Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nelly
#351211
Jongens ik heb jullie raad nodig. Het gaat om Ashley, 12 jaar oude witte herder. Hij heeft spondylose en inmiddels ook artrose. Lopen gaat zeer moeizaam, echt wandelen kunnen we niet meer. Met hom. middelen, waaronder pijnstillers probeer ik hem op de been te houden, maar het wordt steeds moeilijker. Hij is ook al een tijdje incontinent, met vlagen, maar ook dat wordt steeds erger. Niet dat ik dat een probleem vind hoor, heb een tegelvloer en dweil gewoon alles weg, maar vanmorgen zat hij er zelf helemaal onder en de muur ook. Was dun, is er blijkbaar uitgespoten. En dan schaamt hij zich zo; ik vind dat zo zielig. Vanavond heeft hij voor de eerste keer z'n eten laten staan; is in al die 12 jaar nog nooit gebeurd.
Ik heb erover gedacht om de DA te laten komen en hem te laten inslapen, maar ik weet het niet, vind dit zo moeilijk. Wat vinden jullie?
Door gonny
#351224
:'( pfffff vreselijk hé.......mn broer heeft toevallig eergisteren de beslissing genomen dat het voor zijn D.Herder Tanja genoeg was geweest......
Nelly jij kent Ashley, als jij denkt dat het genoeg is geweest, dan is het genoeg.....héél veel sterkte met het nemen van de juiste beslissing voor Ashley... :-*
Door K@rin
#351234
Lieve Nelly, dat zijn de moeilijkste beslissingen die je ooit moet nemen.
Of misschien toch niet?????????????
In ieder geval de beslissingen die het meeste pijn doen.
Maar mijn honden hebben op en gegeven moment zelf het teken gegeven, " tot hier en niet verder ", dat maakte het voor mij "makkelijker" de knoop door te hakken ........
Het laatste was Joey, die al een hele poos weigerde te eten ........... Maar toen hij op een gegeven moment ook niet meer overeind kon komen en me 's morgens in zijn eigen ontlasting heel verontschuldigend lag aan te kijken, was DAT voor mij het teken ................
Dit was niet meer "Joey-waardig" .....
Achteraf bedacht ik me, dat het eigenlijk eerder had moeten gebeuren, maar daar was IK toen nog niet aan toe, een egoistische gedachte ........ :-[
Hoeveel pijn het jou ook doet, denk aan het welzijn van Ashley en maak er geen eindeloos end voor hem van ........... Heel veel sterkte gewenst met het nemen van zulke moeilijke beslissingen ........ :-* :-* :-*
Laatst gewijzigd door K@rin op do 14 jul 2005, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#351235
Hoi Nelly,

moeilijk om hierin advies te geven. Mijn mening is dat wanneer je aan hond merkt dat hij niet meer wil, geen plezier meer heeft in het leven en/of pijn heeft je hier of wel iets aan moet doen. Wanneer er echter niets meer is om te doen ben je het aan je vriend verschuldigt om de laatste actie door te zetten.

Ik denk niet dat Ashley zichzelf schaamt voor haar urinelosing. Zij reageert op jouw, misschien wel teleurgestelde of geschrokken reactie (voelt jou heel goed aan). Hierdoor voelt zij zich, denk ik, niet heel ongelukkig. Echter het niet meer willen eten geeft wel aan dat er iets niet goed is. Misschien heeft ze nu teveel pijn a.g.v. haar spondylose en artrose of misschien is ze gewoon helemaal op.
Ik zou het nog even aankijken. Misschien heeft ze gewoon last van haar buik en eet ze morgen weer gewoon haar eten op en huppelt ze weer rond. Hier staat tegenover dat jij het ook aan moet kunnen om elke dag je hond een beetje achteruit te zien gaan en om te gaan met de incontinentie en andere klachten.

Ik weet het niet. Heel veel sterkte.

Groetjes,

Jacquemine
Laatst gewijzigd door *Remy* op do 14 jul 2005, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door senadance
#351238
och gossie, is dat moeilijk...
ik ken het...
Mijn vorige rottie had precies , maar dan ook precies dezelfde symtonen.
Wanneer is het juist???

ik merkte van de ene dag op de andere dat hij het niet meer zag zitten.
Of jullie me geloven of niet, zijn gezichtsuitdrukking was over nacht veranderd.
Het was voor mij een teken.
Een dag nog hebben we hem verwend, met alles wat hij lekker vond.


