Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ine
#356388
Het verbaast mij elke keer weer, dat honden Hot Spots hebben. Ik begin me toch af te vragen, of het iets is wat met een allergie te maken heeft.
Vaak komt het ook door een reactie van een vlooienbeet.
Zou het heel gek zijn, om eens voor te stellen om iets homeopathisch tegen allergiën te geven bij die honden, die daar gevoelig voor zijn?
Misschien een groep, die wil helpen en het geven en hun bevindingen hier willen plaatsen?
Nu weet ik dus niet meer, hoe dat middel van Pro Dier heet :-\ Heb het ook niet zo snel kunnen vinden.

Maar allereerst wil ik wel eens weten, of hier meer mensen over gedacht hebben.
Zelf heb ik geen ervaring met Hot Spots, maar ik weet, dat het een vervelende aandoening is.
#356391
ik hoorde van de week dat hot spots vaak veroorzaakt worden vooral in warm weer.
mensen laten hun hond dan zwemmen om af te koelen, maar drogen m niet af erna, waardoor de zon gaat broeien en branden omdat de meeste vachten te dik zijn of niet genoeg kunnen ventileren.
dan ontstaat dus wondjes en jeuk.
helaas gaan veel honden dan vaak bijten, waardoor het allemaal nog veel erger word.
ik weet niet of ik het precies goed uitleg en of het waar is, maar lijkt mij wel logisch. :-\
Laatst gewijzigd door danielle1980 op vr 22 jul 2005, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ine
#356407
Ja, ok, maar hoe zit dat met kortharige honden en honden, die altijd netjes worden afgedroogd? Dat smetten door het bijten bij een vlooienbeet valt ook vaak onder Hot Spot en toch is dat niet hetzelfde.
Is het niet makkelijk, om elke niet echt verklaarbare smetplek maar Hot Spot te noemen?
Door Truus
#356426
ine schreef: Ja, ok, maar hoe zit dat met kortharige honden en honden, die altijd netjes worden afgedroogd? Dat smetten door het bijten bij een vlooienbeet valt ook vaak onder Hot Spot en toch is dat niet hetzelfde.
Is het niet makkelijk, om elke niet echt verklaarbare smetplek maar Hot Spot te noemen?
Een hotspot wordt toch veroorzaakt door een bacterie op een wond? Je zou dan zeggen dat het ook door een allergie en bijten kunnen ontstaan. Een vlo kan ookal een allergie veroorzaken dus...het een heeft mischien met het andere te maken...
Duidelijk ::) :-[ ;D
Door Ine
#356435
Ik snap je Truus, daarom dacht ik, misschien is het geven van Antihistamine dan een hulpmiddel bij het voorkomen ervan.
Maar ik denk erg simpel, dus misschien is het helemaal verkeerd. :-\
Door Truus
#356452
ine schreef: Ik snap je Truus, daarom dacht ik, misschien is het geven van Antihistamine dan een hulpmiddel bij het voorkomen ervan.
Maar ik denk erg simpel, dus misschien is het helemaal verkeerd. :-\
Opzich vind ik het niet zo'n simpel idee ;D.

