Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door dazz
#342488
Nog steeds ben ik een beetje bang dat ik iets fout doe, dus mijn vraag is; voor een grote hond als Hannes, is het raadzaam om Glucobest te geven ter voorkoming van gewrichtsproblemen? Heeft iemand goede resultaten ervaren of weet iemand een goede reden waarom het niet nodig zou zijn?
(Je leest hier en daar iets op internet en af en toe twijfel je of je de goede weg bent ingeslagen...)
Door Truus
#342691
Ik geef de pillen van het kruitvat en heb het idee dat het werkt. Hij is minder stram en het trillen van zijn achterpoot is bijna weg. Maakt weer vrolijk een huppeltje dus ik blijf het geven.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#342716
Ik geef het aan Jane, mijn jongste hond. Bij haar is ed geconstateerd met lichte arthrose. Ben toen glucosamine gaan geven. De da verwachte dat ze binnen 14 dagen mank zou gaan lopen, we zijn nu dik 3 maanden verder en alles gaat tot nu toe super met haar. Weet niet of het alleen door de gluco komt, maar ik blijf het zeker geven. Want ik hoop echt dat ze er nooit last van krijgt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#342724
dazz schreef: Nog steeds ben ik een beetje bang dat ik iets fout doe, dus mijn vraag is; voor een grote hond als Hannes, is het raadzaam om Glucobest te geven ter voorkoming van gewrichtsproblemen? Heeft iemand goede resultaten ervaren of weet iemand een goede reden waarom het niet nodig zou zijn?
(Je leest hier en daar iets op internet en af en toe twijfel je of je de goede weg bent ingeslagen...)
Ik vind het wel raadzaam. Vooral als je een ras hebt waarbij gewrichtsproblemen met de bijbehorende slijtage veelvuldig voorkomt. Zowieso dus bij de meeste grote rassen. Hier krijgen een aantal honden ook glucobest, maar dan alleen diegene waarvan de hd-uitslagen al niet helemaal 100% waren. Diegene die wel goede heupen hadden krijgen het niet. Nog niet, totdat ze misschien wat last krijgen van ouderdomsstijfheid o.i.d.
Een goede reden om het niet te geven is een rontgenfoto laten maken van het gewricht op de leeftijd van een jaar of 2/3/4 en als er dan nog geen spat slijtage zit ondanks een wilde jeugd dan kun je het wat mij betreft achterwege laten.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#342727
Lupa schreef: maar.... stel dat er toch iets aan de hand is en je vind het niet, en je weet het eigenlijk niet, want niet alle botten problemen zijn te zien op een foto, het zoe ook onmogenlijk zijn, ou je van iedre botje een foto moeten maken, ben je dan toch te laat? als er al bv atrose vorming is en je hond loopt mank?
Ja oke, is zo. In dat geval zou je iedere hond dan gluco o.i.d bij moeten voeren. Ik ben verder ook een voorstander van preventie, maar als er hier dan een paar rond lopen die afgerontgend zijn op 3/4 jaar en alles zag er perfect uit en die nog nooit ergens last van hebben gehad dan sla ik die toch gewoon over omdat de heupen (bij mijn ras) eigenlijk het enige slijtagepunt is. (en het moet wel leuk blijven natuurlijk anders doe ik maar 2 weken met 1 potje ;D )
Door senadance
#342732
geef mijn twee honden sinds 2 potten ;Dglucobest.
Boy loopt minder stram , hij is al bijna 10 jaar, en Mozes heeft een arthrose waar hij al lang geen last meer heeft.
Zou het gewoon geven, ik vind het geweldig spul!!!
Vooral Boy die kreunde en steunde bij het opstaan en gaan liggen laat amper een geluidje horen nu.
Dus preventie vind ik persoonlijk een heel goed idee.
Door Lizzy
#342760
Tja, ik ben hier waarschijnlijk een meut in, maar ik geef alleen maar glucosamine wanneer het nodig is en niet preventief. Ik denk namelijk dat als een hond echte voeding krijgt deze geen kunst en vliegwerk nodig heeft om 'm goed op z'n poten te krijgen. En komt tie met rauwe vleesbotten en vlees (en dergelijke) niet goed op de poten: dan is er misschien genetisch niet in de haak, maar ik geloof niet dat je dat met glucosamine of vitamine C of what-ever had kunnen voorkomen. Goed voer. Dat is wat de hond nodig heeft. We geven mensenbaby's ook niet bijvoorbaad/preventief al glucosamine en ik vind dat we dat niet moeten gaan doen ook. Om je een simpel voorbeeld te geven: ik kan geen glucosamine innemen. Ik krijg er letterlijk nierproblemen van. Volgens mijn arts komt dat door de fosfaten (naar aanleiding van de laatste glucosamine discussie heb ik het maar eens opgeworpen bij hem). Blijkbaar belast dat mijn nieren teveel. En dan heb ik het over een preparaat waar alleen glucosamine in zat en verder niks. Dus nee, ik zou het niet geven.
Door Lizzy
#342762
Ik vraag me overigens wel af waar je nou precies twijfels over hebt.
Door dazz
#342961
Lizzy schreef: Ik vraag me overigens wel af waar je nou precies twijfels over hebt.
Ik zie misschien snel achter iedere boom een beer, of hoe gaat die uitdrukking ook alweer? Ik vind het best spannend, overstappen op rauw. Hannes is van een ras met veel HD en ED problemen. Nu zijn zijn ouders allebei HD en ED vrij volgens de foto's, dus genetisch zou het goed moeten zitten. Dus ik denk, zekere voor het onzekere; preventie? En dan ben ik bang dat als ik niet preventief werk dat Hannes later problemen zou kunnen krijgen.
Maar goed, er speelt natuurlijk meer mee wat HD en ED betreft. Door overgewicht kan er ook van alles fout gaan of door teveel inspanning enz.
Ik wil gewoon zeker weten dat ik al het goede heb gedaan om Hannes later geen HD te laten krijgen.
Je zult misschien zeggen dat er niks in het leven zeker is en dat is ook zo. Dus moet ik misschien de sprong (zonder glucobest) gewoon nemen. Hannes is per slot van rekening nog maar 9 maanden en er is dus nog niks te zien qua HD.
Ik moet trouwens toegeven dat het verhaaltje van de dsz eigenaar nog in mijn achterhoofd speelt; ik zou adviseren om pas over te gaan op rauwe voeding als hij volgroeid is.
Maar ja, brokken hebben dus ook geen constante factor van ingredienten dus daar moet ik ook niet vanuit gaan. Dus, ik ben gewoon een beetje onzeker hierin denk ik...
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#342970
Die onzekerheid kan ik me goed voorstellen hoor. Heb mensen hier ook het hemd van hun lijf gevraagd. En wat dat overgaan op vers betreft, hier heb ik nog geen minuut spijt van gehad.

