Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door MillyMol
#3364113
Ik heb gisteren voor het eerst mijn twee kerels laten titeren met de VacciCheck. Beiden blijken nog voldoende antistoffen te hebben. De test werd niet meteen uitgevoerd, dus vandaag ga ik langs om de stripjes in de paspoorten te laten plakken. Het is natuurlijk fijn dat ze nog zo goed beschermd blijken. De DA begon nu echter wel over vaccinatie met “de kleine cocktail”.

Ik twijfel erg of ik die moet laten doen. Als ik zou laten enten tegen Weil, dan toch liever in het voorjaar? En para-influenza? Hoe groot is de kans dat ze dat oplopen? Ze komen natuurlijk op de wandelingen wel regelmatig in contact met andere honden, maar dan nog. En dan wil ze ook enten tegen kennelhoest.

Dat ga ik sowieso niet doen. Mijn gedachtengang hierbij is dat de meeste honden nog gewoon het entschema van de reguliere DA volgen en dus beschermd zijn en niets overdragen.

Zit ik er ver naast? Iemand hier gedachten over?
Door Lizzy
#3364114
MillyMol schreef:Ik heb gisteren voor het eerst mijn twee kerels laten titeren met de VacciCheck. Beiden blijken nog voldoende antistoffen te hebben. De test werd niet meteen uitgevoerd, dus vandaag ga ik langs om de stripjes in de paspoorten te laten plakken. Het is natuurlijk fijn dat ze nog zo goed beschermd blijken. De DA begon nu echter wel over vaccinatie met “de kleine cocktail”.

Ik twijfel erg of ik die moet laten doen. Als ik zou laten enten tegen Weil, dan toch liever in het voorjaar? En para-influenza? Hoe groot is de kans dat ze dat oplopen? Ze komen natuurlijk op de wandelingen wel regelmatig in contact met andere honden, maar dan nog. En dan wil ze ook enten tegen kennelhoest.

Dat ga ik sowieso niet doen. Mijn gedachtengang hierbij is dat de meeste honden nog gewoon het entschema van de reguliere DA volgen en dus beschermd zijn en niets overdragen.

Zit ik er ver naast? Iemand hier gedachten over?
De kleine cocktail? Parvo Lepto en Para Influenza en kennelhoest? Para Influenza is echt flauwekul tot en met (net als kennelhoest). Een niet dodelijke aandoening dus reden genoeg om niet te vaccineren. Parvo is dus nog goed dus die hoeft niet. En Lepto kan apart, moet ze alleen even een andere oplossingsstof gebruiken (van de katten enting of een paar losse oplosmiddel capsules bestellen, volgens mij kosten die geen drol). Tegenwoordig is het hele jaar rond kans op een Lepto besmetting vanwege de warme winters. Lepto werkt gewoon 12 maanden tegenwoordig (de L4) dus die kun je prima nu laten enten. Als je die wilt enten.
Door Eef+Stippels
#3364131
Wij doen hetzelfde en vaccineren alleen hcc, parvo en hondenziekte als de vaccicheck aangeeft dat dat nodig is.

Als mijn honden niet zo gevoelig waren dan gaf ik daarnaast elk jaar Lepto, maar dat doe ik op het moment dus niet.

Maar wat voor stripjes krijg je? Ik krijg niets in hun paspoort..
Door MillyMol
#3364143
Ik krijg de vaccicheck stripjes met de uitslagen erop in de paspoorten, op mijn verzoek. Daarnaast een stickertje met de resultaten van metingen.

Helaas had de DA geen los Weil vaccin. Gaat ze bestellen! Fijn dat een DA zo open staat voor dit soort dingen. Het is een nieuwe DA met jonge dokters: moest een nieuw praktijk zoeken ivm verhuizing naar Zeist. Ze zijn nog geen gecertificeerde VacciCheck praktijk, maar zijn hier wel mee bezig.
Door MillyMol
#3364153
Ik denk dat die van VacciCheck zelf zijn en in het doosje zitten. Er staat: “ImmunoComb” op het stickertje. Het logo is hetzelfde als die op de verpakking van de kit staat voor zover ik dat kan nagaan als ik het check op internet.
Door Lizzy
#3364192
MillyMol schreef:Ik krijg de vaccicheck stripjes met de uitslagen erop in de paspoorten, op mijn verzoek. Daarnaast een stickertje met de resultaten van metingen.

Helaas had de DA geen los Weil vaccin. Gaat ze bestellen! Fijn dat een DA zo open staat voor dit soort dingen. Het is een nieuwe DA met jonge dokters: moest een nieuw praktijk zoeken ivm verhuizing naar Zeist. Ze zijn nog geen gecertificeerde VacciCheck praktijk, maar zijn hier wel mee bezig.
Fijn dat ze losse L4's gaan bestellen!
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3364237
Kennelhoest enten?? Inderdaad grote onzin. Hier kwam opvangertje met (bleek later) kennelhoest. Van de 5 reeds aanwezige honden hebben er 4 wat gesnotterd en geniest, dag of wat. Over. Klaar. Wij zijn toch ook wel eens verkouden?
Door zurca
#3366564
Eef+doggies schreef:

Maar wat voor stripjes krijg je? Ik krijg niets in hun paspoort..


Hier zie je de Vaccicheck strip. En in het 2de vakje vanaf links de uitslag. De strip is hetgene wat in het apparaat gaat om de meeting uit te voeren. De paarsige stip die je ziet is de controlestip. De andere stippen zijn die van de hcc, cpv en de cdv. Die zijn op deze strip nauwelijks zichtbaar omdat Pippa geen antistoffen bleek te hebben.
DSC_0409.JPG
DSC_0409.JPG (8.33 MiB) 4876 keer bekeken
Edit, het lukt me niet om de foto er juist op te krijgen, ff beeldscherm kantelen dus voor beter resultaat :biggrin2: ;) ;)
Door MillyMol
#3366566
En dit zijn de titer resultaten van Tobias en Tygo (foto 1 en foto 3 horen bij elkaar):
Ook hier is de bovenste stip de controle stip en de drie eronder de uitslagen. Te zien is dat de drie stippen onder de controlestip elk donkerder zijn dan de controlestip, wat aangeeft dat ze voldoende antistoffen hebben voor respectievelijk Hepatitis, Parvo en Distemper, en dat bij beide mannen de Parvo het donkerst is gekleurd.

Op basis van deze strips hadden ze eigenlijk allebei voor drie jaar afgetekend kunnen worden, maar deze dierenarts is (nog) niet vaccicheck-gecertificeerd.

Volgend jaar ga ik naar een DA die wel gecertificeerd is of naar een georganiseerde titersessie; is vaak ook goedkoper, maar vooral omdat ik dan tenminste zeker weet dat de uitslagen goed geïnterpreteerd worden.
Bijlagen
8B6937BE-89BF-48A6-874F-F7DEFA9CE626.jpeg
8B6937BE-89BF-48A6-874F-F7DEFA9CE626.jpeg (1.31 MiB) 4866 keer bekeken
E4B444E7-FA0A-4172-B08B-F6F503363583.jpeg
E4B444E7-FA0A-4172-B08B-F6F503363583.jpeg (1.7 MiB) 4866 keer bekeken
B97395D9-320C-4C96-8430-E2793E91CD94.jpeg
B97395D9-320C-4C96-8430-E2793E91CD94.jpeg (1.38 MiB) 4866 keer bekeken
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door