Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3359436
Mijn kleine Jakkie van ruim 13 heeft teelbalkanker en nu wordt hij dus binnenkort gecastreerd. Ik wil hem liever niet rond laten lopen met zo'n plastic toeter om zijn nek en vraag me af of een comfy cone bruikbaar is in dit geval, of dat hij er dan toch nog bij kan. Heeft iemand er misschien ervaring mee? zijn er mogelijk nog anderssoortige kragen?
#3359438
Comfy cone is in ieder geval een hele verbetering tov een plastic kraag, omdat de cone niet zo rigide rond is. En hij doet zijn werk goed. Het is ook lekkerder slapen, had ik de indruk bij Lupi destijds (mocht ook niet aan d'r achterwerk komen ivm huidproblemen).

Nog fijner vond ik de opblaasbare hondenkraag (bijv. https://petsplace.nl/petcare-opblaasbar ... 0-pps.html ), dan hebben ze gewoon vrij zicht alle kanten op en ze stoten nergens tegenaan. Alleen, als je hond erg flexibel is, lukt het soms om in het staartgebied nog te likken (onze Lupi probeerde dat soms; was wel vrij lastig en ze hield het ook niet lang vol, maar in principe kon het dus wel). Maar goed, Lupi was 2, die kon je nog in een luciferdoosje opvouwen; ik vermoed dat een hond van 13 niet meer zo acrobatisch is.

Succes met de castratie! Is het een agressieve vorm van kanker? Want onze Max heeft ook al paar jaar teelbalkanker in 1 bal, die harder en groter is dan de andere. Omdat de (homeopathisch) da zei dat teelbalkanker veel voorkomt, niet heel agressief is en meestal langzaam verloopt (omdat het om oudere honden gaat meestal), achtte ze een operatie niet nodig. Ik heb toen druppels meegekregen, en zolang ik die gaf is de bal niet groter geworden. Wegens verhuizing naar Zweden heb ik al meer dan een jaar geen druppels meer voor hem, maar hij krijgt CBD en kurkuma en Chinese kruiden (voor gewrichtsklachten en ouderdom), en ik merk weinig verschil aan de bal in kwestie. Max is 14,5 nu en galoppeert nog gewoon over de velden. Moet ik er wel bij zeggen dat hij ivm zijn nierwaarden ook niet voor een operatie in aanmerking komt, maar zoals hij nu is, zou ik een op ook niet nodig vinden.

Hoe dan ook, succes!
#3359442
Hier reageren alle reuen super op de Comfy Cone
De 2 oudste na de castratie, en onze jongste met een mega hotspot
Zelfs hersenwerkjes werden er mee gedaan, en leken totaal geen hinder te hebben van dat ding, want als ze ergens langs liepen bewoog het makkelijk mee

Onze Rox vond de comfy cone helemaal niets, en ging zitten en bewoog niet meer ::)
Die had idd zo'n opblaasbare kraag, maar bij een castratie ga je daar niet genoeg aan hebben denk ik, want dan kunnen ze nog op vrij veel plekken komen om te likken/nibbelen
#3359452
Ik vind een comfy cone geweldig en tot nu toe heb ik nog geen problemen ondervonden dat ze ergens bij konden. Nou heb ik ook wel heel makkelijke honden hoor. Ik heb ook ooit een hond gehad (onze Brutus), die had aan zo'n grote plastic kap nog niet genoeg. Elke hechting moest eruit. Daar moesten we zelfs een rand aan plakken. Maar de meisjes hier doen nooit moeilijk. Onze Linga is een tijd geleden aan haar achterste geopereerd en ze kon daar met een comfy cone niet bij (ze deed ook niet echt moeite, dat zeg ik er wel bij). Heb je een redelijk normale hond omtrent dit soort dingen: ging ik voor de cone.

Heel veel beterschap voor je mannetje :-* . Is het een kwestie van weghalen en klaar?
#3359469
Hier ook comfy cones, wil niks anders meer, ondanks dat ze zich in het begin verschrikkelijk aanstellen en opzettelijk van alles van de salontafel afvegen ermee ( dat doet vooral Fozzy) maar hij kan er echt alles mee hoor.

De opplaasbare band, zelfs mijn newfies kunnen daarmee nog best op veel plekken erbij waaronder hun ballen.

Succes en beterschap!
#3359472
Bedankt voor alle reacties. Of Jakkie gemakkelijk is? Nou eerlijk gezegd ik heb geen idee. Hij heeft nog nooit iets gehad. Met uitzondering van zijn veels te hoge leverwaardes waar hij nu al jaren flierefluitend en symptoomloos mee door het leven gaat (de laatste echo die ik heb laten doen, een jaar geleden ongeveer, wees volgens de radioloog duidelijk in de richting van chronische hepatitis). Maar de comfy cone lijkt dus wel geschikt, dan ga ik die aanschaffen. Hij is wel, ondanks zijn leeftijd, nog steeds behoorlijk flexibel hoor. Daar mankeert het niet aan. Maar hij is te klein om wat van de salontafel te vegen :cool:
Lizzy schreef: Is het een kwestie van weghalen en klaar?
In principe, ja. Narcose met zijn slechte lever is echter geen goed plan dus het gaat onder locale verdoving. Maar het kankerballetje wil ik gewoon kwijt. Het groeit. Vroeger of later gaat het uitzaaien. Ik ga er niet op wachten of dat wel of niet nog gebeurt in zijn leven. Als het gebeurt is het te laat. Je kan het niet zien aankomen. Ik blijf erbij als het gebeurt.

Hij krijgt al CBD-olie en Curcuma.
#3359491
Siberienne schreef:MOcht het met de comfy cone niet lukken; Ik had mijn meneren bij de castratie een medical pet shirt aan. Ging ook prima
Echt? Gaan ze dan niet zitten wroeten? Pike zou dat wel gedaan hebben in elk geval, die had er wel raad mee geweten ::)
Maar het lijkt me toch niet prettig om iets tussen je achterpoten door te hebben lopen als ze daar net hebben zitten snijden :-\
Maar het lijkt me voor de hond wel gemakkelijker, als hij er geen last van heeft tenminste.
#3359492
pike schreef:Echt? Gaan ze dan niet zitten wroeten? Pike zou dat wel gedaan hebben in elk geval, die had er wel raad mee geweten ::)
Maar het lijkt me toch niet prettig om iets tussen je achterpoten door te hebben lopen als ze daar net hebben zitten snijden :-\
Maar het lijkt me voor de hond wel gemakkelijker, als hij er geen last van heeft tenminste.

Ze zijn er keurig afgebleven. En het waren ook maar klein sneetjes. Ik geloof dat ik 1 dag pijnstilling heb gegeven en toen niks meer.
Nou hadden ze vooraf chemische castratie en dus maar hele kleine ballen ;) dat scheelt wel. Maar ze hadden er nauwelijks last van.
#3359493
Xavi had ook een medical petshirt na zijn castratie.
Ze zitten juist erg ruim en komen niet tegen de wond aan oid.
Nadeel is dat je er wel op moet blijven letten want als een hond flink zn best doet zou ie er bij kunnen.
Maar lijkt me dat je een hond met een comfy cane om ook in de gaten houdt niet alleen laat.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door