toen hebben we afscheid genomen. :'( :'(

Wacht niet te lang hiermee :-* :-*
Door Lizzy
#351245
Oh jee Nelly.... moeilijk.... :(. Ik vrees dat ik het niet weet. Ik denk dat er maar 1 iemand is die het antwoord diep in haar hart wel weet.... Sterkte :-*
Door Jolly
#351259
Nelly, ik kan je hierin niet adviseren, maar wens je bij alles wat je beslist heel erg veel sterkte :-*
Door amber13
#351266
Wat een ontzettend moeilijke rotbeslissing, maar ik denk dat je voor jezelf wel weet wat je het beste kan doen, je wilt je Ashley toch herinneren zoals hij was. Heel veel sterkte met de beslissing :-*
Door Mevroi Kruim
#351273
Oh bah wat naar voor jou, en Ashley :'(
Dit zijn zulke moeilijke situaties, het is zo moeilijk in te schatten wanneer het echt tijd is voor de DA, vooral als een hond geen pijn heeft.

Ik herken dit zo goed, mijn DH Bjorka had die herderverlamming (effe kwijt hoe het heet) en ze was doof en aardig dement op het laatst. Door de verlamming kon ze niet meer overeind komen als ze zat of lag, en ze was ook incontinent dus op het laatst zat ze elke ochtend onder, plus dat ze per nacht een paar keer probeerde te gaan zitten op haar bed, dan niet verder kon en begon te huilen als een wolf. Dat was dus iedere nacht een paar keer eruit, hond omkeren, plus elke dag hond onder de douche, en dat vond ze vreselijk, ze ging dan ook vreselijk janken, heel luguber want ze hoorde het zelf niet meer. We hebben toen zelfs iemand van de dierenbescherming aan de deur gehad omdat iemand aangifte had gedaan van ernstige hondenmishandeling.
Het moeilijke was dat ze geen pijn had en nog graag at, maar we vonden het toch geen hondwaardig leven meer en hebben toen de DA gebeld. Die het hoogste tijd vond trouwens.
Door Helen
#351274
Ooh Nelly wat afschuwelijk....Ik weet niet wat jij moet doen. Alleen Ashley en jij weten dat.....Maar ik denk dat jij jouw trouwe maatje moet laten kiezen wanneer het genoeg is en wanneer hij nog waardig en in volle glorie heen kan gaan...

Heel veel sterkte toegewenst, ik denk aan jullie :-*

Helen
Door Ike
#351280
lieve Nelly, dit is een beslissing die alleen jij kan nemen, je kent je eigen hond het best, ik weet (uit ervaring) hoe moeilijk zoiets is, ik kan je alleen maar heel veel sterkte wensen met het nemen van je beslissing en een extra knuffel voor Ashley :-*
Laatst gewijzigd door Ike op do 14 jul 2005, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jeanne
#351287
sterkte

je voelt zelf denk ik wel aan wanneer het tijd is :'(

maar het is en blijft vreselijk om zo'n beslissing te moeten nemen :-\

sterkte nogmaals :-*
Door 202spots
#351306
Nelly,ik laat mijn dieren besluiten wanneer het tijd is.
Ik ben ook altijd doorgegaan totdat ik zie dat ze me op hun eigen manier vertellen dat ze het zo wel goed vinden.
Ik geloof in "the look" ...'n bepaalde manier van ons aankijken wanneer ze willen zeggen dat 't tijd is.....ik weet niet hoe ik 't moet uitleggen,maar je herkend het wanneer ze op die manier naar je kijken,en dan weet je in je hart dat het voor hun tijd is om ze op weg te helpen naar de Rainbow Bridge....
Soms vinden onze dieren zelf de weg...maar meestal hebben ze ons nodig om ze op weg te helpen,en dan is dat 't enige wat we als laatste blijk van onze Liefde voor hun kunnen doen.
Heel veel Sterkte en kijk wat Ashley aan jou verteld...en wanneer ze om jou hulp vraagd.
Laatst gewijzigd door mahuni op do 14 jul 2005, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Audrina
#351316
Moeilijk Nelly. :( Ik kan je helaas ook niet adviseren, maar wat mijn voorgang(st)ers ook al zeggen, jij en Ashley kennen elkaar door en door en weten wanneer het tijd is. Heel erg veel sterkte met deze beslissing.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#351388
Shit, Nelly, dit is ook een hele moeilijke situatie :'(, waar niemand je, vrees ik, mee kan helpen, behalve je morele steun bieden (en dat is misschien al wel genoeg). Ik denk dat je zelf wel het beste weet wanneer Ashley's tijd is gekomen.
Ik wil je veel sterkte wensen met het nemen van een besluit, en welk besluit je ook neemt, het is goed. :'( :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door