Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Suzanne
#3359916
koekje schreef:Ja, dat snap ik niet. Als je je pan met stekker binnen hebt staan en er komt kortsluiting, brandt de boel binnen toch ook net zo goed af als je er niet bent? Dan maar buiten in de schuur. Liever de schuur tot houtskool dan het huis.

Sorry, verder geen tips over merken pannen met stekkers.
;-)
Je bent thuis, in huis dus je hebt het eerder in de gaten als er in de keuken iets misgaat. Als het in de schuur gebeurt kan het mis zijn voordat je het door hebt.

En als je pech hebt slaat het over naar andere schuren of je huis... kortom: niets aan hebben wat uit kan als je weg bent of gaat slapen. Als je dingen in de schuur zet kan je verzekering zelfs uitkering weigeren. En het is en blijft gewoon link... van een schuur slaat een brand makkelijk over naar andere schuren of woonhuizen.

Suzanne
Gebruikersavatar
Door Laika
#3359917
Ik zou het ook eng vinden om zo'n pan in de schuur te laten staan.
Ging het bone broth maken in de hooimadam niet helemaal naar wens? Anders zou je iets vergelijkbaars in de schuur kunnen zetten.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3359919
Suzanne schreef:;-)
Je bent thuis, in huis dus je hebt het eerder in de gaten als er in de keuken iets misgaat. Als het in de schuur gebeurt kan het mis zijn voordat je het door hebt.

En als je pech hebt slaat het over naar andere schuren of je huis... kortom: niets aan hebben wat uit kan als je weg bent of gaat slapen. Als je dingen in de schuur zet kan je verzekering zelfs uitkering weigeren. En het is en blijft gewoon link... van een schuur slaat een brand makkelijk over naar andere schuren of woonhuizen.

Suzanne
Nee, Koekje zei "als je niet thuis bent". En ik voeg daaraan toe: als je slaapt.

Maar daar hebben ze rookmelders voor uitgevonden en die kun je ook in de schuur hangen. Bovendien zal vanuit een schuur, die meestal vrijstaand is, de brand juist niet sneller overslaan naar woonhuizen, terwijl dat wel gebeurd als er in je keuken brand uitbreekt.

Elk huis en elke schuur staat vol met elektrische apparaten. En als je koelkast en vriezer aanblijven als je er niet bent, dan is het wat mij betreft beroepsdeformatie om over andere apparaten wel moeilijk te gaan doen.
Door Lizzy
#3359920
Oh wow, wij zijn dan echt wel doodeng bezig zeg :o :o :o ! Onze wasmachine staat in de schuur, onze droger staat in de schuur, onze voedsel droger staat in de schuur, onze slow cooker komt in de schuur :o

Je hebt schuren en schuren. Die van ons ga je niet in wonen want dat is zo ongezellig.... Maar het kan wel. Alles is geïsoleerd en elektriciteit is aangelegd door een vakman. En verder staat de schuur een metertje of 6 van ons huis. Liever daar fik dan fik in mijn huis/keuken.

Oh. En ja, er hangt ook een brand en hittemelder. En er staat ook een brandblusser.
Door Suzanne
#3359921
Tsja.. ik vind het link. Je zou de eerste en de laatste niet zijn waar het gruwelijk mis gaat. Dat het tot nu toe goed gaat is fantastisch en ik hoop dat je nooit 'smorgens wakker wordt en de boel in lichterlaaie vindt... of als je thuiskomt afgebrand, schuur en huis en dieren en al. Ook daarin zou je namelijk de eerste en de laatste niet zijn ;-((

Doe ermee wat je wilt, vergeet de rest.

Suzanne
Door Lizzy
#3359922
Waar gaat het je nou om Suzanne, om een apparaat aan te laten staan (in huis in je schuur maakt niet uit waar) als je naar bed gaat of weg gaat of gaat het je nou om een apparaat uberhaupt in de schuur te zetten?

