Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Doedels
#350611
Zucht, Petr z'n urine zit weer vol met strufiet kristallen en de PH is ruim 7. Ik laat vrijdag de urine opsturen naar Utrecht voor een bacteriekweek. Als daar niets bijzonders uit komt denk ik aan een blaas onderzoek om te kijken of hij misschien een blaassteen heeft of een misvorming van de urinewegen. Dat laatste is een belastend onderzoek en moet onder narcoze. Dat doe ik dus liever niet, maar ik krijg het probleem niet onder controle. HELP :'( Petr krijgt dagelijkt vit C en Cranberry. Ook las ik hier iets over appelazijn. Hoe en hoeveel moet ik daarvan toedienen? Kom snel met ideeën want ik weet het niet meer.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#350835
Belangrijkst is inderdaad om de pH naar beneden te krijgen. Maar als er bacterien in de urine zitten is dat heel moeilijk. Dan zul je toch (weer?) een ab kuurtje nodig hebben.

Troebele appelazijn helpt vaak goed om de pH laag te krijgen. Twee keer daags 10 druppels over het eten.
Door Lizzy
#350836
Mmmm, onwijs balen zeg..... :(.

Appelazijn is niet echt lekker en honden vinden het ook niet lekker. Ik zou 2 theelepels per dag geven en ik zou het vermengen met honing.

Hoeveel vitamine C geef je per dag? En wat voor vitamine C geef je? En hoe oud is Petr ook alweer?
Door Doedels
#351386
Lizzy schreef: Mmmm, onwijs balen zeg..... :(.

Appelazijn is niet echt lekker en honden vinden het ook niet lekker. Ik zou 2 theelepels per dag geven en ik zou het vermengen met honing.

