Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dazz
#333977
Heb een poging gedaan om de samenstelling van Royal Canin te vinden, maar het enige wat ze op de site en de verpakking schrijven is de vitamines en mineralen, eitwitten, vetten, zetmeel, vezels en taurine e.d.
Er staat niet bij of ze conserveringsmiddelen gebruiken.

Wordt je als consument nu belachelijk gemaakt of niet? Het hoort er toch op te staan? Ik kan me niet voorstellen dat ze geen conserveringsmiddelen gebruiken. Kortom, je weet niet wat erin zit.

Nou mensen, mijn vriezer komt eerdaags. Sta al in de aanslag om kippenkarkassen te bestellen en ben inmiddels half overgestapt op kvv.

Joepie!
Door Audrina
#333981
Van de site van RC :-X

Het maken van diervoeders met een lange houdbaarheid vereist het gebruik van bepaalde technische maatregelen om de kwaliteit te waarborgen.
Oxidatie (het ontstaan van verbindingen met zuurstof uit de lucht) is één van de belangrijkste chemische bedreigingen voor de kwaliteit van de diervoeders. Bij dit proces ontstaan stoffen die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid van het dier.
Hieronder volgen enkele effecten van oxidatie:
1. Geur wordt ranzig waardoor de smakelijkheid sterk daalt.
2. Vitamine A en E worden afgebroken.
3. Essentiële vetzuren worden beschadigd waardoor deficiënties (= tekortkomingen) kunnen ontstaan.
4. Verteerbaarheid daalt.
5. Ontstaan van kettingreacties. De aanwezigheid van geoxideerde stoffen bevordert het oxidatieproces.
Het gebruik van antioxidanten is dus noodzakelijk om de kwaliteit van het voer te waarborgen. Het is hierbij wel zeer belangrijk om de effectiviteit en invloed van deze stoffen goed te onderzoeken.
Er zijn veel verschillende soorten antioxidanten. De keuze voor de antioxidanten die uiteindelijk gebruikt worden en de hoeveelheden die toegepast worden (daarbij rekening houdend met de wettelijk toegestane hoeveelheden) hangt af van de gebruikte grondstoffen in de voeding.
De antioxidanten die door Royal Canin gebruikt worden zijn BHA (E320), propylgallaat (E310) en citroenzuur (E330). Deze stoffen worden alge­meen gebruikt in voedsel bestemd voor menselijke consumptie. Er zijn op dit moment geen aanwijzingen dat deze stoffen schadelijk zijn in de gebruikte concentraties.
Door Peet
#334141
Audrina schreef: Er zijn op dit moment geen aanwijzingen dat deze stoffen schadelijk zijn in de gebruikte concentraties.
En dat is dus al niet waar!

BHA is wel degelijk schadelijk, onder meer verstoort het het immunsysteem en zijn er vermoedens dat het tumoren verwerkt.

En de geniepige wijze van stellen: "in de gebruikte concentraties..."

Maar de hond eet het wel elke dag, 2x per dag, zijn leven lang.

Dat is hetzelfde als zeggen: de rook van een sigaret is niet gevaarlijk.
Maar er dan niet bij zeggen dat 2 pakjes per dag wel schadelijk is...

Maar dat is marketing he..... :-\
Door dazz
#334280
Tja, die info bij RC was ik nog niet tegengekomen. Bij de verkeerrde items gekeken denk ik....
Laatst gewijzigd door dazz op wo 15 jun 2005, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dazz
#335557
Ik heb de zak al weggegooid, maar dan is dat toch niet volledige info. Er staat toch niet expliciet BHA? Of heb ik niet goed gekeken?
Ik ben nog niet zo goed thuis in al die terminologie, maar als ik het goed begrijp is BHA dus een goedgekeurde anti-oxydant. Dus dat laatste is voldoende voor op de verpakking. Ja, je moet maar net weten wat de goedgekeurde conserveringsmiddelen zijn.
Laatst gewijzigd door dazz op vr 17 jun 2005, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jinxy
#336198
dazz schreef: Nou mensen, mijn vriezer komt eerdaags. Sta al in de aanslag om kippenkarkassen te bestellen en ben inmiddels half overgestapt op kvv.

Joepie!
Waarom half Kvv??
Met brok combineren is echt niet ideaal..
Gebruikersavatar
Door Angelique
#336218
dazz schreef: Ik heb de zak al weggegooid, maar dan is dat toch niet volledige info. Er staat toch niet expliciet BHA? Of heb ik niet goed gekeken?
Ik ben nog niet zo goed thuis in al die terminologie, maar als ik het goed begrijp is BHA dus een goedgekeurde anti-oxydant. Dus dat laatste is voldoende voor op de verpakking. Ja, je moet maar net weten wat de goedgekeurde conserveringsmiddelen zijn.
http://www.food-info.net/nl/e/e300-400.htm Hier en verder op die site vind je allerlei info over conserveringmiddelen en anti-oxydanten.
Door dazz
#336319
Jinxy schreef: Waarom half Kvv??
Met brok combineren is echt niet ideaal..
Het is de bedoeling dat dat straks niet meer zo is. Ik had begrepen dat je de hond langzaam moet laten wennen en vandaar dat ik nu halverwege zit.
Wat bedoel je met niet ideaal?
Door Truus
#336331
dazz schreef: Het is de bedoeling dat dat straks niet meer zo is. Ik had begrepen dat je de hond langzaam moet laten wennen en vandaar dat ik nu halverwege zit.
Wat bedoel je met niet ideaal?
Je kunt je hond in 1 keer over zetten op versvlees hoor. Desnoods de eerste keren met een beetje warm water overgieten en dan langzaam afbouwen.
Hier ook in 1 keer zonder problemen.
Door dazz
#336336
Truus schreef: Je kunt je hond in 1 keer over zetten op versvlees hoor. Desnoods de eerste keren met een beetje warm water overgieten en dan langzaam afbouwen.
Hier ook in 1 keer zonder problemen.
Oooh! Dan ga ik dat doen! ;D ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door