Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#354692
Weet niet of het hier goed staat, anders verzet je het maar hoor Lizzy :-\

Mijn honden staan nu een aantal maanden op kvv en ik wilde nu wel eens heel rustig beginnen met een botje, dus ik ben begonnen met een kippennek.
Heb deze vastgehouden, ook al zijn ze best klein. Barney en vooral Mike stonden er rustig op te kauwen, maar Jane schrokte het echt naar binnen. (Dit doet ze overigens ook bij haar kvv, ze eet dus echt niet als een dame). Maar hierdoor vind ik het toch eng om haar andere dingen te gaan geven. Zal ze op een kipkarkas wel rustiger kauwen, of zal ze dit ook opschrokken zonder goed te kauwen? Wil ze graag leren kluiven, maar ik moet me er wel prettig bij voelen en niet continue bang zijn dat ze er last van krijgt. Hebben jullie tips?
Door 202spots
#354694
de karkas is ietsie groter dan de hapslikweg nekken en die kunnen echt niet in 1 keer doorgeslikt, dus MOET er wel op gekluift worden.
Ik heb helaas honden die nooit langzaam hebben willen kluiven,en als ik 't vast hield dan gaan ze juist nog vlugger doorslikken...wanneer je honden eenmaal gewend zijn,dan zou ik ze halve kippen geven,of in ieder geval de poot met dij,zodat ze echt moeten kluiven en wanneer ze dat op 'n rustige plek kunnen doen,dan gaat het vast langzamer.
Misschien helpt ook het wanneer ze elkaar niet kunnen zien eten?
Maar zit er niet teveel over in wanneer er 'n groot stuk naar binnen gaat...'t komt er echt wel weer uit!
Door Lizzy
#354743
Voor grote honden is kippennek ook eigenlijk drie keer niks. Toch raad ik het aan als beginnersbotje omdat een hond ook moet leren bot te verteren. En een kippennekje is zacht, verteerd makkelijk en kan nergens blijven 'hangen'. Maar veel grote honden stoppen het in hun holle kies, oftewel: ze slikken het in 1 keer door. Dat geldt ook voor kippenvleugels....

Het mooiste geef je grote honden grote delen van kip (en andere dieren). Hoe groter, hoe beter. Dus bijv. een kwart of halve kip (of hele als het een kleine kip en een grote hond is). Daar MOET de hond wel wat mee doen.

De pest is alleen dat hele kippen en hele parelhoenen en hele eenden enzo veel duurder is als kippennekken, kipkarkassen en kippenvleugels. Daarom staan ze bij mij alle drie nog steeds op het menu. Had ik geld zat, dan gaf ik mijn honden nooit meer nekken/vleugels maar voerde ik ze louter nog kwart/halve kippen (naast alle andere dingen natuurlijk!).

Voor grote honden die wel de beleeftheid ;D hebben om gewoon normaal even te bijten en te kraken op nekken en vleugels: die kun je helemaal gemakkelijk dit soort kleine dingen blijven voeren.

Maar als jouw hond deze beleeftheid niet heeft: geef haar een halve kip!

Oh, ik ben het wel met Dory eens hoor: honden moeten lekker apart van elkaar kunnen eten. Ik gaf mijn honden vaak uit een standaard te eten (naast elkaar) en dat was altijd schrokken geblazen. Brutus verslikte zich ook regelmatig in brokken vlees. Tegenwoordig zet ik ze allebei op hun rubbermatje, met bak. Of ze nu vlees met groente + bot krijgen of kippennekken of halve kippen. Ze staan ieder in hun eigen hoek van de kamer. En het eten gaat er nu 100 keer rustiger aan toe. Afkloppen, maar sindsdien verslikt Brutus zich ook niet meer in vlees.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#355155
Jane en Barney staan met eten inderdaad naast elkaar, ze staan samen in de keuken en Mike staat in de bijkeuken. Mike en Barney eten een heel stuk rustiger. Zou ik dan Mike en Barney bij elkaar kunnen zetten en Jane apart of is dat niet handig voor Mike en Barney?

Verder krijgen ze als ze iets te kluiven krijgen dit op een zak in de kamer en die liggen best ver uit elkaar.
Maar ik vind het nu gewoon eng om Jane iets groters te knagen te geven omdat ik bang ben dat ze de stukken dan gewoon niet goed kauwt. :-\
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#355536
[quote="bernergek"]
Jane en Barney staan met eten inderdaad naast elkaar, ze staan samen in de keuken en Mike staat in de bijkeuken. Mike en Barney eten een heel stuk rustiger. Zou ik dan Mike en Barney bij elkaar kunnen zetten en Jane apart of is dat niet handig voor Mike en Barney?