Hoeveel vitamine C geef je per dag? En wat voor vitamine C geef je? En hoe oud is Petr ook alweer?
Ik geef op dit moment 360 gr vit C van het kruidvat. Op de pot staat niet od het ascorbinezuur is. Het wordt consequent vit. C genoemd. Daarnaast geef ik 2xd canberry. Petr is 3 jaar en heeft ongeveer 2 jaar last van blaasgruis. Het gaat op en neer.
Door Doedels
#351399
Hitam schreef: Trouwens met een echo kun je de blaas goed beoordelen, dat is toch niet zo belastend?
De DA stelde voor om een echo te maken om te zien of er een steen in zit. Als daar niets uit komt dan een foto met contrastvloeistof. Ik heb begrepen dat de blaas dan wordt volgepompt met lucht. En dat moet onder narcoze. En dat vind ik erg belastend. De vorige keer dat ik er was had ze de hele handel al klaar staan, maar toen was ik zo slim om urine mee te nemen omdat ik het gevoel had dat het ineens beter ging. En dat was ook zo. Dus toen hebben we besloten om af te wachten. Maar nu is het weer zo ver. Er moet toch een oorzaak zijn voor de steeds terug komende bacteriele infectie. Morgen ga ik urine inleveren om een bacterie kweek te laten maken. De da vond het beter om een steriel genomen monster op te sturen. Dus met een naald of catheter afgenomen. Maar ik mag het ook proberen door de 'midden' urine op te vangen. We zullen zien. De assistentes denken dat ik volkomen doorgedraaid ben als ik de dieetbrokken weiger. Met de DA's is gelukkig normaal te overleggen.
Ik ga in ieder geval troebele appelazijn proberen.
Door Lizzy
#351488
Sorry dat ik waarschijnlijk naar de bekende weg vraag... Maar hoeveel weegt Petr? Want je schrijft dat je 360 gram vitamine C per dag geeft? Bedoel je mg? Ik zou 360 mg per dag wel weer erg weinig vinden. En 360 gram per dag erg veel.
Door youp
#351577
Bij Diesel hebben ze ook een echo van de blaas gemaakt. Als je zorgt dat je hond 4 uur niet geplast heeft kunnen ze er heel veel op zien. De vorm en evt. stenen.
Bij Diesel hebben ze gelijk maar even wat urine rechtsstreeks uit de blaas gehaald. Dat is altijd schoner natuurlijk. Het leek me heel eng en pijnlijk voor de hond maar het is me 100% mee gevallen. Hij heeft geen kik gegeven en bleef rustig liggen. En dat voor een pup van toen 4,5 maand.
Door amber2
#351701
Bij de paardendrogist (paardendrogist.nl) verkopen ze verschillende soorten appelazijn waarvan ook een variant met honing, die smaakt wat zoeter dus ik denk dat je hond dat makkelijker eet als je het door z'n voer mengt. Trouwens, appelazijn vind niet iedereen vies hoor; ik eet altijd zo puur een eetlepel, heerlijk! Ik zou ook wel wat meer gevendan 2 keer 10 druppels, dat is nml. maar 1 ml. Voor paarden staat op de verpakking (ik het hier een fles staan) dat je ongeveer 50 ml moet geven, tot maximaal 150 ml. Dus ik zou zelf een hond 5-15 ml. geven, en dat is inderdaad 2 theelepels tot 1,5 eetlepel. En misschien dat je wel wat meer vitamine c en cranberry kan geven: vitamine c wel zo'n 2 gram (=2000 mg) per dag, ervanuitgaande dat je hond 25-30 kg weegt, anders natuurlijk minder geven. Cranberry hangt af van de soort capsules die je gebruikt: de capsules die je als huismerk bij de drogist koopt zijn vaak niet erg geconcentreerd. Ik zou in dit geval dan toch (tijdelijk) een merk nemen wat hooggeconcentreerde capsules heeft en vaak ook een betere kwaliteit, bijvoorbeeld Solgar of Optimax. Met Optimax heb ik zelf hele goede ervaringen. En dan bij een hond van 25-30 kg gewoon de helft van de maximale dosering voor mensen voorlopig aanhouden.
Meet je de pH zelf? Dan kun je mooi bijhouden of de urine nu weer niet te zuur wordt, want dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.
Door Doedels
#351795
Lizzy schreef: Sorry dat ik waarschijnlijk naar de bekende weg vraag... Maar hoeveel weegt Petr? Want je schrijft dat je 360 gram vitamine C per dag geeft? Bedoel je mg? Ik zou 360 mg per dag wel weer erg weinig vinden. En 360 gram per dag erg veel.

