Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3345
Even door Lizzy, maar dit is van Roger :

Ik heb eigenlijk niet echt een menu meer in de zin van zoals ik hem vroeger had waarin ik drie weken op voorhand uitschreef wat ik ging voeren en waarin precies de hoeveelheid stond aangegeven.

Ik heb een heel gamma aan mogelijkheden qua vlees ed.

Van paard heb ik spiervlees, spier en orgaan heb ik van runderen, van schapen heb ik spiervlees, orgaan en bot  

Verder heb ik komplete konijnenkarkassen (behalve de poten) met alle organen en nogal wat vlees , hele parelhoenderkarkassen en vleugels,soms komplete schapekoppen en poten, en hele kippen of kippedelen.
Soms ook kalkoennekken.

Vanaf augustus heb ik waarschijnlijk ook terug reekarkassen.
In het jachtseizoen komen daar nog hazekarkassen en fazantenkarkassen bij.

Ik wissel zoveel mogelijk af.

Spiervlees en orgaan verpak ik in pakjes van ongeveer 700 gram en das normaal een dagportie voor twee honden.  

4 dagen per week krijgen ze bot na die vlees of orgaanmaaltijd.
Het zijn  niet echt kale botten, vb. konijnenkarkas zit kop met alle organen , hart, lever longen en nieren nog aan.

Een dag per week een heel groot stuk pens dat ze zelf scheuren en dan  geen bot, soms wat pensinhoud erbij.

gf mix maak ik niet meer zo constant als vroeger, misschien nog 2 X per week, de andere keren  doe ik regelmatig kiemen van alfalfa, zonnebloemen, fenegriek, tarwe, radijs die ik dan gewoon met de staafmixer pureer en onder het vlees doe.
Dat is alles bij mekaar niet meer dan 2 soeplepels per hond, zowel de gf mix als de kiemen.
In die gf mix doe ik als basis zaken die JdBL aangeeft oa. peterselie , wortelen, pastinaak, paardebloem,venkel en kruiden  

Een maal per week is vleesloos, en dat is dus een mix van cerealen geweekt in het water waar ik lijnzaad in gekookt heb.
daar ga yoghurt doorheen en/platte kaas, ei,
ook soms gemalen sesamzaad, wat honing....... kortom alles. Die vleesloze dag is de zaterdag.

De zondag krijgen ze kompleet niks behalve natuurlijk drinken.

Een hoofdmaaltijd per dag tussen  18 uur en 23 uur.  

Soms krijgen ze wel eens tussendoortjes en dat zijn dan alle tafelresten, een beetje gekookte rijst met een blik sardienen of makreel , of een pekelharing.

Gr.
Roger.
Door Lizzy
#3346
Hoi Roger, ik zie dat je de peulvruchten uit het dieet verwijderd hebt? Ik geef ze nog steeds en ze vinden het heerlijk! Gek he?
Groetjes, Lizzy
Door Anna
#3347
Even door Lizzy, maar dit is van Roger :
In die gf mix doe ik als basis zaken die JdBL aangeeft oa. peterselie , wortelen, pastinaak, paardebloem,venkel en kruiden
Hoi Roger,

Mag ik vragen welke kruiden jij geeft?  Geef je ook supplementen (bv extra vitamines) of oliën?
Het menu van je honden vind ik er super uitzien.  De weekends vinden ze waarschijnlijk zelf wat minder. ;D
Eigenlijk is het enige wat ontbreekt, dat ze zelf op jacht gaan... ;)

Groetjes,

Anna.

PS: Waarom geen peulvruchten meer?
Door Anna
#3353
Ha, ik heb eens een hele zaterdagvoormiddag opgeofferd om een lekker potje peulvruchten te koken en ze aten er zo goed als niks van.
Maar het is volgens jou dus wel gezond voor een hond??  En hij kan het verteren enzo?  En het waardevolle gaat er niet allemaal uit door het koken?  Als het antwoord 3x ja is, ga ik ook eens een zaterdagvoormiddag opofferen... :D  Heb je die peulvruchten onder de granenmix gemengd of kan het ook bij vlees?  Of beter apart?

Groetjes,

Anna.

