Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#343929
Zit het GezondGids van de consumentenbond te lezen en zij hebben visolie-capsules getest. 25 merken. Ze zijn getest op vervuiling. Op Pak's (stoffen die bij proefdieren kanker veroorzaken), benzo(a)pyreen en en PCB's.

Uitslag vind ik schokkend!

Maar 2 merken bevatten geen vervuiling, te weten:

ARCTIC ESSENCE en SOLGAR.

Drie merken bevatte benzo(a)pyreen: Axium, Pharma Nord en Triomar. Alle merken bevatte 2 of meer PCB's aan. De aangetroffen hoeveel is wel onder de wettelijke norm van die van vis.

Men eindigd met "zijn de vervuilde visolie capsules schadelijk voor de gezondheid? Nee. De gehalten schadelijke stoffen liggen vrijwel allemaal (ver) onder de normen".

De vraag die bij mij opkomt is: ja, we hebben het hier over mensen, hoe zit dat met honden?

(merken als Hema en Etos en De Tuinen zijn ook getest en ook vervuild).

Volgens mij is het een goed idee om in ieder geval niet meer iedere dag deze supplementen te geven. Wat vinden jullie?

(Solgar is overigens niet te betalen. Dat andere merk ken ik niet).
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 01 jul 2005, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Doedels
#343946
Ik heb vandaag nog een grote pot visolie bij de Tuinen gekocht >:( Ik heb het nooit zo op die 'ver onder de norm' verhalen. De meesten van ons voeren niet uitsluitend biologisch vlees dus ik denk dat er via het voer ook de nodige 'ver onder de norm' rommel binnen komt. Alles bij elkaar zou het weleens 'ruim binnen de norm' kunnen zijn. Bovendien denk ik dat gevoelige dieren ook last kunnen krijgen van 'ver onder de norm'. Tja, wat is wijsheid. Als je stopt met alles te eten wat weleens niet gezond zou kunnen zijn dan sterf je van de honger of je voeding wordt te eenzijdig. En in vis zit het zelfde als in visolie. Ik weet het niet... Ik denk dat ik voorlopig nog 2x per week visolie en 1x vis geef. Maar ik wordt er wel onrustig van.
Door Aura
#344121
Oh, Pharma Nord, dat zijn die doosjes. De bekendste van hun is denk ik de Bio-Quinon Q10, oid. Als je het ziet, dan ken je het wel.

Hoe kan die vervuiling er eigenlijk in komen? Komt dat omdat de vissen vervuild zijn?
Door Lizzy
#344201
Doedels schreef: En in vis zit het zelfde als in visolie. Ik weet het niet... Ik denk dat ik voorlopig nog 2x per week visolie en 1x vis geef. Maar ik wordt er wel onrustig van.
Nou, ik weet niet dat waar is (dat visolie hetzelfde is als vis). De concentratie van visolie ligt volgens mij veel hoger... (dus ook meer vuil in een capsule).

Ik word er ook onrustig van. Met name omdat honden toch kleinere lichamen hebben. En die troep moet zich dan in hun lijffie opslaan...

En in "mijn" merk zelfs ook benzo(a)pyreen is aangetroffen... die kiep ik dus toch gelijk weg hoor.... (Triomar).

