Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Helen
#336494
Welke vit C supplementeren jullie aan jullie honden? Kuma krijgt nu een hoge dosering vit C, maar het is een mulitascorbaat. Dat houdt in dat er per pil van 1000mg vit c, 50 mg calcium in zit. Zij moet nu zo min mogelijk calcium en fosfor binnenkrijgen. Dus mijn vraag is of deze hoeveelheid extra per dag schadelijk is en ik beter een andere vit C op kan zoeken en zo ja welke?
Door Helen
#336496
Deze geef ik dus:


Inleiding
Opmerkzaam gemaakt door een artikel van Sylvia Hammerström, vertaald door Wally Horemans, over verstrekking van hoge doses natuurlijke vitamine C aan honden, ter voorkoming of beperking van heupdysplasie en andere aandoeningen, ben ik mij verder gaan verdiepen in deze materie. (Zie ook Heupdysplasie en vitamine C). Je experimenteert tenslotte niet met je honden zonder eerst de voor- en nadelen op een rij te zetten.
Wetenschappelijke studies
Er is studie verricht naar het verstrekken van vitamine C aan honden. Deze studies toonden aan dat honden die vitamine C kregen verstrekt niet of nauwelijks HD ontwikkelden. Vitamine C is belangrijk voor een gezonde ontwikkeling van botten, spieren en bloedvaten en kan een belangrijke rol spelen in de behandeling van HD. Vitamine C is een goed therapeutisch middel om pijn te bestrijden en de voortgang van osteoarthrosis te verminderen. Veel fokkers gebruiken al jaren vitamine C als preventie tegen de ontwikkeling van heupdysplasie bij hun opgroeiende pups. Vitamine C is een tamelijk veilig medicijn; overdosering is, in tegenstelling tot andere vitaminen, niet mogelijk omdat alle vitamine C die door het lichaam niet wordt gebruikt snel wordt afgevoerd.

In een Noorse wetenschappelijke studie van dr. Geir Erik Berge, een diergeneeskundige uit Oslo, werd driemaal daags 30 mg per kg lichaamsgewicht polyascorbate aan honden met zichtbare gewrichtsaandoeningen (waaronder heupdysplasie) verstrekt, gedurende een periode van zes maanden. Bij ongeveer 77 procent van de behandelde honden trad in die zes maanden aantoonbaar verbetering van de gewrichten op, en 32 van de 45 gediagnosticeerde honden vertoonden al na een week geen uiterlijk waarneembare kenmerken van de aandoening meer. Polyascorbate is een mineraalascorbaat, een vorm van vitamine C, die bijdraagt in de absorptie en retentie in het lichaamsweefsel, en omdat het een neutrale pH-waarde heeft veroorzaakt het geen maagklachten. Gewone ascorbinezuur, de vitamine C die wij het beste kennen, wordt volgens velen te snel door het lichaam afgevoerd om effectief te kunnen zijn, kan het darmstelsel gaan irriteren en hogere doses dan voorgeschreven kunnen de vorming van kristallen in de urinewegen veroorzaken. In tegenstelling tot ascorbinezuur zijn mineraalascorbaten in vet oplosbaar, 100% zuurvrij en zeer geschikt voor mensen en dieren die slecht tegen ascorbinezuur kunnen. Als antioxidans werken zij bovendien synergetisch met andere antioxidansen, vergelijkbaar met vitamine E.

Op basis van Berge's succes met deze honden startte dr. L. Phillips Brown met een vergelijkbaar onderzoek met honden die waren gehuisvest in het Best Friends dierenasiel in Kanab, Utah, Verenigde Staten. Dr. Brown verstrekte polyascorbate, gewone ascorbinezuur (gewone vitamine C), of een placebo, tweemaal daags aan elke groep honden, gedurende drie weken. De respons op de behandeling werd gemeten met de Average Mobility Improvement Score (AMIS) (gemiddelde verbetering van de mobiliteit score), met een schaal van vier punten, waarbij "0" geen respons betekende en "3" een zeer goede respons was. Vervolgens werd de behandeling drie weken gestaakt en werden de groepen gewisseld, zodat elke groep een verschillende behandeling kreeg. Deze wisseling vond daarna nog tweemaal plaats. Toen alle verbeteringsscores bij elkaar waren opgeteld, kwam dr. Brown tot de conclusie dat de honden die polyascorbate hadden gekregen een AMIS score van 1,5 hadden, terwijl de honden die gewone ascorbinezuur kregen een AMIS score van 0,5 hadden. De gemiddelde score van de placebogroep was 0,.1, waaruit men mag concluderen dat er geen zichtbare verbetering mag worden verwacht wanneer geen medicijnen worden verstrekt. Dr. Brown concludeerde dat bij het verbeteren van de mobiliteit bij gewrichtsaandoeningen van honden polyascorbate effectiever was dan gewone ascorbinezuur (Brown, 1994 a, b, c).

VitOrtho b.v. brengt in Nederland een polyascorbate op de markt met de naam Ascorbate Mineral-C, van de firma NOW. Dit zijn tabletten, te bestellen bij de apotheek.
.


