Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Steph
#350077
Hebben jullie hondjes veel last gehad bij het overgaan van brokken op barf in 1 keer?
Grtz
Steph
Laatst gewijzigd door Steph op di 12 jul 2005, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bas rouge
#350106
Aangezien mijn honden op verschillende produkten (kalfsstrot en kopvlees) toen ik dat de eerste keer in een behoorlijke hoeveelheid gaf niet erg goed reageerden (fiks dunne ontlasting erna) zou ik toch wel de stelregel aanhouden van elke ca. 10 dagen een andere vleessoort.

Bovendien moeten de maag/darmflora de kans krijgen om de rauwe produkten te verteren. Een hond die brokken gewoon is is over het algemeen niet opgewassen op cold turkey vleesprodukten, dus ik zou zeggen, rustig aan en neem er de tijd voor. Overzetten op kvv kan wel cold turkey, dus als ik jou was zou ik daar mee beginnen en het aantal barfdagen langzaam opbouwen en de produkten idem. Succes!
Door Doedels
#350136
Ik heb mijn honden eerst cold turkey overgezet op kvv. Bij Hafan geen probleem. Petr was al ziek van de brokken. Op de kvv is hij langzaam opgeknapt. Na een maand ben ik pas gaan exprerimenteren met BARF onderdelen. Bij Petr veroorzaakten botten diarree. Maar niet iets waar ik me zorgen over maakte. Petr heeft maanden last van een lege maag gehad aan het eind van de middag. Beide honden hebben drie maanden heel veel moeten eten. Ineens was de stofwisseling aangepast en merke ik dat ze minder nodig hadden.
Door Lizzy
#350236
Direct overzetten naar barf gaat prima. Maar je moet alleen wel een aantal zaken in acht nemen, vind ik.

Zo moet je niet direct beginnen met van allerlei botten. Ergo, ik zou de eerste dagen zelf helemaal geen bot geven. Ik zou beginnen met 1 soort spiervlees. Met groentemix (een eenvoudige met makkelijke groentes zoals bijv. courgette, wortel, andijvie - en dit uitbreiden!). Bijvoorbeeld kip. Je kunt natuurlijk ook kippenvleugels, nekken en karkassen eerst malen. Maar, dan heb je dus een vleesmolentje nodig.

OK, als je hond een dag of 3 kip met groente heeft gegeten, dan zou ik de eerste kippennekken introduceren. Die verteren makkelijk. En als dat goed gaat, kun je geplette/ingeknipte kippenvleugels of karkassen/ruggen proberen. En als dat goed gaat, dan ga je steeds nieuwe dingen introduceren. Als je een heel gevoelige hond heb, introduceer dan niet te snel nieuwe dingen. En, wees de eerste weken gewoon heel voorzichtig met harde botten. Kies dus botten van jong gevogelte en ga daarna niet-dragende botten van echte lammeren en kalveren toevoegen. Voorzichtig. En kies bijv. botten met heel veel vlees. En krijg je bij je slager/slachter wat kalere botten, geef dan eerst een vleesmaaltijd (waarbij je de vleesbrokken in grote brokken of zelfs lappen geeft).

Dus ik zou zeggen: voorzichtig en langzaam, dat zijn de toverwoorden, maar ik vind de stap van brok naar barf mogelijk en eerst kvv helemaal niet noodzakelijk.

Tenzij.... Tenzij je je nog helemaal niet ingelezen hebt in barf en je toch al direct gezondere voeding wilt gaan geven. Dan kan het handig zijn om eerst naar kvv over te schakelen.
Door Steph
#350345
Het is voor een vriendin van mij nu ook wil barfen, maar haar hond heeft ook heel veel spijsverteringsproblemen. Ik had gelezen in de boek "rauwe voeding" dat je met honden die niet optimaal in conditie zijn moet oppassen met cold turkey over te switchen.
Vroeg mij af of er dit mensen toch geprobeerd hebben en wat de reactie was.
ALvast bedankt voor reacties
Door Lizzy
#350351
Steph schreef: Het is voor een vriendin van mij nu ook wil barfen, maar haar hond heeft ook heel veel spijsverteringsproblemen. Ik had gelezen in de boek "rauwe voeding" dat je met honden die niet optimaal in conditie zijn moet oppassen met cold turkey over te switchen.
Vroeg mij af of er dit mensen toch geprobeerd hebben en wat de reactie was.
ALvast bedankt voor reacties
Aha. Met andere woorden: we hebben je vraag niet goed begrepen.

Ik heb mijn honden cold turkey overgeschakeld. Zonder problemen. Maar honden met een zwak spijsverteringssysteem of pancreasproblemen : die moet je niet zo maar even overschakelen. Maar die honden moet je ook niet zo maar even overschakelen naar kvv want dan krijgen ze dezelfde problemen.
Door the dude
#350486
Mijn hond is probleemloos 'cold turkey' overgestapt naar BARF terwijl brokjes altijd probleematisch is gegaan (veel spugen, hij zou voedsle allergie hebben etc) Ik weet niet of dat kwam door een geveolige maag. Persoonlijk denk ik door de rotzooi in brokken.

