Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ducktails
#349806
Ik maak me eigenlijk best wel zorgen om Duck....
Gister was ik zijn hals aan het borstelen en opeens voelde ik een dikke bult aan weerszijden van zijn strottenhoofd , zeg maar...
De bult kun je makkelijk heen en weer bewegen.
Het lijkt wel op struma..
Ik heb natuurlijk gelijk bij de andere honden gevoeld en die hadden het niet..
Vandaag naar de Da met hem geweest en die dacht aan de bijschildklier. De bijschildklier zorgt o.a. voor de Ca huishouding.
We hebben bloed geprikt en inderdaad de Ca was iets verhoogd. Voor de rest was de nierfunctie e.d. goed.
De Da zal zich beraden en ik hoor nog van hem...
Vervelend, hij is bijna 9 jaar maar verder nog zo vitaal.
Heeft iemand hier van gehoord?
Zien jullie ook verband met het voer? tekort aan jodium ofzo? Ik voer volgens het Barf menu.
Laatst gewijzigd door ducktails op di 12 jul 2005, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#349810
Ik wil je helemaal niet de stuipen op het lijf jagen hoor, want dat is waarschijnlijk echt nergens voor nodig! Maar, een verhoogd calciumgehalte in het bloed kan ook veroorzaakt worden door tumoren. Het is misschien een goed idee om Duck toch verder te laten onderzoeken en misschien om te beginnen met een biopt te laten nemen van de bult?
Door Lizzy
#349811
Overigens duidt een te laag Ca gehalte in het bloed eerder op bijschildklierproblemen. Bij mijn weten tenminste.
Door ducktails
#349826
Inderdaad kan een te hoog Ca gehalte veroorzaakt worden door tumoren. Maar omdat er een duidelijk zwelling is bij de schildklier gaan we ervanuit dat dat de oorzaak is.
De bijschildklieren bevinden zich in de buurt van de schildklier, oftewel aan de voorkant van de luchtpijp, een paar centimeter onder de "adamsappel". De bijschildklieren verzorgen de productie van PTH, een hormoon dat de kalkspiegel in het bloed regelt. Er is dan een ontsporing in de bijschildklieren. Die produceren teveel hormonen waardoor kalk aan de botten werd onttrokken. Het kalk gehalte in het bloed is dus te hoog.
Laatst gewijzigd door ducktails op di 12 jul 2005, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ducktails
#349879
Ik zit wat te bedenken....
Duck zijn Calcium waarde was iets verhoogd.
Zou het ook iets met het Barfen te maken kunnen hebben.
Ik weet wel dat er bij Barf andere bloedwaardes gevonden worden.
Tannetje?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#349885
Nee, de calciumwaarden worden altijd stabiel gehouden, onder andere door de bijschildklieren. Dus als er iets mis is dan heeft dan niets met de voeding te maken.
Ik denk dat het eerder een tumor van de schildklier is dan van de bijschildklier. En die kunnen behoorlijk kwaadaardig zijn. Ik zou pleiten voor een biopt.
Door ducktails
#349907
O jee.......hier schrik ik van.
Dacht dat de meeste tumoren aan de schildklier goedaardig waren.
Zal met mijn Da bellen.
bedankt!
Door ducktails
#349927
Heb met de DA gebeld en die dacht hetzelfde , een biopt maken en dan kijken wat we verder doen.
moet zeggen ben aardig van slag :'(
gelukkig kan de biopt vanmiddag al gemaakt worden.
Houdt jullie op de hoogte!
Door Lizzy
#349928
Jeetje Ria, ik begrijp dat je van slag bent joh.... Laten we met z'n alle duimen en hopen dat er niks aan de hand is!! Veel sterkte en ik denk aan je!
Door Ine
#349938
ducktails schreef: Heb met de DA gebeld en die dacht hetzelfde , een biopt maken en dan kijken wat we verder doen.
moet zeggen ben aardig van slag :'(
gelukkig kan de biopt vanmiddag al gemaakt worden.
Houdt jullie op de hoogte!
Snap ik best hoor, ik zit hier ook even te slikken! :-*
Ik duim voor die kanjer!
Hoe lang moet je op de uitslag wachten?
Door ducktails
#350001
Ik ben net terug...

We hebben Duck eerst onder narcose gebracht om alles nog eens even goed te voelen en te prikken.

De bult voelde aan als een knobbel die makkelijk heen en weer gaat.

Toen de naald erin en wat kwam eruit? bloed en wat een gelige vloeistof!!

De Da heeft er wel 25 ml roodgele vloeistof uitgehaald.

een cyste? een ettergezwel? laten we het hopen!

Maar het kan ook vocht zijn van een gezwel.

Het is spannend maar over enkele dagen weten we meer.

Volgens de DA duurt de uitslag niet lang, hij heeft een lab gevonden die heel snel werkt.
Laten we het hopen!
Door Lizzy
#350004
Ohhhww, we ga elke dag ontzettend hard hopen en bidden en duimen dat Duck in orde is Ria! Heel veel sterkte met wachten op de uitslag. Fijn dat je niet zo heel lang hoeft te wachten..... (wachten duurt altijd zo lang...). 100 knuffels voor Duck!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door