Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door aht
#335737
Is het mogelijk dat onze Dina een voedselallergie heeft. Ze stond als pupje op Eukanuba brokken, daarna heeft de DA dit gewijzigd naar Hills Canine z/d ULTRA Allergen-Free omdat ze nogal wat jeuk had aan de oren en kleine rode puntjes op haar onderbuik (neen geen beestjes). Ondanks deze wijziging zijn enkel haar oren ok maar de kleine puntjes op haar buik zijn er nog. Een tweede wijziging bestond in het geven van Nutro kip en rijst. En nu een tweetal weken geleden is er nogmaals een wijziging doorgevoerd en moet ze Duck uitmuntend + aanvullend Purina zalm en rijst eten. Dina vindt eten helemaal niet lekker, alles wat we al gegeven hebben bekijkt ze en misschien als het goed meevalt zal ze de portie van 's morgens 's avonds opeten. Ondanks alle wijzigingen zien we niet echt veel verbetering (af en toe diarree, en jeuk op de buik en nu begint ze constant aan haar voetzolen te bijten). Wat doen we verkeerd. Is het misschien beter om haar enkel rauw vlees/vis te geven en de droge brokken achterwege te laten ? Kan dit van dag op dag gebeuren of moet het geleidelijk. Voor een pup van 10 maand vind ik haar minder speels dan haar leeftijdgenootjes (slaapt nogal veel tijdens de dag zowel binnen als buiten). Door het vele liggen krijgt ze ook eeltvorming. Tja vele vragen en hopelijk heeft iemand goede raad.
PS : de DA zou bij geen verbetering een allergietest willen uitvoeren daarom mijn dringende vraag om hulp aan jullie.
Door Lizzy
#335740
Zou het misschien een idee zijn om een eliminatie dieet te doen en haar Carnibest Eend & Rijst te geven? Hier meer over deze voeding: http://www.carnibest.nl/eend-rijst.htm

Op deze manier kun je een paar dingen uitsluiten: 1)graan allergie (brokken staan stijf van de graan en dus moet je naar mijn mening echt direct stoppen met Purina) en 2)een dierlijk eiwit allergie.

Ik zou deze voeding tenminste 6 tot 8 weken geven. En verder NIKS anders! Geen tussendoortjes. Geen korstjes brood. Geen koekjes of snoepjes voor de hond. Niks. Helemaal niks.
Door Ster
#335764
Vervelend joh! Mijn hond heeft een soortgelijk probleem. Het is alleen wel later begonnen en de plaats van jeuk iets anders, maar wel zo erg dat hij tot bloedens toe krabt en bijt. Ik ben hem net Duck gaan geven, maar ga bij geen verbetering Carnibest eend en rijst geven als eliminatietest. Dat moet alleen wel streng gebeuren, dus even goed op voorbereiden. Gelukkig heeft Boef geen problemen met eten. De beestjes zijn bij Boef ook al uitgesloten, hoewel niets is ooit zeker. Dat vele slapen herken ik. En weinig vrolijk is hij de laatste tijd. Bij mijn hond denk ik al sinds het begin aan hooikoorts. Zelf wacht ik nog even met allergietesten ed. Als Duck en Carnibest geen uitkomst bieden dan bezoek ik eerst een holistische dierenarts. Dit omdat mijn reguliere DA en de dermatoloog waar ik geweest ben zich niet echt raad lijken te weten met allergische problemen. Buiten dat heb ik weinig vertrouwen in de betrouwbaarheid van allergische tests, die is bij dieren dacht ik nog een heel stuk minder dan bij mensen. Allergieen zijn bij mijn weten psychosomatisch, wat zoveel wil zeggen als dat er geen eenvoudige oplossing voor is. Het vergt een totale aanpak waarbij rekening wordt gehouden met alle aspecten, dus ook het gedrag, de omgeving, verleden, eten, ziekten, enz. Een benadering die holistische artsen eigen is. Maar goed, ik worstel dus net als jij. :-\ Iig ben ik overtuigd dat goed voedsel noodzakelijk en een goed begin is, dus Carnibest lijkt me in jouw geval een juiste volgende stap en een goede manier om op voedselallergie te testen. Lijkt misschien nutteloos weer een ander dieet, maar aangezien Carnibest geen graan bevat toch echt wel heel zinnig. Sterkte iig!!
Door aht
#335855
Alvast bedankt voor jullie antwoorden maar heb een bijkomende vraag, kan ik Carnibest in België ook krijgen want op de website vind ik daarover geen informatie.
Door Laura2004
#336064
Lizzy schreef: Zou het misschien een idee zijn om een eliminatie dieet te doen en haar Carnibest Eend & Rijst te geven? Hier meer over deze voeding: http://www.carnibest.nl/eend-rijst.htm

