Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Steph
#353866
Daar zou ik nooit geen voet binnen zetten in een Islamitische beenhouwerij.Betrouwen jullie de hygiëne en al wel?
De helft van de keren wachtten ze niet eens af tot het dier verdoofd is. Die Nederlandse wetten zijn er wel, maar worden ze altijd uitgevoerd.
Die dieren lijden pijn en hoe dan nog... Heb dit een al een paar keer gezien op reis en zo... Is echt afgrijselijk. Iedereen zou het eerst even mogen zien. Dan geef ik mijn eigen hond nog liever zelf muizen en konijnen, dan islamitisch vlees. Een ander dier doen lijden voor jouw eigen dier. Op wat slaat dit? Ik kan hier echt niet bij. Sorry hoor. Ik vind dat er grenzen zijn aan Barfen. En ja het is het goedkoopst, maar is het ook het beste?
Door Audrina
#353871
Steph schreef: Daar zou ik nooit geen voet binnen zetten in een Islamitische beenhouwerij.Betrouwen jullie de hygiëne en al wel?

Heb je wel een programma's zoals de Smaakpolitie gezien? Die vinden bij hollandse bedrijven toch ook behoorlijk onhygienische toestanden hoor. Mensen die hun handen niet wassen na gebruik van het toilet, voedsel en ijs met e-colibacterie er in, dingen die niet gekoeld staan, dingen die afgedekt moeten staan die zo open en bloot staan, dingen over de datum, enz.
Door amber2
#353878
Voor mij is in elk geval duidelijk dat ik niet naar de islamitsche slager ga, ook al is het zo lekker goedkoop... In plaats daarvan ga ik zeker wel proberen meer aan biologisch vlees proberen te komen voor onze honden (wijzelf eten al alleen biologisch vlees, maar ook maar af en toe, meestal vegetarisch), want zo te horen is dat toch het meest betrouwbaar wat betreft een goed gecontroleerd, rustig slachtproces met zo min mogelijk lijden voor de dieren. Zijn er nog meer mensen die tot deze conclusie zijn gekomen hier...?
Door Lizzy
#353880
Steph schreef: Daar zou ik nooit geen voet binnen zetten in een Islamitische beenhouwerij.Betrouwen jullie de hygiëne en al wel?
De helft van de keren wachtten ze niet eens af tot het dier verdoofd is. Die Nederlandse wetten zijn er wel, maar worden ze altijd uitgevoerd.
Die dieren lijden pijn en hoe dan nog... Heb dit een al een paar keer gezien op reis en zo... Is echt afgrijselijk. Iedereen zou het eerst even mogen zien. Dan geef ik mijn eigen hond nog liever zelf muizen en konijnen, dan islamitisch vlees. Een ander dier doen lijden voor jouw eigen dier. Op wat slaat dit? Ik kan hier echt niet bij. Sorry hoor. Ik vind dat er grenzen zijn aan Barfen. En ja het is het goedkoopst, maar is het ook het beste?
Sorry hoor, maar dit vind ik echt nergens op slaan. Net zo goed als dat er misstanden zijn binnen de 'normale Europese slachthuizen' zo zijn er misstanden in de Islamitische slachthuizen. Maar net zo goed als dat er heel hygienisch en netjes wordt gewerkt in Europese slachthuizen, zo wordt er ook heel hygienisch en netjes gewerkt in Islamtische slachthuizen. En geloof me, tegenwoordig worden de meeste Nederlandse slachthuizen gewoon afgehuurd om ook ritueel te slachten. Meestal zitten ze naast elkaar in 1 gebouw. En ik ben bij Nederlandse en Islamitische slachterijen en slagerijen geweest waar beide gewoon niets op aan te merken viel.

Dus laten we nou niet de kant op gaan dat wij hier allemaal dierenbeulen zijn, die nergens anders aan denken als aan goedkoop eten voor hun hond. Want dat is gewoon niet zo en dat begint me nu toch zo langzamerhand wel een beeeetje aan deze discussie te irriteren.

