Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Marieke
#347782
Een goede vriendin van mij is vanmorgen met haar hond naar de da geweest omdat ze verstopping leek te hebben en ziekig was. Na een onderzoek bleek dat de darmen van de hond helemaal niet meer werken!!! Haar maag was erg vergroot en bevatte voedsel van 2 a 3 dagen. Ze krijgt nu medicatie (oa parafine) en als het binnen 24 u niet verandert, moet ze onmiddellijk terug naar de kliniek.

Wie heeft hier ervaring mee of raad? (ze krijgt versvlees)
De oorzaak is niet bekend, dat is zo gek.
Laatst gewijzigd door Marieke op vr 08 jul 2005, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#347822
Als alle voedsel nog in de maag zat.....dan heeft 't denk ik iets met de maag/maagzuur te maken inplaats van de darmen toch?
Door Audrina
#347825
Hoe hebben ze die hond bij de DA onderzocht? Operatief? Foto / echo gemaakt? Is het niet een maag of een darm afsluiting, dat iets verdraaid is ofzo? Of zit er niet ergens een stukje van een speeltje of een stok o.i.d. klem dat de boel tegenhoudt? Zijn zomaar wat dingetjes die door mijn hoofd schieten hoor. Op een ander forum heb ik namelijk een stukje gelezen over een hond die een stukje van zo'n rubberen kip had ingeslikt en dat zat knel in zijn darmen en ik moest meteen daar aan denken.
Laatst gewijzigd door Audrina op vr 08 jul 2005, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marieke
#347882
Bedankt voor jullie reacties's.
Ja er is een foto gemaakt, en op basis van die foto hebben ze ook vastgesteld dat de darmen niet meer werken. Ik dacht zelf ook dat het misschien iets met de maag zou kunnen zijn, omdat al het eten er nog in zat, wat ik erg vreemd vond. Waarom is er geen passage?
Het is iig geen ontsteking, want de hond heeft geen koorts.
Door willieD
#347918
Marieke schreef: Een goede vriendin van mij is vanmorgen met haar hond naar de da geweest omdat ze verstopping leek te hebben en ziekig was. Na een onderzoek bleek dat de darmen van de hond helemaal niet meer werken!!! Haar maag was erg vergroot en bevatte voedsel van 2 a 3 dagen. Ze krijgt nu medicatie (oa parafine) en als het binnen 24 u niet verandert, moet ze onmiddellijk terug naar de kliniek.

Wie heeft hier ervaring mee of raad? (ze krijgt versvlees)
De oorzaak is niet bekend, dat is zo gek.
goede raad moet de d.a hebben maar wat wel vreemd is dat ze bij niet werkende darmen parafine geven ::)
bij een ilius is dit zelfs heel gevaarlijk
je moet eerst de oorzaak weten!
vreemd
Door Helen
#347920
willieD schreef: goede raad moet de d.a hebben maar wat wel vreemd is dat ze bij niet werkende darmen parafine geven ::)
bij een ilius is dit zelfs heel gevaarlijk
je moet eerst de oorzaak weten!
vreemd
Hoe bedoel je bij een ilius is dat zelfs heel gevaarlijk? De ileum is een onderdeel van de dunne darm. Is dat wat je bedoelt? Parafine is een veel gebruikt middel om verstoppingen in het maag-darm kanaal op te heffen. Het versnelt de passage. Dus ik vind het allemaal niet zo raar klinken hoor.
Door Marieke
#347939
Volgens mij was de parafine om het 'glijden' te vergemakkelijken, oftwel de passage te bevorderen.
Laten we hopen dat het werkt!
Laatst gewijzigd door Marieke op vr 08 jul 2005, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#347942
Ik denk dat wily 'n typefoutje heeft gemakt.kweet ook niet wat ilius is... ???
Maat ileum is [n] the part of the small intestine between the jejunum and the cecum. More...
in Nederlands:kronkeldarm
Lijkt me ook dat er parrafine of klysma word gegeven wanneer de darmen verstopt zitten...

Maar misschien kan wily lang genoeg aanwezig blijven om te vertellen waarom dit gevaarlijk is ???
Door willieD
#347948
Nee, ik maak een typefoutje :o [volksmond een ilius ;D]
een ileus is een darmafsluiting!!!
kan verschillende oorzaken komen!!
probeer je de darmpassage te bevorderen door laxeermiddelen te geven krijg je een levensgevaarlijke situatie.
je geeft pas laxans als je weet dat de darmen geen blokkade heeft door kronkel oid

darmen MOETEN peralstatiek hebben als je laxans geeft
Laatst gewijzigd door willieD op vr 08 jul 2005, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marieke
#347950
Ileum: laatste deel van de dunne darm; kronkeldarm.

Ileus:darmafsluiting, darmobstructie.


Net ff opgezocht.

Ok, willy, bedankt voor de info, ik zal vragen aan mijn vriendin hoe ze tot deze behandeling zijn gekomen.
Het gaat nu trouwens wel beter met haar hond, lijkt minder pijn te hebben en minder misselijkheid.
Ik weet niet of de darmen alweer 'geluiden' maken, maar ik zal het meteen navragen.
Door Marieke
#347952
Ik lees net dat je schrijft dat een hond geen blokkade (bijv. kronkel) mag hebben in de darmen bij het toedienen van een laxeermiddel. Wat ik wel weet is dat er een foto is gemaakt van de darmen en dat daaruit bleek dat er geen blokkade was. Ik snap alleen de diagnose darmverlamming niet. Hoe stel je zoiets? Bij gebrek aan darmgeluiden of doorbloeding van de darmen?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door