Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#339210
Je hoort en leest vaak dat je een teef beter zo vroeg mogelijk moet laten steriliseren/castreren, uiterlijk voor de 4e loopsheid. Als je dit niet doet is de kans erg groot dat er op latere leeftijd melkkliertumoren en baarmoederontstekingen komen.

Druist bij mij behoorlijk tegen mijn gevoel in om je teef te laten helpen, terwijl ze helemaal geen klachten heeft.

Hoe denken jullie daarover en hoe groot is die kans denken jullie?
Door bernerfan
#339219
ja ik ben t er wel mee eens om bijtijds te steriliseren , zeker als je weet dat je er niks mee wil doen....anders al die hormonen die door blijven razen...lijkt me best gevaarlijk :-\
Door oebaya
#339235
Heb een teefje van 7 jaar en ze was niet gesteriliseerd. Doe het principieel niet. Echter, na haar laatste loopsheid bleef ze depressief en ontwikkelde ze gezwelletjes bij de tepels. De ervaring leert, dat dit bij elke loopsheid terugkomt, erger wordt en bovendien wist ik dat ook de moederhond last had gehad van tumoren bij de tepels. Toen heb ik dus besloten tot sterilisatie en daar heb ik geen spijt van gehad. Het teefje is weer vitaal en vrolijk en van gezwelletjes geen spoor meer.
Maar het is voor mij nog steeds geen reden om teven nodeloos heel jong te steriliseren. Alleen bij medische noodzaak en dan meteen ingrijpen. Wacht je te lang, dan wordt de operatie nog zwaarder, omdat dan de hele melklijst vaak ook weggehaald moet worden.
Maar lees eens in de bibliotheek, daar staat heel wat over voors, maar ook tegens van sterilisatie.
gr.
Nicolette
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#339272
oebaya schreef: Heb een teefje van 7 jaar en ze was niet gesteriliseerd. Doe het principieel niet. Echter, na haar laatste loopsheid bleef ze depressief en ontwikkelde ze gezwelletjes bij de tepels. De ervaring leert, dat dit bij elke loopsheid terugkomt, erger wordt en bovendien wist ik dat ook de moederhond last had gehad van tumoren bij de tepels. Toen heb ik dus besloten tot sterilisatie en daar heb ik geen spijt van gehad. Het teefje is weer vitaal en vrolijk en van gezwelletjes geen spoor meer.
Maar het is voor mij nog steeds geen reden om teven nodeloos heel jong te steriliseren. Alleen bij medische noodzaak en dan meteen ingrijpen. Wacht je te lang, dan wordt de operatie nog zwaarder, omdat dan de hele melklijst vaak ook weggehaald moet worden.
Maar lees eens in de bibliotheek, daar staat heel wat over voors, maar ook tegens van sterilisatie.
gr.
Nicolette
De stukken in de bibliotheek heb ik gelezen, maar bedankt.
De een pleit voor vroeg steriliseren i.v.m. die melkkliertumoren en de ander zegt niks doen als de hond gezond is.
En als je na de 4e loopsheid pas laat steriliseren dan kunnen er later toch ook nog melkkliertumoren ontstaan? Daarom adviseren ze echt voor de 4e loopsheid.
Vind dit soort dingen best moeilijk :-\
Er is geen eensluidend antwoord te vinden, vandaar dat ik eens wil weten hoe er hier over gedacht wordt.
Als steriliseren na die 4e loopsheid ook melkkliertumoren kan voorkomen dan is er dus geen haast bij, maar is dit zo?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#339274
bernergek schreef: Je hoort en leest vaak dat je een teef beter zo vroeg mogelijk moet laten steriliseren/castreren, uiterlijk voor de 4e loopsheid. Als je dit niet doet is de kans erg groot dat er op latere leeftijd melkkliertumoren en baarmoederontstekingen komen.

Druist bij mij behoorlijk tegen mijn gevoel in om je teef te laten helpen, terwijl ze helemaal geen klachten heeft.

