Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door oebaya
#346502
Wie weet wat de letter IU betekenen bij een dosis vitamine. Hier is een voorbeeld: vitamine E 125 IU/kg/per dag.
Deze term wordt in het Engels gebruikt en ik kan hem in het woordenboek niet vinden, ja als inter uterine, maar dat zal bij de dosering voor vitamines niet bedoeld worden.
gr.
Nicolette
Gebruikersavatar
Door Binno
#346508
IU (International Unit) of IE (Internationale Eenheid)

"Eenheden:
In dierproeven heeft men geprobeerd de hoeveelheden vast te stellen, die bij mensen per dag nodig zijn van verschillende vitamines om tekorten te voorkomen. Men onthield proefdieren een tijd van een bepaald vitamine. Er ontstond dan een avitaminose een totaal gebrek aan vitamine, waarna een gebreksziekte ontstond. Daarna verstrekte men deze vitamine tot de klachten waren verdwenen. Uit de dierproeven stammen de aanduidingen IE (Internationale Eenheden) en IU (International Unit). Één IE of IU is de kleinste hoeveelheid van elke vitamine waarmee een bepaald proefdier (meestal de rat) geen gebreken vertoont. Voor elke vitamine heeft de IE een andere waarde. Een andere eenheid waarin de hoeveelheid vitamine wordt uitgedrukt is in mg (milligram) of in mcg = mg (microgram)."
Door oebaya
#350822
Nu dacht ik dat ik er was met te weten wat IU betekent, maar niet dus. In Europa wordt daar niet meegewerkt, maar wel met milligrammen. Die zijn te vertalen in IE (Internationale Eenheid), maar nu schijnt een internationale eenheid niet hetzelfde te zijn als een IU.
Wie weet hoeveel milligram 1 IU is.
gr.
Nicolette
Door oebaya
#350977
Als ik dat staatje goed begrijp, dan is dus 1 IU of IE gelijk aan 1 mg.
Ik voel me nl. erg onzeker, omdat ik een hond 125 IU per kg lichaamsgewicht per dag moet geven en dat zou dan zo'n 1200 mg zijn en dat vind ik dan weer zo eng veel. Bij mijn dierenarts hoef ik niet te weten, die heeft zelfs nog nooit van scotty cramp gehoord en daar zal ze niet de enige in zijn.
De reden is dat het hondje scotty cramp heeft en vitamine E in hoge dosis samen met vitamine B complex kunnen het krampen verminderen, nooit genezen. Het is nl. een genetisch probleem, dat gelukkig geen pijn geeft. Voor mensen die niet weten wat het is, is het zelfs wel komisch om te zien.
gr.
Nicolette
Laatst gewijzigd door oebaya op do 14 jul 2005, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door