Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#334499
Ik ben heel erg benieuwd wie van jullie volgens het 'hele prooidier model' voert. Dus, echte hele prooidieren en/of 'fantasie prooidieren' dmv het voeren van vlees, vleesbotten, orgaanvlees, vis en eieren en dus geen groentes/fruit, zuivel, supplementen en dergelijke.

Wat ik graag ook zou willen weten is:

* Hoe lang voer je al zo?
* Heb je altijd al zo gevoerd of ben je 'anders begonnen'?
* Zo ja (ben je anders begonnen), hoe anders?
* Wat zijn de grootste verschillen die je merkt (als je hiervoor anders hebt gevoerd)?
* Bevalt deze methode en zo ja, waarom?

Reden dat ik dit allemaal vraag: pure interesse!
#347850
Ik ben een fervent GF-er geweest. Elke maand stond ik 4 uur in de keuken voor één maand GF-prak voor één hond. Tijd die ik kwijt was aan boodschappen niet meegerekend >:(

Ordell zei in maart dat ik eens moest proberen het weg te laten, omdat hij er niet in gelooft. Ik zei: ja, maar wat gebeurt er dan met Tess? Dat zul je wel merken, zei hij. Ik zei: WAT merk ik dan? NIETS! zei Ordell. Dat is het juist.

Dus ik heb mijn menu door hem kritisch door laten lichten en veranderen (teveel vet en teveel eenzijdig orgaanvlees) en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik geen enkel verschil heb gemerkt. Helemaal niets. Ze is om de dag gaan eten nadat ze schijnzwanger was (toen hebben we de beweging verhoogd, in het begin minder eten en later dezelfde hoeveelheid als eerst, maar dan om de dag) en sindsdien doet ze het eigenlijk perfect.

Ik zal mijn menu hier neer planten ter info!
#347860
Het is een driewekelijks menu, na drie weken begin ik dus weer bij week 1.

Tess lust absoluut géén lever, nier, testikels en wat dies meer zij (eigenlijk lust ze alleen maar hart...), dus ben ik voor het orgaangedeelte uitgeweken naar Bibi met 50 gram gemalen nier (extra) erdoorheen zodat ze aan de juiste hoeveelheid orgaanvlees komt. Pens rekenen we niet echt tot orgaan (semi-orgaan). Ze krijgt ietsje teveel bot, maar het valt in de marge. Daarnaast ga ik hier vrij relaxed mee om, ik vergeet er wel eens een bot uit te leggen, of ik vergeet een ei, dat ze door de kefir krijgt, of ze krijgt een keer knoflook meer of minder. Als het zo uitkomt, krijgt ze ook wel eens iets teveel of te weinig qua hoeveelheid. Of ze krijgt, zoals vandaag, onverwacht een recreatiebot omdat het zich zo aandiende.

Op vastendagen krijgt ze behalve water helemaal niets. Af en toe maak ik een keer een brouwsel van heermoeskruiden, kamille, brandnetel en biologische honing ("thee" dus), en op dinsdag en zondag krijgt ze kefir (300-400 ml) met biologische honing. Kefir krijgt ze voor haar darmflora, de pitten en kruiden (incl. fyto) voor de ruwe vezel en wat ze er eventueel uithaalt wat ze nodig heeft.

Week 1

Maandag: 1 kilo Bibi lam en rijst + 50 gram nier + 1 teen geperste knoflook + 1 theelepel zeewier + 1 rauw ei
Toetje: 200 gram bot

Dinsdag: VASTENDAG!
’s morgens kefir met wat biologische honing

Woensdag: 1 kilo geiten-/lamsribben met vlees en vet óf een lamsnek

Donderdag: VASTENDAG!

Vrijdag: 1 kilo vuile pens + 250 gram fytomix

Zaterdag: 500-700 gram vis + 1 teen geperste knoflook(4 ons koolvis, vers visafval van de markt, 1 verse sardine, 1 blikje zalm of tonijn, etc.)
Toetje: 200 gram bot

Zondag: VASTENDAG!
’s morgens kefir met wat biologische honing

Week 2

Maandag: 1 kilo vuile pens + 250 gram fytomix

Dinsdag: VASTENDAG!
’s morgens kefir met wat biologische honing

Woensdag: 1 kilo Bibi lam en rijst + 50 gram nier + brandnetel + heermoeskruiden + zonnebloempitten + sesamzaad + 1 rauw ei + 1 teen geperste knoflook

Donderdag: VASTENDAG!

