Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Jojo
#347679
Hallo,
Mijn bulletje Joey is nu al een maand of twee aan het 'kwakkelen' met zn ontlasting. Had hij eerder altijd een mooi stevig sigaartje ;), Nu krijg ik het niet meer stevig. Ook de kleur is wat vreemd, soms picalilly-geel.
Meestal is het drolletje in den beginne nog goed van kleur en structuur maar de laatste beetjes zijn meer in soft-ijs dikte.
Hij krijgt 1x per dag zn carnibest, om een uur of 7 's avonds en poept ook maar 1x per dag, in de loop van de ochtend.
Hij weegt 11 kg en krijgt +/- 250 gram cb per dag.
Het enige wat ik naar mijn mening nog niet geprobeert het zijn probiotica capsules en dat ga ik dus ook kopen strax, maar waar kan het nou eigenlijk aan liggen, want in princiepe moet het zonder probiotica goed moeten zijn toch?!
Door amber13
#347680
Misschien heb je wat aan de topic "alweer diarree", daar heb ik ook net wat vraagjes gesteld over gele ontlasting.
Door Jojo
#347684
amber13 schreef: Misschien heb je wat aan de topic "alweer diarree", daar heb ik ook net wat vraagjes gesteld over gele ontlasting.
Ah, dank je, ik had het idd al wel gelezen, maar nog niet zover dat het over gele ontlasting ging ;) Misschien is het idd de rijst waar hij gele ontlasting van krijgt, hij krijgt 's ochtends vaak een rijstwafel ???
Door pollekind
#347689
Misschien zit er "iets"in CB wat hij toch minder verdraagt?Mijn ene hondje kan bv niet goed tegen Duck.En ik vind Duck zelf een goed merk en de honden eten het graag.Maar ja als ze er niet tegen kan.Misschien zou je ook eens een ander merk moeten proberen?Wij voeren nu Energique en daar doet ze het wel goed op.soms is het effe zoeken naar het juiste product.
Door Lizzy
#347775
Jojo schreef: Hallo,
Mijn bulletje Joey is nu al een maand of twee aan het 'kwakkelen' met zn ontlasting. Had hij eerder altijd een mooi stevig sigaartje ;), Nu krijg ik het niet meer stevig. Ook de kleur is wat vreemd, soms picalilly-geel.
Meestal is het drolletje in den beginne nog goed van kleur en structuur maar de laatste beetjes zijn meer in soft-ijs dikte.
Hij krijgt 1x per dag zn carnibest, om een uur of 7 's avonds en poept ook maar 1x per dag, in de loop van de ochtend.
Hij weegt 11 kg en krijgt +/- 250 gram cb per dag.
Het enige wat ik naar mijn mening nog niet geprobeert het zijn probiotica capsules en dat ga ik dus ook kopen strax, maar waar kan het nou eigenlijk aan liggen, want in princiepe moet het zonder probiotica goed moeten zijn toch?!
Op zich is 1 keer per dag ontlasting natuurlijk heel goed. Hij heeft dus geen diarree. Vaak hebben honden overigens tijdens een fikse wandeling aan het eind wat dunnere ontlasting. Dus ook dat is niet specifiek ongewoon. Welke smaken CB geef je? Want zoals ik vanmorgen ook tegen Amber13 zei (schreef) geeft lam en rijst bij sommige honden echt een knal-gele ontlasting!

En ja, ook zonder probiotica moet de ontlasting goed zijn. Maar ja, honden (en mensen) hebben allemaal van tijd tot tijd wel eens wat darmklachtjes. Zo kan jou hond een keer een virusje hebben opgelopen waardoor zijn darmflora verstoord is geraakt. Met probiotica krijg je deze vaak snel weer in balans.

