Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door amber2
#340457
Ik laat onze Carnibest voor de honden altijd buiten de koelkast ontdooien, dan is het precies na 24 uur goed op kamertemperatuur. Maar nou heb ik op het moment per dag anderhalve kilo nodig en dit betekent dus dat ik om de dag een halve kilo over heb. Zou ik die nog 24 uur tot de volgende dag buiten de koelkast (wel in een afgesloten bak) kunnen bewaren? Gaat het misschien wat meer stinken maar het bederft zo snel nog niet toch? Of is het beter om het dan wel in de koelkast te zetten (is eigenlijk geen plaats in namelijk)?
Door SabenJin
#340473
gisteren heb ik ook CB gehaald. Hierop staat dat het na ontdooien nog 2 dagen goed te houden is, weliswaar wel in de koelkast. Er staat ook op dat er aanbevolen word om het in de koeling te laten ontdooien. Jin krijgt 500 gram per dag, dus ze kan er 2 dagen mee. Ik leg het er bijvoorbeeld op maandag uit, de vriezer om te ontdooien, en geef het dinsdag en woensdag te eten. Dan leg ik woensdag natuurlijk al wel vast weer een rol eruit voor donderdag enz. Ik ben vandaag pas begonnen, maar zo ga ik het aanpakken. Met energique was het wat makkelijker. Dan haalde ik de avond ervoor de aantal plakken voor de volgende dag eruit en zo elke avond....

maar vooral met dit weer zou ik het zeker in de koelkast leggen. Ik heb het gisteren laten ontdooien. Vanochtend heeft Jin haar eerste portie gehad 250 gram. De rest heb ik verdeeld over 3 zakjes, voor vanavond en morgen nog 2 zakjes en die liggen in de koelkast.
Door Truus
#340509
Ik laat het in de koelkast ontdooien en wat ze nodig hebben leg ik eruit zodat het kamertemperatuur is. De rest gaat weer in de koelkast. Zo doe ik er een dag of 3 mee. Langer is niet mogelijk en gaat het stinken.Mijn hondjes maakt het trouwens niks uit als het stinkt, ze eten het toch op en houden er niks aan over hoor. Ik heb het 1 keer geprobeerd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#340510
[quote="amber2"]
Ik laat onze Carnibest voor de honden altijd buiten de koelkast ontdooien, dan is het precies na 24 uur goed op kamertemperatuur. Maar nou heb ik op het moment per dag anderhalve kilo nodig en dit betekent dus dat ik om de dag een halve kilo over heb. Zou ik die nog 24 uur tot de volgende dag buiten de koelkast (wel in een afgesloten bak) kunnen bewaren? Gaat het misschien wat meer stinken maar het bederft zo snel nog niet toch? Of is het beter om het dan wel in de koelkast te zetten (is eigenlijk geen plaats in namelijk)?
[/quote]

Met het weer van de afgelopen dagen is vlees buiten de koelkast met een paar uur bedorven.
UIteraard houd niemand je tegen het te voeren, maar de fabrikant garandeert 2 dagen houdbaarheid na ontdooien in de koelkast als jij het dan erbuiten legt is de kwalitiet niet meer gerandeert.
Dan maar even de koelkast ordenen of een andere koele plek zoeken.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#340530
Ik ontdooi ook de CB ook buiten de koelkast. Ik leg een worst een uurtje uit de vriezer, snij 'm dan in porties en leg de porties die ik niet nodig heb weer in de vriezer, de portie die gebruikt wordt leg ik in een afgedekte bak. Ik haal de CB voor 's avonds er 's morgens uit, en voor 's morgens de avond ervoor. Misschien is dit voor jou ook een oplossing?
Op deze manier bederft de CB zeker niet én heb je geen opslagruimte in je koelkast nodig ;).
Door Ster
#340806
Bij een ontdooiproces heb je te maken met vochtverlies en de productie van bacterieen. Hoe meer vocht en hoe warmer des te beter bacterieen kunnen uitdijen. Wanneer een product twee keer zo'n ontdooiproces doormaakt heb je dus ook twee keer zoveel bacterieen (bederven van het vlees) en vochtverlies (uitdroging, verlies voedingswaarde). Ideaal is in de koelkast ontdooien en direct gebruiken. Zelf ontdooi ik ook wel eens buiten de koelkast, als ik iets direct ga gebruiken.
Door Audrina
#340809
[quote="Nitus"]
Ik ontdooi ook de CB ook buiten de koelkast. Ik leg een worst een uurtje uit de vriezer, snij 'm dan in porties en leg de porties die ik niet nodig heb weer in de vriezer, de portie die gebruikt wordt leg ik in een afgedekte bak. Ik haal de CB voor 's avonds er 's morgens uit, en voor 's morgens de avond ervoor. Misschien is dit voor jou ook een oplossing?
Op deze manier bederft de CB zeker niet én heb je geen opslagruimte in je koelkast nodig ;).

[/quote]

Zo doen we het hier ook, met 3 honden die alle 3 een andere soort CB eten. Gewoon voor allemaal een paar kilo uit de vriezer halen, even een uurtje laten liggen, elke staaf in 4 stukken snijden. Wat nodig is om op te eten in de koelkast om te ontdooien en de rest terug in de vriezer. Werkt perfect. :)
Door Salty
#340816
met dit weer durf ik het niet aan om het buiten de koelkast te laten,ik leg het in de koelkast om te ontdooien dit duurt wel een stuk langer maar ik neem geen risico's
Door amber2
#340909
Ik denk dat we maar gewoon de ene dag 1 kilo en de andere dag 1/2 kilo gaan geven ipv elke dag 3/4 kg. Dat is ook geen probleem toch? Dan hoef ik geen rollen in stukken te gaan snijden of een gedeelte langer dan een dag te bewaren. Zal eens opletten of het nu in de zomer misschien niet al in 12 uur ontdooid is inderdaad, zodat het vlees niet onnodig lang buiten de koelkast ligt terwijl het al ontdooid is. We hebben helaas maar een hele kleine koelkast. Maar tot nu toe hebben we het dus altijd in 24 uur buiten de koelkast ontdooid en nooit problemen mee gehad dat het bedorf of dat de honden er ziek van werden.
Door Truus
#341106
Carnibest is heel makkelijk te ontdooien . Je moet de rol in KOUD water leggen. Het gaat op deze mannier veel sneller. Vooral om in iets bevroren toestand te kunnen zagen is het ideaal!
Door amber2
#343301
Ja, dat is voor mij ook 1 van de redenen om het buiten de koelkast te ontdooien. Heel af en toe komt het wel eens voor dat er vergeten is vlees uit te halen en dat ze het nog een beetje bevroren eten, maar ik zou dat niet iedere dag doen.
Door Nelly
#343307
Ik ontdooi het buiten de koelkast, heb een vrij koele keuken en doe het dan in een goed afsluitbare plastic bak, zodat er geen vliegen bij kunnen. Haal het 'smiddags rond 5 uur uit de vriezer en de volgende dag is dan pas alleen het buitenste ontdooid, ook nu met warm weer. Tegen de avond, als ze weer eten krijgen, is het pas echt goed ontdooit en op kamer temperatuur.
Door tieneke
#343321
[quote="Steph"]
Kan het in feite kwaad als het nog wat bevroren is bij het opeten?
Als ik in de koelkast laat ontdooien wordt het nooit echt 100% ontdooid.

[/quote]
Ik zou zeker geen bevroren voedsel geven,buiten mogelijke diarree zal het minder ruiken en smaken bij de hond.
Waarom niet zoals Truus zegt de rol even in koud water leggen en portioneren ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door