Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door KarenH
#3354825
Mij lijkt dat niet zo normaal, maar er zijn mensen die gewoon lekker doen waar ze zelf zin in hebben en een ander heeft daar maar rekening mee te houden.
Dit land is echt te dichtbevolkt daarvoor naar mijn mening.

Mijn honden zijn niet cool met paarden, vooral de jongste niet.
Hier loop ik met ze over het paardenpad, waar je bijna nooit een ruiter ziet en ik loop met ogen op steeltjes.
Zodra ik maar in de verte een ruiter aan zie komen gaan ze aan de lijn en loop ik naar beneden waar het paard niet kan komen.
Deze week liep er zo'n muts gewoon door het recreatiegebied langs het water, waar ze echt niet mogen komen.
Gelukkig zag ik haar aankomen, honden aangelijnd en gewacht tot ze eindelijk eens voorbij was. Het ging op zijn dooie akkertje.
Op mijn: volgens mij mag je hier niet komen met je paard... kon ik een enorme grote bek krijgen, dat mijn honden hier niet los mogen (dat mogen ze wel maar op dat moment zaten ze aan de lijn), dat ik niet op het ruiterpad mag komen (daar heb ik haar niet gezien) en dat ik niet zo moest zeuren maar genieten van de natuur.
Diepe zucht..... Ik heb altijd het gevoel als mensen zo'n grote mond geven dat ze heel goed weten dat ze fout zitten en dat willen verbloemen met zo'n grote bek.
Afgezien van dat honden erachter aan kunnen gaan, wat te denken van die stront? Wie ruimt dat op?
Door Lizzy
#3354830
KarenH schreef:Mij lijkt dat niet zo normaal, maar er zijn mensen die gewoon lekker doen waar ze zelf zin in hebben en een ander heeft daar maar rekening mee te houden.
Dit land is echt te dichtbevolkt daarvoor naar mijn mening.

Mijn honden zijn niet cool met paarden, vooral de jongste niet.
Hier loop ik met ze over het paardenpad, waar je bijna nooit een ruiter ziet en ik loop met ogen op steeltjes.
Zodra ik maar in de verte een ruiter aan zie komen gaan ze aan de lijn en loop ik naar beneden waar het paard niet kan komen.
Deze week liep er zo'n muts gewoon door het recreatiegebied langs het water, waar ze echt niet mogen komen.
Gelukkig zag ik haar aankomen, honden aangelijnd en gewacht tot ze eindelijk eens voorbij was. Het ging op zijn dooie akkertje.
Op mijn: volgens mij mag je hier niet komen met je paard... kon ik een enorme grote bek krijgen, dat mijn honden hier niet los mogen (dat mogen ze wel maar op dat moment zaten ze aan de lijn), dat ik niet op het ruiterpad mag komen (daar heb ik haar niet gezien) en dat ik niet zo moest zeuren maar genieten van de natuur.
Diepe zucht..... Ik heb altijd het gevoel als mensen zo'n grote mond geven dat ze heel goed weten dat ze fout zitten en dat willen verbloemen met zo'n grote bek.
Afgezien van dat honden erachter aan kunnen gaan, wat te denken van die stront? Wie ruimt dat op?
Mijn honden bieden zich graag vrijwillig aan :biggrin2:

En die mevrouw raaskalde een hoop onzin, da's duidelijk :-X
Gebruikersavatar
Door KarenH
#3354831
Lizzy schreef:Mijn honden bieden zich graag vrijwillig aan :biggrin2:

En die mevrouw raaskalde een hoop onzin, da's duidelijk :-X
Haha, ja de mijne ook, maar dat vind ik toch niet zo'n strak plan. :P
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3354835
Een losloopgebied in gaan te paard is best dom ja. Of je paard slaat van schrik op hol met een hond er achteraan, of je paard is nergens bang van en wordt vroeger of later gebeten.

Je paard los laten lopen doen wel meer mensen. Is het veilig? Tja, minder veilig als wanneer je hem vast hebt natuurlijk. Maar willen ze gaan, dan gaan ze, het is een illusie dat je welk paard dan ook met welke hulpmiddelen dan ook bij je kan houden als ze écht willen gaan. Dus als je een heel braaf paard hebt, die goed luistert en die je geleerd hebt wat je van hem wilt, dan zijn er plekken dat het an sich wel een soort van kan om je paard los mee te nemen.
Ik zou het zelf nooit doen. Ik heb geen behoefte aan dat gevoel van schijnvrijheid, of anders gezegd, ik heb geen moeite met de beperking van het vasthouden. Want de veiligheid is toch echt altijd wel beter als je je paard vast kan houden. Het is altijd zoiets van zolang het goed gaat is het leuk, zodra het mis gaat, gaat het ook gelijk goed mis.
Door src_esther
#3354837
Honden zijn in principe geen vluchtdieren, maar Ko zet het soms wel op een vluchten en toch laat ik hem loslopen...
Maar nee, helemaal normaal is het niet. En toch, ik kende ponies waarmee ik dat zou hebben durven doen als het mijn dieren waren geweest. Nouja, en misschien heb ik dat eigenlijk wel gedaan door zonder iets aan tuigage (of slechts minimaal) te rijden en niet alleen maar in het weiland...
Door Ingeborg1958
#3354841
Nog iets anders.....meisjes die paard rijden in het bos en gewoon met hun mobieltje zitten te appen ,scrollen etc.
Kunnen ze dan niet beter op een bankje gaan zitten i.p.v. op een paard?
Door Eef+Stippels
#3354845
Kallista schreef:Nee, 100 % veilig gaat dat nooit zijn, hoe goed je paard/pony ook luistert.
Paarden blijven vluchtdieren...

