Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Debora
#350314
Het is me al wel eerder opgevallen dat Sam snel last heeft van bloedend tandvlees. Als ik met haar speel met een flostouw (en dan speel ik echt niet ruw!) zit er vaak wat bloed op. Ik schrik daar dan zo van dat ik meteen maar ophou met spelen :( Gisteravond kauwde ze op zo'n runderhuid'bot' en daar zat ook ineens bloed op. Heeft ze dan een tekort aan vitamine c ofzo? Wat kan ik doen om te zorgen dat dat verbetert bij haar? Of moet ik me geen zorgen maken....
Als ze op een soepbot kauwt, zie ik het eigenlijk nooit. Ik heb overigens die runderhuidbot meteen afgepakt en weggegooid. En ze heeft ook niet echt last van tandplak eigenlijk...
Door Lizzy
#350318
Veel honden hebben dit hoor (mijn honden hadden dit vroeger ook. Vooral Brutus. Het bloed stond altijd echt op z'n flosstouw en buffelhuid!). Maar, het is natuurlijk wel een teken dat het tandvlees wat slapjes is. Krijgt jouw hond ook echte (zachte/geschikte) botten zoals kalfsbotten of lamsbotten? Andere eetbotten?
Door Debora
#350429
Ik heb wel eens kalfsbot gegeven, maar dat eet ze nooit helemaal op. In ieder geval niet meteen. Kan ik dat beter geven ipv zo'n soepbot?
Door Lizzy
#350444
Soepbotten, bedoel je daar een schenkel mee? Ik vind dat persoonlijk qua tandreiniging geen goed bot. Ik vind ze te hard (tandenslopers vind ik het). En harde botten hebben totaal geen tandreinigende werking. En al helemaal geen tandvlees-masserende werking. Dat komt omdat de botten te hard zijn om de tand/kies in het bot te laten 'zinken' waardoor tandplak/steen wordt verwijderd en het tandvlees wordt gemasseerd.

Hetzelfde geld voor runderribben. Kalfsstaarten geef ik persoonlijk ook nooit omdat ik die kleine werveltjes eng vind... Ian B. waarschuwt ook voor staarten om dezelfde reden. Ik heb nog nooit gelezen dat het ergens mis is gegaan met deze botten, daar niet van, maar ik geef ze dus zelf niet. Andere mensen ervaringen?

Maar goed, geschikte botten om het tandvlees sterker te maken: grote delen van 'prooidieren' zoals bijv. een kwart of halve kip, heel of half konijn, heel of half of kwart parelhoen, duif, eend, grote lappen vlees en pens, lamsribben/kalfsribben of nekken of wervels (wel langzaam opbouwen en niet teveel tegelijkertijd geven. Zie 'honden en het eten van botten' in de Barfplaats bibliotheek).
Door Debora
#350511
Lizzy schreef: Soepbotten, bedoel je daar een schenkel mee?
Schenkel inderdaad. Ik kreeg juist te horen dat dat goed voor tandplak zou zijn.
En wat ze doet met kippenekjes en ook die kalfsstaart...ze eet alleen het vlees eraf en de botjes laat ze liggen. Misschien moet ik maar een wat groter (en zachter) bot geven waar ze wel op knaagt.
Alles wat er nu meestal overblijft aan bot, daar knaagt de jongste kat aan ::)
Ik check de bibliotheek hier nog even, bedankt voor de info!
Laatst gewijzigd door Debora op wo 13 jul 2005, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Doedels
#350642
Hafan heeft ook altijd snel bloedend tandvlees, maar wel schone tanden. Ik maak me er verder niet druk om. Grote lappen vlees of pens kunnen de tanden ook goed reinigen. Zelf geef ik ook wel kalfs borststuk. Dat bestaat uit kraakbeen. Zacht en reinigend.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door