Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door 2poezels
#359868
stel dat ze ooit helemaal over gaan op vers hier,wat is dan een betere keus om te voeren?
zouden jullie ervoor kiezen om de enkelvoudige hondenvoeders te voeren,en dat aan te vullen met orgaanvlees en een eitje etc.(hier zit dan helemaal geen graan in natuurlijk)of kan ik beter kiezen voor het prins versvlees,is kant en klaar,dus geen tekorten(?),maar daar zit dan wel weer graan in,ben toch van mening dat een kat hier niks mee kan.of zouden jullie kiezen voor een kompleet hondenvoer (bijv. energique)en dit dan weer aanvullen?

dit zijn oorlopig even de enige opties voor mij,omdat bibi of carnibest allemaal erg ver weg is.
wat zou de beste keus zijn?
Door amber2
#359959
De hoeveelheid graan/rijst die in de katten-kvv's van prins/carnibest/bandit zit is maar minimaal, dus als je kat geen allergie heeft verder vind ik dat niet zo'n probleem. Ik zou in de eerste instantie dus kiezen voor de complete versies speciaal voor katten van deze drie merken. Afwisselen of alleen dat merk wat de kat goed eet. Als ze de complete hondenvarianten lekkerder blijken te vinden zou ik dat dan als alternatief geven, ik denk niet dat ik het aan zou vullen, misschien af en toe een beetje hart maar meer vind ik niet echt nodig.
Door Femke
#359963
ik heb hier weinig te kiezen, de katten bepalen zelf wat ze eten ::) ::) ::)maar als ik het voor het kiezen had zou ik ze fulltime op CB zetten. Nu ben ik echter allang blij dat ze energique willen eten.....
Door 2poezels
#360120
nog een vraagje over duck:de enkelvoudige voeders van hen,zit daar al calcium in?zo ja,is dit afkomstig van botten of niet?
en zit er graan in of is dat echt puur vlees?


nog ff aan femke:voeg je er verder nog wat aan toe,of eten ze alleen het hondenvoer?
Laatst gewijzigd door Gast op do 28 jul 2005, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Femke
#360267
2poezels schreef: nog een vraagje over duck:de enkelvoudige voeders van hen,zit daar al calcium in?zo ja,is dit afkomstig van botten of niet?
en zit er graan in of is dat echt puur vlees?


nog ff aan femke:voeg je er verder nog wat aan toe,of eten ze alleen het hondenvoer?
nope, alleen het hondenvoer

ik moet er wel aan toevoegen dat ze zeker 1 keer in de week wat kippenhartjes krijgen, of wat riblap,, beetje rundergeakt in ieder geval wat 'rood vlees'
Ik moet dit allemaal aan kleinde stukkies snijden, anders eten ze het écht niet :-\
Laatst gewijzigd door Femke op do 28 jul 2005, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#360333
2poezels schreef: nog een vraagje over duck:de enkelvoudige voeders van hen,zit daar al calcium in?zo ja,is dit afkomstig van botten of niet?
en zit er graan in of is dat echt puur vlees?


nog ff aan femke:voeg je er verder nog wat aan toe,of eten ze alleen het hondenvoer?
In de duck enkelvoudig zit calcium.
Door 2poezels
#360496
even over prins:

dit is de analyse die op de verpakking staat:

prins compleet kattenvoer

kip,rundvlees,schapenvlees,olien,vetten,granen en groenten.

ruw eiwit 15,9 %
ruw vet 25,5 %
ruwe as 3,2 %
ruwe celstof 0.2%
vleesvocht 54,4 %
calcium 0,94 %
fosfor 0,64 %

vit A 6580 IE
vit D3 660 IE
vit E 22 mg
koper 2 mg

waarom zit hier zo veel vet in als je het vergelijkt met bijv bibi of carnibest?
is dit de reden dat ze er (de helft) minder van nodig hebben??

