Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Jolly
#348224
he dacht ik vanochtend, Chasey heeft een vieze plek op zijn kont, zal weg in de eendenstront zijn gaan zitten of misschien wel weer kauwgom.

Nee dus, tis een hotspot.
Ik denk zelf dat dit komt doordat meneer dus zo riant gaat zitten elke keer in zijn arena privé bad en daarna rol hij zich wel droog, maar zijn kont blijft natuurlijk vochtig, want ik zie dat ook niet altijd dat hij nat is.

We zijn net wezen zwemmen in het oude Veer en daar heb ik beide mannen meteen ff gesopt, waarna ze weer flink in het water uitgespoeld zijn.
Nu hebben we ze dus goed afgedroogt, want dat is volgens mij het beste toch? droog en schoonhouden.

Maar ik wilde dus ook ff weten welke ik het beste kan smeren, de calendulan zalf of de prodier wondgel ? (beide in huis namelijk) en kan hij ook gewoon weer ff een dagje of 2-3 een catsclaw pilletje krijgen, om zijn weerstand weer ff te verhogen?
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#348231
Inderdaad goed droog houden en volgens mij de calendulazalf erop doen, maar ik weet het niet helemaal zeker.
Verder schijnt ook "medische" talkpoeder (talkpoeder met Menthol o.i.d.) goed te helpen.

Ik hoop dat er nog meer reageren die het helemaal zeker weten.
Door Lizzy
#348240
Volgens mij kun je beide (calendulan en wondgel) erop smeren. Prodier wondgel bevat iets meer werkzame stoffen (namelijk: Calendula officinalis Ø, Echinacea angustifolia Ø, Millefolium Ø, geleibasis met Hamamelis extract HAB). Dus als je beide hebt: ik zou voor de wondgel gaan.

Verder kun je de haren rondom de spot wegknippen of scheren. Dat houdt makkelijker schoon. En inwendig kun je hem heel goed Cat's Claw en Echinacea geven.

Sterkte!
Door Moos
#348245
Tja, het enige wat bij Moos helpt bij hotspots is het grove geschut :Hydrocortiderm zalf.

De vacht rondom het gebied wegscheren, zodat je ook duidelijk kan zien hoe groot de hotspot is, en dan insmeren met die zalf.

Maar ik ben dan ook een beetje supervoorzichtig geworden met hotspots, nadat ik met Moos iets te lang had zitten tobben en hij op een gegeven moment hoge koorts kreeg, en de plek zo groot was als de onderkant van een theekopje (en dan op een Maltezer) en helemaal ontstoken.
Laatst gewijzigd door Moos op za 09 jul 2005, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jolly
#348257
:o ieuw dat lijkt me idd niet fijn nee, een spot tergrote van een kopje op een maltje.

Ik had het gelukkig snel in de smiezen, want anders is het idd zo groter voordat je der erg in hebt.

Heb de haren een beetje weggeknipt, plek schoongemaakt en wondgel erop gedaan.

Ik merk niet dat hij er veel jeuk aan heeft, de vorige keer dat hij HS had wel, dat zat onder zijn bek en daar krabte hij een ongans aan.
Nu kan hij natuurlijk bij zijn kont(eerder half kont/flank effect) moeilijk krabben, maar likken zou dan wel een teken moeten zijn. Dit heeft tie nog niet gedaan in ons bijzijn vandaag.
Door Moos
#348415
Jolly schreef: :o ieuw dat lijkt me idd niet fijn nee, een spot tergrote van een kopje op een maltje.

Ik had het gelukkig snel in de smiezen, want anders is het idd zo groter voordat je der erg in hebt.

Heb de haren een beetje weggeknipt, plek schoongemaakt en wondgel erop gedaan.

Ik merk niet dat hij er veel jeuk aan heeft, de vorige keer dat hij HS had wel, dat zat onder zijn bek en daar krabte hij een ongans aan.
Nu kan hij natuurlijk bij zijn kont(eerder half kont/flank effect) moeilijk krabben, maar likken zou dan wel een teken moeten zijn. Dit heeft tie nog niet gedaan in ons bijzijn vandaag.
Als hij er af blijft gaat het ook wel goed denk ik. Als Moos een heeeeel klein beginnend hotspotje heeft, en hij blijft eraf laat ik het ook maar even, dan heelt het wel vanzelf.

Die keer dat het zo erg werd waren we op vakantie. Ik ontdekte toen ene hotspot formaat euro, maar hij had het nog nooit eerder gehad, dus ik wist niet precies wat te doen.
Toen heb ik een rompertje gekocht, en caledulazalf. Alleen hij had er zo'n last van dat hij dwars door het rompertje heen likte.

Thuis meteen naar de da gegaan (we waren gelukkig aan het einde van de vakantie) en toen bleek bij het scheren dat het zo groot was als een theekopje....en had hij flinke koorts
Vandaar dat ik altijd een beetje extra voorzichtig ben met hotspots nu.
Door cholwyn
#350309
Hotspot kun je behandelen met Hotspot & Summer Allergies, te bestellen bij http://www.de-dierendrogist.nl

Als ouderwets huismiddeltje kun je ook 3 x daags Berkenteerolie op de plek smeren, wat ook goed werkt is Listerine bruin [ mondwater] in een spuitflesje doen en op de aangetaste plek spuiten.
Succes ermee.

Ymie
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door