Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Nitus
#337848
Bij Gitte is vorige week bloed afgenomen en nu blijkt het ureum gehalte verhoogd: 10,6 ipv rond de 5 en het creatine gehalte is 113 (96 zou voor haar gewicht normaal zijn :-\).
De DA vermoed een nierafwijking, ook vanwege het feit dat Gitte sinds kort urine laat lopen terwijl ze ligt en wil over 2 weken nog en keer bloedprikken.

Zijn deze waardes echt verontrustend? En zo ja, wat kan ik hieraan doen?
Ik heb al gelezen dat je de eiwitten moet beperken en het liefst vervangen door vet, maar ze wordt heel makkelijk dik, kan ik om de eiwitfractie naar beneden te halen geen groentes en/of rijst gebruiken?
Door Lizzy
#337855
Deze site is wel handig: http://www.dierenkliniekdetoren.nl/Spec ... bloed.html

Deze is ook wel interessant want het lijkt er erg op dat vers gevoerde honden standaard een wat hoger urea en creatinine gehalte hebben: http://www.antechdiagnostics.com/client ... n03_02.htm

(ik had dit met Whoofer dus ook en heb me er nooit druk om gemaakt en ben ook nooit anders gaan voeren. Ik geloof absoluut niet in een eiwitbeperkend dieet. Al helemaal niet bij nierproblemen, als deze er al zouden zijn).
Gebruikersavatar
Door Hitam
#337873
Hoezo ureum rond de 5? Bij mijn weten moet het tussen de 5 en de 12 zitten, dus dan is er niets aan de hand.
Kreatinine zijn verschillende normen voor maar ik heb geleerd: 50 + lichaamsgewicht.
Maar een lichte verhoging is niet zo erg. Kan door versvlees komen maar ik ken ook honden die hun leven lang een beetje verhoogde kreatinine hadden. Hitam was 5 kilo en heeft voortdurend een kreatinine van rond de 90 gehad. Zowel op brok als op vers. Hij dronk wel veel maar had verder nergens last van en ik heb het gewoon genegeerd.

Drinkt Gitte veel?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#337891
Hitam schreef: Hoezo ureum rond de 5? Bij mijn weten moet het tussen de 5 en de 12 zitten, dus dan is er niets aan de hand.
ehhh... die 5 is blijven hangen :-[, maar gelukkig dus dat haar waardes normaal zijn :).
Kreatinine zijn verschillende normen voor maar ik heb geleerd: 50 + lichaamsgewicht.
Maar een lichte verhoging is niet zo erg. Kan door versvlees komen maar ik ken ook honden die hun leven lang een beetje verhoogde kreatinine hadden. Hitam was 5 kilo en heeft voortdurend een kreatinine van rond de 90 gehad. Zowel op brok als op vers. Hij dronk wel veel maar had verder nergens last van en ik heb het gewoon genegeerd.

Drinkt Gitte veel?
Gitte drinkt de laatste tijd wel iets meer, maar niet verontrustend vind ik, nog geen liter op een dag. Ze is wel sinds een eind april incontinent geworden als ze ligt (ze is gecastreerd) en daar heb ik eerst een paar weken Damiana voor gegeven maar dat hielp niet, sinds vrijdag krijgt ze Propalin en is de incontinentie over. De DA dacht dat de verhoogde waardes én incontinentie met elkaar te maken kunnen hebben.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#337892
Lizzy schreef: Deze site is wel handig: http://www.dierenkliniekdetoren.nl/Spec ... bloed.html

Deze is ook wel interessant want het lijkt er erg op dat vers gevoerde honden standaard een wat hoger urea en creatinine gehalte hebben: http://www.antechdiagnostics.com/client ... n03_02.htm

(ik had dit met Whoofer dus ook en heb me er nooit druk om gemaakt en ben ook nooit anders gaan voeren. Ik geloof absoluut niet in een eiwitbeperkend dieet. Al helemaal niet bij nierproblemen, als deze er al zouden zijn).