Overigens kosten die capsules van Solgar 22 euri voor 30 capsules :o :o :o
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 02 jul 2005, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Doedels
#344396
Lizzy schreef: Nou, ik weet niet dat waar is (dat visolie hetzelfde is als vis). De concentratie van visolie ligt volgens mij veel hoger... (dus ook meer vuil in een capsule).
Ik denk dat je daar gelijk in hebt, maar ik heb altijd een slecht gevoel gehad bij de aanbevelingen van het eten van meer vis voor mensen. Kan je een hond ongestraft 3x per week vis laten eten? Even los van de evt. vervuiling.
Door Lizzy
#344569
Doedels schreef: Ik denk dat je daar gelijk in hebt, maar ik heb altijd een slecht gevoel gehad bij de aanbevelingen van het eten van meer vis voor mensen. Kan je een hond ongestraft 3x per week vis laten eten? Even los van de evt. vervuiling.
Ehhh.... geen idee. Ik vind 3 keer per week erg veel, hoewel het natuurlijk ook afhangt van hoeveel vis je ze geeft. Als je 2 keer per week 1 rauw sardientje geeft en 1 keer per week een blikkie makreel (noem maar wat) dan lijkt me dat niet teveel...?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#344590
Ik geef hier evenwel al niet heel veel supplementen, ze krijgen 3 keer in de week een capsule (van de hema) als ik het niet vergeet, afgelopen week hebben ze maar 1 keer gehad geloof ik. Ik gooi de capsules ook niet weg, zoveel krijgen ze niet, naar verhouding krijgen ze ook minder dan dat mensen ervan in zouden moeten nemen dus ik neem aan dat dit dan weer gelijktrekt.
Door Lil
#344624
Ik geef helemaal geen visolie, ga ervan uit dat als ze eenmaal in de week vis krijgen (meestal zalm, maar ook wel eens een ander visje uit de diepvries) ze dat toch niet nodig hebben. Of zit ik ernaast? Heb in iedergeval geen vachtproblemen.
Door Lizzy
#344652
Ik denk zelf van wel. Ten eerste is zalm ook vervuild, zo niet vervuilder (als sardien, makreel en ansjovis) aangezien het een gekweekte vis is (en daar schadelijke stoffen in zijn aangetroffen) en ten tweede is dit olie voor dierlijk gebruik. Ik heb standaard een nog groter argwaan tegen producten voor dierlijk gebruik..... (zijn ze daar net zo kritisch op als producten voor menselijk gebruik?).
Gebruikersavatar
Door Angelique
#344656
Tja, als ik even een rondje Google op PCB's dan kun je lichtelijk concluderen dat alles waar dierlijk vet in zit (tot aan moedermelk toen) dat daar PCB's in gestapeld zitten.
Wat vis betreft waarschuwd men hoofdzakelijk tegen een hoge consumptie van zelfgevangen paling en andere vissoorten uit vervuild water.
Door Lizzy
#344660
Nou nee, hier ben ik het niet mee eens. Gekweekte zalm is zeer slecht in het nieuws gekomen doordat het een grote concentratie kankerverwekkende stoffen bevat. Wetenschappers raden aan het niet vaker als 1 keer per maand te eten. De andere belanghebbende (bij zalm) veranderen hun advies niet (en dan weet ik genoeg).

Zie bijv. hier: http://66.249.93.104/search?q=cache:uZH ... kend&hl=nl

(even copy en pasten in je browser).

En: http://www.milieudefensie.nl/persber/voedsel/030807.htm
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 03 jul 2005, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#344690
Lizzy schreef: Nou nee, hier ben ik het niet mee eens. Gekweekte zalm is zeer slecht in het nieuws gekomen doordat het een grote concentratie kankerverwekkende stoffen bevat. Wetenschappers raden aan het niet vaker als 1 keer per maand te eten. De andere belanghebbende (bij zalm) veranderen hun advies niet (en dan weet ik genoeg).

Zie bijv. hier: http://66.249.93.104/search?q=cache:uZH ... kend&hl=nl

(even copy en pasten in je browser).

En: http://www.milieudefensie.nl/persber/voedsel/030807.htm
Oke, dan leg ik de tekst van het voedingsadviescentrum wel naast me neer. :-X Die adviseren namelijk ook voor een beperking van inmane van pcb's een dieet met zo weinig mogelijk dierlijk vet, nah, komen we met de hondjes dan toch niet mee weg.
Ik was uiteraard al bekend met de dingen die over o.a. gekweekte zalm gezegt worden. Maar net als bij b.v. moedermelk zegt men erbij dat de voordelen van het regelmatig (1 á 2 keer per week) eten van vette vis zwaar opwegen tegen de nadelen.
Mijn honden krijgen 1 á 2 keer per week verse zalm, gekweekte zalm, staat op de doos. Deze zalm komt rechtstreeks van een visboer die er voor ons de filetjes afsnijdt. Dan ga ik er maar weer vanuit dat als het goed genoeg is voor mij het ook goed genoeg is voor mijn honden. En ja, wij eten ook tot 2 keer per week vis.

Naar mijn info wordt de zalmolie van Henne gewonnen uit gekweekte en wilde zalm, maar dat zal verder niet zoveel uitmaken voor wat betreft de pcb's.
Door tieneke
#344996
Heb toevallig afgelopen week eindelijk een apotheek gevonden waar ze rybi olej(visole)verkochten.
De prijs voor 1 potje met 50 capsules was aanzienlijk goedkoper dan in Nederland(70 Tsjechische kronen)
is ongeveer É 2,20.
Aanbevolen dosering voor mensen is 2 a 3 capsules per dag.....dus met de nollebakmonsters zit ik hopelijk safe met zo'n 5 capsules per hond per week :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door