Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ellen Els en Nina
#355422
Kan een hond ook een soort kramp in zijn poot krijgen? Vergelijkbaar met de mens in z'n voet?
We hebben nu al twee keer (vandaag en enkele weken geleden) het volgende meegemaakt: Nina strekt zich volledig uit nadat ze lekker lui is geweest of nadat ze wakker wordt. Daarna heeft ze dus twee keer gehad dat ze niet meer op haar rechter achterpoot ging (of kon?) staan. Als we voorzichtig voelen doet het haar geen pijn, ze trekt niet terug en zo. Ik heb rustig gevoeld en wat "gekneed" waarna ze weer gewoon liep en die poot verder ook niet meer ontlast. Het leek verdwenen als sneeuuw voor de zon.
Daarom dacht ik aan een soort kramp. Kent iemand dit verschijnsel? Of moet ik meer denken aan overstrekking van de spieren waardoor er iets "op slot schiet" ?
Door Lizzy
#355615
Ik zie eigenlijk geen reden waarom een hond geen verkramping zou kunnen krijgen in zijn spieren. Zoals je het verteld lijkt het inderdaad op een soort kramp door overstrekking. Nou weet ik niet hoe jij daar over denkt, maar ik vind het zelf verrekte veel zeer doen! Geeft ze niet aan dat het pijn doet?
Door Femke
#355678
Ben regelmatig met Sunday in Duitsland in de bergen wezen wandelen, en als hij te gek had gedaan dan liep hij de volgende dag zich steeds uit te rekken. Eerst voor, dan echter, dan weer voor en dat de hele dag door. Ik hield het op spierpijn of stijfheid van de spieren door de wandeling de dag ervoor.

Nou vraag ik me bij jouw hond dus af: is de verkramping een reactie op het rekken, of is het rekken juist een reactie op kramp/spierpijn?

Heeft ze de dag ervoor extra lichamelijke belasting gehad? Of misschien gezwommen, gefietst, gerend met een andere hond? Achter de konijnen aan gezeten? Andere niet-alledaagse bewegingen?

Misschien is het handig om een kleine aantekening in je agenda te maken, zodat je op een gegeven moment een patroon kunt ontdekken.

Als het echter zoiets incidenteels is dan zou ik me er niet 'al te druk om maken.
Door Doedels
#355984
Zou het paletta luxatie kunnen zijn? Dus dat door het uitrekken z'n knieschijf van z'n plaats schiet en dat jij hem weer terug masseert.
Door Mevroi Kruim
#356056
Doedels schreef: Zou het paletta luxatie kunnen zijn? Dus dat door het uitrekken z'n knieschijf van z'n plaats schiet en dat jij hem weer terug masseert.
<zeurmodus> heet dat ding geen patella? </zeurmodus>
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op do 21 jul 2005, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Doedels
#356088
Kruimel schreef: <zeurmodus> heet dat ding geen patella? </zeurmodus>
Ha, ha. Ik verhaspel de laatste tijd alle woorden ;D In ieder geval is er altijd iemand die helpt met de vertaling. Vanaf vandaag heb ik vakantie. Ik hoop dat dat gaat helpen.
Door Mevroi Kruim
#356264
Doedels schreef: Ha, ha. Ik verhaspel de laatste tijd alle woorden ;D In ieder geval is er altijd iemand die helpt met de vertaling. Vanaf vandaag heb ik vakantie. Ik hoop dat dat gaat helpen.
;D ;D ;D achja, ik zou misschien eens een leven kunnen gaan krijgen 8) (laatst een e-book van Mogens Eliasen aangeschaft en automatisch overal zitten verbeteren - beroepsdeformatie :-X)
Veel plezier met vakantie! Waar ga je heen?
Enne - die patella-luxatie lijkt mij een goeie. Want ik dacht dat ook al ;D ;D ;D
Door Ellen Els en Nina
#357434
???Patella luxatie??? Klinkt heel eng. Ik zal volgende keer (als die weer komt...) heel goed opletten.
Stel dat het dat is, is daar wat tegen te doen?
Door Ellen Els en Nina
#357449
Hehe, eerst zoeken en dan vragen. Ik heb dus al heel wat informatie gevonden. Ik ga het in de gaten houden en als het vaker terugkomt naar de dierenarts.

Bedankt voor het meedenken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door