Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pleuntje
#358723
Bandit is een hele drukke wilde hond. Hij springt veel en overal op en af. Ik kan dit gewoon niet voorkomen.
Nu houd ik dus mijn hart vast voor gewrichts- of heupproblemen op de langere termijn.

Is er dan ook iets wat ik ter voorkoming kan geven? Het is een pup van 16 weken. Of kan dit ook weer schadelijke gevolgen hebben.
Door Ine
#358738
Helemaal voorkomen, ok, maar dit gedrag kun je wel gewoon afleren, als je er even tijd insteekt!
Al geef je hem alle spullen, die er tegen kunnen helpen, een eerste vereiste is toch het VOORkomen.
Wat voor hond is het, welk ras of kruising?
Door qyan
#358744
Ik zou dit bij een pup van 16 weken dus ook niet tolereren.
Niet alleen is dat beter voor zijn gewrichten en in het voorkomen van kleine ongelukjes, maar in het geval van een groot ras.......mag hij dit ook nog allemaal als hij straks volwassen is? Of gaan jullie het hem dan opeens afleren?
Dus ben het geheel met Ine eens, voorkomen en afleren ipv proberen te genezen!
je pup moet nog een tijdje mee hoor ;)
Door Helen
#358765
Kuma mag van ons op de bank, maar wij hebben dit nooit goed gevonden voordat ze een maandje of 8 a 9 was. Nu stapt ze echt de bank op en af. We wilden niet dat ze dat daarvoor zou moeten springen. Ook opspringen hebben we altijd afgeleerd. Sinds een maand ongeveer mag ze dat en dan slechts op commando.
Gewoon een kwestie van aanleren.
Een goede tip is om in huis een sleeplijntje aan je pup te hangen zodat je altijd in kan grijpen.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#358812
we laten het ook niet toe. Alleen tot nu toe, doet hij het gewoon. :(
Ik verbied het hem zoveel mogelijk. maar hij jumpt op de bank, op de eettafel via de stoelen, hij springt tegen ons op. Komt met een rotgang aanscheuren om dan te springen. Dan is het allemaal al te laat. Het is niet zo dat ik hem zijn gang laat gaan.

En ja, het wordt een grote hond. Vader Flatcoated, moeder kruising schotse collie.
Door Ine
#358820
pleuntje schreef: we laten het ook niet toe. Alleen tot nu toe, doet hij het gewoon. :(
Ik verbied het hem zoveel mogelijk. maar hij jumpt op de bank, op de eettafel via de stoelen, hij springt tegen ons op. Komt met een rotgang aanscheuren om dan te springen. Dan is het allemaal al te laat. Het is niet zo dat ik hem zijn gang laat gaan.

En ja, het wordt een grote hond. Vader Flatcoated, moeder kruising schotse collie.
Ben je met hem aan het trainen via een hondenschool?
Lijkt me heel verstandig, want zo te lezen, is dit kleintje al de baas en doet wat het wil.
Ingrijpen en wel zo snel mogelijk.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#358821
ja we zitten op hondencursus. En buiten gaat het heel goed met hem. Volgen, komen, zit, afliggen. Maar binnen is het een brok energie. In het begin soms de wanhoop nabij geweest.
Hiervoor ook een hond van pup afaan gehad, nooit problemen. Die was gewoon heel makkelijk. Maar deze ::)
Goed gedrag belonen en slecht gedrag negeren werkt bij hem niet hoor. Er valt gewoon weinig te belonen ;D
Door Helen
#358822
Tja, hier heeft Kuma van pups af aan geleerd wat wel en niet mag. Maar als ik jou was, dan zou mijn pup dus niet meer los in huis mogen lopen. Ik zie los in huis lopen als een privilege die mijn honden krijgen mits ze zich goed gedragen. Kuma heeft de eerste weken nooit helemaal los in huis gelopen zonder sturing en toezicht. Ik zat er altijd met mijn neus bovenop of ze zat een de lijn in huis. Zo kan je voorkomen dat je hond op de bank/tafel etc springt. Kuma is 1 keer op tafel gesprongen en toen heb ik haar een zodanige correctie gegeven dat het tevens de laatste keer was dat ze zich dat in haar hoofd haalde. (Voor Kuma betekent dat even bij de halsband pakken en streng toespreken).
Leer je hond het commando NEE (die kennen ze niet vanzelf ;)) zodat je hem duidelijk kan maken als hij fout zit en beloon hem de hemel in als hij goed gedrag vertoont. Als hij zo druk is dat hij niet bereikbaar is, zou ik hem een time-out geven totdat hij kalmeert en zich normaal weet te gedragen.
Door margreet
#358823
Ik heb geen idee hoe lang je buiten bezig bent met hem,maar mss heeft hij wat meer beweging nodig.
Buiten dit zou ik hem dus gewoon echt zulke dingen afleren,hier ben ik vanaf zes weken begonnen met hem het woord laag aan te leren iedere keer als hij omhoog sprong,af en toe even je hand op zijn kop en binnen de kortste keren had hij het door.
Nu heb ik natuurlijk een hele makkelijke hond,maar als hij zo vreselijk druk zou zijn zou ik hem waarschijnlijk eens vriendelijk in zijn nekvel grijpen en hem duidelijk maken dat ik daar niet van gedient ben.
Door Helen
#358827
Ik zou hem niet beetpakken, daar leert hij niets van. Hij moet leren wat gewenst gedrag is. Gewoon iedere keer als hij zo druk doet, hup vriendelijk de bench in sturen/stoppen en als hij gekalmeert is er weer uitlaten (aan de riem in huis he). En als hij weer gaat stuiteren, hoppa weer de bench in. Hij zal heel snel leren dat hyper doen betekent dat het einde vrijheid is. Want als hij zich goed gedraagt, mag hij veel meer. Dit allemaal mits je wel voldoende buiten met hem doet he. ;)
Door geer
#358839
Wat voor hond is Bandit eigenlijk???