Vrijdag: 1 kilo Bibi lam en rijst + 50 gram nier + brandnetel + heermoeskruiden + zonnebloempitten + sesamzaad + 1 rauw ei + 1 teen geperste knoflook
Toetje: 200 gram bot

Zaterdag: 500 gram vis + 1 teen geperste knoflook(4 ons koolvis, vers visafval van de markt, 1 verse sardine, 1 blikje zalm of tonijn, etc.)
Toetje: 200 gram bot

Zondag: VASTENDAG!
’s morgens kefir met wat biologische honing

Maandag: 1 kilo Bibi lam en rijst + 50 gram nier + brandnetel + heermoeskruiden + zonnebloempitten + sesamzaad + 1 rauw ei + 1 teen geperste knoflook
Toetje: 200 gram bot

Dinsdag: VASTENDAG!
’s morgens kefir met wat biologische honing

Woensdag: 1 kilo geitenribben met vlees en vet òf een lamsnek

Donderdag: VASTENDAG!

Vrijdag: 1 kilo vuile pens + 250 gram fytomix

Zaterdag: 500 gram vis + 1 teen geperste knoflook(4 ons koolvis, vers visafval van de markt, 1 verse sardine, 1 blikje zalm of tonijn, etc.)
Toetje: 200 gram bot

Zondag: VASTENDAG!
’s morgens kefir met wat biologische honing
#347865
Ze woog in januari 40 kg. In juni nog steeds. Terwijl ze eruit ziet of ze 3 kg of meer is afgevallen! Ik ben ervan overtuigd dat ze haar energie veel beter benut nu ze in plaats van zes dagen 500 gram, nu zo eet (3x 1 kg, 1x 500-700 gram vis). Ze ziet er slanker en beter uit, maar weegt hetzelfde!

Ze heeft ook meer energie, met name op de vastendagen.

Het bevalt me dus, dat kun je wel zeggen. En ja, waarom... Ik heb het gevoel dat dit het meest de natuur benadert zoals het hoort. Het is en blijft een wolfachtige, en die eten niet elke dag. Dus simuleer ik een prooi en geef ook niet elke dag eten. Het is eigenlijk best makkelijk als je de formule kent, en die kende ik voorheen niet.

Ik merk zoals gezegd gewoon geen enkel verschil met toen ik nog GF voerde.

Ik geef kruiden en pitten omdat ik geloof in de theorie van een vriendin: vroeger/nu nog in andere delen van de wereld aten prooidieren veel gevarieerder voedsel. Dat ontbreekt in ons land bij verarmde grond en het uitsterven van bepaalde kruiden en planten door maaien e.d. Dus die simuleer ik dan met kruiden die ik zelf uitkies (als ik weer iets nuttigs tegenkom kan het best zijn dat ik dat erbij geef).

Ik voer veel relaxter moet ik zeggen, nu ik geen GF meer maak en de natuur zijn gang laat gaan. Was in het begin heel erg bezig met alles compleet te maken, en elke soort groente en fruit die er bestond in haar prak te verwerken.

Oh, nog vergeten, ze krijgt ook wel eens vijgen, of dadels, dat soort dingen. Bij trainen krijgt ze alleen kaas en zelfgemaakte leverkoekjes als beloning. Dat soort dingen geef ik dus wel eens. Baat het niet dan schaadt het niet, en het motto is dat 80% minimaal uit prooidieren moet bestaan, en de rest doet er niet toe (tenzij je natuurlijk heel foute dingen geeft ;D), dus met dat idee krijgt ze de zogenaamde tafelresten.
#347872
In de winter eten wolven bijna helemaal niet omdat er dan bijna geen prooidieren zijn die ze kunnen vangen, als je , je honden dus nu maar om de dag te eten geeft ga je ze dan ook van de winter uithongeren ? dat is namelijk helemaal natuurgetrouw.

Als het goed bevalt , moet je het natuurlijk vooral doen , maar jouw hond is geen wolf, en ik zelf heb het idee dat ik mijn honden niet als een wolf wil voeren maar vele malen beter dan de wolf.

Als je je hond dan zo als wolf wilt voeren dan snap ik die kefir met honing ook niet, misschien dat een wolf in de zomer aan wat honing kan komen , maar kefir zie ik ze niet zo snel eten.


Ik ben benieuwd hoe het over een jaar gaat met Tess, om op deze manier gevoerd te worden, nu kun je er eigenlijk nog niet zoveel van zeggen.


