Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door aht
#350519
Kan zowel atopie als pootschimmel onder controle gehouden worden door mijn hond (labrador) te laten barfen ?

Na onderzoek dient ze 2 weken volgende medicamenten te nemen : Antirobe 150mg (1 tab/dag) - Prednisolone 5mg (2 tab/dag) - Oridermyl oorzalf (2x/dag in beide oren) - Nizoral 200mg (1/2 tab/2x dag).
Nadien zou er een bloedstaal genomen worden en op regelmatige basis antigenen inspuiten om de atopie in de toekomst tot een minimum te beperken.

Graag jullie mening hierover.

Afbeelding
Door Lizzy
#350531
De definitie van atopie is: erfelijke vorm van overgevoeligheid berustend op een te hoge activiteit van IgE-antistoffen gericht tegen atopenen (b.v. inhalatieallergenen). Het aantonen van specifieke IgE-antistoffen tegen atopenen (RAST, ICA) is meer bewijzend dan een verhoogd totaal IgE, dat ook bij andere aandoeningen verhoogd kan zijn. Verhoogd risico op constitutioneel eczeem, asteatosis cutis, astma, allergische rhinitis, allergische conjunctivitis, voedingsallergie.

Waar is jouw hond allergisch voor en hoe uit zich dat?

Nizoral wordt gegeven bij schimmels en gisten.
Antirobe is een antibiotica
Prednisolone is een corticosteriode (prednison)
Oridermyl is een oorzalf tegen oormijt

Als ik deze medicatie zo zie, dan moet ik haast wel aannemen dat jouw hond verschrikkelijk ziek is... Want deze medicatie is wel heel erg heftig!

Overigens moet de pootschimmel gewoon na behandeling voorgoed over zijn.

Ik moet wel zeggen dat de medicatie totaal niet gericht op het wegnemen van de oorzaak maar wel op het wegnemen van de symptomen. OK, behalve de antigenen dan... dat is er op gericht om de reacties op de allergie te verminderen.

Goed, ik zal niet zeggen dat atopie onder controle gehouden kan worden met barf. Maar verse/rauwe voeding kan een verschil tussen dag en nacht betekenen! Aangevuld met bijv. visolie en borage olie kunnen (ernstige) huid problemen vaak opgelost worden of tenminste verminderen.

Als je niet de met prednison-achtige troep aan wilt blijven rommelen: Dan zou ik zeker overstappen op rauwe/verse voeding en de hulp in roepen van een homeopathisch/holistisch-werkend dierenarts.
Door aht
#350592
Eventjes proberen om op alle vragen te antwoorden :

Dat is toch iets eigenaardig, haar nestgenootjes schijnen hier helemaal geen last van te hebben, en aangezien u zegt dat het erfelijk is zou ik zoiets bij het ganse nestje verwachten.

Op voedselallergie was ze reeds getest (1.5 maand speciale droge voeding Ultra Allergeen Free), geen verbetering.

Ziek zou ik haar niet noemen wel veel minder speels dan ik zou verwachten van een pup van 10 maand (slaapt zeer veel en als ze eventjes gespeeld heeft komt ze hijgend binnen en dit duurt toch een half uurtje voordat ze terug rustig ademhaalt).

Ze heeft op haar onderbuik en binnenkant achterbillen rode puntjes waar ze steeds wilt aan bijten en krabben (controle op parasieten was negatief). Heeft op die plaatsen ook wel een verhoogde haaruitval.

Oridermyl krijgt ze omdat ze nogal aan haar oren krabt (oorschelpen rood).

Oef toch één goed punt de pootschimmel die over moet zijn na de kuur met Nizoral.

Heeft U ook een naam van een homeopathisch/holistisch-werkend dierenarts uit het Gentse (België), want ik zal zeker stoppen met de prednison-achtige troep.

Raadt U de kuur met antigenen aan of staat U er skeptisch tegenover?
Door Lizzy
#350832
aht schreef: Eventjes proberen om op alle vragen te antwoorden :

Dat is toch iets eigenaardig, haar nestgenootjes schijnen hier helemaal geen last van te hebben, en aangezien u zegt dat het erfelijk is zou ik zoiets bij het ganse nestje verwachten.

Op voedselallergie was ze reeds getest (1.5 maand speciale droge voeding Ultra Allergeen Free), geen verbetering.

Ziek zou ik haar niet noemen wel veel minder speels dan ik zou verwachten van een pup van 10 maand (slaapt zeer veel en als ze eventjes gespeeld heeft komt ze hijgend binnen en dit duurt toch een half uurtje voordat ze terug rustig ademhaalt).

Ze heeft op haar onderbuik en binnenkant achterbillen rode puntjes waar ze steeds wilt aan bijten en krabben (controle op parasieten was negatief). Heeft op die plaatsen ook wel een verhoogde haaruitval.

Oridermyl krijgt ze omdat ze nogal aan haar oren krabt (oorschelpen rood).

Oef toch één goed punt de pootschimmel die over moet zijn na de kuur met Nizoral.

Heeft U ook een naam van een homeopathisch/holistisch-werkend dierenarts uit het Gentse (België), want ik zal zeker stoppen met de prednison-achtige troep.

Raadt U de kuur met antigenen aan of staat U er skeptisch tegenover?
Je mag je tegen mij zeggen hoor ;D!

Oh. Zo te lezen vallen de klachten nog wel een beetje mee...! Ik vind dan eerlijk gezegd dat ze hier een mug proberen dood te schieten met een kanon..... (oftewel: wat een zware behandeling voor deze klachten!).