Hoe denken jullie daarover en hoe groot is die kans denken jullie?
ach ja, 4de loopsheid, 1 ste loopsheid. De geleerden zijn er nog niet helemaal over uit hoor ::)

Maar goed. Hier wordt dus niets "geholpen" zonder medische noodzaak. Zolang de geleerden het nog niet eens kunnen worden over hoe of wat en zolang niemand mij kan zeggen hoe de cijfers die ze noemen tot stand zijn gekomen laten wij alles intact. Het gaat er bij mij namelijk niet is dat een complete hond niet gezond oud kan worden. En ze doen nu net alsof iedere intacte hond jong neervalt van de mammatumoren. Nu zal het best wel voorkomen, maar naast mammatumoren zijn er nog tig andere vormen van kanker waar je hond dan ook dood aan kan gaan. Dus om nu hele hondenvolkstammen leeg te scheppen om 1 vorm tegen te gaan, gaat mij iets te ver. Uiteraard voorkom je een baarmoederontsteking, wat er niet meer zit kan ook niet onstoken raken. Een leuk voordeel natuurlijk, maar er zijn ook legio nadelen, maar daar hoor je in de regel niemand over. Ja, achteraf ::) maar ik kan je vertellen dat het niet leuk is als je hond met 6 jaar incontinent. Bij jouw ras moet je ook ernstig rekening houden met een vachtverandering in de negatieve vorm.
Door geer
#339278
Ik denk dat het uiteindelijk een puur persoonlijke overweging is. Er kleven zowel voor- als nadelen aan en 't is maar net welke voor jou zwaarder wegen. Je vermindert inderdaad de kans op allerlei mamatumoren en baarmoedergedoe als je ze vroeg laat helpen, wat dus niet inhoudt dat je met castratie gegarandeerd van dit soort dingen af bent. Vergelijk het met enten. Je kan enten tegen weil om te voorkomen dat ze het krijgen, maar alsnog hebben ze een kans om het toch te krijgen en bovendien kan de enting ook nare bijwerkingen hebben, net als een castratie. Als je ze laat helpen en ze ten gevolge daarvan vervelende klachten (incontinentie, slechte vacht ed.) krijgen, dan sla je je voor je kop. Als je dat niet doet en ze later tumoren of andere klachten krijgen, dan sla je je net zo hard voor je kop dat je het niet hebt gedaan. Alleen het idee van 'snijden in een gezond lichaam', dat weegt vaak heel zwaar.

Ik weet het nog niet of en wie van de twee ik ga 'helpen', maar ik denk toch wel een van de twee. Ted heeft heel lang last van haar loopsheid en is mega-schijnzwanger. Sophie is net voor het eerst loops geweest en zit nu ook niet lekker in haar vel. En dan zit ik nog te dubben over de effecten qua gedrag en onderlinge verhouding...ik denk dat dat laatste toch uiteindelijk bepaalt wie van de twee ik laat helpen.
Door Lizzy
#339291
Bij mijn weten is de kans op kwaadaardige borstkanker gereduceerd met 98% wanneer je de hond voor de eerste loopsheid laat castreren (als ze nog pup is, zeg maar - dit heeft overigens zeer veel nadelen! Kom ik zo op terug).

En dat heeft alles te maken met het rondvliegen van hormonen, zonder dat er gezoogd wordt. De kans dat je hond met kwaadaardige borstkanker te maken krijgt is aanzienlijk (percentage is ook bekend maar dat moet ik even opzoeken. Het is vrij hoog dus). En een teef is dus 2 maal per jaar 9 weken (dus 18 weken is ruim 4 maanden per jaar) onder invloed van het drachtigheidshormoon progesteron. En dat is dus de veroorzaker van o.a. kwaadaardige borstkanker.

Nu kun je stellen dat dit natuurlijk is, maar dat vind ik niet. Een wolf wordt maar 1 keer per jaar loops. En het schijnzwanger worden van de wolventeefjes heeft een hele duidelijke functie (als de alfa-teef met kleintjes iets over komt, dan kunnen de andere wolventeefjes de pups voeden). In het geval van de huishond is dit dus niet aan de orde en is er geen 'nut' in het schijnzwanger worden.

Maar goed, zoals eerder geschreven: het heel jong castreren van honden (dat geldt dus voor mannetjes en vrouwtjes) heeft zeer kwalijke gevolgen. Meer daarover bijv. hier: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=11019. En ik vind echt dat deze zeer serieus genomen zouden moeten worden, net zo serieus als borstkanker.

Een nadeel niet benoemd: bij veel langharige honden speelt ook mee dat de vacht er gewoon niet uit gaat zien, na castratie. En nauwelijks nog te onderhouden is. Ik zweer je dat ik regelmatig Cockers of Setters zie rondlopen die eruit zien als een ontplofte hond! Door de castratie.

