Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Supermax
#346788
(weet niet zeker of dit de goede rubriek is, maar anders wordt het vast wel verzet :) ).

Heb dus een probleem met Max tot een week of drie geleden kreeg hij tijdens zijn CB-dagen bot tussendoor om te knagen. Dit ging om lamsribben, kalfsstaart, kippenekken, soms een bovenkant van een poot etc.
Dit ging eigenlijk altijd goed, maar ongeveer drie weken geleden heeft ie dus weer zo'n bovenkant poot gehad en de volgende dag was ie dus aan de spuit :(, helemaal van slag af (zijn darmen dan, hijzelf had er geen last van). Dus ik dacht van goh kan een keer gebeuren, volgende keer zal ik 'm wat minder geven.
Vorige week had ik 'm dus een doorgezaagde mergpijp (met van dat rode merg) gegeven. Die had ie binnen 20 minuten weggewerkt, daarna heb ik 'm zijn CB gegeven. Volgende dag weer aan de spuit :(...
Gister weer een poging, toen heb ik 'm eerst zijn CB gegeven en daarna een stuk lamsrib (het achterste eind), er zaten 2 kleine stukken rib in en redelijk wat vlees aan. Dus ik dacht dat gaat wel goed....
Niet dus, ik was vanmiddag een paar uurtjes weg en toen ik terugkwam kon ik de vloer schoonmaken die zat onder de diarree :(.

Erg lang verhaal dus, maar weet iemand hoe dit opeens kan, dat een hond eerst wel botten kan hebben en opeens niet meer????
O ja, hij heeft de laatste tijd ook dat ie gras loopt te vreten buiten als ie los loopt en dan heeft ie voorkeur voor lang, breed gras.... (of dat er wat mee te maken heeft weet ik niet).

Groetjes,
Mieke
Door romila
#346888
Kan het zijn dat ie te veel krijgt? CB plus bot met vlees. Of hou je wat van de CB af als ie er een vleesbot achteraan krijgt? Bij te veel voer wil ut ook nog wel eens dun worden....tenminste op brok kan dat zo werken, weet niet of dat met vers ook kan zijn...
Door 202spots
#346901
Bot met veel merg erin (poot en mergpijp) veroorzaakt ook vaak diaree...merg is erg vet.
Wanneer Max er duidelijk last van heeft,dan zou ik geen bot van poot/mergpijp meer geven,
ik geef het zowiezo niet omdat 't veels te hard aan de tanden is.
Gras eten zal wel komen omdat ie dan last van z'n maag heeft.... :-\
Door Lizzy
#346938
Het kan best zijn dat hij was last heeft op zijn spijsverteringskanaal. Ik zou zeggen: neem even een bot-rust-pauze. En geef Max lekker wat probiotica. Misschien heeft hij een virusje onder de leden waardoor hij ineens wat moeite heeft met het verteren van bot.

Overigens eten ze hier ook veel gras hoor. Dat is heel normaal. Ze vinden specifieke sprieten lekker. Maar, gras eten kan dus meerdere oorzaken hebben.

Ik zou zelf het volgende doen: eerst dus rust. Geef dan eerst een maaltijd die je zelf samenstelt waarin je grote brokken vlees of pens verwerkt. Dus echt brokken vlees van 5 a 10 cm of stukken pens die zelfs nog wel groter zijn. Als je vlees geeft, geef er dan ook wat probiotica bij. En geef daarna een eetbaar/zacht kalfs of lamsbot. En dan van een deel dat niet gedragen heeft. Dus wervel of rib of heup of nek. En kies bijvoorkeur een bot uit waar nog lekker wat vlees aan zit.

De reden dat ik dit aanbeveel: ik hoor regelmatig honden die problemen hebben met bot na het eten van KVV terwijl ze geen enkel probleem hebben met bot na het eten van een vleesmaaltijd waarin grote brokken vlees zitten. Ik denk dat het mogelijk te maken heeft met het feit dat grote stukken vlees veel beter verteerd worden als gemalen vlees.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 07 jul 2005, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#346940
sylvia schreef: Ik vind ook wel dat hij erg veel bot krijgt, en iedere dag CB en bot is erg veel calcium.
Had ik nog niet gezien... ik vind iedere dag bot na KVV ook teveel. Ik zou zelf nooit vaker als 2, hooguit 3 keer per week bot geven na versvlees.
Door Supermax
#347037
Uh, hij krijgt dus niet iedere dag bot he.
Op dit moment krijgt ie 2 dagen CB en dan vaak op de tweede dag krijgt ie dus een bot (dus ribben ofzo) tussendoor.
Bot-rust lijkt mij inderdaad ook goed, heb geen zin in elke keer de huiskamervloer te moeten dweilen enzo..
Zelf samenstellen moet nog heel ff wachten, als het goed is heb ik vanaf zaterdag een diepvries (jawel, eindelijk ;D )en dan kan ik wat meer dingen zelf gaan doen.
Heb hem laatst wel biogarde gegeven, dacht onthouden te hebben dat daar ook probiotica inzit...
Maar hoeveel mag een hond van 55 kg dan per dag hebben? Ik had nu 1 zo'n beker over drie dagen verdeeld.

Het gras eten is niet echt veel, her en der een sprietje.

Maar ik blijf het dus raar vinden dat het eerst wel goed ging en nu niet meer, dus misschien toch een virusje ofzo?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door