Wat geef je je hond op dit moment te eten?

Ik weet eigenlijk maar 1 holistisch werkend dierenarts in Belgie. Dat is Dr vanden Eynde. Nou weet ik alleen niet in welke plaats hij zit.

AH! Ik heb het al gevonden. Eric vanden Eynde zit in Hij zit in Tervuren. Geen idee of dat bij jou in de buurt is. Hij is ook heel erg voorstander van verse voeding (ben het met zijn dieet dan niet helemaal eens..., maar het is beter als brokken).
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 14 jul 2005, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#350834
Dr Eric vanden Eynde
27 Brusselsesteenweg
3080 Tervuren
02/7677656
12219 VETERINARIANS

Dit vond ik op Infobel Belgie
Door aht
#350889
Bedankt voor de naam en het adres van de dierenarts. Tervuren ligt ongeveer een 80 km van Gent.

Momenteel krijgt Dina : 's morgens Duck (is er niet echt happig op) en 's avonds Royal Canin Labrador Retriever brokken (eet die pas graag als de kat eerst ervan gegeten heeft). Denk dat Duck de enige versvoeding is die in België beschikbaar is (geen Carnibest, Energique, ...).

Tussendoor krijgt ze wel eens een bot om te kauwen.
Door Lizzy
#350894
Zelf samenstellen, is dat geen optie? Belgie is een waar BARF paradijs!

Want die brokken.... eh..... die moeten echt zo snel mogelijk van het menu, als je mijn eerlijke mening wilt weten!
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 14 jul 2005, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door aht
#350911
En ik die dacht dat hij hier in België moeilijk was om de hond te laten BARFEN.

Is dat paradijs dan bij de lokale beenhouwer te vinden of moet ik naar een slachthuis gaan om zeker te zijn van goede kwaliteit ?

Die brokken raken wel op hoor, onze kater is er verzot op dus moet ik een tijdje geen kattebrokken kopen. :D
Door Lizzy
#350965
aht schreef: En ik die dacht dat hij hier in België moeilijk was om de hond te laten BARFEN.

Is dat paradijs dan bij de lokale beenhouwer te vinden of moet ik naar een slachthuis gaan om zeker te zijn van goede kwaliteit ?

Die brokken raken wel op hoor, onze kater is er verzot op dus moet ik een tijdje geen kattebrokken kopen. :D
Het is in Belgie het paradijs! Jammer dat An al lang niet meer op Barfplaats is geweest. Zij weet vele goede adresjes. Ze is misschien op vakantie!

Maar goed, er zijn poeliers, restaurants, uitbeners, slagerijen en slachterijen die jou allemaal goede spullen moeten kunnen leveren hoor! En vaak zijn de prijzen veel aantrekkelijker als in NL. Ik heb geen idee, maar misschien moet je de categorie vraag en aanbod ook eens goed doorspitten. Wie weet vind je daar nog adresjes ook!

Een kat moet je overigens geen hondenbrokken geven.
Door wenne
#350980
Carnibest kan je overigens ook in België krijgen, wij wonen ook nabij Gent (Merelbeke) en laten binnenkort weer leveren :)

Ben ook wel benieuwd naar de BARF-adressen in België!

PS: let wel een beetje op met die hondenbrokken voor de kat: ten eerste het zijn brokken ( :-X) en ten tweede ze zijn bestemd voor honden, niet voor katten ;)
Door aht
#350994
Wie is jullie leverancier ? En per hoeveel kg moet er afgenomen worden ?

De kat doet dit bij gans zijn leven (+/- 9 jaar) liever hondebrokken dan kattebrokken opeten, en nog nooit hebben wij een probleem qua gezondheid gehad met hem.
Omgekeerd laten wij het nooit toe omdat de hond (ook onze vorige) onmiddellijk diarree krijgt van kattebrokken.
Door aht
#350998
Lizzy schreef: Het is in Belgie het paradijs! Jammer dat An al lang niet meer op Barfplaats is geweest. Zij weet vele goede adresjes. Ze is misschien op vakantie!

Maar goed, er zijn poeliers, restaurants, uitbeners, slagerijen en slachterijen die jou allemaal goede spullen moeten kunnen leveren hoor! En vaak zijn de prijzen veel aantrekkelijker als in NL. Ik heb geen idee, maar misschien moet je de categorie vraag en aanbod ook eens goed doorspitten. Wie weet vind je daar nog adresjes ook!

Een kat moet je overigens geen hondenbrokken geven.
De kat krijgt zeker zijn eigen voeding (Royal Canin), enkel eet hij graag van de hond zijn eten.
Door wenne
#351013
aht schreef: Wie is jullie leverancier ? En per hoeveel kg moet er afgenomen worden ?
René Roks uit Sint-Willebrord. Minimumafname is 30kg in principe, maar als je Cb zou geven en het bevalt kunnen we altijd iets afspreken om samen te bestellen in de toekomst (ik heb wel enkel katten- en frettenCb nodig). Kijk anders eens in dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=12682
Door Jinxy
#351081
aht schreef:

De kat doet dit bij gans zijn leven (+/- 9 jaar) liever hondebrokken dan kattebrokken opeten, en nog nooit hebben wij een probleem qua gezondheid gehad met hem.
Omgekeerd laten wij het nooit toe omdat de hond (ook onze vorige) onmiddellijk diarree krijgt van kattebrokken.
Tja, mijn opa was 91 en rookte sigaren en dronk alcohol. ::)

Is het toch nog niet gezond mee.....
Dat het zo lang goed gaat doet niets aan het feit af dat het slecht is.

Succes ermee.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door