Op deze manier kun je een paar dingen uitsluiten: 1)graan allergie (brokken staan stijf van de graan en dus moet je naar mijn mening echt direct stoppen met Purina) en 2)een dierlijk eiwit allergie.

Ik zou deze voeding tenminste 6 tot 8 weken geven. En verder NIKS anders! Geen tussendoortjes. Geen korstjes brood. Geen koekjes of snoepjes voor de hond. Niks. Helemaal niks.
Maar er zit wel rijst in en dat is toch ook een soort graan of heb ik dat verkeerd? Ik wil met Ziggy nl. ook zo'n eliminatie dieet doen, maar ik twijfel dus omdat er rijst in zit en dat krijgt ze nu juist niet, omdat ik bang ben dat ze daar slecht op reageert.
Door Mevroi Kruim
#336104
Rijst is idd ook graan, maar het bevat geen gluten en dat is waar de meeste honden (en soms ook mensen) slecht op reageren. Tarwe zit er vol mee, het is het spulletje dat maakt dat brood van tarwemeel rijst en ook gerezen blijft tijdens het bakken.
Door Timmy
#336127
Kruimel schreef: Rijst is idd ook graan, maar het bevat geen gluten en dat is waar de meeste honden (en soms ook mensen) slecht op reageren. Tarwe zit er vol mee, het is het spulletje dat maakt dat brood van tarwemeel rijst en ook gerezen blijft tijdens het bakken.
Ahum, de gist maakt dat het rijst, de gluten zorgen dat de boel bij elkaar blijft. Vergelijk het maar met een muurtje bouwen: gluten zijn dan de cement die het bouwwerk bij elkaar houden.

Gr.
Linda
Door Timmy
#336199
Kruimel schreef: Ja, dat bedoelde ik toch ook ::) zonder gluten kun je er gist ingooien tot je een ons weegt maar rijzen ho maar.
Dat is niet waar. Zonder gluten rijst het best. Ik heb jaren glutenvrij gebakken en alle spullen rezen prima. Het krijgt alleen een sponzige structuur, omdat normaliter de gluten de boel bij mekaar houden. En (als ik eerlijk moet zijn) het is meestal niet lekker.

Gr.
Linda
Door Timmy
#336482
Kruimel schreef: Dan kun je beter bakken dan ik, ik heb het ook wel geprobeerd en rijzen ho maar. Dus maar weer met tarwemeel.
Maar waarom zou je glutenvrij bakken als dat niet nodig is? Was daar een reden voor? Ik neem tenminste aan dat 't medisch gezien (coeliakie) niet noodzakelijk was als je terug kon schakelen naar tarwemeel...

Gr.
Linda
Laatst gewijzigd door Timmy op zo 19 jun 2005, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#336507
Timmy schreef: Maar waarom zou je glutenvrij bakken als dat niet nodig is? Was daar een reden voor? Ik neem tenminste aan dat 't medisch gezien (coeliakie) niet noodzakelijk was als je terug kon schakelen naar tarwemeel...

Gr.
Linda
Klopt, het was nieuwsgierigheid. Ik wilde eens zien of je van rijstemeel met roggemeel bv iets broodachtigs kon maken. Niet dus, althans ik niet. Ik heb jarenlang zelf brood gebakken en was soms driftig aan het experimenteren. En dan loopt er wel es iets mis ;D
De sport was met zo min mogelijk gist en lage temperaturen, dus lange rijstijden (heel wat anders dan reistijden ;D) een mooi niet zuurdesemachtig brood te fabrieken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door