Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door labranwk
#33302
Nick is een labrador van 1,5 jaar en rond de 25kg. Dit is wat ik haar voer (gemiddeld, want ik doe niet altijd hetzelfde).

Maandag;
2á3 schijven Rodi compleet
250gr. kippennekken

Dinsdag:
2á3 schijven Rodicompleet
250gr. konijn

Woensdag:
2á3 schijven Rodi compleet
250gr. lamsvlees (rib)

Donderdag:
2á3 schijven Rodi compleet
250gr. orgaanvlees (maag, darm, hart)

Vrijdag:
2á3 schijven Rodi compleet
250gr. pens

Zaterdag:
2á3 schijven Rodi Compleet
koeienheupkop met vlees

Zondag:
2á3 schijven Rodicompleet
250gr. Rood rundvlees

Op al deze dagen vul ik verschillend aan met; tomaat, mandarijn, komkommer, andijvie, sperziebonen, doperwten, banaan, brood, ei, sla, witlof, sinaasappel, appel en wortel. Eigenlijk wat we zelf eten die dag (alleen dan over het algemeen rauw. Ik kook wel de sperziebonen, anders lust ze ze niet, evenals de wortel)
Door Lizzy
#33315
Goh, volgens mij heeft Nick helemaal niets te klagen zeg! Dit ziet er goed uit zeg! Wat voor Rodi compleet geef je? Want Rodi bevat veel orgaanvlees, dus op zich zou je het orgaanvlees best kunnen vervangen door bijv. vis (tis maar een tip - geen op of aanmerking!).

Groetjes, Lizzy
Door labranwk
#33444
Ik neem altijd rund en groente. Het is voor mij vrij lastig om aan goed rundvlees te komen (of het moet echt voor menselijke consumptie zijn, maar dat gaat mijn budget vaak te boven, helaas).
Vis vind ik een beetje eng, want is dat niet gevaarlijk met graten enzo? Ik bedoel, je hebt altijd, zelfs bij gefileerde vis, nog wel een achterblijvend graatje...

Ik wil nog niet 100% barfen omdat ik naar mijn idee nog niet ervaren genoeg ben, en geef daarom iedere dag fifty-fifty (compleet en barf). Wie weet in de toekomst helemaal, maar nu gaat het best goed zo, volgens mij!

Ow ja wat ik nog vergat; ze krijgt altijd nog een scheutje olijf of zonnebloemolie door haar eten (krijgt ze een mooie zachte en glanzende vacht van!)
Door Lizzy
#33457
[quote="labranwk"]
Ik neem altijd rund en groente. Het is voor mij vrij lastig om aan goed rundvlees te komen (of het moet echt voor menselijke consumptie zijn, maar dat gaat mijn budget vaak te boven, helaas).
Vis vind ik een beetje eng, want is dat niet gevaarlijk met graten enzo? Ik bedoel, je hebt altijd, zelfs bij gefileerde vis, nog wel een achterblijvend graatje...

Ik wil nog niet 100% barfen omdat ik naar mijn idee nog niet ervaren genoeg ben, en geef daarom iedere dag fifty-fifty (compleet en barf). Wie weet in de toekomst helemaal, maar nu gaat het best goed zo, volgens mij!

Ow ja wat ik nog vergat; ze krijgt altijd nog een scheutje olijf of zonnebloemolie door haar eten (krijgt ze een mooie zachte en glanzende vacht van!)
[/quote]Misschien is het een idee-tje om op zoek te gaan naar een zelfslachtende boer (zoals we dat wel eens noemen). Vaak kun je van hem wel wat leuke stukjes rundvlees voor weinig scoren. En, wat je ook zou kunnen proberen is om aan snijdsels te komen, bij de slager. Dat is het "afval" wat naar de kroketten-fabriek gaat. Vaak kun je dat (zeker wanneer er lekker wat vet aan zit - en da's goed voor de hond) redelijk goedkoop scoren.

