Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Robian
#347376
Vanmorgen om half 5 werd ik wakker omdat Robbie begon te braken.
Hij braakte doorzichtige slijm met wit schuim erdoor heen.
Ik heb drie kwartier bij hem op de grond in de badkamer gezeten waarna het braken langzamerhand ophield.

Om half 8 heeft hij gewoon zijn portie carnibest opgegeten en dolde alweer met Ian.

Vanavond om vijf uur begon het weer opnieuw.
Braken van doorzichtig slijm met wit schuim.
Duurde weer ongeveer drie kwartier.

Hij voelt zich erg ellendig als hij moet braken.
Hij piept dan heel zachtjes en hij hijgt behoorlijk en likt zich continue om de bek.
Het slijm is draderig.

Als het over is dan knapt hij zienderogen op en merk je niets meer aan hem.

Ik heb de DA gebeld en die zei dat het een virus was en dat ik wel iets op kon halen tegen het braken.
Aangezien de periode van braken te overzien is heb ik dat dus niet gedaan.

Kent iemand deze symptomen? Is het daadwerkelijk een virusje?

Weet iemand of ik het Robbie tijdens het braken wat makkelijker kan maken? Doordat de slijm zo draderig is heb ik soms het idee dat hij er bijna in blijft.

Alvast bedankt.
Sylvia
Door romila
#347397
Braakt ie ook zn eten uit?
Aangezien het tussendoor weggeweest schijnt te zijn durf ik ut niet te zeggen maar het eerste wat er bij me op kwam bij braken met wit taai slijm en echt nie t lekker zijn was maagtorsie....maar dat gaat volgens mij nie vervolgens weer over....Heb het eens bij een Berner gezien. Hou hem goed in de gaten en als je ut niet vertrouwd naar een dieren arts gaan...wat voor tijd het ook is! Wil je niet bang maken hoor...denk ook nie dat ut een torsie is, maar als dat ut wel is telt elke seconde!!
Door Robian
#347403
Een maagtorsie is het niet want dan had hij zich na drie kwartier niet beter gevoeld ;)

Hij eet goed en drinkt goed. Tussen zijn braaksessies door is hij net zoals normaal.
Er zat tussen de eerste keer braaksessie en de tweede braaksessie bijna 12 uur.

Het is trouwens doorzichtig slijm met wit schuim erdoor heen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#347405
romila schreef: Braakt ie ook zn eten uit?
Aangezien het tussendoor weggeweest schijnt te zijn durf ik ut niet te zeggen maar het eerste wat er bij me op kwam bij braken met wit taai slijm en echt nie t lekker zijn was maagtorsie....maar dat gaat volgens mij nie vervolgens weer over....Heb het eens bij een Berner gezien. Hou hem goed in de gaten en als je ut niet vertrouwd naar een dieren arts gaan...wat voor tijd het ook is! Wil je niet bang maken hoor...denk ook nie dat ut een torsie is, maar als dat ut wel is telt elke seconde!!
Kan hoor, ik dacht het ook meteen :-\

Ik zou 'm heel goed in de gaten houden, kan best zijn dat er iets in die trant aan zit te komen.
Heb er al eens eerder van gehoord dat de maag waarschijnlijk al eerder gedraaid was maar dan nog niet helemaal doorgedraaid, maar dat die tussentijds weer teruggedraaid was.
Als die gaat braken en er komt na die slijm niks meer en je ziet ook maar enig opzwellen van de buik dan moet je heel snel bij de Da zien te komen.
Door Robian
#347411
Angelique schreef: Kan hoor, ik dacht het ook meteen :-\

Ik zou 'm heel goed in de gaten houden, kan best zijn dat er iets in die trant aan zit te komen.
Heb er al eens eerder van gehoord dat de maag waarschijnlijk al eerder gedraaid was maar dan nog niet helemaal doorgedraaid, maar dat die tussentijds weer teruggedraaid was.
Als die gaat braken en er komt na die slijm niks meer en je ziet ook maar enig opzwellen van de buik dan moet je heel snel bij de Da zien te komen.
Getver, nu maak je me bang.
Ik dacht dat maagtorsies vooral voorkwam als je na eten fanatiek wat me de hond gaat doen.

