Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door amber2
#350508
Even een vraagje hoor over islamische slagers in het algemeen als dat mag...: dat ritueel slachten is dat nou pijnlijker en lijden de slachtdieren er meer onder dan bij gewoon slachten? Weet iemand dat?
Laatst gewijzigd door amber2 op zo 17 jul 2005, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bianca83
#351134
amber2 schreef: Even een vraagje hoor over islamische slagers in het algemeen als dat mag...: dat ritueel slachten is dat nou pijnlijker en lijden de slachtdieren er meer onder dan bij gewoon slachten? Weet iemand dat?
Bij de islamitisch manier wordt de nek eraf gesneden en wordt het beestje op z'n kop gehangen zodat het bloed eruit kan lopen. Bij bv. de NL manier van slachten wordt er een pin door de kop geschoten.
Door amber2
#351658
Ja, precies; maar dat is denk ik dus wel veel pijnlijker voor het dier of niet, dat ritueel slachten..?
En met 'de nek eraf gesneden' bedoel je denk ik toch dat de nek opengesneden wordt? Of snijden ze de kop er in 1 keer af? Dan is zo'n beest natuurlijk wel in 1 keer dood. Maar volgens mij wordt de nek dus alleen doorgesneden en dan bloed 'ie langzaam dood...
#351740
Van het Ministerie van LNV:

"Ritueel slachten
Het islamitische en het joodse geloof schrijven voor dat alleen vlees van ritueel geslachte dieren mag worden gegeten. Bij de rituele slacht wordt de halsslagader doorgesneden, waarna het dier doodbloedt. Volgens de islamitische en joodse voorschriften is het belangrijk dat het dier niet dood is voor het wordt geslacht. Het dier moet bovendien uitwendig gaaf zijn. Een eventuele bedwelming moet ongedaan kunnen worden gemaakt.
Het ritueel slachten in het algemeen en het slachten volgens de islamitische en joodse riten en tijdens het islamitische Offerfeest in het bijzonder, is in Nederland toegestaan onder voorwaarde. In het kader van het welzijn van het dier staat in de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren o.a. dat dieren voor het slachten bedwelmd moeten worden. Hierdoor is het vrijwel zeker dat de dieren niet lijden door pijn of stress tijdens het slachten. In de Grondwet staat echter geschreven dat mensen de vrijheid hebben hun eigen godsdienst uit te oefenen. In Nederland is het daarom toegestaan dat Islamieten en mensen van het joodse geloof dieren slachten volgens hun geloofsovertuiging, dus zonder dat deze dieren bedwelmd zijn.
Om het welzijn van het dier te garanderen moet het ritueel slachten van dieren wel aan een aantal regels voldoen. Deze regels staan vermeld in het Besluit ritueel slachten, dat is gebaseerd op artikel 44 van de Gezondheids- en welzijnswet voor Dieren. In het Besluit ritueel slachten staat onder andere vermeld dat er bij de rituele slacht altijd toezicht gehouden moet worden door iemand van de VWA (Voedsel- en Waren Autoriteit). Ook zijn er regels voor het materiaal in het slachthuis en het aantal personen dat tijdens de slacht aanwezig mag zijn (slechts één toeschouwer).
Niet iedere slachterij mag ritueel slachten. De slachterij moet daarvoor goedgekeurd zijn door de VWA. Ook mag een slachterij niet onbeperkt ritueel slachten. De slachterij moet aan de VWA een behoefteverklaring overleggen waaruit blijkt dat er behoefte bestaat aan een bepaalde hoeveelheid ritueel geslacht vlees. Deze behoefteverklaring moet afkomstig zijn van een organisatie die een bepaalde groep islamieten of orthodoxe joden in Nederland of in het buitenland vertegenwoordigt. De VWA controleert of de slachterij de gevraagde hoeveelheid dieren ritueel kan slachten. Dit wordt vastgelegd in een ministeriële regeling de zogeheten Regeling aanwijzing slachtinrichtingen. "

Bij regulier slachten wordt idd een pen in de hersens van het dier geschoten, waardoor de grote hersens ernstig beschadigd worden. Ook kan er gebruik worden gemaakt van een sterke electrische schok (bij varkens bv). Het dier is dan niet dood maar voelt niks meer. Het moet ook niet dood zijn, het hart moet nog werken, want het bloed moet uit het lichaam. Datzelfde gebeurt bij ritueel (joods en islamitisch) slachten maar dan is het dier niet verdoofd. Het duurt ong. 20 seconden voordat het dier hersendood is door zuurstofgebrek. Dus niet langzaam maar behoorlijk snel.

In de praktijk, vertelde mijn vader die lang bij de vleeskeuring heeft gewerkt, zijn ook bij regulier slachten regelmatig dieren niet of onvoldoende bedwelmd. Vooral bij varkens en in fabrieken komt dit regelmatig voor. Die gaan dan bij vol bewustzijn aan de haak waarna de keel doorgesneden wordt en ze leegbloeden. Niet leuk, wel de realiteit. Zie ook http://www.animalfreedom.org/paginas/op ... feest.html met een weinig plezierig filmpje.
Door Audrina
#352000
Ik wil het de volgende keer wel aan die islamitische slager vragen hoor, hoe dat slachten in zijn werk gaat tegenwoordig. Duurt alleen nog wel ff voordat ik weer ga want m'n vriezers zitten stampvol.

Maar ook al is het geen fijne manier, voor veel mensen is de islamitische slager de enige "manier" om voor een schappelijke prijs aan dingen zoals lam of geit te komen.