Wat Geer schrijft is dat je inderdaad in een gezonde hond laat snijden. En deze overweging weegt ook heel zwaar. Voor sommige mensen weegt deze zwaarder als de hormoonkwestie en kans op kanker. Voor andere niet.

Oh, moet karakterverandering ook nog meegewogen worden in het geheel! Niet iedere hond 'knapt op' wanneer hij/zij van de hormoonhuishouding 'afgeholpen' wordt. Sommige honden wel (die bijv. echt super vervelend van de schijnzwangerschap zijn) en andere niet. Agressieve teefjes zouden wel eens nog onplezieriger in de omgang kunnen worden, na de castratie en ook dat moet zeker meegewogen worden, denk ik.

Ik denk dat dit een erg persoonlijke zaak is of je besluit wel of niet te castreren. Maar het lijkt me sowieso een goed idee om je als baasje in de materie te verdiepen en zelf de beslissing neemt (en deze niet door je DA laat nemen!!). Ook zou ik het persoonlijk een goed idee vinden wanneer DA's eerlijke voorlichting geven over de voor en nadelen. Sommige DA's doen dat niet en beginnen bij de puppenprik al een afspraak te plannen voor castratie! Gelukkig zijn er ook andere DA's hoor. De mijne zegt bijv. gewoon "ik castreer geen pups. Laat ze nou eerst eens volwassen worden en van het pup-zijn genieten". En dat vind ik een prima uitgangspunt.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#339321
Tuurlijk is het een keus die je uiteindelijk zelf moet maken, maar de info spreekt elkaar soms echt zo tegen, dus moeilijk om er achter te komen wat nu juist is en waar je goed aan doet.
Ik had met Jane natuurlijk graag willen gaan fokken, maar door haar voorpoten gaat dat niet (met haar uitslag mag ze officieel fokken, maar ik wil dat niet).

Ze is inmiddels al 3x loops geweest, dus ja, wat nu?
Het snijden in een gezonde hond houdt mij ook erg tegen. Jane heeft ook nog geen last gehad van schijnzwangerschap ofzo. Hoop ook dat dat zo blijft.

Maar in principe worden er best wat teven als gewone huishonden gehouden die dus niet vroeg gecastreerd worden. Of honden die niet voor fok geschikt zijn en dus later pas geholpen worden. Zouden die dan allemaal mamatumoren krijgen?
En incontinentie is ook best een risico, is voor de hond en baas toch niet prettig als je hond vanaf haar 2e al incontinent zou zijn.

En inderdaad vacht is ook een probleem. Heb hier 2 gecastreerde reuen die gelukkig nog een mooie vacht hebben. Iets meer krul, maar verder prima.
Die heb ik overigens laten castreren omdat ik een teef in huis kreeg en ik absoluut geen pups van mijn reuen wilde hebben.

Sorry voor het hele verhaal weer, maar vind het best een belangrijk onderwerp.
Laatst gewijzigd door Charlie Angel op vr 24 jun 2005, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#339328
bernergek schreef: Tuurlijk is het een keus die je uiteindelijk zelf moet maken, maar de info spreekt elkaar soms echt zo tegen, dus moeilijk om er achter te komen wat nu juist is en waar je goed aan doet.
Ik had met Jane natuurlijk graag willen gaan fokken, maar door haar voorpoten gaat dat niet (met haar uitslag mag ze officieel fokken, maar ik wil dat niet).

Ze is inmiddels al 3x loops geweest, dus ja, wat nu?
Het snijden in een gezonde hond houdt mij ook erg tegen. Jane heeft ook nog geen last gehad van schijnzwangerschap ofzo. Hoop ook dat dat zo blijft.

Maar in principe worden er best wat teven als gewone huishonden gehouden die dus niet vroeg gecastreerd worden. Of honden die niet voor fok geschikt zijn en dus later pas geholpen worden. Zouden die dan allemaal mamatumoren krijgen?
En incontinentie is ook best een risico, is voor de hond en baas toch niet prettig als je hond vanaf haar 2e al incontinent zou zijn.

En inderdaad vacht is ook een probleem. Heb hier 2 gecastreerde reuen die gelukkig nog een mooie vacht hebben. Iets meer krul, maar verder prima.
Die heb ik overigens laten castreren omdat ik een teef in huis kreeg en ik absoluut geen pups van mijn reuen wilde hebben.