Gekke vraag misschien, maar is jouw hond pas geleden gevaccineerd?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#347826
Jojo schreef: Ah, dank je, ik had het idd al wel gelezen, maar nog niet zover dat het over gele ontlasting ging ;) Misschien is het idd de rijst waar hij gele ontlasting van krijgt, hij krijgt 's ochtends vaak een rijstwafel ???
Dan zou ik eerst eens een poosje met die rijstwafels stoppen. Dat is namelijk best een hap voor zo'n klein hondje.
Door Jojo
#347869
Lizzy schreef: Op zich is 1 keer per dag ontlasting natuurlijk heel goed. Hij heeft dus geen diarree. Vaak hebben honden overigens tijdens een fikse wandeling aan het eind wat dunnere ontlasting. Dus ook dat is niet specifiek ongewoon. Welke smaken CB geef je? Want zoals ik vanmorgen ook tegen Amber13 zei (schreef) geeft lam en rijst bij sommige honden echt een knal-gele ontlasting!

En ja, ook zonder probiotica moet de ontlasting goed zijn. Maar ja, honden (en mensen) hebben allemaal van tijd tot tijd wel eens wat darmklachtjes. Zo kan jou hond een keer een virusje hebben opgelopen waardoor zijn darmflora verstoord is geraakt. Met probiotica krijg je deze vaak snel weer in balans.

Gekke vraag misschien, maar is jouw hond pas geleden gevaccineerd?
Nee, hij is na zn pup-entingen nog niet weer gevaccineerd, hij moet hem binnenkort nog krijgen, hij is nu 14 mnd.
Maar die rijstwafels, zijn die niet goed?!
Oh, ja, je vroeg nog welke smaak cb hij krijgt, alleen maar natuurvoer, soms met een rauw eitje erop, soms een paar kippenekjes na.
Maar ik heb ook wel eens gelezen dat als je te veel voert de ontlasting ook dunner word ???
Door Jojo
#348130
hmmm. ik heb hem gisteravond een capsule met probiotica over zn eten gestrooit en vanmorgen was het echt helemaal soft-ijs dikte wat hij poepte :-\
Hij laat ook van die stinkscheten weer de laatste tijd.
Moet ik gewoon een paar dagen achterelkaar probiotica over zn eten doen?
Waar kan het nou toch aan liggen?! Ik weet het ff niet meer..................
Door pollekind
#348139
Even een vraagje...Als je een compleet KVv als CB voert,waarom geef je dan een rauw eitje en kippenekjes erbij?(Is niet aanvallend bedoeld hoor,gewoon nieuwsgierigheid!)Het voer is al helemaal compleet en je hoeft er niks bij te geven voor zijn gezondheid.Soms is het gewoon:Overdaad Schaad.Hou het anders gewoon een tijdje op enkel Carnibest.Ik heb hier een Cavalertje op Energique staan en die kan er ook niets anders naast hebben,want dan is het ook Soft-ijs ;D
Door Jojo
#348152
pollekind schreef: Even een vraagje...Als je een compleet KVv als CB voert,waarom geef je dan een rauw eitje en kippenekjes erbij?(Is niet aanvallend bedoeld hoor,gewoon nieuwsgierigheid!)Het voer is al helemaal compleet en je hoeft er niks bij te geven voor zijn gezondheid.Soms is het gewoon:Overdaad Schaad.Hou het anders gewoon een tijdje op enkel Carnibest.Ik heb hier een Cavalertje op Energique staan en die kan er ook niets anders naast hebben,want dan is het ook Soft-ijs ;D
Ik zie het niet als aanval hoor ;)ik ben allang blij dat iemand mij wil adviseren :D
Tja, waarom ik dat erbij geef?! Voor de lekker denk ik, afwisseling. Ben bang dat hij anders op een gegeven moment weer denkt, ja daaaag, nu es wat anders :-\. En omdat ik dacht dat dat goed was ??? Niet dus?!?!
Door Lizzy
#348171
Ei laxeert! Dus ik zou dat een tijdje weg laten. Van ei gaan sommige honden overigens ook ontzettend winden!! (volgens mij komt dat door het hoge zwavelgehalte). Hier laten ze ook echt meur-windjes na ei. Kijk, ik vind dat niet erg, ik weet waar het van is. Het kan ook geen kwaad. Maar laat het maar eens een tijdje weg want wie weet is het inderdaad DE veroorzaker.