Bedankt voor de linken Lizzy, als ik het zo lees dan zijn de waardes van Gitte niet eens zo verontrustend.
Mmmm.. denk dat ik toch haar bloed nog maar een keertje laat onderzoeken, kijken of er in die 2 weken veel veranderd, en dan zal ik er wel bij vertellen dat Gitte kvv en BARF krijgt.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#337893
Lijkt mij meer alleen maar incontinentie. Ook erg vervelend.
Ik zou wel de nierwaarden in de gaten houden, dat wil zeggen over een jaartje weer controleren om te kijken of het niet erger wordt.
Maar het lijkt mij geen nierprobleem.
Door Lizzy
#337894
Nitus schreef: Bedankt voor de linken Lizzy, als ik het zo lees dan zijn de waardes van Gitte niet eens zo verontrustend.
Mmmm.. denk dat ik toch haar bloed nog maar een keertje laat onderzoeken, kijken of er in die 2 weken veel veranderd, en dan zal ik er wel bij vertellen dat Gitte kvv en BARF krijgt.
Ik denk dat de meeste DA's geen flets benul hebben van het feit dat waardes op vers af kunnen wijken. Weet je wat de ellende is met deze gemiddelde waardes? Ze zijn alleen gemeten bij brokhonden.... Nu kun je het binnenkort weer laten meten, maar dan weet je nog niet wat 'normaal is voor Gitte'. Misschien zijn deze waardes voor haar precies goed! Al jaren! Is ze niet meer gaan drinken sinds de warmte? En kan het geen bijwerking zijn van de medicijnen, het verhoogde drinken? Minder als 1 liter water per dag voor zo'n grote hond: lijkt me ook niet echt veel trouwens! Eigenlijk heel normaal!
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 21 jun 2005, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#337898
Hitam schreef: Lijkt mij meer alleen maar incontinentie. Ook erg vervelend.
Ik zou wel de nierwaarden in de gaten houden, dat wil zeggen over een jaartje weer controleren om te kijken of het niet erger wordt.
Maar het lijkt mij geen nierprobleem.
Dank je wel voor de geruststelling :-*. Ik dacht zelf ook eerlijk gezegd niet gelijk aan een nierprobleem... maar Gitte is sinds haar fisteloperatie (eind jan.) niet meer op haar oude niveau gekomen, ze is snel moe, ze slaapt ontzettend veel én ze is dus incontinent geworden :'(, en ze wordt donderdag pas 6 jaar... dus daarom maak ik me soms wel een beetje (teveel) zorgen.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#337905
Lizzy schreef: Ik denk dat de meeste DA's geen flets benul hebben van het feit dat waardes op vers af kunnen wijken.
Idd, maar ik wist het dus eigenlijk ook niet :-[. Heb de DA wel verteld dat ze CB en BARF krijgt, maar daar reageerde ie verder niet zo op.
Weet je wat de ellende is met deze gemiddelde waardes? Ze zijn alleen gemeten bij brokhonden.... Nu kun je het binnenkort weer laten meten, maar dan weet je nog niet wat 'normaal is voor Gitte'. Misschien zijn deze waardes voor haar precies goed! Al jaren!
Ja dat zou maar zo kunnen, maar zie m'n opmerking in m'n vorige berichtje (aan Tannetje) ze is momenteel niet de 'oude' Gitte, dus dan ga je toch zoeken.
Is ze niet meer gaan drinken sinds de warmte? En kan het geen bijwerking zijn van de medicijnen, het verhoogde drinken? Minder als 1 liter water per dag voor zo'n grote hond: lijkt me ook niet echt veel trouwens! Eigenlijk heel normaal!
Ze is de laatste weken/maanden meer gaan drinken, dus ook als het niet erg warm is, maar dan nog is idd de hoeveelheid die ze drinkt heel normaal :).
Door Lizzy
#337940
Nitus schreef: Dank je wel voor de geruststelling :-*. Ik dacht zelf ook eerlijk gezegd niet gelijk aan een nierprobleem... maar Gitte is sinds haar fisteloperatie (eind jan.) niet meer op haar oude niveau gekomen, ze is snel moe, ze slaapt ontzettend veel én ze is dus incontinent geworden :'(, en ze wordt donderdag pas 6 jaar... dus daarom maak ik me soms wel een beetje (teveel) zorgen.
Mmmmm... vreemd... Ik neem aan dat je al een kuurtje ontgiften met haar hebt gedaan? Misschien moet je haar eens een flinke kuur chlorella gaan geven. Buiten dat dat in eerste instantie een ontgiftende werking heeft, geeft het ook energie.

En anders zou een bezoek aan een homeopatisch DA misschien ook nog een overweging waard zijn!
Door Timmy
#338117
Hitam schreef:Kreatinine zijn verschillende normen voor maar ik heb geleerd: 50 + lichaamsgewicht.
Grappig. Wij leerden <60,0 + 1,2x lichaamsgewicht.

Echter als je de Amerikaanse waarden gaat omrekenen zouden die moeten uitkomen op gemiddeld tussen de 44,2 en 114,92. In de kliniek in de VS waar ik werkte werden die waarden dus ook gewoon aangehouden. Een waarde van 113 is mijns inziens dus ook goed.

Gr.
Linda
Gebruikersavatar
Door Hitam
#338119
Operaties kunnen een enorme aanslag op het lichaam en het energieniveau zijn. Maar ook op organen als lever en nieren.
Voorzichtig ontgiften (voorzichtig want ontgiften kost ook energie) en bijvoorbeeld Green Magma, tarwegras, of spirulina geeft veel energie.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#338121
Timmy schreef: Grappig. Wij leerden <60,0 + 1,2x lichaamsgewicht.
Ja, die kwam ik ook tegen. Dat is van later datum, denk ik. En dat is veel meer dan 50 + lichaamsgewicht. Dus ze weten het zelf ook niet precies.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door