Het was midden in de nacht toen hij moest braken.
Ik weet niet wat hij gedroomd heeft, maar inspannend kan dat niet zijn geweest.
Door romila
#347418
Angelique schreef: Kan hoor, ik dacht het ook meteen :-\

Ik zou 'm heel goed in de gaten houden, kan best zijn dat er iets in die trant aan zit te komen.
Heb er al eens eerder van gehoord dat de maag waarschijnlijk al eerder gedraaid was maar dan nog niet helemaal doorgedraaid, maar dat die tussentijds weer teruggedraaid was.
Als die gaat braken en er komt na die slijm niks meer en je ziet ook maar enig opzwellen van de buik dan moet je heel snel bij de Da zien te komen.
Tja dus toch...kan ut dus toch heel goed zijn.
Hou m dus goed in de gaten!! Zwelling aan linkerkant : meteen naar DA! Is ie voor de nacht nie helemaal lekker, dan zou ik m of mee naar boven nemen of beneden bij de hond gaan "slapen" (als ut mijn hond was...) Weet ook niet of het zin heeft om sowieso al naar de da te gaan...weet niet of ie iets kan doen om het tegen te gaan??
Door romila
#347426
Robian schreef: Getver, nu maak je me bang.
Ik dacht dat maagtorsies vooral voorkwam als je na eten fanatiek wat me de hond gaat doen.

Het was midden in de nacht toen hij moest braken.
Ik weet niet wat hij gedroomd heeft, maar inspannend kan dat niet zijn geweest.
Sorrie, wil je echt niet bang maken maar heb dus een berner op ut nippertje gered...als ik in pension ut nie gezien had en de lampen uit had gedaan was ie er de volgende ochtend nie meer geweest... Wees blij dat we je erop attenderen en je nie denkt dat ut maar een virusje is (kan ook nog het geval zijn natuurlijk...)Een gewaarschuwd mens telt voor twee...
Maagtorsies zijn vele meningen over! Ook 's ochtends vroeg (met lege maag) komt ut voor... Niet bang van worden maar wel oplettend! Succes en ik duim voor een virusje!!
Door Robian
#347442
romila schreef: Tja dus toch...kan ut dus toch heel goed zijn.
Hou m dus goed in de gaten!! Zwelling aan linkerkant : meteen naar DA! Is ie voor de nacht nie helemaal lekker, dan zou ik m of mee naar boven nemen of beneden bij de hond gaan "slapen" (als ut mijn hond was...) Weet ook niet of het zin heeft om sowieso al naar de da te gaan...weet niet of ie iets kan doen om het tegen te gaan??
De heren slapen standaard naast mijn bed.
Daarom werd ik ook wakker toen hij moest braken en heb samen met hem in de badkamer gezeten.

De DA was er zeker van dat het een virusje was. Het heerste in onze wijk zei ze. :-\
romila schreef: Sorrie, wil je echt niet bang maken maar heb dus een berner op ut nippertje gered...als ik in pension ut nie gezien had en de lampen uit had gedaan was ie er de volgende ochtend nie meer geweest... Wees blij dat we je erop attenderen en je nie denkt dat ut maar een virusje is (kan ook nog het geval zijn natuurlijk...)Een gewaarschuwd mens telt voor twee...
Maagtorsies zijn vele meningen over! Ook 's ochtends vroeg (met lege maag) komt ut voor... Niet bang van worden maar wel oplettend! Succes en ik duim voor een virusje!!
Ik hou hem met argus ogen in de gaten.
Dus de linkerkant gaat dan opzetten?