Oeps, ik bedoel 360 mg. hoor. Petr weegt 13,5 Kg. Hoeveel zou jij aanbevelen?
Door Doedels
#351799
youp schreef: Bij Diesel hebben ze ook een echo van de blaas gemaakt. Als je zorgt dat je hond 4 uur niet geplast heeft kunnen ze er heel veel op zien. De vorm en evt. stenen.
Bij Diesel hebben ze gelijk maar even wat urine rechtsstreeks uit de blaas gehaald. Dat is altijd schoner natuurlijk. Het leek me heel eng en pijnlijk voor de hond maar het is me 100% mee gevallen. Hij heeft geen kik gegeven en bleef rustig liggen. En dat voor een pup van toen 4,5 maand.
De DA heeft aangegeven dat honden zich meestal probleemloos laten catheteriseren. Jij hebt die ervaring dus ook. Dat geeft de burger weer moed ;) Ik weet dat het bij mensen erg pijnlijk is dus ik zag het niet zo zitten. Ik heb de urine vandaag ingeleverd en het is vandaag naar Utrecht gebracht. Ik hoor het wel. Als het toch verontreinigd blijkt te zijn, laat ik misschien ook wel eerst een echo maken en meteen catheteriseren.
Door Doedels
#351802
amber2 schreef: Bij de paardendrogist (paardendrogist.nl) verkopen ze verschillende soorten appelazijn waarvan ook een variant met honing, die smaakt wat zoeter dus ik denk dat je hond dat makkelijker eet als je het door z'n voer mengt. Trouwens, appelazijn vind niet iedereen vies hoor; ik eet altijd zo puur een eetlepel, heerlijk! Ik zou ook wel wat meer gevendan 2 keer 10 druppels, dat is nml. maar 1 ml. Voor paarden staat op de verpakking (ik het hier een fles staan) dat je ongeveer 50 ml moet geven, tot maximaal 150 ml. Dus ik zou zelf een hond 5-15 ml. geven, en dat is inderdaad 2 theelepels tot 1,5 eetlepel. En misschien dat je wel wat meer vitamine c en cranberry kan geven: vitamine c wel zo'n 2 gram (=2000 mg) per dag, ervanuitgaande dat je hond 25-30 kg weegt, anders natuurlijk minder geven. Cranberry hangt af van de soort capsules die je gebruikt: de capsules die je als huismerk bij de drogist koopt zijn vaak niet erg geconcentreerd. Ik zou in dit geval dan toch (tijdelijk) een merk nemen wat hooggeconcentreerde capsules heeft en vaak ook een betere kwaliteit, bijvoorbeeld Solgar of Optimax. Met Optimax heb ik zelf hele goede ervaringen. En dan bij een hond van 25-30 kg gewoon de helft van de maximale dosering voor mensen voorlopig aanhouden.
Meet je de pH zelf? Dan kun je mooi bijhouden of de urine nu weer niet te zuur wordt, want dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.
Ik heb vandaag appelazijn gekocht en ik vind het ook heerlijk. Er staat op dat je er een lekkere zomerdrank van kunt maken. Dat ga ik ook uitproberen. Ik heb het voor Petr gemengd met honing, maar hij vindt het helemaal niks. Ik heb het met een spuitje in zijn mond gespoten. Toen ik klaar was liep hij hard weg ??? Ik ben me nog aan het beraden hoe ik het hem het beste kan geven. Petr houdt niet zo van uitgesproken smaken. Hij heeft de hele dag al diarree. Dus ik zal met de azijn wachten tot het over is.
De Ph kan met vit C niet lager worden dan 6,5 omdat ascorbinezuur niet zuurder is. Met de appelazijn weet ik het niet. Dat zal nog wel een stuk lager gaan. Ik zou dolgelukkig zijn als de Ph een stuk omlaag ging. Ik denk zelf dat Petr om welke reden dan ook bacteriën in zijn blaas krijgt en de bacteriën brengen de Ph omhoog waardoor stufietkristallen ontstaan. Ik wordt er echt gek van :( Van de canberry geef ik al meer dan de aanbevolen hh omdat het inderdaad zwakker is dan die van de Tuinen die ik hiervoor had. Ik zal op zoek gaan naar meer geconcentreerde capsules.
Door amber2
#352238
Waarvoor meng je de appelazijn niet gewoon door zijn voer? Eventueel door een beetje gemalen pens ofzo dan overheerst de smaak/geur van het vlees.
En voor zover ik weet werkt cranberry ook tegen bacterien in de urinewegen/blaas.
Door Doedels
#352353
amber2 schreef: En voor zover ik weet werkt cranberry ook tegen bacterien in de urinewegen/blaas.
Canberry voorkomt de hechting van de bacteriën aan de blaaswand, maar ze gaan er niet dood van. Ik vrees dat Petr toch aan de ab zal moeten als ik de uitslag van de bacteriekweek binnen heb. Voorlopig gaat het nog goed door hem veel te laten drinken en plassen.
Door Lizzy
#352399
Doedels schreef: Oeps, ik bedoel 360 mg. hoor. Petr weegt 13,5 Kg. Hoeveel zou jij aanbevelen?
Ik zou zelf naar 500 mg gram gaan. En als Petr daar geen dunne ontlasting van krijgt, dan zou ik tijdelijk zelfs naar 1000 mg gaan (wel opbouwen!).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door