Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door wenne
#352171
Weet iemand hoeveel mg calcium en hoeveel mg magnesium het calcium-magnesiumcomplex van de groene os bevat? Ik heb dit gekocht voor wanneer het minder uitkomt om bot bij te voegen (als ik bvb een groot stuk paardenvlees koop), het is niet de bedoeling dat ze dit elke dag krijgen, want ik weet dat (gemalen) botten de voorkeur verdienen. Maar nu staat er dus nergens op hoeveel Ca en Mg er in zit... ??? Enkel dat het calciumcitraat en magnesiumcitraat is (daarom wilde ik ook dit geven, omdat dit beter zou opgenomen worden dan de calcium uit calciumcarbonaat).
Heb al gemaild naar de groene os maar tot nu toe geen antwoord.

(Tips over hoe jullie dat doen wanneer jullie een groot deel vlees zonder been hebben zijn ook welkom)

groetjes,
Wendy
Door amber2
#352228
Ik lees hier vaak dat je dan gemalen gedroogde eierschalen kan bijgeven (ik geloof een theelepel per 500 gram vlees), of gistocal. Misschien kan je nog proberen om puur natuur te mailen (puurnatuur.nl); zij verkopen de producten van de groene os en ik heb de ervaring dat ze wel snel terugmailen!
Door wenne
#352239
amber2 schreef: Ik lees hier vaak dat je dan gemalen gedroogde eierschalen kan bijgeven (ik geloof een theelepel per 500 gram vlees), of gistocal.
Ja, ik dacht dus slim te zijn ( ;D) en calciumcitraat te nemen, omdat in eierschalen en gistocal calciumcarbonaat zit... Maar daar zit je dan met je potje calcium- en magnesiumcitraat ::)

Mijn leverancier zou Puur Natuur al contacteren en me iets laten weten zodra hij iets hoorde, maar ongeduldig als ik ben wil ik dat natuurlijk zo vlug mogelijk weten hé ;)
(overigens een aanrader voor de Belgen: alle producten van Puur Natuur en nog meer zijn ook bij ons in België te verkrijgen: bij Lankofood in Kortrijk, ze verzenden ook per post, en het zijn vriendelijke en behulpzame mensen)
Door Rosita
#352593
wenne schreef: Ja, ik dacht dus slim te zijn ( ;D) en calciumcitraat te nemen, omdat in eierschalen en gistocal calciumcarbonaat zit...
Het calciumcarbonaat dat in eierschalen zit wordt beter opgenomen dan een los calciumsupplement. Dit zou te maken hebben met de andere stoffen in eierschalen die de opname verbeteren.
Door wenne
#352606
Rosita schreef: Het calciumcarbonaat dat in eierschalen zit wordt beter opgenomen dan een los calciumsupplement. Dit zou te maken hebben met de andere stoffen in eierschalen die de opname verbeteren.
Interessant! Enig idee waar ik hier meer over kan lezen?
En hoe zit het dan met magnesium? Ik dacht dat het belangrijk was om die ook uit te balanceren als je geen gemalen bot geeft?
Door wenne
#355230
Niemand die weet hoeveel Ca en Mg in dit supplement zit? :'( Van de Groene Os heb ik nog steeds geen antwoord en bij Puur Natuur weten ze het niet ???

Wat betreft de eierschalen versus calciumcitraat ben ik nog steeds benieuwd, want zelf kan ik er niets over vinden behalve dan het tegenovergestelde:
"Are powdered eggshells a good Calcium supplement?"

Calcium from egg shells - Calcium Carbonate - is not as readily absorbed by the body and incorporated into bone as are other Calcium supplement compounds like citrate, lactate, or gluconate. Bone meal, of course, being the most natural and readily absorbed source of Calcium for carnivores, as it is bound to protein. Besides, other minerals and trace minerals are found in ideal ratios within bone meal, making it an excellent multi mineral supplement.

Dit komt van de feline-future website, ik weet echter niet waar zij dit vandaan halen...
Door wenne
#359484
nu kan ik er helemaal niet meer aan uit... Wie rekent er eventjes met mij mee?
Van de Groene Os kreeg ik het antwoord dat er "40% magnesium en 60% calcium" in hun calciummagnesiumcomplex zit. Ik ga ervan uit dat ze eigenlijk wilden zeggen: 40% magnesiumcitraat en 60% calciumcitraat.
DUS:
1 gram complex bevat:
-600mg calciumcitraat,waarvan 21% elementair calcium = 126 mg calcium
-400mg magnesiumcitraat, waarvan 16% elementair magnesium = 64 mg magnesium

Als ik nu 500g kippenvlees (gewoon als voorbeeld) neem, dan bevat dit:
10mg calcium
220mg fosfor

Ik moet een calcium/fosfor verhouding bekomen van 1,1 / 1 dus voeg ik 232mg calcium toe (242/220 = 1,1/1). Dit komt dus neer op 1,84 gram van het complex.

MAAR... (nu komt het) in mijn zoektocht naar info mbt magnesium kwam ik het volgende tegen:
Requirement:
Cats need magnesium as an essential part of their daily diet and a certain amount of it in relation to other minerals. Restricting dietary magnesium intake is not a means of preventing disease, but a cause of disease. The nutritional requirement of magnesium for cats, based on research published by the National Research Council, is about 38 mg per day for an adult cat of an average body weight of 6 kg. However, magnesium interacts with other minerals when absorbed by the body, and the diet needs to provide a specific ratio of these interactive minerals for optimal utilisation: Ca:P:Mg = 1.3:1:0.06.