En niet alleen om kosten te drukken wordt er bij Islamitische slagers gekocht, maar ook omdat zij precies DATGENE verkopen wat wij barfers nodig hebben: vleesbotten en orgaanvlees. Kijk, wij Nederlanders en Belgen hebben de behoefte om alles in netje lapjes voorgeschoteld te krijgen. Lekker onherkenbaar. Bij de Islamitische slager koop ik gewoon een half geitenkarkas. En een lamsnier. En hart. En pens.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 19 jul 2005, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ster
#353882
amber2 schreef:In plaats daarvan ga ik zeker wel proberen meer aan biologisch vlees proberen te komen voor onze honden
Ja, ikke. ;) Ik weet niet waar je woont, maar wie weet kunnen we in de toekomst af en toe samen groot inslaan. Carnibest heeft biologisch en ik dacht enkele andere merken ook. Ik voer nu Duck, maar kan gerust op iets anders overstappen. Misschien meer iets voor pb.
Door Lizzy
#353883
Ster schreef: Ja, ikke. ;) Ik weet niet waar je woont, maar wie weet kunnen we in de toekomst af en toe samen groot inslaan. Carnibest heeft biologisch en ik dacht enkele andere merken ook. Ik voer nu Duck, maar kan gerust op iets anders overstappen. Misschien meer iets voor pb.
Carnibest biologisch? Bij mijn weten is er niks biologisch aan Carnibest. Volgens mij is Bandit het enige biologische versvlees. En zelf samenstellen met biologisch vlees en groente: is natuurlijk ook heel goed te doen!
Door amber2
#353889
Misschien bedoelt Ster dat ze bij Carnibest ook los biologisch vlees/botten/orgaanvlees verkopen..? Als dat zo is zou dat wel heel handig zijn!
(wij wonen overigens in Drenthe)
Door Audrina
#353891
amber2 schreef: Misschien bedoelt Ster dat ze bij Carnibest ook los biologisch vlees/botten/orgaanvlees verkopen..? Als dat zo is zou dat wel heel handig zijn!
Anders bel of mail je Corine (van de CB) toch gewoon even?
Door amber2
#353901
O, maar Lizzy, ik lees dat jij wel bent wezen kijken ook bij Islamische slachterijen: kan je vertellen of daar dan bij de meeste wel gewoon de dieren verdoofd werden (door een gas of door elektroshock) voordat hun keel werd opengesneden? Want inmiddels weet ik nu dus wel dat onverdoofd ritueel slachten bij Islamitische slachterijen in Nederland nog wel gewoon is toegestaan, maar of het hier nou om de meer- of minderheid gaat van de slachterijen waar dat gebeurt?? En jij hebt dus begrijp ik in die slachterijen waar jij bent gaan kijken (ook de Nederlandse) wel de indruk gekregen dat er netjes, rustig en zorgvuldig met de dieren werd omgegaan? (en dat ze dit niet alleen deden omdat er nu mensen stonden te kijken) En dat er dus niet regelmatige dieren in stukken werden gesneden terwijl ze niet goed gedood waren?
Ik ga er natuurlijk ook vanuit dat dit bij de meerderheid van de dieren allemaal prima gebeurt, maar ik heb de indruk gekregen door de verhalen die ik gehoord heb (en door degene die in deze threat vertelde dat zelfs iemand die in een slachterij werkzaam is geweest zei dat er vaak dieren erg veel moesten lijden door onzorgvuldigheid) dat het toch om meer gevallen gaat dan een enkel incident...
Door Ster
#353918
Ik had van een verkooppunt Carnibest begrepen dat er een biologische versie was. Idd zie ik het op de website niet terug. Maar Bandit heeft dus wel, en zelf samenstellen kan natuurlijk ook ja.
Door Lizzy
#354133
amber2 schreef: O, maar Lizzy, ik lees dat jij wel bent wezen kijken ook bij Islamische slachterijen: kan je vertellen of daar dan bij de meeste wel gewoon de dieren verdoofd werden (door een gas of door elektroshock) voordat hun keel werd opengesneden?
Ja.
Want inmiddels weet ik nu dus wel dat onverdoofd ritueel slachten bij Islamitische slachterijen in Nederland nog wel gewoon is toegestaan, maar of het hier nou om de meer- of minderheid gaat van de slachterijen waar dat gebeurt??
Ik ben natuurlijk niet bij alle slachterijen van Nederland geweest. Waar ik ben geweest werden de dieren wel bedwelmt. Door middel van pin (schietmasker) of electrische schok. Het slachten van dieren is overigens nooit leuk om te zien. Ik werd al heel jong met de bio-industrie, paardenslachters, zelfslachtende boeren en slagers geconfronteerd wat voor mij (op 7 jarige leeftijd) de reden is geweest om vegetarier te worden. Dat heb ik dus niet van huis-uit mee gekregen. Ergo, mijn vader is een vlees-freak, die kan nog geen dag zonder...