Ik zou het als pup inderdaad beperken, maar moet zeggen dat ik een Dwergteckel heb die ook overal op en af springt...
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#358843
Veel dingen die julie als tip geven doe ik al. Dus ik zit er ook vaak met mijn neus bovenop. Het commando Nee of uhuh, kent hij maar al te goed. Je ziet dat hij even stopt en mij aankijkt, maar daarna weer vrolijk verdergaat.

Ik heb hem ook al wel harder aangepakt door hem aan zijn nekvel van tafel en stoelen af te sleuren, maar dat boeit hem helemaal niks. Nekvel pakken doet hem geen pijn en hij laat geen kik. Consequent van tafel en bank zetten met het commando op de grond, heeft tot nu toe ook geen effect. Hij weet het wel maar kan de verleiding om het toch te doen niet weerstaan. Luistert hij wel een keertje naar mij dan beloon ik hem overdreven.

En beweging? Tja, hij heeft meer nodig, veel meer. Maar helaas mag hij nu ongeveer 20 minuten wandelen. Ik doe het weleens langer, zo'n 30 minuten. Maar het maakt hem niet moe. HIj heeft energie voor 10. Dat is denk ik ook het grootste probleem. Hij haalt gewoon rottigheid uit omdat hij zoveel energie heeft.

Aan het lijntje in huis laten lopen kan misschien helpen ja, maar dat vind ik, persoonlijk, behoorlijk ver gaan. Ik weet het, ik krijg van Hugo ook te horen dat ik soms te soft ben. Maar ben wel consequent. Nee is nee, en ja is ja.
Ik ben al veel te blij dat hij zonder lawaai te maken in zijn bech ligt als ik ga werken. Als hij ook nog in zijn bench moet als ik thuis ben, dat vind ik persoonlijk behoorlijk lang. BTW ik werk maar halve dagen.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#358846
Geer, Bandit is kruising schotse collie/flatcoated. Maar zijn karakter neigt volgens kenners behoorlijk naar de drukke flatcoated.
Door geer
#358858
Ik zou hem denk ik niet eens zozeer van de bank af sleuren of heel kwaad worden.... Maar hem rustig op de grond tillen, laten zitten, op de bank tillen en een koekje geven. Of liever nog; voordat hij kans ziet op de bank te springen te lokken met een koekje, hem op de bank te tillen en dan te belonen. Tenminste, als hij op de bank mag ;D Maar dit is denk ik meer een vraag voor op www.hondengedragsforum.nl, althans als het over het afleren van springen gaat...
Door Helen
#358990
pleuntje schreef: Veel dingen die julie als tip geven doe ik al. Dus ik zit er ook vaak met mijn neus bovenop. Het commando Nee of uhuh, kent hij maar al te goed. Je ziet dat hij even stopt en mij aankijkt, maar daarna weer vrolijk verdergaat.

Ik heb hem ook al wel harder aangepakt door hem aan zijn nekvel van tafel en stoelen af te sleuren, maar dat boeit hem helemaal niks. Nekvel pakken doet hem geen pijn en hij laat geen kik. Consequent van tafel en bank zetten met het commando op de grond, heeft tot nu toe ook geen effect. Hij weet het wel maar kan de verleiding om het toch te doen niet weerstaan. Luistert hij wel een keertje naar mij dan beloon ik hem overdreven.

En beweging? Tja, hij heeft meer nodig, veel meer. Maar helaas mag hij nu ongeveer 20 minuten wandelen. Ik doe het weleens langer, zo'n 30 minuten. Maar het maakt hem niet moe. HIj heeft energie voor 10. Dat is denk ik ook het grootste probleem. Hij haalt gewoon rottigheid uit omdat hij zoveel energie heeft.

Aan het lijntje in huis laten lopen kan misschien helpen ja, maar dat vind ik, persoonlijk, behoorlijk ver gaan. Ik weet het, ik krijg van Hugo ook te horen dat ik soms te soft ben. Maar ben wel consequent. Nee is nee, en ja is ja.
Ik ben al veel te blij dat hij zonder lawaai te maken in zijn bech ligt als ik ga werken. Als hij ook nog in zijn bench moet als ik thuis ben, dat vind ik persoonlijk behoorlijk lang. BTW ik werk maar halve dagen.
Ik vind aan de lijn in huis helemaal niet behoorlijk ver gaan. Ik vind hoe Bandit zich misdraagt behoorlijk ver gaan.
Verder kent hij het commando Nee dus niet als hij toch doet waar hij zin in heeft.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door