Maar tot op zekere hoogte kun je je paard wel laten luisteren als een hond, mijn Kallista liep ook als een hondje met mij mee, volgen net als een hond. Ik stilstaan, zij ook, weer beginnen te lopen? Zij ook, rechtsom, linksom, bedenk het maar.
Grondwerk noemt men dat.

Er zijn zelfs mensen die hebben met hun paard/pony een soort van agilitybaan die ze afleggen, net als met een hond.

Ik geef toe, beetje vreemd...maar het kan wel ;D
Geweldig, als het paard daar plezier aan beleeft. Ik heb geen verstand van paarden, maar het lijkt me een leuke afwisseling op het in de wei staan.

Ik zag onlangs hoe iemand zijn paard leerde om met van die opgetrokken knieen te stappen, geen idee hoe het heet, touwen eraan en maar trekken, nou daar valt mijn mond van open :-X Die kerel sjeest ook met zijn paardenkar hier door de buurt, oa dwars over het hondenveld >:(


Ik weet niet waar paarden wel of niet mogen lopen, maar alle ruiters die ik tot nu toe in het bos ben tegengekomen minderden gelukkig netjes vaart en ik hou zelf altijd de honden even vast, zodat het zeker goed gaat.
Mountainbikers daarentegen, oh wee als ze af moeten remmen :-X
Gelukkig treffen ze dan af en toe Pauline :cool:
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3354850
Hahahaha ze zei niet zoveel hoor! Ze stond een beetje met haar mond vol tanden en ik ben uiteindelijk maar doorgelopen.

Eddie zegt altijd dat hij me nog een keer van het politiebureau moet halen. ::) Maar ik ga geen discussie uit de weg, ik word echt woest als we als stront behandeld worden. En ik let echt goed op dat Joris niet in de weg loopt, niet bij mensen, niet bij fietsers en niet bij andere honden. En idd het kwaadst krijg je me door wat te roepen en dan door te lopen/rijden/fietsen enz. Dan ontplof ik bijna..., had gehoopt dat dat ooit beter zou worden. Gelukkig heb ik nog meer ooit..... :D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3354856
Ik vind het best stom. Waarschijnlijk mag zij overal in het bos met die pony lopen, waarom dan precies in die loslooppostzegel. Was hier in Emmen ook, gigantisch bos, mini stukje losloopgebied en uitgerekend daar gingen ze met knollen rondrennen, terwijl er elders prachtige ruiterpaden waren. Oh ja en de mutsen van het kinderdagverblijf met koetsen vol krijsende kinders en nog wat loslopend eromheen vonden dat losloopgebied ook dé plek om te gaan wandelen. Dan nog de 3 fietspaden die het gebied doorkruisten en de mensen die met aangelijnde hond al rkijsend door het postzegeltje en als kers op de taart werd er ook nog een kudde schapen achter schrikdraad ingeparkeerd. Echt, met liefde ging je in het andere deel van het bos lopen...daar waar dus echt niemand liep.
Door src_esther
#3354860
Eef+doggies schreef:Ik zag onlangs hoe iemand zijn paard leerde om met van die opgetrokken knieen te stappen, geen idee hoe het heet, touwen eraan en maar trekken, nou daar valt mijn mond van open :-X Die kerel sjeest ook met zijn paardenkar hier door de buurt, oa dwars over het hondenveld >:(
Gatver. In de paardenwereld zijn een hele hoop mafkezen. Die opgetrokken knieen doet mij denken aan de afschuwlijke praktijken die bij de training van de Tennessee Walking Horse zo ongeveer standaard leek(/lijkt).
Door Lizzy
#3354944
Angelique schreef:Ik vind het best stom. Waarschijnlijk mag zij overal in het bos met die pony lopen, waarom dan precies in die loslooppostzegel. Was hier in Emmen ook, gigantisch bos, mini stukje losloopgebied en uitgerekend daar gingen ze met knollen rondrennen, terwijl er elders prachtige ruiterpaden waren. Oh ja en de mutsen van het kinderdagverblijf met koetsen vol krijsende kinders en nog wat loslopend eromheen vonden dat losloopgebied ook dé plek om te gaan wandelen. Dan nog de 3 fietspaden die het gebied doorkruisten en de mensen die met aangelijnde hond al rkijsend door het postzegeltje en als kers op de taart werd er ook nog een kudde schapen achter schrikdraad ingeparkeerd. Echt, met liefde ging je in het andere deel van het bos lopen...daar waar dus echt niemand liep.
Nou, paarden mogen eigenlijk alleen op de ruiterpaden. En dit is echt geen ruiterpad. Dus nee, ze mag hier ook niet eens lopen :-\ . Ik zal volgende keer toch eens proberen om een filmpje te maken. Ik snap het namelijk ook niet hoor, als zo'n paardje door een kwaadwillende hond de sloot in wordt gejaagd hebben we de poppen aan het dansen :-\
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3354947
Lizzy schreef:Nou, paarden mogen eigenlijk alleen op de ruiterpaden. En dit is echt geen ruiterpad.
Ik ben benieuwd of je dat ergens kunt zien staan. Want hier in de duinen moeten de paarden door een losloopgebied kruisen om op het ruiterpad door te gaan.

