Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Yvonne1961
#347712
Mijn drie japjes hebben werkelijk ongelooflijk stinkende bekjes!
Als ze op twee meter afstand zitten en ze likken zichzelf even om hun bek ruik je het al.
Twee zijn er 9jr. en een is 7jr.
Nu lees ik dat ze na een leven op barf hier geen last van krijgen, maar daar is het te laat voor. Ze hebben overigens nog maar ca. de helft over van hun gebit. Dus ik zit nu met deze situatie. Wat kan ik nog meer doen behalve onder narcose schoon laten maken? Is een jaar geleden nog gedaan. Interesse in kauwbotten hebben ze overigens niet. Zijn een beetje "aparte" hondjes. ::)
Door Doedels
#348259
Vervelend zeg, als het zo erg is. Hou je de tanden zelf schoon? Ze hoeven niet per sé op echte botten te knagen om schone tanden te krijgen. Lappen vlees en pens eten is ook heel goed voor het gebit. Soms duurt het even voordat een hond daar de charme van inziet. Misschien kan je ze over een tijdje zo ver krijgen dat ze wel kraakbeen willen eten. Bijvoorbeeld de kraakbeen gedeeltes van ribben. En nekjes lukken die wel? Jouw honden hebben blijkbaar veel aanleg voor tandsteen maar het zal op vers in ieder geval minder snel ontstaan dan op brok. Weet je zeker dat er geen ontstekingen aan het tandvlees of gebit zijn? Echt hele vieze lucht wordt vaak door een ontsteking veroorzaakt.
Door Yvonne1961
#348539
Nee lipplooi exceem is het niet. ziet er goed uit. Er zitten hele dikke brokken tandplak op de tandjes en kiezen, wat er nog van over is althans. Stom genoeg ben ik toen ze klein waren nooit begonnen met ze aan te wennen iets aan hun gebit te doen. Wat betekent dat ze helemaal panisch worden als ik er ook maar even naar kijk. Bovendien hebben japjes geen "snuit" (vergelijk met een pekingees) Dus ik heb niiks om "vast" te pakken zeg maar en hun tanden wat te reinigen. Beetje moeilijk dus.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#348540
Yvonne1961 schreef: Nee lipplooi exceem is het niet. ziet er goed uit. Er zitten hele dikke brokken tandplak op de tandjes en kiezen, wat er nog van over is althans. Stom genoeg ben ik toen ze klein waren nooit begonnen met ze aan te wennen iets aan hun gebit te doen. Wat betekent dat ze helemaal panisch worden als ik er ook maar even naar kijk. Bovendien hebben japjes geen "snuit" (vergelijk met een pekingees) Dus ik heb niiks om "vast" te pakken zeg maar en hun tanden wat te reinigen. Beetje moeilijk dus.
Ik denk dat je ze misschien nog een keer moet laten reinigen bij de DA en dan daarna buiten hun KVV (ik neem aan dat ze dat nu eten) ook lapjes pens geven en botten die ze kunnen eten, zoals kippenvleugels en deze regelmatig geven. Lams of geitenribje.
Door Yvonne1961
#349031
Ja, ik denk inderdaad dat dat het enige is, toch nog een keer laten reinigen.
Is wel een goede test natuurlijk. Kijken hoe het er na een jaar kvv en botjes knauwen uitziet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door