Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anneke V
#358461
Las net op het Beagle forum waar Pluto op ingeschreven is dat veel honden gal spuwen & dat ze denken dat dit misschien aan het ras ligt?!

Maar eerlijk gezegd heb ik Pluto nog maar 1x weten gal spuwen en dat was na het eten van een grote hoeveelheid gras op zijn nuchtere maag ???

Zou dit gal spuwen ook een gevolg kunnen zijn van droge brokken??? Misschien door een slechte vertering veroorzaakt door brokken??
Iemand een verklaring hiervoor ???
Door romila
#358463
Galspugen kan teken zijn van lege maag...Wanneer ik Romme 's ochtends te laat eten geef spuugt hij ook gal...ze eten bij mij CB. Dus hoeft nie met brokken te maken te hebben...
Door Lizzy
#358538
Galspugen doen veel honden (en niet alleen Beagles) vaak op een lege maag. Ook wel ochtendmisselijkheid genoemd.

Vaak gebeurd dit bij honden die heel regelmatig te eten krijgen, dus bijv. klokslag 7 uur 's ochtends. En als je dan een keer om 7:15 eten geeft, dan zijn ze al misselijk... Soms eten ze dan gras en geven gal over en soms spugen ze gewoon direct gal.

Dus nee, het hoeft niet met brokken/vlees te maken te hebben. Het beste wat men kan doen is: of 's avonds laat een paar eetlepels yoghurt geven of je hond altijd stipt op tijd eten geven en desnoods direct bij het opstaan al een beetje eten of (en deze optie vind ik het best werken) heeeeeeeeeeeeeel langzaam beginnen met op verschillende tijden eten te geven. Mogens Eliasen heeft in zijn boek goed uitgelegd hoe je dat het beste kunt doen, het opbouwen van op verschillende tijden eten.
Door Anneke V
#358572
Onze Pluto kreeg al van in het begin niet op dezelfde tijdstippen eten...ik ben een verschrikkellijke vergeetkop & ben altijd met 10dingen tegelijk bezig ::)

Net zoals de katten krijgt hij wel altijd in dezelfde tijdspanne eten. Nu is dat VB: 's morgens tussen 6u30 & 7u30 ( maar 's morgens laat hij vaak zijn eten gewoon staan) & 's avonds tussen 17u &19u....Hij krijgt ook nog altijd een knabbeltje voor in zijn bench voor we gaan slapen...tenzij hij daar al uitgeteld in ligt te snurken!!! ;D

In het weekend slaapt Pluto ook sowieso langer ( hij ligt altijd in zijn bench te snurken totdat we opstaan..nogthans zijn deur vd bench staat open), dus dan krijgt hij zijn eten ook later...

En zoals ik zei heb ik hem nog maar 1x weten gal spuwen & dat was toen hij veel gras op zijn nuchtere maag gegeten had.

Onze kater echter spuwt regelmatig eens gal of slijm...eender welk moment van de dag...Hij eet wel nog brokken (of het kot is te klein ::) ) & ik dacht dat het misschien daarmee te maken had, maar niet dus!
Laatst gewijzigd door Anneke V op di 26 jul 2005, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anneke V
#358573
In de weekend vliegt zijn eten ook vaak terug in de frigo omdat hij het niet bekijkt & dan wordt dit 's middags nog eens voor zijn neus gezet voor 30 minuten, maar meestal is het pas avond vooraleer hij alles verorberd...
Door Jojo
#359278
Joey had dus tot vorige week ook nog nooit gal gespuuwd. Totdat ik hem een sardine introduceerde als ontbijt :P
Nog geen 2 uur daarna stond hij ineens op van zn kussen en begon te kotsen :-X Ik weet niet zeker of het gal was omdat ik het nog nooit eerder heb gezien maar het was geel en er zat geen vis bij.............
Sardines worden maar van het lijstje ´ontbijthapjes´ geschrapt ;)
Door Lizzy
#359296
Jojo schreef: Joey had dus tot vorige week ook nog nooit gal gespuuwd. Totdat ik hem een sardine introduceerde als ontbijt :P
Nog geen 2 uur daarna stond hij ineens op van zn kussen en begon te kotsen :-X Ik weet niet zeker of het gal was omdat ik het nog nooit eerder heb gezien maar het was geel en er zat geen vis bij.............
Sardines worden maar van het lijstje ´ontbijthapjes´ geschrapt ;)
Galspuug is echt knalgeel waterige/slijmerige spuug.
Door Jojo
#359300
Lizzy schreef: Galspuug is echt knalgeel waterige/slijmerige spuug.
Yup, dan was het echt gal. maar kan dit door die sardine zijn gekomen?! Was die te vet ofzo?!
Door Lizzy
#359301
Ja, ik denk dat het inderdaad door het vetgehalte van de sardien kwam. Sommige honden moeten daar erg aan wennen. Wat wel wil helpen is iets minder sardien geven met groentemix en wat yoghurt.
Door Mevroi Kruim
#359394
Maar hij had ze zo te horen wel keurig verteerd, dus da's al goed. Misschien idd wat minder sardien met iets anders erbij om te beginnen.
Door Jojo
#359461
Kruimel schreef: Maar hij had ze zo te horen wel keurig verteerd, dus da's al goed. Misschien idd wat minder sardien met iets anders erbij om te beginnen.
Hm, tja, er kwam geen sardine bij uit, die had ik in 4 stukkies gesneden voor hem. Maar verteert dat visje al binnen 2 uur dan?!
Ik geef het gewoon niet meer als ontbijtsnack op de nuchtere maag, kipdingen en eendenekken gaan wel goed en een rodiburger ook dus er is nog afwisseling genoeg ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door