En ja, ik zou zeker probiotica blijven geven, de komende weken.

Overigens mag je zeer beslist wel dit soort extraatjes geven. Breng ze wel in mindering op het versvlees. En besef dus ook dat de voedingsmiddelen die je geeft invloed kunnen hebben op de ontlasting.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 09 jul 2005, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jojo
#348172
Lizzy schreef: Ei laxeert! Dus ik zou dat een tijdje weg laten. Van ei gaan sommige honden overigens ook ontzettend winden!! (volgens mij komt dat door het hoge zwavelgehalte). Hier laten ze ook echt meur-windjes na ei. Kijk, ik vind dat niet erg, ik weet waar het van is. Het kan ook geen kwaad. Maar laat het maar eens een tijdje weg want wie weet is het inderdaad DE veroorzaker.

En ja, ik zou zeker probiotica blijven geven, de komende weken.

Overigens mag je zeer beslist wel dit soort extraatjes geven. Breng ze wel in mindering op het versvlees. En besef dus ook dat de voedingsmiddelen die je geeft invloed kunnen hebben op de ontlasting.



Ok, tot zover begrijp ik het allemaal nog wel, maar, zoals gisteren heeft hij niets aparts erbij gekregen en toch is het niet goed. Wat ik heel graag zou willen weten is dit: Hoe lang heeft een voedingsstof invloed op de darmen?! Als hij dus ongeveer 2x per week een eitje krijgt, werkt dat dan de hele week door?!
En, als ik 's avonds iets voer, komt dat er dan de volgende ochtend al weer uit?!
Als ik dat ongeveer weet, kan ik in de gaten houden wat het is geweest, wat niet goed gevallen is ???
Door Lizzy
#348179
Jojo schreef: Ok, tot zover begrijp ik het allemaal nog wel, maar, zoals gisteren heeft hij niets aparts erbij gekregen en toch is het niet goed. Wat ik heel graag zou willen weten is dit: Hoe lang heeft een voedingsstof invloed op de darmen?! Als hij dus ongeveer 2x per week een eitje krijgt, werkt dat dan de hele week door?!
En, als ik 's avonds iets voer, komt dat er dan de volgende ochtend al weer uit?!
Als ik dat ongeveer weet, kan ik in de gaten houden wat het is geweest, wat niet goed gevallen is ???
Als de darmen al een beetje van slag zijn, dan kunnen ze wel 1 tot 2 dagen van slag raken door bepaalde voedingsmiddelen. Dus nee, van 2 eieren per week zal hij geen 7 dagen slechte ontlasting hebben. Maar van 2 eieren + 2 keer kippennekken kan hij best een volle week minder goede ontlasting hebben.

Dan iets meer over de snelheid van verteren van vlees (dit is van Paul Barte):

Uit onderzoeken is gebleken (Ellenberger en Scheunert) wat de tijd is voordat vlees de maag heeft gepasseerd.

Na 2 tot 4 uur is ongeveer 1/3 deel van het vlees nog terug te vinden in de maag.
Na 6 uur was dat nog 1/4 deel.
Na 9 uur was dat nog maar 1/10 deel terwijl na 12 uur niets meer was terug te vinden.

Bij pups gaat het wat sneller. Bij pups van 5 weken is al het voedsel verdwenen na ongeveer 10 uur.

Kleine rassen verteren trouwens sneller dan grote rassen en beweging remt de spijsvertering terwijl rust de spijsvertering bevordert.

Dit geldt dus voor vlees en niet voor brokken.

Goed. Als ik jou was zou ik eens 1 maand lang niks aan extraatjes geven. En wel probiotica geven. Ben je in de tussentijd (of na die maand) nog steeds niet tevreden: probeer dan ook eens een andere smaak CB of een ander merk versvlees. Maak je je in de tussentijd zorgen: ga dan langs bij de dierenarts. En laat desnoods de ontlasting even onderzoeken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door