Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Doedels
#358071
Mijn man is altijd panisch dat de honden te weinig drinken. Dat is er sinds ze vers eten natuurlijk niet minder om geworden, want ze drinken veel minder. Op zich is het wel nuttig als ze veel drinken. Beide hebben nogal eens last gehad van blaasgruis. Petr volgt op dit moment een ab kuur i.v.m. een blaasontsteking met gruis. Maar als ik er niet bij sta maakt hij het kvv echt heel drabberig met water. Het lijkt mij niet erg bevorderlijk voor de vertering. Hoe denken jullie daarover?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#358076
[quote="Doedels"]
Mijn man is altijd panisch dat de honden te weinig drinken. Dat is er sinds ze vers eten natuurlijk niet minder om geworden, want ze drinken veel minder. Op zich is het wel nuttig als ze veel drinken. Beide hebben nogal eens last gehad van blaasgruis. Petr volgt op dit moment een ab kuur i.v.m. een blaasontsteking met gruis. Maar als ik er niet bij sta maakt hij het kvv echt heel drabberig met water. Het lijkt mij niet erg bevorderlijk voor de vertering. Hoe denken jullie daarover?
[/quote]

Nee, dat is niet bevordelijk. Hoe drabberiger je de maaltijd maakt, des te vlotter vliegt het door het spijsverteringskanaal heen met het gevolg dat het lichaam niet de tijd krijg om de nutriënten volledig op te nemen.
Een dier drinkt naar behoefte, als het beschikbaar is en het lichaam vraagt erom dan nemen ze het wel. Vers voer bevat uit zichzelf al veel (metabool)vocht waardoor ze automatisch minder gaan drinken.
Door Doedels
#358080
[quote="Angelique"]
Nee, dat is niet bevordelijk. Hoe drabberiger je de maaltijd maakt, des te vlotter vliegt het door het spijsverteringskanaal heen met het gevolg dat het lichaam niet de tijd krijg om de nutriënten volledig op te nemen.
Een dier drinkt naar behoefte, als het beschikbaar is en het lichaam vraagt erom dan nemen ze het wel. Vers voer bevat uit zichzelf al veel (metabool)vocht waardoor ze automatisch minder gaan drinken.

[/quote]Hartelijk dank. Precies mijn redenering, maar van een ander wordt het eerder aangenomen ;)
Door pollekind
#358364
Ik gooi standaard een scheutje het water uit de kraan over de KVV schijven van mijn hondjes.En daar zijn ze zo aan gewend geraakt dat als ik het nu niet doe dan gaan ze me aan staan kijken.Ik denk niet dat het erg is,want als ik het zo puur geef en ze drinken na de maaltijd water komt dat voor mij op het zelfde neer.En ik heb hier ook een hondje wat ik in de gaten moet houden wat betreft het drinken en die krijgt dan op deze manier toch wat extra vocht binnen.Ik doe per schijf ongeveer 3 eetlepes heet water om ook het vlees wat warmer te maken(ietsjes maar).
Door Lizzy
#358392
[quote="Doedels"]
Mijn man is altijd panisch dat de honden te weinig drinken. Dat is er sinds ze vers eten natuurlijk niet minder om geworden, want ze drinken veel minder. Op zich is het wel nuttig als ze veel drinken. Beide hebben nogal eens last gehad van blaasgruis. Petr volgt op dit moment een ab kuur i.v.m. een blaasontsteking met gruis. Maar als ik er niet bij sta maakt hij het kvv echt heel drabberig met water. Het lijkt mij niet erg bevorderlijk voor de vertering. Hoe denken jullie daarover?
[/quote]

Ik snap de gedachten wel hoor. Als er struvietgruis aanwezig is, dan moet je hond goed doorspoelen (bij alle blaasgruissoorten het geval). Maar vergeet niet dat er in brokken gemiddeld 8% vocht zit en in kvv zit gemiddeld zo'n 60%! Je praat dus over een vochtrijke voeding bij KVV!

Je moet het zo zien: als jij zelf de hele dag dingen eet die gortdroog zijn (Liga's enzo ;D), dan krijg je dorst en vul je dit automatisch aan door te gaan drinken. Als je een fruit/groentedagje neemt en de hele dag fruit en groente eet, dan is je dorst dus direct verdwenen.

Een hond heeft echt een grote behoefte aan vochtrijke voeding. Want een prooidier bestaat ook voor een groot deel uit vocht. Een van de redenen waarom honden en katten ook sneller last krijgen van blaasgruis als ze brokken eten!

