Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door wenne
#348820
Hey,

toen we eerder deze week in de makro waren heb ik een klein pakje paardenvlees (karbonade) meegenomen om eens te testen of ze dit lustten. Nou, ze lusten het dus ;D (en nog wel in stukjes gesneden en niet gemalen :D).
Nu vroeg ik me af wat jullie hier van vinden, aangezien ik hier nog maar weinig tegengekomen ben ivm paardenvlees op het forum, noch voor katten, noch voor honden... Niet geschikt?
Door 202spots
#348849
Als ik het hier kon krijgen zou ik het beslist gebruiken.
Ik denk eigenlijk dat de meeste mensen uit principe geen paardenvlees willen geven, maar het kan gerust aan honden en katten worden gevoerd.
Meestal is 't vlees erg mager,het is dus wel beter wanneer er wat vet aan zit,of bij gedaan word.
Wanneer je het in grotere hoeveelheid zonder bot geeft,dan wel 'n beetje gemalen eirenschaal erbij als calciumbron.
Door wenne
#348857
Bedankt :)
Ja, 't was dus eens om te proberen nu, was niet van plan om een hele hoop te gaan kopen zonder zeker te weten dat ze het ook daadwerkelijk opaten, vandaar dat ik er nu nog niets bijgevoegd had. Het is wel mijn bedoeling om het geheel volledig te maken met gemalen bot en dergelijke. Wat voor vet zou geschikt zijn om hierbij te voegen? (het is trouwens niet de bedoeling om ze echt élke dag paardenvlees te gaan geven hoor, maar het leek me wel een lekkere afwisseling voor ze)
En ja, principe... dat snap ik wel hoor, maar ik vind een koe, kip, lam, enzovoort ook lief... En ik ben geneigd te denken dat de meeste paarden nog een iets beter leven hebben dan de doorsnee koe en kip voor ze geslacht worden.
Laatst gewijzigd door wenne op zo 10 jul 2005, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#348868
Je geef 't alleen aan de katten he?
misschien 'n beetje schapenvet erbij of vettig snijdsel/snippers van ander vlees?
En als het zo af en toe voor de afwisseling is,dan hoef je ook niet zo heel precies te doen. ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#348896
Ik eet zelf geen paardenvlees , valt voor mij beetje onder het opeten van iemand zijn hond of kat, is misschien erg krom maar iedere gek zijn gebrek.
Maar als ik er voor een leuke prijs aan kon komen voor mijn honden en katten om nog meer variatie in te brengen zou ik het wel geven.

Voor mezelf zouik het nog steeds niet kopen, hoewel ik een paardenbiefje erg lekker vind.
Door Nelly
#350036
Zlef eet ik ook geen paardenvlees, om dezelfde reden als Sylvia; en ik weet ook niet of ik het aan m'n honden/katten zou voeren. Zou er veel moeite mee hebben, net als met geitenvlees.
Door 202spots
#350205
Ik eet zelf geen lamsvlees omdat ik pap-lammetje heb gehad,en zou 't niet door me keel kunnen krijgen,
maar ik heb helemaal geen moeite om lamvlees/bot aan de Spots geven :-\

En 'n Hollandse paardenbiefstuk smaakt heerlijk! 8)
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 13 jul 2005, 04:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#350223
202Spots schreef:

En 'n Hollandse paardenbiefstuk smaakt heerlijk! 8)
ja kweet het, wij aten thuis veel paardenvlees, mijn vader had liever paardenvlees dan rundvlees.
Toen had je ook nog volop paardenslagers, ik zou er nu niet één meer weten.

Maar zelf eten zou ik het niet
Door wenne
#350514
Ik snap wel waarom sommige mensen beslissen om geen paardenvlees te eten hoor, ik kan hier volledig inkomen (vind het zelf ook niet leuk dat sommige slangenliefhebbers kennelijk begonnen zijn met fretten te voeren als prooidier... (terwijl die overigens helemaal niet geschikt zijn als prooidier, maar dat terzijde) mag er niet aan denken... :-\ )

Maar qua voedingswaarde is er dus niks mis mee voor de katten hé-behalve dan dat het best wat vetter mag zijn? (het is idd enkel voor de katten bestemd, als de fretjes het blijken te lusten mogen ze er natuurlijk wel eens van meesmullen, maar een hond heb ik (nog) niet nee). Is het verder ok om orgaanvlees van kippen (hartjes, levertjes, maagjes) erbij te voegen? Omdat ik vaak lees dat het best is om spiervlees en orgaanvlees van éénzelfde diersoort te gebruiken in een maaltijd?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#350536
wenne schreef: Ik snap wel waarom sommige mensen beslissen om geen paardenvlees te eten hoor, ik kan hier volledig inkomen (vind het zelf ook niet leuk dat sommige slangenliefhebbers kennelijk begonnen zijn met fretten te voeren als prooidier... (terwijl die overigens helemaal niet geschikt zijn als prooidier, maar dat terzijde) mag er niet aan denken... :-\ )

Maar qua voedingswaarde is er dus niks mis mee voor de katten hé-behalve dan dat het best wat vetter mag zijn? (het is idd enkel voor de katten bestemd, als de fretjes het blijken te lusten mogen ze er natuurlijk wel eens van meesmullen, maar een hond heb ik (nog) niet nee). Is het verder ok om orgaanvlees van kippen (hartjes, levertjes, maagjes) erbij te voegen? Omdat ik vaak lees dat het best is om spiervlees en orgaanvlees van éénzelfde diersoort te gebruiken in een maaltijd?
Qua voedingswaarde is er zeker niks mis mee, paardenvlees is gewoon goed vlees. en je kunt er inderdaad als je wilt wat kippenorgaan bij doen.
Door Linda_AC
#366606
Het is wel al een vrij oud topic, maar bij de meeste slagers kun je paardenvlees kopen, voor de hond en kat. Dit zit hier ingevroren per kilo, en zijn gewoon hele kleinstukjes. Snijafval dus. Spotgoedkoop en ze vinden het hier héérlijk!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#366616
Linda_AC schreef: Het is wel al een vrij oud topic, maar bij de meeste slagers kun je paardenvlees kopen, voor de hond en kat. Dit zit hier ingevroren per kilo, en zijn gewoon hele kleinstukjes. Snijafval dus. Spotgoedkoop en ze vinden het hier héérlijk!
Was het maar waar, ik heb het hier in de regio nog bij geen slager kunnen vinden
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 08 aug 2005, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door SHIVA
#366673
Bij inze slager is ook paardenvlees te koop
maar alleen de biefstuk en de suderlapjes
niet speciaal voor de huisdieren
soms heeft hij het in de aanbieding 5 euro de kilo
gr shiva
Door Linda_AC
#366700
jeempie wat duur...

Hier was het altijd 1 euro per kilo, maar hij is opgeslagen naar 2 de kilo.
Toen ben ik lachend de zaak uitgelopen met de boodschap dat ie het even diep weg mocht stoppen.

ga geen 2 euro de kilo betalen voor snijafval wat ze anders weggooien :o
Gebruikersavatar
Door sylvia
#366798
Linda_AC schreef: jeempie wat duur...

Hier was het altijd 1 euro per kilo, maar hij is opgeslagen naar 2 de kilo.
Toen ben ik lachend de zaak uitgelopen met de boodschap dat ie het even diep weg mocht stoppen.

ga geen 2 euro de kilo betalen voor snijafval wat ze anders weggooien :o
Ja een opslag van 100% klopt niet helemaal, maar ja hij zal er wel meer vraag naar hebben.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door