, de ei kan je er bij doen wanneer je de bak klaar maakt.
Noten zou ik ook niet invriezen met de mix, maar net als de ei erbij doen wanneer je 't in de bak hebt.
Door Ster
#360110
[quote="202Spots"]
Was je van plan om de ei er OOK al bij te doen en dat vriezen????
[/quote]
Hmmm, ja dat was ik idd van plan, maar is dus niet goed. Dan laat ik de ei eruit, en ook de noten :) Bedankt!
Door bas rouge
#360681
[quote="202Spots"]
Ik zou alle groentes pureren en mixen voordat je 't gaat vriezen.
Alleen donkere sla gebruiken,of anders 'n struik andijvie.
en doe er ook 'n beetje knoflook bij!
Was je van plan om de ei er OOK al bij te doen en dat vriezen????
Niet doen dus, de ei kan je er bij doen wanneer je de bak klaar maakt.
Noten zou ik ook niet invriezen met de mix, maar net als de ei erbij doen wanneer je 't in de bak hebt.


[/quote]

Mag ei niet worden ingevroren in de mix?
Dan kan ik mijn mixen wel weggooien, ik had vorige week goed de smaak te pakken en heb flink wat gemaakt maar in elke mix zitten complete eieren.
Door Marion
#360816
Ik deed vroeger ook altijd ei in de mix, nu niet meer. Ik wist ook niet dat het niet goed was. Maar nu gooi ik eigenlijk ook altijd de ei er vers bij in de bak.
Door bas rouge
#360825
[quote="Marion"]
Ik deed vroeger ook altijd ei in de mix, nu niet meer. Ik wist ook niet dat het niet goed was. Maar nu gooi ik eigenlijk ook altijd de ei er vers bij in de bak.
[/quote]

Weet je ook waarom het niet goed is dan? Het leek mij zo handig omdat je dan ook de schaal gemixt hebt. Twee van mijn honden eten de eierschaal niet op als ik ze een ei geef.
Door 202spots
#360992
[quote="bas rouge"]
Weet je ook waarom het niet goed is dan? Het leek mij zo handig omdat je dan ook de schaal gemixt hebt. Twee van mijn honden eten de eierschaal niet op als ik ze een ei geef.
[/quote]

Je zou dan eerst de ei moeten klutsen zodat de wit en geel goed gemengd is, en als je geen suiker bij 'n bevroren ei doet ,en dat doe je in dit geval dus niet, dan veranderd de structuur en smaak van de ei.
En net als met alles wat bevroren word,verminderd de voedingswaarde ook iets.
Ik vind het veel makkelijker om 'n verse ei boven de bak te breken en klaar is kees!
En wanneer ik af en toe 'n hele ei buiten geef dan eten ze ook bijna nooit de schaal.
Hoeft geen schaal te eten wanneer er genoeg calcium in hun diet zit.
Door bas rouge
#361027
[quote="202Spots"]
Je zou dan eerst de ei moeten klutsen zodat de wit en geel goed gemengd is, en als je geen suiker bij 'n bevroren ei doet ,en dat doe je in dit geval dus niet, dan veranderd de structuur en smaak van de ei.
En net als met alles wat bevroren word,verminderd de voedingswaarde ook iets.
Ik vind het veel makkelijker om 'n verse ei boven de bak te breken en klaar is kees!
En wanneer ik af en toe 'n hele ei buiten geef dan eten ze ook bijna nooit de schaal.
Hoeft geen schaal te eten wanneer er genoeg calcium in hun diet zit.
[/quote]

Ik heb in 2 liter groentemix (4 keer een zakje van 500 gram gemaakt voor drie honden) 3 hele eieren gedaan, in zijn geheel, zonder voor te klutsen.
Ingevroren heeft het dus geen toegevoegde voedingswaarde en smaak meer, begrijp ik uit je verhaal. Ze krijgen idd. voldoende bot op een week, dus dan is die calcium van dat eitje niet nodig.
Ik moet overigens sowieso nog even verder stoeien met de groentenmixerij.
Door 202spots
#361105
[quote="bas rouge"]
Ik heb in 2 liter groentemix (4 keer een zakje van 500 gram gemaakt voor drie honden) 3 hele eieren gedaan, in zijn geheel, zonder voor te klutsen.
Ingevroren heeft het dus geen toegevoegde voedingswaarde en smaak meer, begrijp ik uit je verhaal. Ze krijgen idd. voldoende bot op een week, dus dan is die calcium van dat eitje niet nodig.
Ik moet overigens sowieso nog even verder stoeien met de groentenmixerij.
[/quote]

Ja voor ieder 'n eitje erbij....er zit nu ook wel iets van voedingswaarde in, maar dan kan je eigenlijk net zo goed de eieren er vers in de bak bijdoen,dan heeft 't MEER voedingswaarde dan bevroren.
De calcium van 't ei zelf kunnen ze er wel bij hebben hoor, de schaal hoeft niet perse te worden gegeten....of je moet dat al bedoelen? ;)
Door Marion
#362184
[quote="bas rouge"]
Weet je ook waarom het niet goed is dan? Het leek mij zo handig omdat je dan ook de schaal gemixt hebt. Twee van mijn honden eten de eierschaal niet op als ik ze een ei geef.
[/quote]nee want ik las het hier ook voor het eerst :-\
Door Mevroi Kruim
#362386
Dory, zou je kunnen zeggen waarom eieren invriezen zo slecht is? Evt. met referentie? Ik vries namelijk altijd het kattenvoer voor 2 weken in, met ei en al. Geklutst, dat wel, maar suiker doe ik er zeker niet bij ;D
Door Ster
#362483
Ik heb het ei er dus uitgelaten en als ik de groente ontdooi kan ik er altijd nog een ei met schaal doorheenmixen, zodat ook de schaal wordt gegeten.
Door avalon
#368469
Ik geef de eieren ook altijd gewoon zo. Als toetje of als tussendoortje. Avalon eet alles op, maar Angie eet de schaal niet op, maar maakt er een gat in en slurpt het ei zo leeg. Als je het dan omdraaid is het net of t ei nog heel is. Ik heb er ooit een foto van gemaakt, vond het wel grappig.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door avalon op do 11 aug 2005, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#368577
[quote="avalon"]
Ik geef de eieren ook altijd gewoon zo. Als toetje of als tussendoortje. Avalon eet alles op, maar Angie eet de schaal niet op, maar maakt er een gat in en slurpt het ei zo leeg. Als je het dan omdraaid is het net of t ei nog heel is. Ik heb er ooit een foto van gemaakt, vond het wel grappig.
Afbeelding
[/quote]

Ja, mooie foto zeg! Zo laten ze ze hier ook inderdaad wel achter! (Brutus eet de schil ook wel op).
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 12 aug 2005, 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door