Maar goed, als je er aan twijfelt of je hond nu met de struvietgruisjes genoeg drinken binnen krijgt, geef dan wat extra te drinken door middel van bijv. lekkere bouillon. Ergens tussen maaltijden in. Want zoals al beschreven is het niet zo'n goed idee om de kvv papperig te maken.

Voor een hond zonder blaasgruis is verse/rauwe voeding gewoonweg vochtig genoeg en zullen ze veel minder/nauwelijks te gaan drinken. En dat is prima.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 26 jul 2005, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#358401
als de carnibest net uit de koelkast komt als hij het moet krijgen dan gooi ik hier ook altijd wat heet water overheen. Is dat ook slecht? Het is anders zo koud.
Door pollekind
#358408
[quote="pleuntje"]
als de carnibest net uit de koelkast komt als hij het moet krijgen dan gooi ik hier ook altijd wat heet water overheen. Is dat ook slecht? Het is anders zo koud.
[/quote]Om die reden doe ik dat dus ook.Maar ik merk niks aan mijn hondjes,ze poepen ook maar 1 hooguit 2 keer per dag.
Door Femke
#358411
[quote="pleuntje"]
als de carnibest net uit de koelkast komt als hij het moet krijgen dan gooi ik hier ook altijd wat heet water overheen. Is dat ook slecht? Het is anders zo koud.
[/quote]

waarom zet je het dan niet een uurtje eerder uit de koelkast?

Overigens eten de honden en katten het linea recta uit de koelkast hier. Nooit problemen mee gehad....
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#358422
als ik uit bed kom krijgt de hond ook eten, dus dan is het koud. ook 's avonds als ik van mijn werk thuiskom staat het nog in de koelkast. Om het nu 5 uur op het aanrecht te zetten vind ik een te groot risico.
Door Ine
#358426
[quote="pleuntje"]
als ik uit bed kom krijgt de hond ook eten, dus dan is het koud. ook 's avonds als ik van mijn werk thuiskom staat het nog in de koelkast. Om het nu 5 uur op het aanrecht te zetten vind ik een te groot risico.

[/quote]

Misschien kun je de tijden iets aanpassen met eten geven!
Je hebt nog een pup toch? Hoeveel keer per dag krojgt hij eten?
Je kunt het bakje vlees ook even in een iets grotere bak met heet water zetten, even wat door prakken en het is op temperatuur.
Met 3 voedingen per dag zijn het kleine beetjes, dus is zo de kou eraf.
Door pollekind
#358483
[quote author=Femke link=board=5;threadid=13272;start=0#msg358411 date=1122367848?

Overigens eten de honden en katten het linea recta uit de koelkast hier. Nooit problemen mee gehad....
[quote][/quote]Ach joh ieder doet het op zijn manier...Maakt toch niks uit. :)
Door Ster
#358494
[quote="pollekind"]
Ach joh ieder doet het op zijn manier...Maakt toch niks uit. :)
[/quote]

Dat maakt ook niet uit, maar de vraag was wat beter of gezonder is voor je hond en dat is dus kvv zonder water.
Door Lizzy
#358508
Wat ook heel handig is is om een roestvrijstalen voerbak te kopen. Je doet het vlees in de bak en als het te koud is, dan laat je je gootsteen vollopen met warm water. Je zet de voerbak + voer in het warme water en blijft het voer langzaam omscheppen totdat de kou eraf is.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#358660
[quote="pleuntje"]
als ik uit bed kom krijgt de hond ook eten, dus dan is het koud. ook 's avonds als ik van mijn werk thuiskom staat het nog in de koelkast. Om het nu 5 uur op het aanrecht te zetten vind ik een te groot risico.

[/quote]

Welk risico ??? Hier gaat het voer 's morgens uit de vriezer (rond een uur of 9) om 's avonds rond een uur of 8 geserveerd te worden.
Door Ine
#358679
[quote="Nitus"]
Welk risico ??? Hier gaat het voer 's morgens uit de vriezer (rond een uur of 9) om 's avonds rond een uur of 8 geserveerd te worden.
[/quote]

Elke avond na het eten haal ik de CB uit de diepvries (4 kilo), de volgende avond wordt deze pas gegeten.
Bij mij staat het of op het aanrecht in een bak, of in de oven (die natuurlijk niet aanstaat).
Alleen Kaatje krijgt 's ochtends 200 gram, maar de rest staat dus niet gekoeld te wachten om geconsumeerd te worden. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door