Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Poedelpret
#357479
Hi,

Het is nu bijna een maand geleden dat de DA
de teennagel van Ken operatief verwijderd heeft.
Er zou binnen 2 a 3 weken een nagel moeten terug
groeien maar dit is tot op heden nog niet gebeurt.

Wel heeft hij na 2 weken een ontsteking er over
heen gekregen en moest ie zijn AB verlengen.
Vervelend is dat het roze stompje op zijn teen
groter en dikker is geworden. Ook is het van het
weekend weer een beetje gaan bloeden. :'(

Als ik thuis bezig ben doe ik er ff een sok om zodat
ie niet kan likken. Tijdens het wandelen doe ik over
de sok een hondenschoentje. Hij loopt / rent / speelt
gewoon en af en toe merkt ie het en loopt ie ff mank.

Inmiddels baal ik als een stekker want de DA had ook
aangegeven dat het verwijderen wel nodig was omdat
er een ontstekking onder zat maar hij kon ook niet
goed inschatten hoe het zou gaan verlopen omdat
deze behandeling zelden voor komt..... ???

Ik heb voor morgenmiddag weer een controle staan,
hopelijk weet ik dan wat meer.
Heeft iemand hier ervaring mee gehad? :-\
Hopelijk hoef ik niet de rest van zijn leven met sokken
/ schoenen te klooien want het is toch behelpen zo.
Door Lizzy
#357485
Bij onze Whoofer is er tijdens de vakantie een keer een nagel compleet uitgerukt. Echt weg. Helemaal. Aangezien dit was toen we op vakantie waren in Denemarken, zijn we daar naar een DA gegaan. Die heeft de poot verbonden en AB gegeven. Direct. Ze zei dat dit altijd ging ontsteken, deze wonden.

Ze had ons ook gezegd dat we het verband er vijf dagen om moesten laten zitten. Gelukkig zijn wij eigenwijs, zijn we direct naar huis gereden en naar onze eigen DA gegaan. Hij haalde het verband er acuut af en gelukkig maar want het was al aan het smetten.

Hij zei ons "twee/drie keer per dag in de soda met die poot en voor de rest niet meer verbinden". Dat hebben we gedaan. Daaaaagen achter elkaar. Na pas maanden en maanden kwam de nieuwe nagel terug. Deze is nooit meer helemaal geworden zoals de nagel die uitgerukt was. Het was een raar misvormt dun nageltje, maar ach, het functioneerde prima.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#357490
Poeh, lastig probleem, maar weinig van te zeggen vanaf deze positie :-\

Maar zelden, zelden, je hoort het toch wel regelmatig dat nagels na breuken geheel verwijderd worden. Vraag me dan alleen wel af of als je de nagel helemaal verwijderd of deze dan wel terugkomt. Het klinkt wat onlogisch. Maar goed, hier heb je weinig aan. Sterkte ermee.
Door Lizzy
#357491
Oh, voor ik het vergeet: het bleef bij Whoofer ook bij tijd en wijlen bloeden (met uitlaten en spelen enzo). Dat komt omdat het supergevoelig is natuurlijk. Maar het is echt allemaal goedkomen met de soda en tijd. Tijd heelt alle wonden. En echt, het heeft bij Whoof veeeeel langer als een paar weken geduurd!
Gebruikersavatar
Door Poedelpret
#357525
De DA had gezegd dat hij er absoluut niet aan
mag likken / bijten anders wordt het wild vlees
en komt de nagel nooit meer terug.
Nu doet hij er wel af en toe voorzichtig aan likken.
Maar kan dit kwaad en moet ik met sokken / schoenen
blijven rommelen of het uiteindelijk de natuur zijn
beloop laten?
Het sodabad mag niet meer want de wond / huid
bleef week en genas niet.
Laatst gewijzigd door Poedelpret op ma 25 jul 2005, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Leo
#357628
Af en toe er aan likken lijkt me niet zo'erg, en over het algemeen geld: hoe meer lucht er bij kan komen hoe sneller het geneest, zo min mogelijk verband en sokjes dus. Verder is het wel zo dat het hier voor ons moeilijk te beoordelen is zoals Angelique terecht opmerkt, bij twijfel dus toch maar terug naar de DA.