Sorry voor het hele verhaal weer, maar vind het best een belangrijk onderwerp.
Ja, moeilijk.... ik snap heel goed hoor, dat je het moeilijk vind! Ik vind het zelf ook ontzettend lastig.

Overigens is de gereduceerde kans op kwaadaardige borstkanker na 4 loopsheden niet meer aanwezig. En eigenlijk moet de hond uiterlijk na de tweede loopsheid gecastreerd worden wil je nog echt voordelen kunnen behalen op de voorkoming van kanker.

Niet iedere ongecastreerde teef krijgt overigens borstkanker. Bij lange na niet, gelukkig! 20% van de ongecastreerde teefjes krijgt te maken met kwaadaardige borsttumoren. Dus 80% niet! Overigens is de gemiddelde leeftijd van de hond waarop ze borstkanker kan krijgen tussen de 6 en 10 jaar.

Blijft er nog steeds het voordeel dat de kans op suikerziekte kleiner is bij gecastreerde teefjes.

Tja, en nu is het voor jou helemaal een moeilijke beslissing. In feite mis je, met drie loopsheden achter de rug, al het belangrijkste voordeel wat je kunt behalen qua de kans op kanker. Dus daarvoor zou je het eigenlijk al niet meer hoeven doen. Ik realiseer me dat dit misschien lullig over komt, maar zo bedoel ik het echt niet! Ik probeer alleen met je mee te helpen in de overwegingen!

Dus, zou je nog kunnen laten castreren om te voorkomen dat ze suikerziekte krijgt... maar volgens mij is deze kans niet zo heel groot en voor mij zou dat geen argument wezen (zeker niet gezien honden op vers gewoon minder vaak suiker krijgen doordat ze veel minder koolhydraten binnen krijgen!).

Blijft dus het risico op incontinentie bestaan. Blijf je dus ook het risico houden dat haar vacht heel veel minder mooi wordt (deze kans is volgens mij bij teven veel groter als bij reuen). Ik weet niet hoe zijn qua karakter is, maar als zij een normaal karakter heeft: dan hoef je hier geen nadelen/voordelen te verwachten.

En ze heeft geen last van schijnzwangerschappen... En je laat liever niet in haar snijden. En je hebt geen problemen met ongecastreerde reuen. En de loopsheid vind je, zo te lezen, ook helemaal geen probleem. Mmmm, ik geloof dat bij mij persoonlijk de weegschaal zou doorslaan naar: niet castreren. Maar, da's puur mijn mening he! Daarom schreef ik: jij moet zelf beslissen!
Door Lind@
#339332
Fijn om hier even wat meer over te lezen weer....
Ik zit met hetzelfde dilemma.
Josie is 4 bijna 5, altijd antiloopsheidspuiten gehad (niet van mij!!) wordt niet normaal meer loops en is laatst schijnzwanger geweest. Geen baarmoederontsteking.
Volgens de dierenarts is de kans op baarmoederontstekingen ZO groot, dat ik haar beter NU kan laten castreren. Wel zei hij inderdaad dat de verminderde kans op kanker enzo nu niet meer aan de orde is.
Ik heb ook gezegd dat ik haar niet wil laten helpen als ze verder gezond is en nog geen baarmoederontsteking heeft gehad, maar twijfel nog steeds.
Maar als ik Lizzy's en jouw stukje zo lees, zou ik in jouw geval toch ook niet laten helpen denk ik, maar nogmaals, je moet het natuurlijk zelf beslissen! Succes met de beslissing.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#339333
De reden dat ik hier natuurlijk nog niet eerder over heb nagedacht is omdat ik misschien met haar kon gaan fokken, dus daardoor nu pas na 3 loopsheden. Maar er zijn er ook die zeggen dat als je het voor de 4e loopsheid doet je de kans op mamatumoren toch aanzienlijk verkleint. Weet dus niet in hoeverre dit klopt?

Maar ook als je eerder wilt castreren kleven er gewoon best veel nadelen aan zo'n operatie, weet dus ook niet of die nadelen opwegen tegen het voordeel van die mamatumoren.

En verder is de kans op mamatumoren natuurlijk nooit uitgesloten, ook niet als je teef op tijd is gecastreerd. En gelukkig is er soms ook nog wat aan te doen alleen zijn dit hele vervelende ingrepen en je moet het wel op tijd constateren.

