Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Pauline
#343979
Na een aantal dagen proberen met KVV merk ik toch dat Joris het eten van Joep (zelfsamengesteld) veel lekkerder vindt. Nou is dat natuurlijk geen probleem, maar hij kan nog geen botten echt opeten. Hij kluift er wel op maar opeten lukt nog niet of alleen maar hele kleine stukjes. Wat kan ik nu als calciumbron toevoegen? Eischaalpoeder? Kan ik dat kant-en-klaar kopen of moet ik dat zelf maken en hoe? Volgens mij drogen in de oven ofzo. Kipkarkassen malen en toevoegen? Hoe maal je die en hoeveel moet ik ervan gebruiken?
Dames ik reken (zoals gewoonlijk) op jullie hulp. :D
Door Lizzy
#344205
Eet hij ook de botten van kippennekken en vleugeltjes niet op, ook niet als je ze geplet hebt?

Wat je met al deze botjes kunt doen is: vlees eraf halen en botten malen. Of beide malen. Qua calcium zit je dan gewoon prima als je ongeveer 40% a 50% rauwe vleesbotten gebruikt (in deze vorm).

Ik zou zelf absoluut geen calcium supplementen of kalk geven. Ik zou echt botten malen. Van kip, kalkoen, eend, parelhoen, konijn. Deze botten zijn goed te malen in een vleesmolen. En als je dus deze variatie kiest (mag zelfs nog minder want je kunt met spiervlees en orgaanvlees ook nog lekker varieren - ik zou alleen niet alleen kip geven): dan komt het helemaal goed!

En nogmaals, gewoon iets van 40% a 50% gemalen vleesbotten op het totaal geven. Dus op de momenten dat Joep lamsbotten krijgt, dan geef je die kleine gewoon een portie gemalen vleesbotten (van iets) en daarna geef je hem eventueel een kaal ribje voor de lol (als hij daar toch nog niks vanaf kan eten, dan krijgt hij niet teveel bot binnen).
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 02 jul 2005, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#344442
Ik spaar gewoon de eierschalen van de eieren die ik gebruik, ik heb een speciale bak waar ik ze in bewaar en als er genoeg inzit dan maal ik het met de koffiemolen.
je doet dan 1 theelepel op een pond vlees toevoegen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#344557
Pauline schreef: Moet ik de eierschalen rauw malen of moet ik ze eerst drogen?
Nee Rauw, ik spoel ze gewoon af, laat ze opdrogen, knijp ze fijn doe ze in een bakje en spaar ze op tot ik aardig wat heb en dat maal ik en spaar het op in potjes, tegenwoordig gooi ik ook wel weg want ik kwam een beetje om in de gemalen eierschaal , je hebt er maar weinig van nodig.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#344565
Okay, ga morgen even bij de bakker vragen of die een paar dagen eierschalen wil sparen. Gebruik er namelijk zelf niet zo heel veel.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#344580
Pauline schreef: Okay, ga morgen even bij de bakker vragen of die een paar dagen eierschalen wil sparen. Gebruik er namelijk zelf niet zo heel veel.
O, dan heb je zo een hele berg gemalen eierschaal :D
Gebruikersavatar
Door Pauline
#344750
Jawel, ik heb net kippennekken gekregen en die ga ik hem laten proberen. Ik vind dat de beste oplossing, maar natuurlijk even kijken hoe het gaat.
Heb wel zoiets van het eischaalpoeder, dan heb ik wat achter de hand.
Ben best wel een beetje onzeker weer nu met de pup. Bovendien eet hij ook nog niet denderend. Tenminste niet als ik hem KVV geef, zodra die maar mag eten wat Joep eet is het geen probleem.
Okay, kippennekken ga ik platslaan met een hamer en dan houd ik ze ook nog vast. Laat nog wel even weten hoe het is gegaan.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#344770
Die platgeslagen kippen nekken moeten kunnen hoor, de kittens hier eten al vanaf 5 weken stukjes kippennek.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door