Verder wil ik wel even zeggen dat een goede HD en ED uitslag van de ouders geen garantie is. Er moet ook naar voorouders gekeken worden. Verder zijn inderdaad een hoop andere factoren van invloed. Overgewicht, verkeerde en te veel beweging in 1x, enz.
Door dazz
#342972
bernergek schreef:
Verder wil ik wel even zeggen dat een goede HD en ED uitslag van de ouders geen garantie is. Er moet ook naar voorouders gekeken worden.
Wat de voorouders betreft zit het ook goed, maar ja dan nog inderdaad kan er iets fout gaan... Maar we gaan ervoor!
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#342975
dazz schreef: Wat de voorouders betreft zit het ook goed, maar ja dan nog inderdaad kan er iets fout gaan... Maar we gaan ervoor!
That's the spirit! :D
Waar komt Hannes eigenlijk vandaan?
Door Lizzy
#343091
Ouders zijn zeker geen garantie. En voeding is dat ook niet trouwens.

En als jij je er fijn bij voelt om Glucobest te voeren: dan doe je dat! Het gaat erom dat je je goed voelt bij wat je doet!

En over die rauwe voeding: misschien moet je anders eens het boek lezen van Ian Billinghurst "Grow Your Pups with Bones". Dat is echt een goed boek waar zoveel staat uitgelegd over HD (en aanverwante ellende) en de invloed van voeding.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#343435
Ik zou als ik het overnieuw mocht doen, mijn hond (rottweiler) wél preventief glucosamine geven, gewoon omdat dit ook een risicoras is qua HD en ED (dit laatste heeft ze helaas ook :'(), ik weet wel dat de ED niet te genezen is door glucosamine, maar misschien had ze er wel veel minder snel last van gehad, of iig veel minder last van athrosevorming.

Een berner zou ik daarom ook preventief glucosamine geven.
Laatst gewijzigd door Nitus op do 30 jun 2005, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dazz
#344045
bernergek schreef: That's the spirit! :D
Waar komt Hannes eigenlijk vandaan?
Hannes heet officieel Nick vom Aspibach en komt uit Zwitserland. Ja ja, zo'n acht uur in de auto om een pup op te halen ;D. Die zijn gek, denken sommige mensen, maar ach, wat je ver haalt is lekker, zegt men. Dat vinden wij wat Hannes betreft ook, het is alleen afwachten of hij net als beide ouder HD vrij zal worden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door