Want dat eerste: Ja, eens. Dat tweede: waarom zou je in in de schuur meer kans hebben op kortsluiting of brand dan in huis? Wat maakt de schuur bijzonder?
Gebruikersavatar
Door chery
#3359923
Grappig.
Ik ben me ook aan het oriënteren.
En die van mij komt ook in de schuur, die op dit moment geïsoleerd wordt.
Ik denk aan de grote Russel en Hobbs.
Omdat die een timer heeft.
Door fransbulletje
#3359944
Mijn slowcooker staat in de keuken op het aanrecht en staat 's nachts gewoon aan.
Ik zet mijn koelkast en diepvriezer snachts ook niet uit.
Heb speciaal een slowcooker gekocht omdat deze veilig zijn om aan te laten staan, net als je koelkast en diepvriezer.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3359945
je hebt tegenwoordig ook van die multicookers, fast en slowcooker ineen. Heeft iemand zo eentje , lijkt me ook wel interessant :g:

En verder goh ja ik ben geen fan van veel dingen aan laten staan. Als elektrotechneut dan :biggrin2:. Er zouden genoeg beveiligingen op moeten zitten dat wel maar ja...(overigens zijn niet alle apparaten met elkaar te vergelijken, sommige vormen hoger risico dan anderen ;) ) Maar heel eerlijk, de accu in je afstandbediening of ander apparaat kan ook ontploffen als je niet thuis bent ......(geen grapje) oja ook als je wel thuis bent uiteraard.

En je hebt een schuur en een schuur natuurlijk. Jouw schuur had net zo goed de bijkeuken van het huis kunnen zijn als ik hem zo hoor, daar zie ik geen extra problemen mee. Maar je hebt ook schuren ala schuren :biggrin2: ;)
Afbeelding
zou ik niet doen dan :P
Door Anne in Zweden
#3359948
Ik snap best dat Suzanne vanuit haar werk beredeneerd heel voorzichtig is als het om elektriciteit gaat. Ze zal best hele nare dingen tegenkomen als gevolg van brand door kortsluiting. Het punt is alleen: we hebben tegenwoordig zo verschrikkelijk veel elektrische apparaten in (en om!) het huis dat het overdreven lijkt om van een slowcooker in de schuur een probleem te maken. Veel branden ontstaan door heel andere dingen, waarschijnlijk; ik kan me bijv. van iemand van BP nog herinneren dat er bijna brand ontstond door een smartphone die lag te laden aan een piratenstekker.

Overal waar elektriciteit is, bestaat gevaar voor brand. Persoonlijk zou ik ook liever brand in de schuur hebben dan in huis, zeker als ik niet thuis ben (en de honden wel in huis liggen te slapen).
Door Suzanne
#3359949
Uit nieuwsgierigheid.. hoelang denk je dat het duurt voor een brand in een schuur, die laten we ze zeggen op 15-20 meter van je huis staat... overslaat op het huis zelf?
Denk je echt dat dan alleen je eigen schuur afbrand?

Ik trek nog net niet de stekker uit wasmachine e.d. maar het staat wel uit. Niets laat op in de nacht of als ik er overdag niet ben. In de schuur staat geen enkel apparaat ook al hebben we er stroom.

Iedereen moet doen waar hij zich lekker bij voelt maar wees je bewust van de risico's. Als er brand is in je schuur overdag als je niet thuis bent mag je je handen dichtknijpen als het bij alleen jouw schuur blijft. Een brand zit zo ook in je huis en ja, daar waren je dieren toch veilig?

Ik blijf bij mijn advies: niet doen! Maar, nogmaals; doe wat je denkt dat goed is.

Suzanne
Door Anne in Zweden
#3359950
Suzanne schreef:Uit nieuwsgierigheid.. hoelang denk je dat het duurt voor een brand in een schuur, die laten we ze zeggen op 15-20 meter van je huis staat... overslaat op het huis zelf?
Denk je echt dat dan alleen je eigen schuur afbrand?

Ik trek nog net niet de stekker uit wasmachine e.d. maar het staat wel uit. Niets laat op in de nacht of als ik er overdag niet ben. In de schuur staat geen enkel apparaat ook al hebben we er stroom.

