Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Elf
#338095
Mijn 3 maanden oude pup heeft sinds afgelopen nacht diarree. Hij moet zo om de anderhalf a 2 uur poepen en het is echt dun. Ik heb hem een Okugesttabletje gegeven en 3 uur later weer een. Hij maakt geen zieke indruk maar is ook niet echt fit.

Ik heb hem net wat gekookte kipfilet met rijst gegeven (hij krijgt normaal KVV met af en toe een zelfgeknutselde maaltijd) en dat at hij allemaal op. Drinken doet hij niet echt maar ik heb wat water bij zn eten gedaan.

Doe ik het zo goed? En hoe lang mag een pup diarree hebben voordat het gevaarlijk wordt?

Alvast bedankt, ik maak me zorgen (misschien omdat t mn eerste hond is?)

Elvira
Door Lizzy
#338105
Is je pup pas gevaccineerd?

Vooral drinken is heel belangrijk. Zorg dat hij niet uitdroogt. Zelf had ik gewoon zijn normale eten gegeven, zolang hij niet ziek oogt. Want nu moet je hem 2 keer overwennen naar zijn normale eten, wat juist vaak weer diarree veroorzaakt.

Zolang hij niet ziek is, geen koorts heeft, niet overgeeft en diarree tegelijkertijd heeft (dan is de kans op uitdrogen te groot), zolang er geen bloed uit komt: zolang kun je het wel even aankijken (paar dagen). Geef hem anders ook probiotica.
Door Elf
#338112
Hij is niet net gevaccineerd.

Misschien een hele stomme vraag maar wanneer heeft een hond koorts? En meet ik die koorts gewoon vanachteren?
Door Lizzy
#338113
[quote="Elf"]
Hij is niet net gevaccineerd.

Misschien een hele stomme vraag maar wanneer heeft een hond koorts? En meet ik die koorts gewoon vanachteren?
[/quote]

Ja, die meet je inderdaad van achteren. En tot 39 graden is er geen sprake van koorts. Normale temperatuur van de hond ligt tussen de 38 en 39 graden.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#338114
Koorts meet je idd van achteren ;), een hond heeft een hogere temparatuur als een mens, rond de 38 graden.
Groene leem helpt (naast de Okugest) vaak ook goed bij diaree.
Door Elf
#338122
Hoe vaak mag ik Okugest geven?

Hij heeft nu 2 tabletjes gehad. De laatste zo rond half 7 vanochtend. Net heeft hij weer dun gepoept.

Bedankt trouwens voor jullie adviezen!
Door Lizzy
#338127
[quote="Elf"]
Hoe vaak mag ik Okugest geven?

Hij heeft nu 2 tabletjes gehad. De laatste zo rond half 7 vanochtend. Net heeft hij weer dun gepoept.

Bedankt trouwens voor jullie adviezen!
[/quote]

Ik zou maximaal 6 tabletten per dag geven (verspreid over de dag). Je kunt ook ieder uur een half tabletje geven.

Hoe dun is dun trouwens?
Door Elf
#338139
[quote="Lizzy"]
Ik zou maximaal 6 tabletten per dag geven (verspreid over de dag). Je kunt ook ieder uur een half tabletje geven.

Hoe dun is dun trouwens?
[/quote]

waterig dun met zichtbare rodi-erwten....
Door Lizzy
#338149
[quote="Elf"]
waterig dun met zichtbare rodi-erwten....
[/quote]

Ja, die erwten in Rodi kunnen ze wel weglaten. Die zitten er voor jou (staat zo leuk ::)), niet voor de hond want de hond kan ze sowieso niet/nooit verteren. Misschien toch niet onverstandig van je geweest om gekookte rijst en kip te geven ipv Rodi...! Ik zou dit nog maar een paar daagjes blijven geven. Geef er desnoods wat bosbessen (gepureerd) bij. Bosbessen stoppen dunne ontlasting op een natuurlijke manier (je moet nu - vind ik - de diarree niet proberen te stoppen met echt stoppende middelen zoals kool. Want, als het een bacteriele infectie is, dan is het beter als de bacterieen het lichaam juist versnelt uit komen. Dus met de diarree samen het lichaam uit gewerkt worden). En dit natuurlijk weer tenzij er uitdroging dreigt.

Waterdun is erg dun. Zorg dat hij voldoende blijft drinken! Ik zou zeker probiotica geven (goede bacterieen). En Okugest blijven geven. En groene leem is ook prima. Goed in de gaten houden! Als er ook overgeven, koorts of ziekte bij komt: DA bellen. En anders kun je het echt nog wel even aan blijven kijken (tenzij jij zelf twijfelt of je er niet lekker bij voelt natuurlijk). Het kan zijn dat hij iets van straat heeft gegeten of dat hij een virusje op heeft gelopen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 22 jun 2005, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ine
#338234
Op dit moment hebben veel honden last van diaree en/of overgeven. Dat heeft ook met de buitentemperatuur te maken denk ik.
Niet te snel in de stress schieten.
Adviezen heb je al gekregen, maar dit wilde ik nog even melden. ;)
Door Elf
#338328
Ben vanmiddag toch even met hem naar de DA gegaan. Dit nadat er ineens toch heel wat bloed bij zn ontlasting zat. Nu heeft hij antibioticum gekregen. Ik heb het hem gegeven maar met een tegenstrijdig gevoel. De dierenarts zei dat bij zo;n jonge pup afwachten niet goed is gezien het bloed.

Doe ik er goed aan? En moet ik nu ook probiotica geven?

DA adviseerde om vanaf morgen brokken door zn rijst te doen. Dit advies ga ik negeren. Ik geef gekookte rijst en kip tot zn ontlasting weer goed is en ga dan weer over op KVV. Durf ik na veel lezen hier op Barfplaats en het advies van de Australische fokker (met heel veel ervaring op rauw voer gebied) wel aan.

Groeten,
Elvira
Door Elf
#338734
Lizzy schreef: En kan de DA goed uitleggen waarom je hem AB moet geven?
Ze gaf aan dat het feit dat er bloed in zn ontlasting zat reden was om antibiotica te geven. Vooral omdat het een pup is. Bij een volwassen hond had ze het nog even aangekeken.

Probleem is dat ik zelf nauwelijks medische kennis heb en ben overgeleverd aan de zogenaamde experts. Vind het al heel wat voor mezelf dat ik tegen de aanwijzingen van de da toch rauw voer (nu nog even gekookte kip enzo).

Het gaat overigens sinds vanochtend iets beter met Doodles. Hij poept minder vaak en het is iets dikker. Ik ga door met de kip en rijst tot zijn ontlasting weer als vanouds is. Hoe kan ik dan het beste weer omschakelen naar KVV? Mengen of ineens?

En heeft het geven van probiotica zin nu hij een AB kuur heeft?

Bedankt voor de hulp!!
Elvira
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door