Ik kan het iedereen aanraden om cold turkey over te gaan, juist met honden met een 'gevoelige maag'. Als ik weer eens in zo'n situatie terecht zal komen zou ik het weer direct doen. Bij mij is het na die maaltijd, zo goed als, over gegaan met kotsen. (nu nog maar een keer per twee weken een klein kotsje)

Overigens moet je niet gelijk met grote botten beginnen uiteraard -> zie het botten document in de bibliotheek.
Door Steph
#350528
Lizzy schreef: Aha. Met andere woorden: we hebben je vraag niet goed begrepen.
Ja, sorry, had niet veel tijd en dan ben ik niet echt duidelijk.

Waarom is de overstap naar kvv niet zo zwaar als barfen? Is dit enkel omdat de botten reeds fijngemaakt zijn?
Groetjes
Door Lizzy
#350540
Steph schreef: Ja, sorry, had niet veel tijd en dan ben ik niet echt duidelijk.

Waarom is de overstap naar kvv niet zo zwaar als barfen? Is dit enkel omdat de botten reeds fijngemaakt zijn?
Groetjes
Ik begrijp niet zo goed waarom je denkt dat overstappen naar versvlees minder zwaar zou zijn...? Want de overstap van brokken is net zo zwaar/licht of je nou KVV geeft of BARF!

Je moet alleen met BARF de hond langzaam en voorzichtig aan botten wennen. Die in kvv zijn inderdaad gemalen. Met BARF moet je hond zelf zijn gebit gaan gebruiken. Maar dat kan hij wel. Daar is ie op gebouwd.

En als je een hond met pancreasproblemen hebt, dan doe je er goed aan om mager vlees te gebruiken (dit is met zelf samenstellen makkelijker te regelen).

En als je een hond hebt met zeer gevoelige maag/darmen, dan moet met zowel kvv als barf gewoon rustig overschakelen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 13 jul 2005, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
#350612
Mijn Ashley had altijd maag/darm problemen toen hij nog brokken at. Toen hij 9 jaar was, heb ik hem, samen met Angel van toen 4 jaar, cold turkey overgezet op kvv. Geen problemen gehad. Na een tijdje ben ik ook voorzichtig botten gaan geven en toen dat goed ging ben ik verder gegaan. Nu krijgen ze af en toe hele konijnen, eenden, kippen ed.
Door EvitaP
#351267
Mijn honden hadden nergens problemen mee. Het eerst wat ze kregen waren geloof ik kippenpoten. Ze hebben nergens problemen mee gehad.
Overigens waren ze toen niet overgestapt, maar het was een probeersel. Dus daarna weer brokken en dan steeds vaker wat barf-dingetjes.
Door Mevroi Kruim
#351570
Mijn honden hadden geen problemen. Tara had 5 jaar brok gegeten (met lange tanden) en viel op vlees aan als, ja, een roofider ;D Kátur kreeg ik met 9 weken als brokkenpup, heb hem direct overgezet en ook geen enkel probleem. Hij at vleugeltjes en nekken alsof hij nooit anders gedaan had.
Bij de katten heb ik een overgangsperiode ingelast, maar dat was omdat ze vonden dat ze moesten mutsen over eng dood beest in hun bakjes. 2 Gingen zonder problemen over, 1 duurde wat langer, en 2 deden er een paar weken over. Maar geen verterings- of andere pproblemen.
Door Steph
#351614
Mijn vriendin is gisteren begonnen met eerst wat duck te introduceren aan haar hond. Ze gaat 's morgens eerst nog brokken geven en 's avonds kvv. Ze zou graag na 1 week volledig op kvv staan. Ze is vannacht wel mogen opstaan voor een luid broebelende buik, die wat gras nodig had, maar zonder overgeven. Deze morgen gaf ze hem dan terug zijn brokjes. Waarop haar hond zei: NO WAY! Dit moet ik niet meer hoor. Dan heeft ze maar een beetje duck erdoor gedraaid en dat was terug beter. Ik denk dat ze dus heel rap op volledig kvv gaat staan. Hierna zal ze stilletjes barf toevoegen.
Bedankt voor reacties!
Door Netty
#351645
Tof gaat een keer per jaar cold turkey over op brok :-\en heeft dan dunne
en een keer per jaar cold turkey over op versvoer, en heeft dan geen last :D
Door Sofie
#352144
Mijn cocker is ook zonder boe of ba overgeschakeld! Hier geen enkel probleem mee gehad: had nog beter ontlasting, niet braken,...

Nu het hangt wat af van hond tot hond. De ene reageert hier goed op terwijl de andere meer tijd nodig heeft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door