Vis eng? Nou, ik vind zelf sardientjes helemaal niet eng. Ik heb er namelijk eerst eentje helemaal open gemaakt en bestudeerd en de graatjes zijn echt onwijs, hartstikke zacht! Sindsdien geef ik die probleemloos! Echt waar! Ik geef tegenwoordig ook makreel heel. En ansjovis. Andere vissen geef ik zelf ook niet heel, maar je kunt echt van me aannemen dat sardientjes echt ongevaarlijk zijn! Die graatjes stellen echt niets voor. En de kop vinden ze het lekkerst :-X ;D.

Nou, volgens mij doe je het ook hartstikke goed zo! En volgens mij heb je het absoluut in je vingers om een keer helemaal de switch te maken! Maar goed, zo gaat het lekker!

Als ik je 1 tip mag geven: ik zou zelf de zonnebloemolie vervangen door lijnzaadolie (reformwinkel) of vis/zalmolie. De reden daarvoor is dat er in rauwe/verse voeding al meer dan genoeg omega 6 vetzuren zitten. In zonnebloemolie zit dus omega 6. En, in de voeding van de hond (en mens) is een tekort aan omega 3 vetzuren. En omega 3 zit in visolie en lijnzaadolie. Lijnzaadolie en vis of zalmolie zijn ook heel goed voor de vacht, maar ook voor de gewrichten enzo.

Oh, en volgens mij mag je wel 1 of 2 maal per week een rauw eitje aan het menu toevoegen. Vinden ze heerlijk! Met schil en al geven (bijvoorkeur buiten, want ze maken er een zooitje van).

Groetjes, Lizzy
Door Lupa
#33463
Lizzy hoe kan ik mijn honden leren om de shaal op te eten?
Door Lizzy
#33475
[quote="Lupa"]
Lizzy hoe kan ik mijn honden leren om de shaal op te eten?
[/quote]Ehhhh. Geen idee! Ik geef de honden hun ei buiten. Ze nemen het ei in de bek en laten het op de stenen vallen. Whoofer eet de schalen op. Pinkel eet de schalen niet op. Brutus eet zijn eierschaal EN die van Pinkel op! Ik denk dus niet dat je het aan kunt leren!
Door Lupa
#33483
ik heb het geprobert mar de flatcoated neem het in de bek een ze kijkt me aan van"en nu?"en dan leg ze het weer vorzichtig op de grond.
Nou ja gewoon een handje helpen dus.
Door Lizzy
#33503
[quote="Lupa"]
ik heb het geprobert mar de flatcoated neem het in de bek een ze kijkt me aan van"en nu?"en dan leg ze het weer vorzichtig op de grond.
Nou ja gewoon een handje helpen dus.
[/quote]Oh! Gewoon een uurtje mee laten rommelen! Dan leren ze het vanzelf. Het duurde bij Pinkel ook vrij lang voordat ze door had dat ze het ei moest laten stuiteren! Eerst heeft zij er een uur mee rond gelopen. Toen besloten er twee kleine gaatjes in te bijten en leeg te lebberen en nu laat ze het ei acuut vallen. Op de een of andere manier komt niet bij iedere hond onmiddellijk dat oer-instinct boven als het om eieren gaat. Sommige zijn een beetje sloom ;D!

Groetjes, Lizzy
Door Jolly
#33510
Moet bij Chasey uitkijken, want hij heeft (zoals de term in de kynologi mooi heet) een harde bek.