en er zitten dus granen en groenten in,maar ik zie nergens het aantal % van de koolhydraten staan.
begin zo toch wel een beetje te twijfelen of prins wel zo goed is,hoop dat iemand met wat meer verstand van zaken me hier een beetje duidelijkheid over kan geven
Laatst gewijzigd door Gast op vr 29 jul 2005, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
#360571
Mijn kitten Sr geef ik afwisselend bibi, hart en kippenekken, dat zal in de toekomst hopenlijk uitgebreid worden met pens en eendagskuikens. Van de 2 oude katers eet Zipper zo'n beetje alles mee van het versgebeuren; Mistral houdt stug vast aan z'n blikkie en z'n brokkie, hoewel hij de laatste dagen ook weleens aan de bibi of een kippenekkie likt. We houden dus hoop. Overigens eten ze hier bibi, omdat ik altijd bibi voor de honden in huis heb. Denk dat je je kat moet geven wat hij/zij lekker vindt en waar jij een goed gevoel bij hebt. En idd. katten kunnen niks met granen en groenten hebben ze ook niet nodig, hoewel Mistral dol is op restjes menseneten, hij kan het niet laten om onze borden af te likken! ::)
Door amber2
#360827
Ja dat heb ik me ook al afgevraagd bij Prins, waarom daar zoveel vet/olie inzit... Dit zal er inderdaad wel voor zorgen dat het wat meer energie bevat dan bv. carnibest voor de kat en daardoor hebben ze er dus ook wat minder van nodig. Maar dat ze er maar de helft van nodig zouden hebben schijnt in de praktijk niet echt te kloppen (zie ik nu ook bij onze eigen kat), volgens mij krijgen ze dan ook een tekort aan eiwitten en vitaminen/spoorelementen want die gehaltes zijn wel hetzelfde als bij andere kvv's. En ik dacht dat je het percentage aan koolhydraten kunt uitrekenen door 100 % te nemen en daar dan de percentages eiwit, vet, as, en vocht vanaf te trekken; dan kom je dus op niet meer dan een paar % koolhydraat, en dat zit ook in het kattenvoer van carnibest alleen dan in de vorm van rijst ipv granen+groenten. Dat vind ikzelf niet zo'n ramp eigenlijk, al is het niet nodig. Dat hoge vetpercentage van Prins zit me wel dwars, vraag me af of dat niet erg belastend is voor de stofwisseling... Of is dat onzin? Zal Prins er eens over mailen om te vragen waarom er zoveel vet in zit.
Door Nelly
#361519
Eerlijk gezegd verdiep ik me nooit zo in percentages; ik kijk gewoon naar m'n dieren. Zo vond ik dat SR wat groeiknobbeltjes op z'n voorpootjes had, dus heb ik hem een paar dagen kippenekken/vleugeltjes gevoerd voor wat extra calcium. Heb het idee dat het nu al wat minder wordt, maar dat kan ook inbeelding zijn. Hij voelt zich wel erg goed, want hij zet de zaak behoorlijk op stelten hier :D
Door 2poezels
#362043
hahhaha zo hoort het ook he!

ik kijk ook niet zo naar de percentages op zich,maar bij prins viel het me toch wel erg op!het heeft zo'n andere samenstelling dan de andere voeders.zou dat dan geen kwaad kunnen?
Laatst gewijzigd door Gast op zo 31 jul 2005, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door amber2
#362473
Het percentage koolhydraten in Prins staat wel in de folder zag ik: 0,80 %. Erg weinig dus!
Ik heb antwoord gehad van Prins waarom hun vetgehalte zo hoog is, maar daar wordt je ook niet veel wijzer van:
'Op uw vraag over het vetgehalte in ons vers vlees kan ik u melden dat er veel en intens onderzoek hiernaar is geweest en dat dit onderzoek heeft aangewezen dat deze samenstelling het beste aansluit op de gezondheid van de katten, en geheel compleet is. Ons vet is van consumptiekwaliteit, hoogwaardig, makkelijk opneembaar en vrijwel geheel benutbaar voor de kat zonder dat daarbij organen enig last gaan ondervinden (bijvoorbeeld nieren). Ook maken we in onze voeding vrijwel geen gebruik van koolhydraten, wat voor veel katten ook een voordeel is.'
Het enige wat ik hieruit kan opmaken is dat o.a. de nieren zoveel mogelijk ontlast worden doordat meer energie uit het vet wordt gehaald ipv uit eiwit. En als er zo uitgebreid onderzoek naar is gedaan waaruit blijkt dat een hoger vetgehalte beter is voor katten waarom zien we dat dan niet bij de kattenvoedingen van Carnibest en Bandit? Of zouden ze bedoelen een onderzoek van Prins zelf? Nou ja, ik blijf gewoon wat afwisselen tussen de verschillende merken dat bevalt wel goed!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door