Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Janie2
#3362378
Gekookte kipkluifjes.. hoe zou dat in de maag extra gestimuleerd kunnen worden voor een veilig uitgeleide richting uitgang? :???:

Op de röntgen bij de da, twee stukjes van ongv 3 cm gevonden in de maag. De uiteindes opgegeten, de knokkeltjes, van twee kluifjes. :-\ advies was niks aan doen, zag er niet scherp uit. Goed in de gaten houden.

Met dank aan een gedumpte portie bami met afgekluifde kipkluifjes in de bosjes.

Zouden enzymen of een lepeltje azijn kunnen helpen?
Gebruikersavatar
Door pike
#3362385
Hmm wat was de aanleiding voor de rontgenfoto? De wetenschap dat het verhitte bot was opgegeten?
Ik zou het ook goed in de gaten houden, misschien een “inpakker” geven. Ik weet eigenlijk niet wat daar goed voor is, ontbijtkoek of zo, even de zoekfunctie gebruiken hier.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3362393
Het ligt natuurlijk ook een beetje aan het formaat van je hond.
Bij een ukkie is 3 centimeter best veel, maar bij een grotere hond snap ik het afwachten wel

Als je een 'inpakker' overweegt zou ik kiezen voor watten, ontbijtkoek verteert namelijk nog sneller als bot, dus zal niks inpakken
Watten verteren niet en zullen misschien hun werk doen

Als je wel voor ontbijtkoek kiest let er dan op dat je geen suikervrije versie geeft ivm toegevoegde xyilitol....levensgevaarlijk voor honden
Door src_esther
#3362401
Toen mijn Ko iets doorgeslikt had dat hij bij nader inzien geen goed idee vond, wilde hij gras, gras, gras en nog meer gras eten. Ik heb hem er bij geholpen door het voor hem te plukken, hij was overigens wel kieskeurig qua grassoort. ::) :P De volgende dag poepte hij graspakketjes waarin ik bij hard knijpen scherpe stukjes kon voelen. Ik heb niet onderzocht wat het was, maar was heel blij met zijn instinct.
Maar gras voeren als de hond daarin geen interesse heeft, lijkt me lastig.
Door Lizzy
#3362403
Naar mijn beleving komt dit er gewoon wel uit. Maar je kunt wel helpen door pens te geven. Wel pens in stukken, niet de gemalen handel. Maar pens is dus ook een mooie inpakker en stimuleert (door de gunstige bacterieen) de spijsvertering.

Je kunt een extra inpakker geven maar ik denk dat je daar nu al vrij laat mee bent, maar kwaad kan het niet: watten. Moet je wel de katoenen wattenbolletjes hebben, absoluut NIET de synthetische meuk! Wattenbolletjes drenken in melk en aan je hond geven. Er staat een oud topic van Dory ergens, zij adviseert daar ook in hoeveel bolletjes je moet geven. Ik zoek het er even bij.
Door Janie2
#3362413
Dankjewel Lizzy!

Dat was gisteren rond het moment suprême een moeilijke overweging, wel of geen watten. Met naalden of glas zou ik dat direct doen.
Voorwerpen kunnen ook langer in de maag blijven, voor verdere vertering, en de rest van het eten passeert dan wel, dan zouden watten ook hun doel voorbij schieten was het idee van de arts? Het blijft een ellendige afweging.

Vannacht ieder uur de wekker gezet om hem in de gaten te houden. En dat in de gaten houden blijven we de aankomende dagen sowieso wel doen.. Temperatuur polsen, en zijn gedrag.

En dan komen er verhalen boven van honden die ziek worden en dan bij de operatie blijkt dat ze iets in hun buik hebben, stuk bal ofzo, dat de eigenaren dan kunnen herleiden naar weken geleden. :-X
Door Eef+Stippels
#3362415
Ik heb de indruk dat gekookt bot wel verteerd kan worden..
Bella heeft helaas al spareribs en een kippenpoot in de bosjes gevonden en van beide een gedeelte opgegeten voordat ik erbij kon komen. Ik heb daar niets van teruggevonden in haar ontlasting en ze is ook niet slecht te pas geweest.

Hier eten ze ook gras als er iets niet lekker is gevallen. Dat heeft ze toen ook niet gedaan.

Een bal is wel weer heel wat anders, dat verteert nooit.

Gaat vast goed :-*
Door Janie2
#3362416
Eef, dat hoop ik! Zo vaak dat het goed gaat. Vond zijn lamsribbetjes vroeger ook best hard/scherp. Het is ook echt kán, ipv altijd fout. Je zoekt naar geruststelling maar ja.. Het is gewoon wachten.

Ja, lekker hoor door die poep heen met een handschoentje bahbah, de eerste lichting van vandaag is gebakken :cool: . De welbekende poop patrol. Vanmiddag rond 15.00 is het 24 uur geleden, dus ik verwacht vanaf dan pas iets áls er iets niet verteerd is. Maar voor de zekerheid vannochtend al begonnen ;D . En dan de aankomende drie dagen maar voor de zekerheid.

Wij gaan voor een geweldig dierenartsvrij, rofovrij, narcosevrij 2019. Ik heb mijn buik helemaal vol van de ellende! Zowel van de katten als van de hond.
Door Janie2
#3362460
Ja joh niet normaal.
Jullie mogen ook wel eens klaar zijn inderdaad.
En zo poppen er nog een paar namen bij me naar boven.

Tot nu toe drollekes zonder scherpe ingrediënten, geen koorts en een fitte hond voor zover hij laat blijken.
Door Janie2
#3362498
Yess.
Nog niets! Geen klachten en niets in zijn ontlasting.
Dierenarts had het over drie dagen, maar dat dingen ook langer in de maag kunnen blijven terwijl de rest passeert.

Hoe lang denken jullie dat het opletten is?
Door Siberienne
#3362513
Over de tijd durf ik je niks te zeggen, maar al onze honden hebben wel eens iets dergelijks gesnaaid en het is er altijd weer uitgekomen ;)

Succes en hopelijk vind je snel wat.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door