Iedereen moet doen waar hij zich lekker bij voelt maar wees je bewust van de risico's. Als er brand is in je schuur overdag als je niet thuis bent mag je je handen dichtknijpen als het bij alleen jouw schuur blijft. Een brand zit zo ook in je huis en ja, daar waren je dieren toch veilig?

Ik blijf bij mijn advies: niet doen! Maar, nogmaals; doe wat je denkt dat goed is.

Suzanne
Nee, maar ik denk wel dat er iets meer tijd is om de honden en katten in veiligheid te brengen dan wanneer de brand direct in huis ontstaat. Nou moet ik erbij zeggen dat ik thuis werk en dus 24 uur per dag in de buurt ben, dus mijn situatie is niet vergelijkbaar met die van de meeste mensen.

Maar even een algemene vraag, uit oprechte nieuwgierigheid/onwetendheid: maakt het qua kortsluiting iets uit of een apparaat echt aanstaat, of dat alleen de stekker in het stopcontact zit terwijl het apparaat uit is?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3359951
Heb je het dan liever in huis? Dan is het toch nóg erger?
Het enige verschil is als je wel thuis en wakker bent, maar dan nog. Brand gaat zo snel, zelfs als je in de buurt bent, kan je alleen maar maken dat je wegkomt. En dan is de schuur dus ook beter dan echt in huis.
Door Greece
#3359952
Tsja, je kan ook kortsluiting krijgen in de koelkast of vriezer en die staan ook altijd aan. Slaat wel de aardlekschakelaar uit.
Door Lizzy
#3359958
Suzanne schreef:Uit nieuwsgierigheid.. hoelang denk je dat het duurt voor een brand in een schuur, die laten we ze zeggen op 15-20 meter van je huis staat... overslaat op het huis zelf?
Denk je echt dat dan alleen je eigen schuur afbrand?

Ik trek nog net niet de stekker uit wasmachine e.d. maar het staat wel uit. Niets laat op in de nacht of als ik er overdag niet ben. In de schuur staat geen enkel apparaat ook al hebben we er stroom.

Iedereen moet doen waar hij zich lekker bij voelt maar wees je bewust van de risico's. Als er brand is in je schuur overdag als je niet thuis bent mag je je handen dichtknijpen als het bij alleen jouw schuur blijft. Een brand zit zo ook in je huis en ja, daar waren je dieren toch veilig?

Ik blijf bij mijn advies: niet doen! Maar, nogmaals; doe wat je denkt dat goed is.

Suzanne
Even uit nieuwsgierigheid: waar heb jij gelezen dat ik de slow cooker in de schuur aan zet als ik van huis ga? Dat ding gaat in de schuur omdat ik geen trek heb als ras echte vegetariër in de meur lucht te zitten van bone broth. Om die reden staat ook mijn voedseldroger daar. Maar nergens staat dat ik die apparaten aan zet en ga werken of weg ga. Dus je maakt een heel verhaal van iets dat helemaal niet aan de orde is. Verder hangt er een koei van een brandmelder in de schuur. Die hoor ik echt wel hoor, als ik binnen ben. Sterker nog, die horen ze 6 huizen verderop ook.

Maar even voor mijn nieuwsgierigheid: zet je je koelkast 's nachts ook uit? En je CV of boiler?

En nee, ik waan me in huis helemaal niet veilig en mijn huisdieren al helemaal niet want die zijn nog wel eens thuis als ik van huis ben. Ik heb namelijk niet alleen met mijn eigen huis en de veiligheid van apparaten te maken: ook met dat van de buren. Waarvan ik geen idee heb wat die uit zitten te vreten. Even voor mijn nieuwsgierigheid maar vraag jij je buren ook of zij hun router uit willen zetten als ze van huis gaan? Of hun wasdroger? Een ongeluk zit in een klein hoekje, dus jij kunt nog zo voorzichtig zijn, als de buren een wasdroger hebben en de condensator of pluizenfilter niet regelmatig schoonmaken of een router hebben die in een stoffig hoekje staat en die dingen gaan in de hens: kun jij je heel veilig hebben gevoeld met al je maatregelen, maar de kans dat jouw huis ook de fik in gaat, inclusief je huisdieren behoort zo maar tot de mogelijkheden, helaas.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door