..EXPERIMENT
Samenstelling van Ascorbate Mineral-C

Een tablet bevat:
Vitamine C (als mineraalascorbaten).......1000 mg
Calcium (ascorbaat, citraat)........................50 mg
Magnesium (ascorbaat, citraat)...................50 mg
Kalium (als kaliumascorbaat)......................50 mg
Zink (als zinkascorbaat)..............................10 mg
Mangaan (als mangaanascorbaat)..................4 mg
Koper (als sebacaat)..................................0,5 mg
Citrus bioflavonoiden.................................100 mg
Hesperidine.................................................15 mg
Rutine..........................................................15 mg

Het Nederlandstalige doseringsadvies voor mensen is twee tabletten per dag, terwijl de Amerikanen het op 2-4 tabletten per dag houden. Dit noemen wij megadoses.

Op 28 mei 1999 zijn wij, Wim Hofman uit Amsterdam en ik, begonnen met het verstrekken van Ascorbate Mineral-C. Wim verstrekt het - als curatief middel - aan zijn 9 jaar oude Labrador reu Henry VIII, met ouderdomsarthritis en (mogelijk) HD (de dierenartsen zien het verschil niet), terwijl ik het - als preventief middel - verstrek aan mijn 6 weken oude Labrador reu Arthur, King of Joe Batt's Arm (Artie).
Wij houden je via deze site op de hoogte van de ontwikkelingen.

21 juni 1999: Wim Hofman meldt dat Henry VIII al na een week veel beweeglijker was dan hij jarenlang is geweest, en dat die trend zich voortzet. Henry is ondanks zijn negen jaar weer speels, rent veel en graag, en schijnt geen enkele last van zijn kwaal te hebben!
Aan Artie merk ik uiteraard niets bijzonders, want het middel wordt hem preventief verstrekt. Maar ik moet iets bekennen: ik heb het middel zelf ook genomen, vanaf 28 mei, twee tabletten per dag. En ik merk er niet veel van, behalve dat ik na een avondje prolonging the moment (doorzakken op z'n Iers) de volgende dag veel minder last heb van een kater. En deze week was het hele gezin behoorlijk geveld door verkoudheid en griep, terwijl ik er maar een beetje last van had. Verder merk ik dat ik minder stressgevoelig ben en minder slaap nodig heb, maar dat kan ook inbeelding zijn.
.
30 juni 1999: Een samenvatting van een interessant medisch artikel van Ingrid Vermeer, van de afdeling gezondheidsrisico-analyse en toxicologie van de Universiteit Maastricht. Nitraatrijke groenten (vooral bladgroenten) en drinkwater (het is steeds moeilijker om nitraat uit het drinkwater te halen) leiden tot verhoging van kankerverwekkende nitrosamines in het lichaam (meetbaar in de urine). Deze kankerverwekkende stoffen kunnen iets met het DNA doen, waardoor cellen worden ontregeld. Megadoses vitamine-C ruimen het nitriet in de maag op voordat het enige schade kan aanrichten. (Nitraatarme groenten zijn aardappelen, bloemkool, boontjes, broccoli, courgette, champignons, komkommer, koolrabi, prei, rode kool, uien, rabarber, savoyekool, witlof, witte kool en wortel.)
.
25 november 1999: Er is niet zoveel bijzonders te vermelden. Het toedienen van megadoses vitamine-C heeft tot nu toe niet één negatief bijverschijnsel opgeleverd, alleen maar positieve. De urine van de honden is goed, Artie ontwikkelt zich voorbeeldig (ik vind alleen z'n staart een beetje te lang, had wat "otteriger" kunnen zijn) en met Henry VIII, die onlangs 10 jaar is geworden, (happy birthday, your majesty!), gaat het uitstekend. Als je de hond ziet lopen en rennen, zou geen mens - geen dierenarts - zeggen dat dit een hond is die al jaren in hoge mate HD heeft.

Andere web sites over dit onderwerp:


Ester-C: Miracle Cure for Hip Dysplasia? by Larry Mueller
Dogs Don't Lie: Vitamin C is Man's Best Friend, by Kevin Kolodziejski
Hip Dysplasia (CHD), by Jack Vanderwyk
Growth-Associated Bone Disorders in the Dog, by Pamela A. Davol
Alaskan Malamutes & Arctic Breeds, presented by Starhawk
Literatuur:
Berg R.A., Prockop B.J. "The thermal transition of a non-hydroxilated form of colagen: Evidence for a role for hydroxiproline in stabilizing the triple helix of collagen." Bio Chem Bio Phys Res Commun. 1973; Vol. 52:115-129.
Berge, G.E. "Polyascorbat, et behandlings-alternativ ved kroniske forandringer I stotte og bevegelsesapparetet hos hund", Norsk Veterinaertidsskrift (Norwegian Vet J), August/September 1990;102:581-582.
Berge, GE. 1990. Poly ascorbate (C–Flex), an interesting alternative by problems in the support and movement apparatus in dogs. The Norwegian Veterinary Journal 102: 579–581 [Engelse vertaling van bovengenoemd artikel].
Belfield, W.O. "Chronic subclinical survey in canine hip dysplasia." Vet Med Sm An Clin. 1976; Vol. 71:1399-1403.
Brown, LP. 1994a. Vitamin C (ascorbic acid)– new forms and new uses in dogs. Proceedings of the 1994 American Holistic Veterinary Medical Association Annual Conference, Orlando, FL. pp. 119–125.
Brown, LP. 1994b. Vitamin C. New forms and new uses in dogs. New Editions Health World, Nov/Dec 1994, pp. 44–45.
Brown, LP. 1994c. Ester–C® for joint discomfort – a study. Natural Pet 3 (#6): 25–27.
Lust G., Beilman W.T., Rendanom V.t. "A relationship between degree of laxity and synovial fluid volume in coxofemoral joints of dogs predisposed for hip dysplasia." Am J Vet Res. 1980,41:55-60.
Gebruikersavatar
Door Poedelpret
#337190
VitOrtho b.v. brengt in Nederland een polyascorbate op de markt met de naam Ascorbate Mineral-C, van de firma NOW. Dit zijn tabletten, te bestellen bij de apotheek.
[quote][/quote]

Zijn alle produkten van VitOrtho te bestellen via de apotheek? Zij zelf leveren nl niet aan particulieren.
Door Lizzy
#337207
Ik heb me dezelfde vraag ook wel eens gesteld en heb toen besloten het risico niet te nemen en ascorbinezuur te geven.
Door Helen
#337223
Lizzy schreef: Ik heb me dezelfde vraag ook wel eens gesteld en heb toen besloten het risico niet te nemen en ascorbinezuur te geven.
Ik heb het aan Tannetje gevraagd en zij zei dat als je voert je het over grammen calcium hebt en dat 50mg meer of minder dan niet uitmaakt. Verder heb ik uit dit artikel begrepen dat een multiascorbaat effectiever is dan ascorbinezuur.
Door Lizzy
#337235
Helen schreef: Ik heb het aan Tannetje gevraagd en zij zei dat als je voert je het over grammen calcium hebt en dat 50mg meer of minder dan niet uitmaakt. Verder heb ik uit dit artikel begrepen dat een multiascorbaat effectiever is dan ascorbinezuur.
Klinkt me wel logisch. En ja, ik heb ook gelezen dat het beter opneembaar is. Nou, dan denk ik dat je een verstandige beslissing hebt genomen deze te geven en te blijven geven! Hoe lang wil je het blijven geven?
Door Helen
#337237
Lizzy schreef: Klinkt me wel logisch. En ja, ik heb ook gelezen dat het beter opneembaar is. Nou, dan denk ik dat je een verstandige beslissing hebt genomen deze te geven en te blijven geven! Hoe lang wil je het blijven geven?
Ik geef het al vanaf 10 weken. Vanaf 12 weken tot afgelopen week kreeg ze 1000mg per dag en vanaf vrijdag 1500mg per dag.
Door Helen
#337238
O en ik blijf het geven totdat ze volledig volgroeid is dus zeker tot 18 maanden en als ze lpc blijkt te hebben, dan moet ik er nog even over denken hoeveel en hoe lang ik blijf geven. Voor haar heupen heeft het misschien wel zin gehad. Ze heeft perfecte heupen.
Laatst gewijzigd door Helen op ma 20 jun 2005, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#337242
OK. Je vond het verhaal van Eliasen niet aannemelijk, over vitamine C?
Door Helen
#337245
Lizzy schreef: OK. Je vond het verhaal van Eliasen niet aannemelijk, over vitamine C?
Jawel, maar dit artikel en soortgelijke artikelen ook. Ik geloof heilig in het positieve effect van een hoge dosering vit C. Kuma heeft bijv. geen groeipijnen (waar de DA verbaasd over was, want dat past heel erg in het beeld dat ze heeft)en volledig geen arthrose, deels omdat we er heel vroeg bij zijn, maar mogelijk ook door de vit c? Ik weet het niet, maar sluit het niet uit. Ik vind het sowieso moeilijk om te kiezen welke weg ik insla. Ik denk dat de effecten die Eliasen schetst ten gevolge van lange vit c supplementatie reversibel zijn, dus heb ik gekozen voor suplementatie.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#337396
Lizzy schreef: OK. Je vond het verhaal van Eliasen niet aannemelijk, over vitamine C?
Mag ik vragen welk verhaal dit is?
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#337498
Lizzy schreef: Dat is dit artikel:

http://k9joy.com/dogarticles/dogfood01vitaminC.pdf
Ah, bedankt. ;)
Interessant stuk, maar wat verstaat hij nou onder grote hoeveelheid vit. C toevoegen. Ik geef mijn honden bijv. Glucobest. Hier zit 500 mg vit. C per maatschep in. Ze krijgen een halve tot driekwart maatschep. Riskeer ik hier ook mee, dat ze stoppen met zelf vit. C aanmaken?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door