Probleem is natuurlijk dat berners over het algemeen toch al niet zo oud worden. Dus je wil toch de kans op bepaalde kwalen verminderen als dat kan, maar zekerheid heb je dus nooit.

En kans op suikerziekte is inderdaad kleiner door castreren, maar dit kan in een vroeg stadium door op dat moment te castreren ook nog helpen. Moet je de suikerziekte natuurlijk wel vroeg ontdekken. En ze krijgt vers vlees dus de kans is toch al ietsjes kleiner

En last als Jane loops is? Ik vind dat zowiezo geen reden een een teefje te laten helpen. Je weet dat als je een teefje in huis neemt dat ze loops zal worden en je dus en aantal weken bepaalde plekken moet vermijden. Een teef laten helpen voor je eigen gemak dat kan er bij mij niet in.
Wel als ze steeds schijnzwanger zou zijn met veel klachten daarbij, dat veranderd natuurlijk de zaak, maar dit is bij Jane nu nog niet aan de orde gelukkig, maar ik weet natuurlijk niet of dat zo blijft.

Blijft zo moeilijk, je wilt het beste voor je hond, maar wat is dat? Ik neig toch ook meer naar niet laten helpen, maar als ze later toch die tumoren zou krijgen dan kan je jezelf waarschijnlijk wel voor je kop slaan.
Maar ja, als je alles van tevoren weet?
Laatst gewijzigd door Charlie Angel op vr 24 jun 2005, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#339334
Lind@ schreef: Fijn om hier even wat meer over te lezen weer....
Ik zit met hetzelfde dilemma.
Josie is 4 bijna 5, altijd antiloopsheidspuiten gehad (niet van mij!!) wordt niet normaal meer loops en is laatst schijnzwanger geweest. Geen baarmoederontsteking.
Volgens de dierenarts is de kans op baarmoederontstekingen ZO groot, dat ik haar beter NU kan laten castreren. Wel zei hij inderdaad dat de verminderde kans op kanker enzo nu niet meer aan de orde is.
Ik heb ook gezegd dat ik haar niet wil laten helpen als ze verder gezond is en nog geen baarmoederontsteking heeft gehad, maar twijfel nog steeds.
Maar als ik Lizzy's en jouw stukje zo lees, zou ik in jouw geval toch ook niet laten helpen denk ik, maar nogmaals, je moet het natuurlijk zelf beslissen! Succes met de beslissing.
In jouw geval hangt het er denk ik ook vanaf hoe snel je kan zien of je hond een baarmoederontsteking heeft. Als je dat al vroeg kan zien dan kan je dan besluiten om haar te laten opereren. Maar ja, je kan niet alles vroeg doorhebben.
Maar inderdaad dat is wat mij ook tegen staat; in een gezonde hond laat je niet snijden.
Jij ook veel succes met je beslissing
Door Lind@
#339346
bernergek schreef: In jouw geval hangt het er denk ik ook vanaf hoe snel je kan zien of je hond een baarmoederontsteking heeft. Als je dat al vroeg kan zien dan kan je dan besluiten om haar te laten opereren. Maar ja, je kan niet alles vroeg doorhebben.
Maar inderdaad dat is wat mij ook tegen staat; in een gezonde hond laat je niet snijden.
Jij ook veel succes met je beslissing
Dank je ;)
Ik heb bij een andere hond een keer baarmoederontsteking meegemaakt en dat ging echt heeeeel hard, ik denk dat als we toevallig op visite waren die dag dat we te laat thuis waren geweest om haar te redden, zo leek het....ik weet nu waar ik op moet letten, maar dan nog, kun je volgens mij maar zo te laat zijn.
Ze zeggen dat eenmaal schijnzwanger, dit telkens en steeds heviger terugkomt, dus dat zal dan misschien een reden kunnen zijn om Joost te laten helpen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#339360
bernergek schreef: Blijft zo moeilijk, je wilt het beste voor je hond, maar wat is dat? Ik neig toch ook meer naar niet laten helpen, maar als ze later toch die tumoren zou krijgen dan kan je jezelf waarschijnlijk wel voor je kop slaan.
Maar ja, als je alles van tevoren weet?

Tja en als ze straks een half jaar na de operatie incontinent is sla je je ook voor je kop. :P
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door