Je hebt het over dat 80% uit prooidieren moet bestaan volgens jou, maar in je lijstje zie ik geen hele prooidieren?
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 08 jul 2005, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
#348017
Begrijp me goed hoor Marieke, dit is niet lullig bedoeld (zeker niet!!), maar dit menu vind ik geen menu 'heel prooi-dier-model'. Het bevat zuivel, fytomix, honing, knoflook, kruiden en dat zijn eigenlijk allemaal dingen die binnen de 'raw feeding club' niet gevoerd worden. Ik denk dat ik dus niet duidelijk was, maar ik bedoel dus eigenlijk een dieet dat er ongeveer bijvoorbeeld zo uit ziet:

Maandag: hele makreel
Dinsdag: heel konijn
Woensdag: lap rundvlees
Donderdag: pens en lever
Vrijdag: lamkarkas
Zaterdag: misschien niks misschien een hele kip
Zondag: hele fazant
Maandag: lap schapenvlees
Dinsdag: lap rundvlees
Woensdag: niks
Donderdag: heel konijn
Vrijdag: 5 hele sardientjes
Zaterdag: geitenkarkas
Zondag: halve kip met wat lever en hart

Verder niks. Geen zuivel. Geen kruiden. Geen groente. Geen knoflook. En de rawfeeders voeren maar 10% bot (kaal).
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 09 jul 2005, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#348063
Ik ben een heel stuk minder nauwkeurig gaan voeren de laatste tijd. Omdat ik helemaal zenuwachtig werd van mijn precieze gedoe.
Ik voer wel GF, maar een keertje in de week ongeveer. Balou gaat er vreselijk poep van vreten nl. Verder krijgt ze 's ochtends meestal een klein hapje vlees of orgaanvlees en 's avonds of een cavia, stuk konijn, hele kwartel, lap pens, paar hele sardientjes, stuk parelhoen, lap schapen/geiten vlees, een eendennek, of een stuk kipkarkas.
Ik hou de verhoudingen niet meer bij, maar varieer gewoon veel. Soms vergeet ik iets voor Balou uit de vriezer te halen en dan eet ze een hapje carnibest 's ochtends.
#348319
Nog ff een ad. Balou heeft een paar weken carnibest gegeten, toen de schrik er flink in zat na Kuma's ongeluk. En haar spierwitte smetteloze tanden veranderden in vieze tanden met plak :-X Nadat de schrik eruit was is Balou weer gaan barfen en binnen een paar weken en een poetsbeurt later had ze weer spierwitte tanden!!

Om je vragen verder te beantwoorden Lizzy. Balou barft alweer twee jaar en vroeger voerde ik meer GF. Dat is het enige wat door de jaren heen veranderd is. Deze manier van voeren vind ik makkelijk en bevalt goed. Verder is Balou in uitstekende conditie en voor zover ik kan zien heel gezond.
#348412
Ik zei in een eerder bericht al dat ik Bibi voerde omdat ze geen organen eet, en dat wilde je desondanks zien! Dus bij deze... ;)

Hoe wij voeren komt het meest in de richting van een heel prooidier, want hele prooidieren is voor ons niet aan te komen. Al helemaal niet met pels e.d. Waarom ik knoflook, kefir e.d. geef heb ik al uitgelegd.

Aangezien Gino en Max het er wel al tijden goed op doen, (Gino is ermee groot geworden) heb ik er alle vertrouwen in dat het met Tess over een jaar ook nog goed gaat.
Laatst gewijzigd door cattystyle op zo 10 jul 2005, 02:28, 1 keer totaal gewijzigd.
#348423
cattystyle schreef: Ik zei in een eerder bericht al dat ik Bibi voerde omdat ze geen organen eet, en dat wilde je desondanks zien! Dus bij deze... ;)

Hoe wij voeren komt het meest in de richting van een heel prooidier, want hele prooidieren is voor ons niet aan te komen. Al helemaal niet met pels e.d. Waarom ik knoflook, kefir e.d. geef heb ik al uitgelegd.

Aangezien Gino en Max het er wel al tijden goed op doen, (Gino is ermee groot geworden) heb ik er alle vertrouwen in dat het met Tess over een jaar ook nog goed gaat.
Ja, maar dan voer je dus niet volgens de rawfeeding-methode zoals ik het bedoel; http://groups.yahoo.com/group/rawfeeding. En dat is prima natuurlijk (ik voer zo zelf ook niet), maar ik had het in dit onderwerp graag willen hebben over uitsluitend deze methode van voeren. Ik vind knoflook, zeewier, kefir, maaginhoud (nou ja, daar twijfel ik dan zelf aan) etc. etc. zeer waardevol maar als je op rawfeeding verteld dat je dit allemaal voert: van zullen ze je uitleggen dat dit allemaal zinloze en onnodige toevoegingen zijn. Ook al voer je geen hele prooidieren (dat voeren zij zelf ook niet aan de lopende band, zoals je in mijn voorbeeld kunt zien).
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 10 jul 2005, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door