Zo ook met mountainbike routes. Die zijn eigenlijk ook verboden voor voetgangers maar soms kruist een voetgangerspad een mountainbike route. Maar als er voetgangerspaden zijn behoren de voetgangers zich ook niet op de mountainbike route te bevinden.

Ik denk dus dat de regels per gebied misschien wel kunnen verschillen.

Hier in de duinen zie je overigens soms wel paarden doorkruisen en bij het water stoppen. Maar de berijders weten volgens mij dan dondersgoed hoe die paarden bij honden zijn. Ze steigeren niet en als een hond echt vervelend dichterbij komt... ja dan zijn er nog die achterpoten.

Ik wil niet goed praten dat iemand zomaar een pony vrij laat in een hondenlosloopgebied maar er kunnen natuurlijk wel meer dingen meespelen. Overigens het kwaad worden als er wel een keer een voetganger voor een fietser komt of een paard bij een hond heeft natuurlijk helemaal geen zin. Onderling respect houden... daar kom je altijd het verste mee (natuurlijk wel van twee kanten).

Kijk van te voren ook altijd of in een losloopgebied dus ook paarden voor kunnen komen op het moment dat je hond wild wordt in de buurt van paarden. Weet de regels van het losloopgebied.
De Loonse en Drunense Duinen worden ook gebruikt door ruiters. Dus als je hond bang is voor of juist brutaal tegen paarden, is dit wel iets om even rekening mee te houden.
https://www.doggydating.com/losloopgebieden
https://www.doggydating.com/hondenloslo ... uiterpaden
Laatst gewijzigd door Rik01 op za 15 sep 2018, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3354950
Ik ken dit losloopgebied zo goed als mijn broekzak en ik weet dat er geen paarden mogen lopen. En dat weten de ruiters ook. De paden staan goed aangegeven en bij iedere ingang van het bos staat er ook een bord waar uitgelegd is wie waar mag lopen. Paarden mogen alleen op de ruiterpaden, zo simpel kan het kennelijk ook zijn (soms is het inderdaad heel onduidelijk maar hier echt niet). Ik heb alle keren dat ik ze nu ben tegen gekomen niks gezegd. Ik roep mijn honden bij me, houd ze bij me en kijk ze na. Maar dat neemt niet weg dat ik het een heel mal gezicht vind als er een pony (en het is een grote pony he, ik denk een E) vrij door het bos loopt. Mij lopen ze sec gezien niet eens in de weg maar oh wee als ze een keer een hond tegen komen die het lollig vindt om achter zo'n paard aan te jekkeren :-X . Is dan de hond de sjaak of het paard of beide?
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3354952
Ja, dan is de hond waarschijnlijk de sjaak omdat het baasje de hond waarschijnlijk altijd onder appèl moet hebben (zie de bestaande regels). Oneerlijk maar helaas (meestal) het geval.

Overigens denk ik dat het weinig zin heeft om een discussie aan te gaan. Dat loopt altijd uit op een ja/nee spelletje. Melden bij het beheer van dat gebied heeft waarschijnlijk meer effect.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3354966
Rik01 schreef:Ja, dan is de hond waarschijnlijk de sjaak omdat het baasje de hond waarschijnlijk altijd onder appèl moet hebben (zie de bestaande regels). Oneerlijk maar helaas (meestal) het geval.

Overigens denk ik dat het weinig zin heeft om een discussie aan te gaan. Dat loopt altijd uit op een ja/nee spelletje. Melden bij het beheer van dat gebied heeft waarschijnlijk meer effect.
Die verplichting heb je als paardenbaas net zo goed. Je moet je rijdier onder controle hebben en hem los mee laten lopen valt daar niet onder.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door