Als ze bij een hollandse slager al lamsvlees hebben, is het vaak alleen lamskotelet en laten ze je er rustig 10 euro de kilo voor betalen. :-\
Door amber2
#352223
dank voor het uitgebreide stuk, Kruimel!
Ben wel benieuwd of de meeste islamitische slagers de slachtdieren bedwelmen met dat verdovende gas voordat hun keel doorgesneden wordt. Kan je dat bij jou slager navragen Audrina?
En ja, misschien is het wel zo dat er in Islamitsche slachterijen juist zorgvuldiger wordt omgegaan met de dieren, ik hoop het. Echt schandalig dat het blijkbaar zo is dat bij de reguliere Nederlandse slachterijen geregeld dieren een vreselijke dood sterven door onzorgvuldigheid/gehaastheid/nonchalant gedrag!! :'(
Zou dit beter geregeld zijn bij biologische dieren? Of worden die ook in dezelfde slachterijen geslacht als de bio-industrie dieren?
#352261
hallo

ik zou hier ook wel even op willen reageren
het maakt niet uit of het nou ritueel geslacht word ja of nee sinds een 10tal jaren word er streng toezicht op gehouden dat al het vee wat in nederland geslacht word zo human mogelijk gedood word

en wat er op animalfreedom staat zijn beelden uit het buitenland bijv belgie spanje italie en dat word overeen kam geschoren met nederland

en daarom kunnen de nederlandse moslim ook steeds bij minder slachterijen hun vee laten slachten omdat er niet gekwalificeerd personeel meer is , niet diervriendelijk geslacht word of financieel niet haalbaar meer is
Door 202spots
#352267
Wanneer ik vlees voor ons zelf koop dan denk ik er ook niet over na HOE en op welke manier de koe,kip,vis of varken is geslacht...
en wanneer ik bij de Islamiese market ben dan kijk ik alleen naar alle heerlijke onderdelen en wat ik allemaal kan gebruiken en dan vraag ik me echt niet af hoe het daar terecht is gekomen.
8)
Laatst gewijzigd door mahuni op za 16 jul 2005, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ster
#352309
bakker vleeshandel schreef: dat kun je ook beter doen jah
anders kan je niets meer eten of doen ;)
Dat kun je ook beter doen jah, en dat uit de mond van een vleeshandel ::), zegt genoeg lijkt mij ;)
Door 202spots
#352398
Ster schreef: en dat uit de mond van een vleeshandel ::), zegt genoeg lijkt mij ;)
??? ??? ??? ??? snap ik niet :-\
wil je hier soms mee zeggen dat je juist WEL moet afvragen wat er gebeurd?
Het klinkt net of je de slager ergens van beschuldigd...maar hij doet z'n werk toch?
Sorry hoor,ik koop alleen vlees van dooie beesten,soms herken ik wat ik geweest is,(koppen enzo ;D) maar verder ziet alles er aleen maar als heerlijke maaltijden uit en nogmaals....ik hoef er niet bij te wezen wanneer het dier dood gaat en geslacht word.
Maar als 't nodig is dan kan ik zelf wel in stukken zagen hoor....ik heb niet voor niks 'n mooie zaag aangeschaft.... ;)
Door Ster
#352545
202Spots schreef: ??? ??? ??? ??? snap ik niet :-\
De vleeshandel spreekt zichzelf een beetje tegen. Eerst pretendeert hij dat er in NL zo humaan mogelijk en diervriendelijk geslacht wordt, vervolgens raadt hij indirect aan om je maar beter niet af te vragen hoe er wordt geslacht. Dat zette mij even aan het denken.
Ik reageerde niet op jou ;)
Door amber2
#352654
Ben het met je eens hoor Ster, dit wekt bij mij juist wantrouwen op... En dat er in Nederland zo humaan mogelijk geslacht wordt zegt ook nog niets, want wat verstaat de overheid onder een humane behandeling van dieren: het in kleine hokjes proppen van kippen, varkens die geen bewegingsruimte hebben en nooit het daglicht zien, het in zeer korte tijd vetmesten van dieren enz. enz... Het zal vast in andere landen nog veel erger zijn maar daar hebben we het nu niet over.
Ik zou graag weten van deze Islamitische slager of de dieren nu goed bedwelmd worden voor hun keel wordt opengesneden, en of de meerderheid van de Islamitische slagers dit doet..?
Het verhaal wat hierboven verteld werd van varkens die vaak niet goed verdoofd waren en bij volle bewustzijn in stukken worden gesneden ging ook over Nederland, en dit soort verhalen heb ik wel vaker gehoord; bijvoorbeeld van varkens die voor het slachten nog even lekker met een stroomstok opgejaagd en geslagen worden, van koeien die per ongeluk niet of niet helemaal dood zijn op het moment dat ze gevild worden e.d....
Ik zal eens informeren bij de biologische slager of het bij biologische dieren zorgvuldiger gaat.
Ik schrik ervan te merken dat hier meerdere mensen zijn die het niets kan schelen hoe de slachtdieren worden behandeld waar zij hun huisdier mee voeden.
Een koe, geit of kip mag dus als een ding behandeld worden terwijl het welzijn van een hond of kat boven alles gaat, beetje vreemd hoor. Zolang we het maar niet zien kan het ons niets schelen...
Door Ster
#352682
amber2 schreef:Ik zal eens informeren bij de biologische slager of het bij biologische dieren zorgvuldiger gaat.
Dat vroeg ik mij ook af. Ik heb vanmorgen al even gegoogled, maar kon niet direct iets vinden. Hier in de buurt heb ik geen biologische slager. Als jij weet hoe het zit dan ben ik daar erg benieuwd naar :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door