Ook de Islamitische Halal slachterijen hebben een keurmerk en binnen dat keurmerk wordt dus bepaald dat de dieren eerst bedwelmt moeten zijn.

Overigens schrijft het Joodse en Islamitische geloof voor dat mensen geen dieren mogen doden uit ijdelheid of mode. Bont mag dus niet. Kunnen wij niet-Joden en niet-Islamieten nog wat van leren ;).

Halal-technisch is het overigens ook verboden om dieren bijv. te kortwieken of de snavels af te kappen! De Islam en het Joodse geloof schrijven ook voor dat dieren niet geestelijk of lichamelijk mishandeld mogen worden.

De wetten en eisen van Halal-vlees en de manier van slachten zijn ontzettend hoog. De vraag is alleen of door de massa-productie ook hier niet hetzelfde is gebeurd als bij Nederlandse slachterijen.....

Maar goed, op zich wordt er zeker ook nog ritueel geslacht in de oude zin des woords waarbij het dier dus niet eerst bedwelmt wordt. Zometeen zal ik daar een beschrijving van geven. Maar bij mijn weten werkt geen enkele Islamitische slachterij met het Halal-keurmerk nog op deze manier. Bij mijn weten wordt er wel op deze manier geslacht wanneer er dieren geofferd worden (en niet voor menselijke consumptie worden gebruikt). Voor zover ik weet is overigens bedwelmde dieren slachten goedkoper en wint deze manier van slachten terrein.

Ik kan ook melden dat de controle op rituele slachtingen zeer streng is (zegt men) en uitgevoerd wordt door de LID inspecteurs. Misschien moet je deze anders eens bellen/contacten.

Een stukje over ritueel slachten volgens keel incisie van: http://www.flwi.ugent.be/cie/CIE/bogaert1.htm#52 (op deze site kun je trouwens ook veel vinden over de dierenrechten volgens het Islamitische geloof):

"De Islamitische manier van doden is door een snelle, diepe incisie in de keel met een scherp mes, waarbij zowel de nekader en halsslagaders aan beide zijden als de trachea en de esophagus doorgesneden worden. Uit wetenschappelijk onderzoek door Professor Schulz en zijn collega Dr. Hazim van de Universiteit van Hannover, Duitsland (8) zou blijken dat deze methode, wanneer deskundig toegepast, beter is dan de CBP (captive bold pistol stunning) methode. Aan de hand van vergelijkend onderzoek met EEC en ECG werd aangetoond dat:
- met de Islamitische methode het dier geen pijn lijdt, terwijl met de CBP methode het dier hevige pijn lijdt;
- met de Islamitische methode een maximale hoeveelheid bloed uit het lichaam verwijderd wordt, wat niet het geval is met andere methoden. Bloed mag volgens de Islam niet geconsumeerd worden (bloed is overigens ook drager van allerhande ziektekiemen)".