Met bovenstaand complex kom ik echter een Ca:P:Mg ratio uit van 242:220:118 = 1,1:1:0,54 Die Ca:P ratio, ok, daar kan je nog wat mee spelen, maar volgens deze berekingen kom ik bijna 10x teveel magnesium uit voor een optimale verhouding... ??? (dan heb ik nog geen rekening gehouden met magnesium in het vlees zelf)

Een zoektocht op het forum leverde me dit op:
Hitam schreef: Nee, ik weet dat niet uit mijn hoofd. Wij verkopen Calcium/magnesiumcitraat, dus ik heb al jaren niet meer in drogisten gekeken naar dat soort middelen.
Ga er vanuit dat zo ongeveer 100 mg calciumcitraat nodig is per half pond vlees dat je geeft. Liefst met ongeveer eenzelfde hoeveelheid magnesium erbij.
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 6#msg95026

Daarna snapte ik er nog minder van... Wat doe ik verkeerd?
Ik had dit complex gekocht omdat een vriendin van me dit aangeraden kreeg bij Natuurlijk voor dieren, net met diezelfde bedoeling als mij, om het bij het vlees van haar katten te voegen als botten niet goed uitkwamen of niet mogelijk waren. Zij kreeg als advies om een theelepel van het complex per pond vlees toe te voegen... Weet iemand raad?

groetjes,
Wendy
Laatst gewijzigd door wenne op wo 27 jul 2005, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door wenne
#359701
tja, sorry sylvia, maar niet iedereen heeft al jaren ervaring met barfen.
Ik reken in het begin liever iets precies uit, totdat ik wat meer vertrouwen in mezelf krijg, dan dat ik serieuze fouten maak. En 10x teveel magnesium vind ik niet niks, één van mijn katten is net van haar blaasproblemen verlost, dus liever niet opnieuw! Ik wil gewoon weten of en waar ik fout zit. Daar is toch niets mis mee, dacht ik?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#359825
wenne schreef: tja, sorry sylvia, maar niet iedereen heeft al jaren ervaring met barfen.
Ik reken in het begin liever iets precies uit, totdat ik wat meer vertrouwen in mezelf krijg, dan dat ik serieuze fouten maak. En 10x teveel magnesium vind ik niet niks, één van mijn katten is net van haar blaasproblemen verlost, dus liever niet opnieuw! Ik wil gewoon weten of en waar ik fout zit. Daar is toch niets mis mee, dacht ik?
Nee maar als dit barfen zou zijn was ik er never nooit aan begonnen :o Ik heb ook geen jaren ervaring met barfen maar ik denk dat je een beetje overboord gaat.
Ik zelf zou ook liever gemalen eierschaal gebruiken dan een calciumpreparaat, of gemalen kippenbot.
Barfen betekent niet dat je onderhand een wiskundige moet zijn om je kat eten te geven.
Laatst gewijzigd door sylvia op do 28 jul 2005, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door wenne
#359867
Kijk Sylvia, je denkt er van wat je wil, jij vindt dat ik overboord ga? Tja, pech, ik kan zwemmen. ;D

Jij vindt dat ik teveel uitreken, ik reken liever iets teveel uit in het begin dan te weinig. En als ik zie dat ik volgens mijn berekening 232mg calcium moet toevoegen (dus 1100mg calciumcitraat) aan 500gram vlees, maar elders op het forum vind ik dat je maar 200mg calciumcitraat zou moeten toevoegen aan 500gram vlees, dan wil ik graag weten hoe het nu precies zit. Want dit is niet zomaar een klein verschilletje. Idem voor het magnesiumgehalte.

En aan antwoorden als jij hierboven gegeven hebt, heb ik eerlijk gezegd helemaal niks. Kom dan op zijn minst met argumenten. Ik respecteer jouw mening om gemalen eierschaal te gebruiken, respecteer dan aub ook mijn mening, meer vraag ik niet. (of toch wel: iemand die antwoord op mijn vraag weet :P)

PS: gemalen kippenbot zou ook mijn voorkeur wegdragen, om bij de vleessoorten te voegen waar ik geen bot bij heb, maar daar heb ik nu eenmaal geen toegang toe.
Laatst gewijzigd door wenne op do 28 jul 2005, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door amber2
#359957
Ik zou het advies van Natuurlijk voor Dieren opvolgen, of anders bij hen nog even navragen hoe het zit. Blijkbaar hebben zij ervaring met het toevoegen van dit supplement aan vlees en in welke hoeveelheden. Ik kan je verder helaas niet helpen maar zou zelf ook het zekere voor het onzekere nemen en het nog eens ergens proberen na te vragen. Teveel of te weinig calcium en magnesium kan zoals je zelf al zegt natuurlijk best gezondheidproblemen geven!
Door WorldOfDani
#360002
Hoi ;) Ik ben de vriendin die het heeft gekocht bij Natuurlijk voor Dieren op aanraden van Tannetje Koning. Zij zit ook op dit forum toch? Zij prefereerde dit complex boven de gemalen eierschalen en dat zal ze niet voor niets vinden.

Wendy, pb haar anders even op dit forum of stel de vraag via haar website: http://www.holistischedierenartsen.nl/
Ik vind het nogal een behoorlijk verschil inderdaad, en lijkt mij niet iets om te negeren.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door