Verder krijgen ze als ze iets te kluiven krijgen dit op een zak in de kamer en die liggen best ver uit elkaar.
Maar ik vind het nu gewoon eng om Jane iets groters te knagen te geven omdat ik bang ben dat ze de stukken dan gewoon niet goed kauwt. :-\
[/quote]

Niemand?
Door 202spots
#355539
Ik zou in ieder geval Jane helemaal alleen in andere ruimte zetten,zodat ze de andere niet eens ziet met eten.
Wanneer Mike en Barney rustig blijven eten terwijl ze naast elkaar staan,dan kan je 't zo laten,
wanneer 1 van de 2 ook heel vlug gaat eten dan zou ik alle honden dus 'n aparte plek geven waar ze alleen kunnen eten.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#355542
[quote="202Spots"]
Ik zou in ieder geval Jane helemaal alleen in andere ruimte zetten,zodat ze de andere niet eens ziet met eten.
Wanneer Mike en Barney rustig blijven eten terwijl ze naast elkaar staan,dan kan je 't zo laten,
wanneer 1 van de 2 ook heel vlug gaat eten dan zou ik alle honden dus 'n aparte plek geven waar ze alleen kunnen eten.
[/quote]

Oké, bedankt. Dan gaat Jane voortaan naar de bijkeuken, waar ze alleen staat en de andere niet ziet en Mike en Barney naar de keuken. Kijken of die wel gewoon rustig blijven eten.
Nu nog kijken hoe ik ze daar aan kan wennen dat Mike en Jane van plek ruilen. :-\
Door amber2
#355664
Nog even doorgaand op het onderwerp 'kip voor beginners': kan ik onze honden die tot nu toe alleen maar kvv (wel met gemalen bot erin) hebben gehad ook gelijk als eerste een halve of hele kip geven? Dit juist omdat ze dan gedwongen worden om te kauwen. En mag dit dan ook een soepkip zijn? Die kan ik hier vlakbij bij een boerderij namelijk voor 2 euro per stuk kopen. Ik begreep van iemand hier op het forum dat dit al wat oudere kippen zijn die geen uitgelegd zijn. (hebben wij onszelf trouwens al een keer in vergist, we dachten dat zo'n soepkip vast ook wel gebraden kon worden als maaltijd voor onszelf, nou niet dus! Taaaai...!!) De vraag is dus: hebben deze oudere kippen niet te harde botten of is dit nog wel geschikt om aan een hond te geven?
Door Mevroi Kruim
#355677
[quote="amber2"]
Nog even doorgaand op het onderwerp 'kip voor beginners': kan ik onze honden die tot nu toe alleen maar kvv (wel met gemalen bot erin) hebben gehad ook gelijk als eerste een halve of hele kip geven? Dit juist omdat ze dan gedwongen worden om te kauwen. En mag dit dan ook een soepkip zijn? Die kan ik hier vlakbij bij een boerderij namelijk voor 2 euro per stuk kopen. Ik begreep van iemand hier op het forum dat dit al wat oudere kippen zijn die geen uitgelegd zijn. (hebben wij onszelf trouwens al een keer in vergist, we dachten dat zo'n soepkip vast ook wel gebraden kon worden als maaltijd voor onszelf, nou niet dus! Taaaai...!!) De vraag is dus: hebben deze oudere kippen niet te harde botten of is dit nog wel geschikt om aan een hond te geven?
[/quote]

De botten zijn idd harder dan van braadkuikens, da's echt rubber. Mijn middelgrote hondjes hebben er totaal geen problemen mee, de botten zijn altijd nog een stuk makkelijker te kraken dan bv lams- of kalfsribben.
Als je het echt voorzichtig aan wilt doen zou ik beginnen met een braadkuiken in 2en, en dan eens kijken wat ze daarmee doen. Als je het niet vertrouwt kun je het altijd nog afpakken. En als dat goed gaat is soepkip voor 2 euro (hele?) echt een koopje!
Door amber2
#355769
Okay, dan neem ik eerst maar eens een braadkuiken van de supermarkt en als dat goed gaat probeer ik een soepkip, is toch wat veiliger. En het is inderdaad een hele soepkip voor 2 euro! Dus dat is wel leuk om ze geregeld een hele of halve van te kunnen geven als afwisseling met kvv, kunnen ze tenminste ook eens lekker kauwen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door