PS: Psstt...  Wat vangen ze zoal zelf?  En jagen ze alleen of samen?  Ik zal het niet verder vertellen.  ;)
Gebruikersavatar
Door Sonja
#3355
<<
<<PS: Psstt...  Wat vangen ze zoal zelf?  En jagen ze alleen of samen?  Ik zal het niet verder vertellen.  <<

Meestal konijnen die kunnen ze het makkelijkste pakken, maar eigenlijk vanalles zoals eekhoorntjes, die kunnen ze niet krijgen, kikkers, libellen,meikevers, muizen........
Konijnen (en een ree bv. de grotere dus)gaan ze samen achter en dan meen ik er wel een bepaalde strategie in te zien maar zeker weet ik het niet.
Die kleinere das individueel.
Als ik het bijtijds gezien heb kan ik ze nog wel terugroepen en dan breken ze ook met de achtervolging maar als ze een tiental meters  weg zijn is het knap lastig, zeker in een wandelgebied waar ik dikwijls kom en wat ze als hun eigen territorium beschouwen.

Gr.
Roger.
FF een rare vraag, hoor: Kunnen mollen klimmen?
D'r hangt hier namelijk een dooie mol in een boom.

Sonja
Door roger
#3356
<<FF een rare vraag, hoor: Kunnen mollen klimmen?
D'r hangt hier namelijk een dooie mol in een boom.<<

Ha, zal Stan hem wel dodgeschud hebben en is 't ie per ongeluk tussen zijn tanden geglipt.

Doe maar lamshart van AHV voor mij.

Gr.
Roger.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#3357
Ik verdenk eerder Snowball, hoewel ik me wel afvraag hoe en waarom een kat een mol in een boom zou hangen. ???
Stan heeft op het ogenblik namelijk alleen maar aandacht voor Nena. Hij loopt al een dag (en nacht) of 4 te piepen en te ijsberen. Z'n eten interesseert 'm niet zo en als hij buiten is, heeft hij ook meer aandacht voor de plaatsen waar Neentje heeft geplast dan voor het 'wild' dat rondloopt.
Als die loopsheid over is gaat mijnheer dan ook meteen in bad. Je wil echt niet weten hoe z'n sik ruikt  :P

Hart wordt geregeld!

Sonja
Door sylvia
#3359
Ik verdenk eerder Snowball, hoewel ik me wel afvraag hoe en waarom een kat een mol in een boom zou hangen. ???
Stan heeft op het ogenblik namelijk alleen maar aandacht voor Nena. Hij loopt al een dag (en nacht) of 4 te piepen en te ijsberen. Z'n eten interesseert 'm niet zo en als hij buiten is, heeft hij ook meer aandacht voor de plaatsen waar Neentje heeft geplast dan voor het 'wild' dat rondloopt.
Als die loopsheid over is gaat mijnheer dan ook meteen in bad. Je wil echt niet weten hoe z'n sik ruikt  :P

Hart wordt geregeld!

Sonja
is wel kats om een prooi in de boom te hangen kunnen de honden er niet bij.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#3360
is wel kats om een prooi in de boom te hangen kunnen de honden er niet bij.
Slim  ;D ;D ;D
Door roger
#3364
<<
Hmm, d'r hangt nu ook een eendagskuiken aan de verwarming.  :-/
<<

Ha , maar das normaal, nu snap ik het........ze zijn vooruit ziend en willen een voorraadje laten drogen tegen de tijd dat ze met hun rugzakje op verlof moeten.

Dat zijn oeroude Vlaamse technieken, en jij hebt Vlaamse koehonden, dus dat klopt.

Als het echt heel warm is dan drogen ze die buiten in de zon net zoals de Italianen  hun tomaten (ja toch Lupa ?), vandaar dat die mol in de bomen hing,en als het wat kouder en vochtiger word dan hangen ze die boven de verwarming tegenwoordig.

Zo simpel is het.

Gr.
Roger
Gebruikersavatar
Door Sonja
#3365
<<
<<

Ha , maar das normaal, nu snap ik het........ze zijn vooruit ziend en willen een voorraadje laten drogen tegen de tijd dat ze met hun rugzakje op verlof moeten.

Dat zijn oeroude Vlaamse technieken, en jij hebt Vlaamse koehonden, dus dat klopt.

Als het echt heel warm is dan drogen ze die buiten in de zon net zoals de Italianen  hun tomaten (ja toch Lupa ?), vandaar dat die mol in de bomen hing,en als het wat kouder en vochtiger word dan hangen ze die boven de verwarming tegenwoordig.

Zo simpel is het.

Gr.
Roger

Tja, d'r zit wat in, Roger. Alleen weet ik 100% zeker dat niet de honden, maar de katten verantwoordelijk zijn voor dat eendagskuiken. Maar goed, Noortje is ook een rasechte Meerse Pluiskat, dus die beheerst die Vlaamse technieken natuurlijk ook. Moet ik d'r alleen nog wel ff duidelijk maken dat ze niet mee mag op verlof. :(

Sonja
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door