Dan zou je al Antihitamine moeten geven als er nog niets aan de hand is? Of je moet zeker weten, dat de hond bij bepaalde gevallen een groot risico loopt. Bedoel je dat?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#356457
Antihistaminica werken alleen bij allergische reacties. Dus zal bij de meeste hotspots niets doen.
En hotspot is gewoon een verzamelnaam voor een locale huidontsteking. Zegt niets over de oorzaak. Dus daarom is het ook lastig om er een homeopathisch middel voor te geven.
Laatst gewijzigd door Hitam op vr 22 jul 2005, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#356461
Oke,hier volgt mijn idee van het ontstaan,gebaseerd op vele ervaringen.
Ik heb toch het idee dat het veel vaker voorkomt bij langharige honden,ze hebben bijvoorbeeld een wondje dat wordt door het zwemmen nat,de hond wordt wel afgedroogd maar je komt nooit helemaal tot op de huid.
Vervolgens gaat het lekker broeien,jeuken ,de hond gaat krabbelen er komt vuil in en je bent de pineut.
Mijn ervaring is dus als ik de plek kort knip,de natte plek waar soms de pus uitkomt,een paar keer per dag schoonmaak en vervolgens droog maak,dan hydrocortiderm erop en gelukkig binnen een week of drie is het over.
Eenmaal kreeg ik het niet voor elkaar Nick zijn hele nek zat onder en moesten we naar de da,uiteraard een injectie tegen de jeuk en een kuurtje.
Of het ook door vlooien kan komen? ik weet het niet daar heb ik gelukkig geen ervaring mee.
Wel denk ik dat het geen allergie is ofzo,het is geloof ik het meest voorkomend bij langharige honden dus houd ik het op broeien.
Door Ine
#356462
Hitam schreef: Antihistaminica werken alleen bij allergische reacties. Dus zal bij de meeste hotspots niets doen.
En hotspot is gewoon een verzamelnaam voor een locale huidontsteking. Zegt niets over de oorzaak. Dus daarom is het ook lastig om er een homeopathisch middel voor te geven.
Grrrrrrrr, wat jammer.
Je kunt dus eigenlijk alleen maar zorgen voor een goedgezonde hond met goede weesrtand, die zal daar dus sneller vanaf zijn. :-\

In 1990 had ik een labje te logeren met een Hot Spot, ik kreeg een spuitbus mee en moest dagelijks de wond met schoonwater afdoen, drogen en dan erop spuiten. Het werkte als een speer. Wat het was, geen idee, maar zal wel een soort van vloeibare pleister geweest zijn.
Ik vind het echt waardeloos, dat zoveel honden er last van hebben.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#356472
Ik denk ook dat het bij langharige honden meer voorkomt hoewel Rottweilers er ook vaak last van hebben.
Warm weer heeft zeker grote invloed, want in de zomer komt het ook vaker voor en zwemmen is ook een belangrijke factor.

Ik denk dat ontgiften belangrijk is om het te voorkomen.
#356483
Ja de eerlijkheid gebiedt me om te zeggen dat het beter gaat sinds we op vers over gegaan zijn.
Het is alleen zo'n verschrikkelijk werk om ze iedere keer zo grondig af te moeten drogen en soms ook vervelend voor de honden,dan is het bloedheet en zou het lekkerder zijn om nat te blijven,staat dat domme vrouwtje ons warm te wrijven :-\
Ik heb nu maar een kortharige hond genomen en ben dus echt benieuwd of deze er minder last van zal hebben
Door Helen
#356745
Ik kan afdrogen wat ik wil, maar ik krijg Kuma gewoon echt niet droog. Die heeft zo'n dikke ondervacht. Ze mag van mij zolang ze nat is niet in de tuin in de zon gaan liggen. Maar ze blijft gewoon echt een paar uur na het zwemmen nog nat. Ze droogt het beste als we haar in haar bench stoppen op een vetbedje. Die zuigt echt het water op.
Door Helen
#356867
Lupa schreef: maar ik begrijp het niet(sorry) maar je laat kuma niet in de zon opdrogen maar wel binnen op haar dekentje???dat leekt me ook niet goed voor de botten
Als ik haar in de zon leg, dan gaat juist haar vacht broeien. want de ondervacht blijft lang nat en van boven droogt het snel door de zon en het wordt allemaal heel nat en warm. Dat lijkt mij ideaal voor hotspots. Dat is trouwens wat mij altijd verteld is, dat je een hond met een dikke vacht niet nat in de zon moet leggen, omdat dat een mooi vochtig oventje wordt voor bacterien. Ik droog haar voor zover dat gaat met de handdoek af en verder droogt ze gewoon zelf op. Tja, kan er ook niets aan doen verder. Als het koud is, doe ik de kachel een beetje aan en toen ze van de winter in de sloot was gevallen heb ik haar gefohnd.
We waren bijv vandaag om 2045 thuis en ze was toen kletsnat. Thuis heb ik haar afgedroogd (was 5 min in de auto van de sloot naar huis) en ze is nu 2300 pas helemaal droog. Ik heb geen andere mogelijkheid om haar eerder droog te krijgen (tja fohnen, maar dat duurt met mijn fohntje ook eeuwen)
Laatst gewijzigd door Helen op za 23 jul 2005, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door