He jakkes. Alleen het idee.
Maar inderdaad een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#347466
Ik ken dat schuim braken alleen van mijn shih tzu toen ze een keer een harnekkige kennelhoest had, hele pilonen schuim kwamen er uit, en ze had het dan ook erg benauwd.
Laatst gewijzigd door sylvia op do 07 jul 2005, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Robian
#347528
sylvia schreef: Ik ken dat schuim braken alleen van mijn shih tzu toen ze een keer een harnekkige kennelhoest had, hele pilonen schuim kwamen er uit, en ze had het dan ook erg benauwd.
Ja, dat ken ik ook van kennelhoest qua schuim lijkt het er wel op.
Robbie heeft dus slijm met dat soort schuim vermengt.
Er zit soms zoveel schuim en slijm in zijn bek dat hij het benauwd krijgt.
Ik probeer het dan met mijn vingers een beetje weg te halen.

Het rare aan het verhaal is dat het na drie kwartier weer wegtrekt.
Ik vind hem wel wat slomer als normaal. (Behalve als we gaan wandelen ::) )
Door Doedels
#347529
Het is vanaf het beeldscherm eigenlijk niet te beoordelen maar ik zou eerder aan een virus denken dan aan een maagtorsie. Een hond met een maagtorsie of maagdilatatie voelt zich beroerd. Die ziet er echt niet lekker uit en gaat zeker niet spelen. Ik geef toe sommige mensen niets in de gaten hebben, maar ik denk dat robian het verschil wel opmerkt als ik de beschrijving zo lees.
Door romila
#347541
romila schreef: Aangezien het tussendoor weggeweest schijnt te zijn durf ik ut niet te zeggen maar het eerste wat er bij me op kwam bij braken met wit taai slijm en echt nie t lekker zijn was maagtorsie....maar dat gaat volgens mij nie vervolgens weer over.... Wil je niet bang maken hoor...denk ook nie dat ut een torsie is...
Dat was ook hetgene dat ik nie kon rijmen met een torsie...
Door Robian
#347543
Doedels schreef: Het is vanaf het beeldscherm eigenlijk niet te beoordelen maar ik zou eerder aan een virus denken dan aan een maagtorsie. Een hond met een maagtorsie of maagdilatatie voelt zich beroerd. Die ziet er echt niet lekker uit en gaat zeker niet spelen. Ik geef toe sommige mensen niets in de gaten hebben, maar ik denk dat robian het verschil wel opmerkt als ik de beschrijving zo lees.
Het zou mooi zijn als je het van het beeldscherm zou kunnen beoordelen :P
Robbie is een hond die snel laat zien dat hij zich rot voelt. Zelfs mijn moeder ziet het nog aan hem en dat is geen hondemens ;D

Tussen de schuimsessies door is hij iets slomer als normaal maar hij lijkt niet beroerd.
Doet eigenlijk alles wat hij normaal ook doet. (zoals net iets te lang bij een luchtje blijven snuffelen 8) )

Maar zo beroerd als hij tijdens die schuimparty's is heb ik hem nog nooit gezien.
Hij piept dan heel zachtjes en is 1 hoopje ellende.
Het is ook geen "gewoon" braken. Je ziet dus geen voedsel of iets dergelijks, alleen slijm en schuim.
Het heeft wel iets kennelhoest-achtigs maar dan zonder het hoesten.

De ontlasting is ook gewoon. En meneer had vanavond zoals gewoonlijk honger ;)
Ik vind het echt heel raar. Zo heb je een hoopje ellende en zo merk je er niets meer aan.
Door Robian
#347548
Doedels schreef: Kan het samenhangen met een lege maag in combinatie met een virus?
Beide keren had hij inderdaad nog niet gegeten.
De eerste keer was om half 5 's morgens en de tweede keer was het om 5 uur 's middags.
Ik heb beide keren circa drie uur na het braken pas eten aan hem gegeven. Het eten blijft ook netjes binnen. Bij Robbie is het zo dat als hij niet eet dan is er iets mis.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door