Zoals Lizzy al zei heeft het bij onze hond veel langer geduurd voor de nagel terug kwam, en deze is nooit meer geheel gaaf geworden.
Laatst gewijzigd door Leo op ma 25 jul 2005, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#357916
Claudia N schreef: De DA had gezegd dat hij er absoluut niet aan
mag likken / bijten anders wordt het wild vlees
en komt de nagel nooit meer terug.
Nu doet hij er wel af en toe voorzichtig aan likken.
Maar kan dit kwaad en moet ik met sokken / schoenen
blijven rommelen of het uiteindelijk de natuur zijn
beloop laten?
Het sodabad mag niet meer want de wond / huid
bleef week en genas niet.
Tor heeft al 3 keer dezelfde nagel eraf gehaald.
Mijn DA wil ook dat ik 't verband er 5 dagen om liet zitten,maar na 'n halve dag is het nat van 't gelik of nat van buiten lopen,dus haal ik 't er af.
wanneer 't droog blijft dan laat ik het verband hooguit 24 uur om z'n poot zitten en doe daarna dan ook 'n paar keer per dag in sodawater zetten.
Dan afdrogen,en ik laat hem er ZELF net zoveel aan likken als hij wil.
Ik ben van mening dat hij het zelf schoner kan houden dan dat ik doe...
Het duurd langer dan 'n maand voordat de nagel weer gaat groeien,dus nog even geduld.
Het enige nadeel van Tor z'n nagel is,dat de nagelbed beschadigd is,en nu groeit de nagel dus omhoog inplaats van gebogen naar voren.. :-\
en als ik niet oplet,dan steekt de nagel TEveel omhoog....en is dat weer de reden dat ie 'm stoot en opnieuw breekt...... >:(

De eerste poot is toen de nagel er laatste keer af was, en daarnaast heb ik net genomen om te laten zien dat die nagel nu omhoog groeit.
Maar moet dus eigenlijk dezelfde richting hebben als die er net naast zit
Afbeelding
Door WendyB
#359541
Angelique schreef:Vraag me dan alleen wel af of als je de nagel helemaal verwijderd of deze dan wel terugkomt. Het klinkt wat onlogisch.
Eeen nagel groeit vanuit het nagelbed(vergelijk met kroonrand paarden), zolang deze onbeschadigd is is er nagelgroei mogelijk.
Gebruikersavatar
Door Poedelpret
#359815
Hi,

De DA in Zoetermeer heeft voorgesteld om de
operatie uit te stellen en minimaal 2 maanden
(kan ook 3 worden) AB te slikken en alleen snachts
en met wandelen te verbinden en zalven.
Af en toe likken mag en het moet goed luchten.

Het is een ontsteking van binnenuit dus zelfs straat-
vuil kan nagenoeg geen kwaad ook vanwege de AB.
Na 1 of 1,5 maand moet het toch een heel eind
genezen zijn en zo niet of geen verbetering
moet ik weer langskomen voor controle.

Wel gaf ze aan het met mijn eigen DA te bespreken
en de kuur te halen, lukt dit niet kan ik het bij haar
ophalen en de behandeling afmaken.

Ben blij dat er een behandeling is en het is het
proberen waard. Lukt het niet heb ik voor mijzelf
er in ieder geval alles aan gedaan!

Ga ff nieuwe schoentjes voor buiten kopen,
deze zijn al aardig aan het slijten. ;D
Door 202spots
#359855
Had je pbtje al geantwoord,maar toch blij dat de teen niet gelijk word geamputeerd.
Ik hoop dat de AB zal helpen,en ik denk dat ik nog steeds van mening ben om er niks op te doen,en Ken er zelf voor zorgd dat hij 't met likken schoon houd.
Wanneer je plastic schoentje erom hebt zitten dan lijkt me dat ook warm/benauwd /niet erg luchtig worden :-\
Succes!!
Gebruikersavatar
Door Poedelpret
#359866
202Spots schreef: Had je pbtje al geantwoord,maar toch blij dat de teen niet gelijk word geamputeerd.
Ik hoop dat de AB zal helpen,en ik denk dat ik nog steeds van mening ben om er niks op te doen,en Ken er zelf voor zorgd dat hij 't met likken schoon houd.
Wanneer je plastic schoentje erom hebt zitten dan lijkt me dat ook warm/benauwd /niet erg luchtig worden :-\
Succes!!
Het schoentje is alleen voor tijdens het wandelen.
Het is ook van dat duikersspul (ademt) en met antislip
nopjes eronder. Uiteraard hou ik het zo vrij mogelijk.
En alleen snachts gaat er een dun wijd sokje over met
wat wondgelei. De DA zei ook alles met mate de AB
moet nu de ontsteking binnen in de teen gaan aanpakken dan kan ook de rest genezen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door