De wetenschappers rollen overigens nog steeds over elkaar heen wat betreft welke dieren het meest lijden: dieren die ritueel geslacht worden volgens bovenstaande methode of dieren die volgens 'onze manier' worden geslacht. Misschien moet je proberen (als je dat zou willen) meer informatie van Professor Schultz en Hazim los zien te peuteren over hun onderzoek!
En jij hebt dus begrijp ik in die slachterijen waar jij bent gaan kijken (ook de Nederlandse) wel de indruk gekregen dat er netjes, rustig en zorgvuldig met de dieren werd omgegaan? (en dat ze dit niet alleen deden omdat er nu mensen stonden te kijken) En dat er dus niet regelmatige dieren in stukken werden gesneden terwijl ze niet goed gedood waren?
Ja. Hoewel mij ook opviel (Nederlands of Islamitisch, daarin zag ik geen verschil) dat de onverschilligheid erg groot is. En ik begrijp dat wel (die mensen doen de hele dag niets anders), maar dat is ook tevens heel raar, vooral omdat je zelf niet onverschillig tegenover dit gebeuren staat.
Ik ga er natuurlijk ook vanuit dat dit bij de meerderheid van de dieren allemaal prima gebeurt, maar ik heb de indruk gekregen door de verhalen die ik gehoord heb (en door degene die in deze threat vertelde dat zelfs iemand die in een slachterij werkzaam is geweest zei dat er vaak dieren erg veel moesten lijden door onzorgvuldigheid) dat het toch om meer gevallen gaat dan een enkel incident...
Ja, ik denk dat het meestal zorgvuldig gebeurd. Maar ik sluit niet uit dat zowel in Nederlandse als in Islamitische slachterijen fouten worden gemaakt. Mogelijk is de onverschilligheid de oorzaak van onzorgvuldigheid.

Maar ik vind het volstrekt onterecht om te suggereren dat het een grote mishandelende puinhoop is in Nederlandse of Islamitische slachterijen. Dat is gewoon niet waar. De controle is ook gewoon te streng om er zo'n puinhoop van te maken zoals gesuggereerd is.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 19 jul 2005, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ster
#354174
Ik heb laatst een programma gezien over een Afrikaanse stam die runderbloed dronk. Zij maakten in de halsader (geen slagader) van een rund een snee en lieten een mok vollopen. Vervolgens stopten ze de snee in de hals dicht met iets (weet niet wat) en de rund stapte vrolijk verder. Hij werd nauwelijks vastgehouden tijdens dit proces, wat duidt op geen pijn. Kan me dus wel voorstellen dat wanneer er goed gesneden wordt, dit niet (nauwelijks) pijnlijk hoeft te zijn.
Door amber2
#354240
Dankje voor je uitgebreide antwoord Lizzy!
Wat jij schrijft over dat er bij het onverdoofd ritueel slachten strenge controle moet zijn en dat het ook daardoor duurder is (dus minder aantrekkelijk) klopt denk ik nog steeds wel hoor, want ik had dat ook al gevonden op een andere website (zie bericht eerder in deze threat). Maar wat jij zegt is misschien wel zo, dat dat onverdoofd ritueel slachten alleen gebeurt bij bepaalde feestdagen met dieren die geofferd worden.
Wel verwarrend allemaal hoor zo af en toe, want uit jouw stuk zou ik dus kunnen opmaken dat het zelfs beter zou kunnen zijn (wat welzijn van de slachtdieren betreft) om bij een Islamitsche slager te kopen..! Waarom heeft ritueel slachten dan zo'n dieronvriendelijke naam er dus blijkbaar ook onderzoeken zijn die zeggen dat juist CBP veel pijnlijker is...? Is CBP trouwens de slachtmethode met de pin in de kop die het meest wordt toegepast bij runderen?
Ik zal eens kijken of ik aan nog meer informatie kan komen over de Nederlandse en Islamitsche slachtmethodes en onderzoeken daarnaar.
Ik (en volgens mij anderen hier ook niet) heb overigens voor zover ik weet niet gesuggereerd dat het een en al dierenmishandeling zou zijn in de reguliere Nederlandse en Islamitische slachterijen. Toch gebeuren er wel eens dingen die eigenlijk niet zouden mogen, en ik heb de indruk gekregen dat dat vaker is dan heel af en toe een enkel incident. Ik kan mij goed voorstellen dat het economisch belang vaak harder telt dan het belang van het dier, zeker als je ook kijkt naar de rest van de bio-industrie. Het in kleine hokjes proppen van kippen en varkens die op roosters leven wordt ook niet gezien als dierenmishandeling door onze overheid; daardoor sta ik toch wel wat wantrouwend tegenover die zogenaamde 'strenge' controle in slachterijen... Moet zeggen dat jouw antwoord me wel weer enigzins geruststelt!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door