Dus hij pakt vast en krak kapot. Hij pikt ze zelf als het kan nog onder de kip vdandaan :o
Door Lupa
#33515
eveb alweer of topic, mijn honden apporteren ze, ze jatten ze uit de eende nesten en brengen ze naar me toe9niet vaak hoor) en dan moet ik met hun hulp opzoek gaan naar de nest om ze terug te lkeggen.
Maar ik zal ze gewoon laten pruttelen er mee, ik ben beniuwd
Door Janet
#33557
Hoi Labrawnk,
Je kunt, naast sardientjes, ook verse ingevroren ansjovisjes geven. Die zijn ter grootte van een sprot of nog kleiner, echt minidingetjes.
Het geitenvlees (met rib) die je vandaag hebt gezien, is niet zo duur hier: 1,25 per kilo (inflatie >:(, het was 1,00, maar dat kan ook aan de kerst liggen, of aan het offerfeest). Het is goed vlees, geschikt voor menselijke consumptie (ik heb het zelf ook wel eens gegeten en het is niet eens vies) en niet duur.
Voor rundvlees is het gewoon wachten op aanbiedingen bij de slager en flink inslaan. Soms hebben ze ook paardenvlees in de aanbieding. Dat geef ik ook wel eens en het gaat er hier ook probleemloos in.
Laatst gewijzigd door Janet op di 23 dec 2003, 01:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door labranwk
#33566
[quote="Janet"]
Hoi Labrawnk,
Je kunt, naast sardientjes, ook verse ingevroren ansjovisjes geven. Die zijn ter grootte van een sprot of nog kleiner, echt minidingetjes.
Het geitenvlees (met rib) die je vandaag hebt gezien, is niet zo duur hier: 1,25 per kilo (inflatie >:(, het was 1,00, maar dat kan ook aan de kerst liggen, of aan het offerfeest). Het is goed vlees, geschikt voor menselijke consumptie (ik heb het zelf ook wel eens gegeten en het is niet eens vies) en niet duur.
Voor rundvlees is het gewoon wachten op aanbiedingen bij de slager en flink inslaan. Soms hebben ze ook paardenvlees in de aanbieding. Dat geef ik ook wel eens en het gaat er hier ook probleemloos in.
[/quote] hmmm als ik door mn voorraad konijn/rib enz heen ben, zal ik toch eens naar jouw slager gaan ;D
Door labranwk
#33567
[quote="Lupa"]
Lizzy hoe kan ik mijn honden leren om de shaal op te eten?
[/quote] Sorry dat ik reageer op een vraag die je aan lizzy stelt, maar k heb n antwoord... ;)
De reden dat honden (soms) geen schillen eten, is omdat ze dan al genoeg kalk binnen hebben. Nick eet het soms niet op en de andere keer vraagt ze er in de keuken om... Sommige dingen moet je de natuur nog zelf laten regelenvind ik :) ;)
Door Janet
#33618
[quote="labranwk"]hmmm als ik door mn voorraad konijn/rib enz heen ben, zal ik toch eens naar jouw slager gaan ;D
[/quote]Gezellie. Kom ff een bakkie doen (als ik thuis ben) ;D.

Nog even in reactie op de eierschaal... als je het laat gaan, kan het een tijdje duren voor hondlief dat ding opeet, je kunt het ook aanleren. Ik was benieuwd wat Kali allemaal weg kreeg, dus ik heb geëxpirimenteerd met radijs (ging ze mee knikkeren), bloemkool (vind ze zalig) én eierschaal (eet ze een paar stukjes van, daarna heeft ze genoeg; het ei zelf is lekkerder). Tja, een lekker bot vind ze véél interessanter (wat ze gelijk heeft ;D).
Door Lizzy
#33890
[quote="labranwk"]
[quote="Lupa"]
Lizzy hoe kan ik mijn honden leren om de shaal op te eten?
[/quote] Sorry dat ik reageer op een vraag die je aan lizzy stelt, maar k heb n antwoord... ;)
De reden dat honden (soms) geen schillen eten, is omdat ze dan al genoeg kalk binnen hebben. Nick eet het soms niet op en de andere keer vraagt ze er in de keuken om... Sommige dingen moet je de natuur nog zelf laten regelenvind ik :) ;)
[/quote]Is dit zo joh? Jeetje, nooit eerder gehoord! Wel gek dat Brutus zoveel meer behoefte heeft aan kalk terwijl hij (relatief gezien) evenveel bot krijgt als de meisjes... Misschien dat Brutie een uitzondering vormt. Hij is gewoon ook zeer hebberig ;D. Maar, ik laat ze inderaad wel lekker hun gang gaan hoor!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door